Luka Diabetes Bernanah Sembuh Dengan Vivix

By | 20 April 2017

Luka Diabetes Bernanah Sembuh Dengan Vivix

Baru-baru ini saya ada hadiri kelas berkenaan Diabetes, “Life without Diabetes” di Hotel Sri Petaling. Kelas dikendalikan oleh seorang doktor pakar sendiri.

Dari kelas itu baru saya sedari, rupanya luka diabetes merupakan satu tahap yang serius yang mahu dielakkan oleh doktor daripada berlaku kepada pesakit.

Apakah Luka Diabetes atau Ulser Diabetes

Luka diabetes adalah berkait rapat dengan neuropati diabetes atau penyakit saraf kencing manis, penjagaan kaki diabetes, ulser kaki diabetes dimana ia telah menjejaskan ramai pesakit diabetes.

Pakar menyatakan kira-kira 10% daripada penghidap diabetes akan mendapat luka diabetes atau ulser ini. Luka diabetes boleh terjadi kepada kedua-dua jenis diabetes samada type 1 atau type 2.

Bagaimana Luka Diabetes Terjadi

Apabila tahap gula dalam darah yang tinggi atau turun naik secara teratur, kulit yang kebiasaannya sembuh, mungkin tidak betul-betul pulih disebabkan saraf yang telah rosak. Kecederaan ringan ini boleh jadi sebagai permulaan luka diabetes.

Biasanya orang akan dapat luka diabetes di kaki. Ini disebabkan pesakit diabetes telah kurang deria rasa disebabkan masalah saraf iaitu neuropati diabetes periferal.

Ini bermakna bahawa saraf yang biasanya membawa deria kesakitan kepada otak dari kaki, tidak berfungsi dengan baik dan apabila tiada rasa sakit, akan memulakan luka diabetes.

Penyebabnya mungkin kecil, contohnya luka disebabkan terpijak tulang ikan. Tapi bila pesakit telah tiada deria sakit, maka luka itu terbiar dan lama kelamaan menjadi besar dan membusuk.

Arteri yang sempit juga boleh mengurangkan aliran darah ke kaki di kalangan sesetengah orang dengan diabetes dan ini boleh menjejaskan keupayaan kaki untuk sembuh dengan sempurna. Apabila kaki tidak boleh sembuh, luka diabetes pada kaki boleh berkembang.

Selain itu, sistem imun pada tubuh pesakit diabetes juga sangat rendah. Ini menyebabkan pesakit diabetes sukar untuk sembuh.

Video dibawah menjelaskan lagi berkenaan luka diabetes, jemput saksikan.

Faktor-faktor risiko untuk luka diabetes

Faktor berikut boleh meningkatkan risiko mendapat luka diabetes:

  • Neuropati
  • Peredaran darah yang lemah
  • Diabetes tidak terkawal
  • Tidak memakai kasut yang sesuai
  • Selalu berjalan berkaki ayam
  • Orang yang mempunyai diabetes untuk tempoh yang lebih lama
  • Merokok, tidak bersenam, berat badan berlebihan, mempunyai kolesterol tinggi atau tekanan darah

Sekiranya luka diabetes tidak ditangani segera, ia boleh menyebabkan kaki dipotong. Ini disebabkan sel sekitar telah mati dan untuk mengelakkan kematian sel lagi doktor akan mencadangkan dipotong bagi mengelakkan jangkitan kepada bahagian lain.

Pencegahan Daripada Luka Diabetes

Mengelakkan luka diabetes yang penting.

  • Pemeriksaan kaki secara harian oleh pesakit sendiri
  • Pemeriksaan kaki oleh doktor sekurang-kurangnya setahun sekali
  • Pastikan kulit kaki sentiasa bersih dan sihat setiap hari
  • Gunakan losyen untuk pastikan kaki sentiasa lembap
  • Gunakan kasut yang selesa
  • Pastikan kebersihan kasut terjaga dan selamat dipakai. Periksa kasut jika terdapat sebarang benda tajam, kadang-kadang ada paku terlekat pada kasut.
  • Pilih kasut yang khas untuk pesakit diabetes
  • Cuci kaki dan keringkan dengan sempurna setiap hari
  • Pastikan kuku sentiasa pendek dan bersih

Cara Rawatan Luka Diabetes

Jika telah ada luka, rawatlah dengan segera walaupun masih kecil.

1. Gunakan air bersih dan cuci luka

Jangan gunakan sabun, iodin atau hidrogen peroksida dapat mengganggu luka. Sapu antibiotik untuk mengelakkan jangkitan dan balut dengan pembalut yang telah disteril. Periksa luka setiap hari untuk melihat sekiranya terdapat tanda-tanda jangkitan atau tidak.

2. Jumpa doktor dengan segera

Jangan ambil risiko walaupun luka hanya kecil. Luka kecil lebih mudah dirawat berbanding luka besar.

3. Kurangkan tekanan pada bahagian luka.

Elakkan daripada memberikan tekanan pada bahagian luka sebaik mungkin. Elakkan berdiri atau berjalan terlalu lama dan pakailah kasut yang selesa.

Luka Diabetes Sangat Bahaya

Luka yang teruk boleh menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan. Ia boleh menyebabkan kerosakan tisu dan tulang (sel mati) yang mana akhirnya pemotongan bahagian tersebut menjadi satu-satunya pilihan demi menyelamatkan nyawa.

Sebab itu sangat penting untuk merawat dan mencegah sebaiknya. Dan apa yang paling penting adalah mencegah daripada penyakit kencing manis atau diabetes.

Vivix Dengan Resveratrol Untuk Luka Diabetes

Untuk pencegahan mahupun rawatan luka diabetes, Vivix berfungsi untuk sokongan nutrisi pesakit diabetes pada peringkat selular. Alhamdulillah setakat ini ramai telah semakin sihat dengan pengambilan Vivix untuk luka diabetes disamping pengambilan ubat dan rawatan luka.

Vivix bukan tonik ajaib tapi mengandungi resveratrol yang sangat hebat untuk kesihatan

Vivix bukan tonik ajaib tapi mengandungi resveratrol yang sangat hebat untuk kesihatan

 

Cara Resveratrol Dalam Vivix Bantu Sembuhkan Luka Diabetes

1. Tingkatkan Sensitiviti Insulin

Apabila tubuh kehilangan sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal paras gula dalam darah.

Resveratrol yang terkandung di dalam Vivix membantu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin. Rintangan insulin adalah salah satu faktor penyumbang utama diabetes dan jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, diabetes dapat dikurangkan.

2. Mengaktifkan Enzim SIRT1

Resveratrol juga mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh untuk mencegah dan menyembuhkan diabetes iaitu enzim SIRT1. Enzim SIRT1 ini mesti diaktifkan kerana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan tahap sensitivitinya.

Selain itu, Vivix turut membantu dari segi:

  • Mengandungi anthocyanins membantu dalam menjaga dan memperbaiki kesihatan saraf dan membantu menyembuhkan luka dalam kadar segera.
  • Resveratrol membantu mempercepatkan penyembuhan luka diabetes sebagaimana dalam kajian yang dibuat pada tahun 2014. Gambar di bawah adalah daripada kajian yang dibuat tersebut.
Resveratrol membantu mempercepatkan pemulihan luka diabetes melalui kajian yang dijalankan pada 2014

Resveratrol membantu mempercepatkan pemulihan luka diabetes melalui kajian yang dijalankan pada 2014

Testimoni Vivix Bantu Sembuhkan Luka Diabetes

Kisah ini daripada salah seorang kawan saya. Kisah benar pesakit diabetis tahap potong kaki akibat luka diabetes.

Customer ni repeat oder Vivix. Bulan lepas dia beli sebotol. Harganya RM503. Masa ni dia nak cuba try test je Vivix ni, tak mau jadi ahli.

Bulan ni dia nak 2 botol terus. Bila 2 botol dia tak boleh elak lah “tak mau jadi ahli” sebab free membership terus.

Ini ceritanya, menangis bucu katil baca.

Mula-mula ambil bacaan gula turun, happy tak terkata. Bila dah tengok gula turun, bahan bedal air tin, proceses food, cheese cake semacam.

Tup-tup bacaan gula naik. Fedap dah tak nak sambung makan Vivix lagi sebab bila ambil Vivix kena control makan juga. Tak sanggup nak control makan. Biasalah ramai oraang yang susah nak control makan walaupun tahu dah penyakit jadi kawan.

Kakinya luka. Bila ambil Vivix, lukanya kering. Vivix tak bagus katanya. Luka kering tapi kakinya tetap sakit. Tak tahu kenapa. Jumpa doktor senang cerita nak dipotong terus guna gergaji.

Jalan terhincut-hincut. Nak solat susah. Kadang-kadang tak solat sebab terlampau sakit.

Nak dijadikan cerita apabila dia mula ambil Vivix rahsia semua pecah. Ada keajaiban berlaku. Tiba-tiba bahagian kaki yang sakit nyut-nyut tu tersembur nanah. Terbongkar rahsia bahawa selama ini kaki sakit disebabkan mengangkut nanah.

Beliau ada diabetes tahap potong kaki punya. Tapi tak mau potong takut. Tahu pun takut. Kakinya luka tersengeh dibiarkan saja. Makanan tu pantang jumpa je. Semua sapu bersih.

Sakit tanggung sendiri. Bila nanah keluar lega terus sakitnya.

Terujakan dengar cerita customer ini. Rupanya walaupun luka kering, masih terasa sakit sebab nanah bersarang dalamnya. Bila nanah keluar dengan bantuan Vivix, barulah lega terus.

Kesimpulan

Sebenarnya dalam banyak keadaan, pencegahan selalu yang terbaik. Tapi sekiranya anda telah pun menghidapi diabetes, apa kata berikhtiar dengan Vivix. Vivix dapat membantu anda dari segi:

  • Tingkatkan Sensitiviti Insulin
  • Mengaktifkan Enzim SIRT1
  • Mempercepatkan penyembuhan luka diabetes
  • Mencegah AGE protein yang menyebabkan diabetes

Jadi dengan pengambilan Vivix, anda dapat sembuhkan luka diabetes dan diabetes itu sendiri sekaligus. Best ke best?

Sekiranya anda mencari hidup yang sihat dan berpanjangan, Shaklee telah membuktikan bahawa produk kami boleh memberikan hidup yang lebih sihat, bertenaga, muda pada tahap selular. Pilihan di tangan anda, saya telah pun memilih yang terbaik dan saya yakin anda juga akan memilih yang terbaik. Jadi inilah kenapa #WhyIShaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah  SID 864679

No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Coach Detox Anda

Shaklee Gombak

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at vitamin-cerdik.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di vitamin-cerdik.com.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.

17 thoughts on “Luka Diabetes Bernanah Sembuh Dengan Vivix

  1. dana

    saja tkamo tgk video tuh, rupenye ada jgk gambar ngeri kt bwh tu.,…
    aduh sampai berlubang gitu huhu

    mcm ada staf opis ni yg ada diabetes, mule2 luka skit je kt kaki sbb di biarkan lama2 dr jari2 pastu buku lali last sekali sampai lutut kene potong…
    minta di jauhkan dr terjd pd kita
    dana recently posted…photo diary versi rayyan izzan #10 2017My Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      saya pun sengaja taknak letak gambar banyak2. ngeri weh

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul aju. apasalahnya cuba, shaklee pun selamat untuk digunakan

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge