Call nowWhatsapp

Detox Diabetes: Peranan Hati Dan Gula Dalam Darah

vivix reverse diabetes

Ada ramai juga peserta kami dalam #JomDetoxJutawan yang merupakan pesakit diabetes. While kami tidaklah mempromosikan dan menjanjikan untuk turunkan bacaan diabetes (sebab program kami lebih kepada program kuruskan badan, but of course its target kami adalah kesihatan), tetapi nampaknya ramai yang telah mula mendapatkan kesannya.

Berjaya Turunkan Kadar Gula Dalam Darah Dalam Masa 12 Hari

Kesemua ini adalah testimoni peserta kami yang mana masing-masing cukup gembira mendapat hasil yang sebegini best.

(Disclaimer: program ini bukanlah bertujuan untuk merawat. Hasil bagi setiap individu adalah berbeza. Sentiasalah berhubung dengan doktor anda untuk masalah kesihatan anda).

1. Turun bacaan gula dari belas-belas kepada bawah 10

Tahap diabetes semakin terkawal selepas buat Jom Detox Shaklee
Tahap diabetes semakin terkawal selepas buat Jom Detox Shaklee

2. Tahap gula makin normal, asid urik pun turun

Diabetes dah normal asbab buat Detox Shaklee
Diabetes dah normal asbab buat Detox Shaklee

3. Ubat insulin berjaya dikurangkan

Program #JomDetoxJutawan pun dapat bantu anda reverse diabetes
Program #JomDetoxJutawan pun dapat bantu anda reverse diabetes

Apa Kaitan Detox Hati dengan Diabetes?

Hati berperanan besar sebagai penghasil gula dan menyimpan gula.

Hati bertindak sebagai storage glukosa (atau bahan bakar) badan, dan membantu mengekalkan paras gula darah yang beredar dan bahan api badan lain yang stabil dan berterusan.

Hati merupakan kedua-dua peranan sebagai pengeluar glukosa yang memberikan kepada keperluan tubuh. Keperluan untuk menyimpan atau melepaskan glukosa dibuat terutamanya oleh hormon insulin dan glukagon.

Semasa makan, hati anda akan menyimpan gula, atau glukosa, sebagai glikogen untuk digunakan pada masa kita memerlukannya. Tahap tinggi insulin dan tahap glukagon yang ditekan semasa makan mempromosikan penyimpanan glukosa sebagai glikogen.

1. Hati membuat gula apabila anda memerlukan

Apabila anda tidak makan – terutamanya dalam sekelip mata atau antara makanan, tubuh perlu membuat gula sendiri.

Hati membekalkan gula atau glukosa dengan menjadikan glikogen menjadi glukosa dalam proses yang dipanggil glikogenolisis.

Hati juga boleh mengeluarkan gula atau glukosa yang diperlukan dengan menuai asid amino, produk sisa dan produk sampingan lemak. Proses ini dipanggil glukoneogenesis.

Hati berfungsi sebagai pengeluar dan penyimpan gula
Hati berfungsi sebagai pengeluar dan penyimpan gula

2. Apabila Gula Kurang, Hati Membuat Bahan Bakar Yang Lain Iaitu Keton

Apabila simpanan glikogen badan anda semakin rendah, tubuh mula memelihara bekalan gula untuk organ yang selalu memerlukan gula. Ini termasuk: otak, sel darah merah dan bahagian buah pinggang.

Untuk menambah bekalan gula yang terhad, hati membuat bahan api alternatif yang dipanggil keton dari lemak. Proses ini dipanggil ketogenesis. Isyarat hormon untuk ketogenesis bermula adalah tahap insulin yang rendah.

Ketones dibakar sebagai bahan api oleh otot dan organ badan lain. Dan gula disimpan untuk organ yang memerlukannya.

Keton Dikeluarkan Oleh Hati
Keton Dikeluarkan Oleh Hati

Istilah “gluconeogenesis, glikogenolisis dan ketogenesis” mungkin kelihatan seperti konsep.

Apabila anda menghidap kencing manis, eloklah fahami sepenuhnya apa yang sedang berlaku, anda boleh mengambil langkah-langkah untuk menyelesaikan masalah ini.

Hubungan Diabetes Dengan Fatty Liver

Kerana rintangan insulin, orang dengan diabetes jenis 2 berada pada risiko yang lebih tinggi untuk mendapat masalah fatty liver atau NAFLD. Saya pernah tulis berkenaan fatty liver dalam link berikut:

Perubahan dalam hormon seperti insulin, bersama dengan kehadiran rintangan insulin, memberi kesan kepada enzim dalam badan anda, dan ini menyebabkan peningkatan dalam asid lemak bebas, yang boleh mengalir ke dalam hati.

Aspek metabolisme lain turut terjejas, seperti peningkatan pengeluaran pembentukan lemak (disebut lipogenesis). Faktor ini dipromosikan oleh gula darah tinggi dan tahap insulin yang tinggi, yang membawa kepada rantai peristiwa metabolik yang mendorong pengeluaran lemak di hati. Dan kitaran boleh berlaku di mana terdapat ketidakseimbangan antara aliran masuk dan luaran asid lemak di hati.

Faktor-faktor yang berkaitan dengan rintangan insulin dapat menggalakkan NAFLD, tetapi ia juga berfungsi secara beransur-ansur, yang bermaksud bahawa hati berlemak anda terus menggalakkan ketahanan insulin.

Itu bermakna melakukan apa yang anda boleh untuk membalikkan dan memperbaiki fungsi hati, juga sangat penting untuk rawatan diabetes anda.

Sel hati anda akan menukar kelebihan glukosa (karbohidrat) menjadi lemak. Sekiranya anda memakan glukosa berlebihan (karbohidrat) dan tidak menggunakannya untuk tenaga, maka lebihan akan disimpan sebagai lemak. Sesetengah lemak disimpan sebagai perut (perut) lemak, sedangkan ia juga boleh disimpan di sel lain termasuk hati anda.

Fruktosa khususnya telah ditunjukkan untuk meningkatkan simpanan lemak di hati anda.

Fruktosa adalah:

  • gula semulajadi yang terdapat dalam buah
  • gula adalah 50% fruktosa
  • madu adalah 50% fruktosa
  • agave adalah 75-85% fruktosa
  • Kandungan utama dalam high fructose corn syrup

Toksik Alam Sekitar Salah Satu Punca Diabetes

Kita biasa berfikir diabetes adalah berpunca daripada pengambilan lemak, gula dan hidup yang tidak aktif. Tapi sebenarnya anda jangan terkejut kerana ada peranan besar oleh toksin alam sekitar terhadap kesihatan kita, termasuk diabetes.

Selama bertahun-tahun, seolah-olah ramai yang menganggap bahawa diabetes hanya disebabkan oleh obesiti dan tidak aktif. Walau bagaimanapun, data terbaru menunjukkan bahawa toksik alam sekitar juga memainkan peranan yang lebih besar daripada faktor lain yang boleh dikawal menyebabkan diabetes.

Dalam tulisannya, Dr. Alan Christianson menjelaskan selain obesiti, diabetes juga merupakan risiko berkaitan degan beban badan yang tinggi terhadap toksik persekitaran.

Selalu kita anggap lemak badan merupakan faktor risiko yang besar untuk diabetes, walaupun kurus sahaja orangnya. Bukti baru bahkan menunjukkan toksik itu sendiri berumah di dalam sel lemak dan seterusnya menyebabkan kerosakan kepada badan kita.

Jenis-jenis toksin

Ada 4 jenis toksin paling utama yang kita perlu elakkan. Saya pernah tuliskan dalam tulisan ini.

5 Langkah Untuk Reverse Diabetes dan Insulin Resistance

Rintangan diabetes dan insulin dapat dicegah sepenuhnya dan sering boleh reverse melalui perubahan gaya hidup yang agresif, termasuk diet, makanan tambahan, senaman dan pengurusan tekanan.

Hari ini, saya ingin berkongsi dengan anda lebih banyak maklumat tentang apa yang boleh anda lakukan SEKARANG untuk mencegah dan reverse diabetes dan pra-diabetes.

1. Ubah Gaya Hidup

Membuat perubahan kepada gaya hidup sebenarnya cukup sukar, saya refer kepada kehidupan kita di negara ini. Sana-sini disajikan dengan pemakanan tinggi gula dan karbo. Dengan kata-kata sinis lagi orang di sekeliling kita. Kalau lemah semangat, memang tak dapat kita nak ubah gaya hidup kita.

Perubahan gaya hidup ini merupakan salah satu silibus kami dalam #JomDetoxJutawan. Kalau kami ni pentingkan sales daripada hasil juala suplemen Shaklee, sudah tentu kami tidak ajar perkara ini. Sebaliknya lebih baik kami jual suplemen semata-mata.

Dengan menyertai program detox Shaklee, melalui program #JomDetoxJutawan, anda akan dapat support grup disamping para coaches yang akan bantu anda ubahkan gaya hidup anda.

Makan dengan cara yang mengimbangi gula darah anda, mengurangkan tekanan keradangan danoksidatif, dan meningkatkan detoksifikasi hati anda adalah kunci untuk mencegah dan membalikkan rintangan insulin dan diabetes.

Salah satu gaya hidup ini adalah faktor pemilihan pemakanan. Diet yang sepatutnya kita buat untuk cegah diabetes dan reverse masalah ini (sekali dengan insulin resistance) adalah dengan makan makanan yang berasaskan tinggi serat, kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna-warni, dan rendah gula dan tepung, dengan beban glisemik yang rendah.

Ia adalah cara makan yang termasuk makanan anti-radang, antioksidan dan detoksifikasi. Ia termasuk banyak lemak omega-3 dan minyak zaitun, produk soya, kacang, kacang dan biji.

Semua makanan ini membantu mencegah dan reverse kencing manis dan ketahanan insulin. Ini adalah cara makan yang mengubah semua mesej gen yang betul, menggalakkan metabolisme yang sihat, dan mencegah penyakit yang berkaitan dengan penuaan dan usia seperti penyakit diabetes dan penyakit jantung.

2. Senaman

Senaman adalah penting untuk peningkatan kepekaan insulin. Ia membantu mengurangkan lemak badan, meningkatkan metabolisme gula. Senaman yang kerap akan membantu mencegah kencing manis, mengurangkan risiko komplikasi anda, dan juga membantu membalikkannya.

Sebaiknya anda harus melakukan 30 minit berjalan setiap hari. Berjalan selepas makan malam adalah cara yang berkuasa untuk mengurangkan gula darah anda.

Senaman yang lebih bersungguh-sungguh dan latihan yang berkekalan sering diperlukan untuk membalikkan ketahanan insulin atau kencing manis. Bagaimanapun kena berguru juga bab senaman ni, sebab kena lihat berapa berat badan anda. Walaupun bersenam elok, tetapi kalau berlebihan sampai ganggu hormon kortisol, berat badan anda takkan berubah.

HIIT boleh menjadi manfaat tambahan untuk membantu meningkatkan metabolisma dan fungsi mitokondria. Ia membantu meningkatkan pembakaran kalori kecekapan supaya anda membakar lebih banyak kalori dan tenaga semasa anda TIDAK bersenam.

Senaman kekuatan juga membantu mengekalkan dan membina otot, yang dapat membantu juga dengan gula darah dan metabolisme tenaga anda.

3. Makan Suplemen

Menurut Dr Mark Hyman,s uplemen pemakanan boleh sangat berkesan untuk diabetes jenis 2 dan rintangan insulin. Beliau mencadangkan beberapa suplemen yang berbeza, bergantung kepada keparahan masalah:

  • Multivitamin dan mineral
  • Kalsium dan magnesium dan vitamin D
  • Minyak ikan (1,000 hingga 4,000 mg sehari) meningkatkan kepekaan insulin, menurunkan kolesterol dan mengurangkan keradangan.
  • Magnesium tambahan (200 hingga 600 mg sehari) membantu dengan metabolisme glukosa dan sering kekurangan kencing manis.
  • Kromium (500 hingga 1,000 mcg sehari) sangat penting untuk metabolisme gula yang betul.
  • Antioksidan (seperti vitamin C dan E) adalah penting dalam membantu mengurangkan dan mengimbangi gula darah.
  • Vitamin B-kompleks adalah penting dan merupakan sebahagian daripada multivitamin yang baik. Tambahan vitamin B6 (50 hingga 150 mg sehari) dan B12 (1,000 hingga 3,000 mcg) amat berguna untuk melindungi daripada neuropati diabetik atau kerosakan saraf.

4. Kawal Tekanan

Tekanan memainkan peranan dramatik dalam ketidakseimbangan gula darah. Ia mencetuskan rintangan insulin, menggalakkan peningkatan berat badan, meningkatkan keradangan, dan akhirnya boleh menyebabkan diabetes.

Oleh itu, penting untuk melibatkan diri dalam amalan ketenangan secara teratur, seperti yoga, pernafasan dalam, mandi air panas, senaman, meditasi, urut, hipnosis dll. Hidup anda bergantung padanya.

5. Ambil Ubat Sekiranya Perlu

Ubat masih perlu amalkan jika itu telah dinasihatkan oleh doktor anda. Selalulah berhubung dengan doktor anda untuk berbincang tentang simptom dan penyakit anda.

Bottom Line

Kena sedar kesihatan kita paling perlu diutamakan. Kalau dah dapat sakit, meranalah diri. Makan ubat dan perlu uruskan hal kesihatan lebih mendalam lagi.

Sebaiknya seperti selalu saya nasihatkan, cegahlah daripada dapat penyakit. Namun kalau terkena juga, untuk masalah diabetes dan insulin resistance, anda boleh cuba kaedah yang saya kongsikan di atas ni.

Saya sendiri pun memang buat diet #JomDetoxJutawan disamping sebulan sekali buat #JomDetoxJutawan. Alhamdulillah banyak manfaat yang saya dapat hingga berjaya turun 23kg dalam masa 8 bulan!

Tapi nak buat ni, kena belajar. Kena berguru. Baru jadi elok. Kalau ikut dan je, nanti lambat turun dan anda cepat kecewa.

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 8 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Dari seorang yang obesiti kepada normal weight, perjalanan ni buat saya dapat banyak info dan input yang berguna dan mahal nilainya dan saya salurkan kepada peserta saya dalam program #JomDetoxJutawan dan #IFKetoGenitMAF.

Anda boleh baca perkongsian saya dalam link berikut:

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

13 thoughts on “Detox Diabetes: Peranan Hati Dan Gula Dalam Darah

  1. Hasif Hamsyari says:

    Wahh penting ni. Saya baru balik daripada kampung, memang hari-hari asyik makan sedap-sedap je. Kalau tak kena air tangan mak, air tangan nenek dan makcik saudara. Haha. Ni kena buat #JomDetox juga ni!

  2. Yaya Natsumi says:

    Memang risau kalau kena Diabetes di usia muda. Zaman sekarang ni orang semua memang belasah je makan janji sedap (yaya la tu haha). Lepas ni memang kena amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang

  3. Bella Jamal says:

    Teringat zaman belajar Biologi. Penting ketahui dan pelajari fungsi dan kepentingan organ dalam badan kita ni. Apa-apa pun orang cakap memang semua berpunca dari makanan. Kena jaga makan lah lepas ni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge