Cara Mencegah dan Merawat Diabetes / Kencing Manis

By | 17 March 2016
cara mencegah dan merawat diabetes

Cara Mencegah dan Merawat Diabetes / Kencing Manis

Saya pernah tulis banyak juga berkenaan diabetes, tetapi rasanya belum lagi saya maklumkan apakah pemakanan yang sesuai untuk pesakit diabetes.

Untuk makluman, pesakit diabetes zaman sekarang ini semakin bertambah. Khususnya kita di Malaysia yang kadar obesiti adalah antara tertinggi, menyebabkan juga pesakit diabetes bertambah. Penyakit diabetes menyebabkan pelbagai komplikasi lain seperti sakit jantung, strok, darah tinggi dan buah pinggang.

Justeru adalah sangat penting untuk kita mencegah penyakit ini.

Cara Mencegah dan Merawat Diabetes / Kencing Manis

1. Bersenam

Senaman terbukti dapat mengurangkan simptom diabetes sehingga 58%

Senaman terbukti dapat mengurangkan simptom diabetes sehingga 58%

Bersenam dapat mengurangkan risiko diabetes jenis 2 sebanyak 58%. Walaupun anda telah pun menghidap diabetes, adalah sangat baik untuk senaman ini dapat dibuat sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Manfaat senaman juga sangat banyak.

2. Pemakanan Seimbang

Pengambilan protein rendah glisemik dapat membantu pemakanan seimbang kepada pesakit diabetes

Pengambilan protein rendah glisemik dapat membantu pemakanan seimbang kepada pesakit diabetes

Diet bagi pesakit diabetes haruslah pemakanan yang kaya dengan nutrien, rendah lemak dan sederhana dalam kalori. Ia adalah makanan yang sihat untuk sesiapa sahaja! Satu-satunya perbezaan adalah bahawa anda perlu memberi perhatian yang lebih kepada beberapa makanan terutama berkaitan karbohidrat dan gula.

Pilih makanan rendah GI untuk mengawal kandungan gula dalam darah. Makanan GI rendah adalah makanan yang tidak lebih dari 55. Contoh makanan tinggi GI adalah roti putih, nasi putih dan lain-lain. Makanan tinggi GI menyebabkan gula dalam darah meningkat secara mendadak. Selepas 30 minit hingga sejam akan mula rasa mengantuk. Contoh makanan rendah GI termasuk sayuran, roti gandum penuh, oren, kacang soya

Kacang soya adalah GI rendah. Ia membantu memberikan tenaga tanpa meningkatkan gula dalam darah. Contohnya ESP dapat membantu mengawal paras gula dalam badan dan membekalkan tenaga berpanjangan. GI bagi ESP adalah 39 sahaja, sangat rendah berbanding tembikai, kentang dan nasi putih. Sebab itu anda takkan rasa cepat letih berbanding anda mengambil nasi putih. ESP akan melepaskan gula ke dalam darah secara perlahan. Justeru ESP sangat sesuai kepada mereka yang ada masalah diabetes sebagai makanan gantian atau mereka yang ingin mencegah paras gula tinggi.

3. Pengambilan Asid Lemak Omega 3

Asid lemak omega 3 membantu mengelakkan risiko darah tinggi dan sakit jantung di kalangan pesakit diabetes

Asid lemak omega 3 membantu mengelakkan risiko darah tinggi dan sakit jantung di kalangan pesakit diabetes

Selalunya paras kolestrol dan tekanan darah naik akan meningkatkan serangan jantung. Disebabkan itu dengan pengambilan minyak ikan omega 3 akan dapat membantu meningkatkan tahap trigiles, iaitu sejenis lemak dalam darah dan mengekalkan kesihatan jantung.

Minyak ikan kami iaitu Omega Guard mempunyai 2 keistimewaan:

a. Mempunyai ketulenan yang tinggi

Menjalankan proses penyulingan molekul berperingkat justeru dapat menapis bahan berbahaya contohnya bahan logam seperti lead, plumbum dan merkuri (boleh merosakkan sel otak). Dengan mengamalkan minyak ikan Shaklee, anda tidak perlu risau masalah kontaminasi jadi ia turut sesuai untuk ibu hamil dan kanak-kanak.

Minyak ikan Omega Guard juga menapis lemak yang tidak sihat contohnya transfat (selalunya dijumpai dalam planta atau marjerin, planta menyebabkan kolestrol meningkat dan meningkatkan risiko serangan jantung).

b. Membekalkan lebih EPA dan DHA

Omega Guard membekalkan lebih EPA dan DHA berbanding jenama lain. Setiap hidangan omega (3), anda akan mendapat 90% EPA dan DHA. Berbanding jenama lain, hanya membekalkan 30-50% EPA dan DHA sahaja

4. Makanan Tinggi Kromium

Makanan tinggi kromium sangat penting untuk mengekalkan gula dalam darah yang sihat

Makanan tinggi kromium sangat penting untuk mengekalkan gula dalam darah yang sihat

Kromium adalah mineral yang membantu insulin supaya insulin bekerja lebih efektif dan membantu sel badan bertindak balas dengan insulin dengan lebih baik. Dengan kromium ini dapat mengekalkan tahap gula yang sihat.

Kromium boleh didapati daripada gandum, sayuran, telur kuning. Supleman daripada Shaklee untuk menambahkan tahap kromium dalam badan iaitu Vitalea. Bukan sahaja kromium, Vitalea juga mengandungi vitamin lain yang diperlukan tubuh, sebab itu ia digelar multivitamin.

18mg zat besi dalam setiap sajian (2 biji), penting untuk ibu hamil untuk hb yang stabil. Dengan teknologi microasid folik berpaten, Vitalea akan larut dalam darah anda lebih cepat.

5. Diet Yang Tinggi Dengan Polifenol Tumbuhan

Polifenol seperti Vivix dapat membantu mengurangkan risiko AGE

Polifenol seperti Vivix dapat membantu mengurangkan risiko AGE

Polifenol boleh membantu rencatkan AGE protein. AGE protein adalah gabungan gula berlebihan dan protein. AGE mempercepatkan penuaan dan meningkatkan risiko penyakit berkaitan penuaan lain. Contohnya diabetes.

Polifenol tumbuhan adalah sejenis bahan kimia semulajadi dalam tumbuhan dan buah-buahan. Vivix dengan 1 sudu kecil anda akan dapat 15 jenis polifenol dan resveratrol. Resveratrol adalah sejenis polifenol tumbuhan.

Bahan utama Vivix adalah purple carrot, anggur muscadine, elderberry, polyganum cuspaditum. Kajian menunjukkan bahan polifenol dalam tumbuhan boleh menbantutkan sebanyak 90% pertumbuhan AGE protein dalam badan berbanding resveratrol biasa dalam pasaran. Resveratrol biasa hanya 30% AGE protein dibantutkan.

Kuasa dan fungsi Vivix lebih kuat berbanding resveratrol biasa.

6. Pengambilan Asid Lemak Omega 6

Pengambilan omega 6 dapat mengurangkan kebas tangan dan kaki di kalangan pesakit diabetes

Pengambilan omega 6 dapat mengurangkan kebas tangan dan kaki di kalangan pesakit diabetes

Pesakit diabetes merlukan asid lemak sihat iaitu GLA (gamma-Linolenic acid). GLA sangat penting sebagai agen anti radang. Ia dapat mengurangkan simptom sakit saraf kepada pesakit diabetes. Bagi pesakit diabetes, GLA membantu

  • Mengurangkan kekebasan dan kesakitan tapak kaki dan tangan
  • Memelihara kesihatan sistem saraf
  • Mengurangkan risiko kaki dan betis

Terdapat GLA dapat dari sumber lain contohnya

  • Blackcurrent oil (setitis hanya memberikan kepekatan sebanyak 15-20% sahaja)
  • Evening Primrose – memberikan 7-10% kepekatan sahaja

GLA Complex daripada Shaklee pula adalah daripada ekstrak bunga borage dan memberikan kepekatan GLA paling tinggi berbanding yang lain. Setiap titis memberikan 17 – 25% GLA.

7. Pengambilan Vitamin B6 dan B12

Pengambilan vitamin B sangat penting kepada pesakit diabetes terutama dari segi kesihatan saraf

Pengambilan vitamin B sangat penting kepada pesakit diabetes terutama dari segi kesihatan saraf

Vitamin B adalah makanan tambahan diperlukan pesakit diabetes untuk mengurangkan masalah sakit saraf di kalangan pesakit diabetes. Di Shaklee, kami mempunyai B Complex yang mengandungi semua 8 jenis vitamin B yang diperlukan. Selain itu ia ditambah sistem penyerapan bioaktif berpatent iaitu ia sangat mudah larut di dalam badan.

Selalunya vitamin B jenama lain dipasaran mempunyai kadar penyerapan yang sangat rendah. Penyerapan lemah menyebabkan badan tidak dapat menyerap vitamin B sebaiknya.

8. Pengambilan Vitamin C

Vitamin C dapat membantu mengelakkan gula daripada ditukar kepada sorbitol

Vitamin C dapat membantu mengelakkan gula daripada ditukar kepada sorbitol

Pengambilan vitamin C adalah untuk mengurangkan level sorbitol. Sorbitol adalah sejenis gula yang tidak dapat ditukarkan kepada tenaga. Sorbitol akan terkumpul di dalam sel, mengakibatkan ia menjejaskan sel anda contohnya sel mata, sel buah pinggang dll.

Pengambilan vitamin C dapat mencegah gula dalam darah daripada ditukarkan kepada sorbitol, sebaliknya ia akan ditukarkan kepada tenaga.

Vita C Shaklee adalah 500mg bagi setiap tablet. Ini penting untuk sistem penyerapan berterusan iaitu membantu memastikan vitamin C akan dilepaskan sebanyak 100mg ke dalam badan, setiap jam. Ditambah dengan 120mg bioflavonoid ia dapat melindungi tablet vitamin C daripada aktiviti oksidasi dan seterusnya meningkatkan vitamin C.

9. Tingkatkan sistem imun

Tingkatkan sistem imun pesakit diabetes dengan Nutriferon

Tingkatkan sistem imun pesakit diabetes dengan Nutriferon

Sistem imun akan rendah disebabkan oleh kepekatan darah yang tinggi mengakibatkan pesakit diabetes yang sakit atau luka, sukar untuk sembuh. Dengan pengambilan Nutriferon, ia dapat menguatkan sistem imun anda dengan menggalakkan pengeluaran interferon secara semulajadi dalam badan.

Interferon umpama security guard dalam bank, interferon akan diaktifkan apabila sel diserang oleh virus atau bakteria. Interferon akan mewujudkan sistem imun untuk menghapuskan bakteria dan virus yang menyerang badan.

Inilah cadangan set Shaklee bagi penyakit diabetes. Cara Mencegah dan Merawat Diabetes / Kencing Manis mestilah menyeluruh agar dapat memberikan kesan terbaik kepada pengguna.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Dapatkan suplemen Shaklee daripada saya melalui maklumat berikut.

Raihanah SID 864679

No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Shaklee Gombak

19 thoughts on “Cara Mencegah dan Merawat Diabetes / Kencing Manis

  1. olaoli

    saya sekarang memang mengamalkan gaya hidup sihat di samping mengambil omega 3. Sebab keluarga saya ada background diebetes sampai tahap potong kaki
    olaoli recently posted…Tips TemudugaMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      memang betul2 kena jaga kesihatan tu encik

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      suplemen dah jadi satu keperluan sekarang ni

      Reply
  2. Kakzakie Purvit

    Kakak ni Hana bab diet dan senam itulah yg out from schedule
    Kalau boleh nak buat tapi macam ada aje yg buat tak smooth. Lagi-lagi jogging sekarang kawan kakak tu sakit kaki terus kakak tak ada kawan. Diet pulak bila dah jadi tukang masak kat rumah tu faham ajelah hihi…
    Kakzakie Purvit recently posted…Kos sara hidupMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      nanti saya post pasal senaman paling mudah kakzakie. tunggu

      Reply
  3. kaknoor

    memang bagus sangat info ni
    terletak pada diri kita je kan nak ikut ke tak
    tapi kalau bab senam tu mmg hangat2 **** ayam je mungkin sbb faktok umur jugak kot

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      mmg nak paksa senaman tu sukar juga kaknoor

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      cara makanan kita mmg kurang sihat sebenarnya, sbb nasi lebih banyak daripada lauk/sayur.

      Reply
  4. diana

    saya ni masa muda2 tak suka makan manis2, masin2..tapi dah tua2 ni suka pulak..aih..risau je dengan tabiat makan sekarang ni..dah la bersenam pun kurang..

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      tabiat makan memang akan berubah puan, tapi ye lah perlu juga jaga-jaga

      Reply
  5. Ros

    Banyak tips mencegah diabetes yang sis kongsikan.
    Eloklah kita semua amalkan kalau taknak kena diabetes.

    Reply
  6. Minyak yang aman di konsumsi penderita diabetes

    Mencegah saya rasa lebih baik daripada mengobati. Sampai saat ini saya lebih memilih gaya hidup sehat plus olahraga rutin setiap pagi meskipun hanya 15-30 menit, cukup untuk membakar lemak di perut saya. Saat timbul atau di ketahui ada gejala penyakit diabetes harus segera di obati, kalau tidak, hasil akhirnya Anda pasti tidak menyukai.
    Minyak yang aman di konsumsi penderita diabetes recently posted…5 Cara rahasia menjaga kelembaban kulitMy Profile

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge