Call nowWhatsapp

6 Cara Gula Menggemukkan Anda

Kadar gula dalam beberapa produk minuman yang didapati dari kedai 24jam

Mengambil makanan yang tinggi gula tambahan, seperti yang terdapat dalam minuman manis, gula-gula, barangan bakar dan bijirin manis, merupakan faktor penyumbang kepada peningkatan berat badan dan keadaan kesihatan kronik, termasuk obesiti, penyakit jantung dan diabetes.

Berikut adalah 6 cara bagaimana gula boleh menggemukkan anda.

6 Cara Gula Menggemukkan Anda

1. Tinggi kalori

Gula ditambah kepada makanan dan minuman untuk rasa yang lebih baik. Beberapa jenis biasa dimasukkan ke dalam makanan termasuk fruktosa, sirap jagung, gula tebu, dan agave.

Gula yang berlebihan boleh menyebabkan anda meningkatkan berat badan kerana ia mempunyai kalori yang tinggi dan menawarkan kosong nutrisi.

Sebagai contoh, 2 sudu besar (30 ml) daripada sirap jagung pemanis biasa mengandungi 120 kalori – semata-mata dari karbohidrat.

Gula tambah sering dirujuk sebagai kalori kosong, kerana mereka agak tinggi kalori tetapi tidak mengandungi nutrien seperti vitamin, mineral, protein, lemak, dan serat, yang badan anda perlu berfungsi secara optimum.

Tambahan pula, makanan dan minuman yang biasanya mengandungi banyak gula tambahan, seperti ais krim, gula-gula, soda, dan cookies, cenderung mempunyai banyak kalori.

Walaupun menggunakan gula dalam jumlah kecil tidak mungkin menyebabkan kenaikan berat badan, namun memakan makanan yang tinggi dalam gula tambahan setiap hari dapat menyebabkan anda mendapat lebih banyak lemak tubuh lebih cepat dan lebih drastik.

2. Kesan Terhadap Gula Dalam Darah dan Hormon

Adalah diketahui bahawa makan makanan bergula secara signifikan meningkatkan paras gula darah anda.

Kenaikan gula dalam darah yang berpanjangan – dikenali sebagai hyperglycemia – boleh menyebabkan kemudaratan serius kepada badan anda, termasuk penambahan berat badan.

Satu cara hyperglycemia membawa kepada penambahan berat badan adalah dengan mempromosikan rintangan insulin.

Adakah anda juga ada masalah begini? Anda perlukan pertolongan
Adakah anda juga ada masalah begini? Anda perlukan pertolongan

Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas anda yang menggerakkan gula dari darah anda ke dalam sel, di mana ia boleh digunakan untuk tenaga. Insulin juga terlibat dalam penyimpanan tenaga, memberitahu sel anda apabila menyimpan tenaga seperti lemak atau glikogen, bentuk penyimpanan glukosa.

Rintangan insulin adalah apabila sel-sel anda berhenti bertindak balas dengan betul kepada insulin, yang membawa kepada paras gula dan insulin yang tinggi.

Tahap gula dalam darah tinggi menjejaskan fungsi sel normal dan menggalakkan keradangan, yang meningkatkan ketahanan insulin, memajukan kitaran yang merosakkan ini.

Walaupun sel menjadi tahan terhadap kesan insulin terhadap pengambilan gula darah, mereka tetap responsif terhadap peranan hormon dalam penyimpanan lemak, yang bermakna penyimpanan lemak meningkat. Fenomena ini dikenali sebagai rintangan insulin selektif.

Inilah sebabnya mengapa rintangan insulin dan gula darah tinggi dikaitkan dengan peningkatan lemak badan – khususnya di kawasan perut.

Hormon sebabkan kegemukan
Hormon sebabkan kegemukan

Di samping itu, paras gula darah tinggi dan rintangan insulin mengganggu leptin, hormon yang memainkan peranan utama dalam pengawalan tenaga – termasuk pengambilan kalori dan pembakaran – dan penyimpanan lemak. Leptin berkurangan kelaparan dan membantu mengurangkan pengambilan makanan.

Begitu juga, diet gula tinggi dikaitkan dengan rintangan leptin, yang meningkatkan selera makan dan menyumbang kepada peningkatan berat badan dan lemak badan yang berlebihan.

Diet gula tinggi menyumbang kepada gula darah tinggi, ketahanan insulin, dan rintangan leptin – semuanya dikaitkan dengan peningkatan berat badan dan lemak badan yang berlebihan.

3. Tidak Kenyang

Makanan dan minuman yang ditambah dengan gula tambahan, seperti kek, kuih-muih, ais krim, gula-gula, dan soda, cenderung rendah atau kekurangan protein, nutrien penting untuk kawalan gula darah yang menggalakkan perasaan kenyang.

Malah, protein adalah makronutrien yang paling mengenyangkan. Ia melakukan ini dengan memperlahankan penghadaman, mengekalkan tahap gula darah yang stabil, dan mengawal selia hormon lapar.

Sebagai contoh, protein membantu mengurangkan tahap ghrelin, hormon yang mendorong selera makan dan meningkatkan pengambilan kalori (Sumber 15).

Rasa tidak puas makan disebabkan hormon leptin telah rosak
Rasa tidak puas makan disebabkan hormon leptin telah rosak

Sebaliknya, protein makan merangsang pengeluaran peptida YY (PYY) dan glucagon-like peptide 1 (GLP-1), hormon yang berkaitan dengan perasaan kenyang yang membantu mengurangkan pengambilan makanan.

Makan makanan yang kaya dengan karbohidrat – karbohidrat terutama karbohidrat yang tinggi dalam gula tambah – namun protein rendah dapat memberi kesan negatif dan dapat membawa kepada penambahan berat badan dengan menyebabkan anda makan lebih banyak pada makanan berikutnya sepanjang hari.

Makanan gula tinggi juga cenderung rendah serat, nutrien yang boleh meningkatkan perasaan kenyang dan mengurangkan selera makan – walaupun tidak banyak protein.

4. Mengurangkan Pengambilan Makanan Sihat

Sekiranya kebanyakan diet anda berkisar pada makanan yang tinggi dalam gula tambahan, kemungkinan anda kehilangan nutrien penting.

Protein, lemak sihat, serat, vitamin, dan mineral adalah semua nutrien yang terdapat pada keseluruhannya, makanan berkhasiat yang diperlukan oleh tubuh anda untuk berfungsi secara optimum dan tetap sihat. Mereka biasanya tidak mempunyai produk manis.

Selain itu, makanan dan minuman yang tinggi dalam gula tambahan tidak mempunyai sebatian bermanfaat seperti antioksidan. Makanan tinggi antioksidan kebanyakannya tertumpu dalam makanan seperti minyak zaitun, kacang, kacang, kuning telur, dan sayur-sayuran berwarna dan buah-buahan.

Antioksidan membantu melindungi sel-sel anda dari kerosakan yang disebabkan oleh molekul yang sangat reaktif yang dipanggil radikal bebas.

Kekalkan kesihatan sel dengan nutrisi yang sihatkan sel
Kekalkan kesihatan sel dengan nutrisi yang sihatkan sel

Tekanan oksidatif – ketidakseimbangan antara antioksidan dan radikal bebas – telah dikaitkan dengan pelbagai keadaan kronik, seperti penyakit jantung dan kanser tertentu.

Justeru tidak mengejutkan, diet tinggi gula tambahan meningkatkan risiko penyakit kronik yang sama dikaitkan dengan tekanan oksidatif, serta risiko obesiti dan penambahan berat badan.

Makan makanan yang tinggi dengan gula tambahan menyebabkan kesan buruk kepada berat badan anda dan kesihatan keseluruhan.

5. Boleh menyebabkan anda makan terlalu banyak

Makan terlalu banyak gula tambahan – terutamanya makanan yang kaya dengan jenis gula yang dipanggil fruktosa – dapat meningkatkan kadar hormon ghrelin yang menggalakkan kelaparan sementara menurunkan tahap peptida hormon penahan selera makan YY (PYY).

Fruktosa juga boleh meningkatkan selera makan dengan memberi kesan kepada bahagian otak anda yang dipanggil hypothalamus. Hipotalamus bertanggungjawab untuk banyak fungsi, termasuk peraturan selera makan, kalori terbakar, serta karbohidrat dan metabolisme lemak.

Kajian haiwan menunjukkan bahawa fruktosa memberi kesan kepada sistem isyarat di hipotalamus anda, meningkatkan tahap neuropeptida yang merangsang kelaparan – molekul yang berkomunikasi dengan satu sama lain, mempengaruhi aktiviti otak – sementara penurunan isyarat penuh.

Obesiti meningkatkan risiko penyakit berbahaya
Obesiti meningkatkan risiko penyakit berbahaya

Lebih-lebih lagi, tubuh anda terdedah kepada keinginan manis. Malah, penyelidikan menunjukkan bahawa penggunaan gula didorong oleh keseronokan yang diperolehi dari rasa manis minuman manis dan makanan.

Kajian mencadangkan bahawa makanan manis mengaktifkan bahagian-bahagian tertentu otak anda yang bertanggungjawab untuk keseronokan, yang dapat meningkatkan keinginan anda untuk makan lebih banyak.

Selain itu, gula boleh meningkatkan keinginan anda untuk makanan yang kaya dengan kalori yang sangat enak dan kalori tinggi.

Oleh itu, kesan gula ke atas hormon dan aktiviti otak boleh meningkatkan keinginan anda untuk makanan manis dan mungkin menggalakkan makan berlebihan – yang boleh membawa kepada penambahan berat badan.

Gula memberi kesan kepada hormon-hormon yang mengawal selera makan dan pusat ganjaran di otak anda, yang boleh meningkatkan keinginan untuk makanan yang sangat enak dan menyebabkan anda makan terlalu banyak.

Gula Berhubungkait Dengan Obesiti dan Penyakit Kronik

Banyak kajian telah mengaitkan pengambilan gula dengan berat badan dan keadaan kronik, seperti obesiti, penyakit jantung dan kencing manis.

Kesan ini telah dilihat di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak.

Kajian baru-baru ini mengenai 30 kajian di lebih daripada 242,000 dewasa dan kanak-kanak mendapati hubungan yang signifikan antara minuman manis dan obesiti.

Dalam kajian populasi di lebih daripada 85,000 orang, risiko kematian akibat penyakit jantung lebih tinggi daripada dua kali ganda pada mereka yang menggunakan 25% atau lebih kalori harian mereka daripada gula tambahan, berbanding dengan mereka yang menggunakan kurang daripada 10% kalori dari tambah gula.

12 Cara Gula Menjejaskan Kesihatan
12 Cara Gula Menjejaskan Kesihatan

Tambahan lagi, gula sangat dikaitkan dengan peningkatan penyakit jantung pada kanak-kanak melalui peranannya dalam meningkatkan tahap lemak badan, kolesterol, dan trigliserida – semua faktor risiko yang signifikan untuk penyakit jantung.

Minuman gula manis juga dikaitkan dengan perkembangan diabetes jenis 2 pada orang dewasa.

Tambahan pula, penggunaan gula boleh meningkatkan risiko kemurungan, suatu keadaan yang boleh menggalakkan penambahan berat badan.

Mengambil gula terlalu banyak boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan meningkatkan risiko anda dengan keadaan kronik seperti obesiti, penyakit jantung dan diabetes.

Bottom Line

Mengganggu hormon anda, meningkatkan kelaparan, dan menggantikan makanan yang sihat hanya beberapa cara yang menambahkan gula boleh menyebabkan penambahan berat badan.

Selain daripada menyebabkan anda mempunyai lemak badan yang berlebihan, makan terlalu banyak gula dapat meningkatkan risiko anda terhadap keadaan kronik, seperti obesiti, penyakit jantung dan diabetes.

Jika anda ingin mengurangkan gula tambahan dalam diet anda untuk mengelakkan kenaikan berat badan dan meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan, cuba ikuti program Jom Detox Jutawan yang saya kendalikan.

Di program detox Shaklee kita tidaklah fokus sepenuhnya kepada suplemen, tapi ianya program yang lebih daripada itu dan paling penting kita bantu anda adapt kepada new lifestyle.

Anda boleh rujuk kepada link berikut untuk maklumat program:

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

Rujukan:

28 thoughts on “6 Cara Gula Menggemukkan Anda

  1. Sis Lin says:

    Bercakap mengenai gula ni, memang betul..pernah diet cut sugar selama setahun, berat mendadak turun…tapi bila gian datang, makk aiii, macam penagih hahahaha…maklum leee #CoffeeLovers…

    • Raihanah Ahmad says:

      ada cara minum kopi dengan cara selamat. kopi bagus kepada kesihatan sebenarnya tapi with no condensed milk or sugar

    • Raihanah Ahmad says:

      those who so kurus tapi consume banyak sugar tu bukan sihat pun sis, dia inflammation from inside. very dangerous

  2. Lala Kerry says:

    I agree with you. I try to cut the carbonated drink since before. Terkejut nmpk A&W tu have more sugar dari cola. I thought the other way around. I remember one story my brother told me, his acquaintance family setiap bagi makan anak KFC dan cola. In the end the kid age 8 tahun tu meninggal becuase overdose sugar. Kesian and scary bila ada macam tu berlaku. That’s why sugar ni memang bahaya.

    • Raihanah Ahmad says:

      pity that kid. Nauzubillah saya pun risau sangat bab ni. Sedaya upaya jaga my kids kan. Sama2 lah kita beringat

  3. Slumberlady says:

    Gula memamg bahaya bila berlebihan. Macam garam juga. Nak sekarang banyak makanan yg ada gula tambahan. Antara cara terbaik adalah disiplin dan ubah gaya hidup. Thanks sharing

  4. Faries says:

    Dah tahu lama tapi macam dah addict. Kalau x makan benda manis sehari tu rasa macam nk mati je.hahaha. Nak try avoid benda manis dan bergula ni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge