Call nowWhatsapp

Fruktos: Toksin Manis Bahaya Kepada Kesihatan

fruktose hfcs bahaya

Adakah anda mengalami masalah darah tinggi, kolesterol tinggi, perut buncit, gout dan kencing manis. Ini mungkin berpunca daripada pengambilan fruktosa yang berlebihan dalam pemakanan seharian kita tanpa kita sedari.

Apakah Fruktosa

Fruktosa adalah sejenis gula yang terdapat dalam buah-buahan dan juga tebu. Fruktosa yang dimakan dalam buah-buahan tidaklah berisiko tinggi kepada kesihatan kerana ianya diserap secara beransur-ansur dan diproses dalam hati secara perlahan-lahan disebabkan kandungan serat yang tinggi. Buah-buahan juga mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah.

Terdapat juga beberapa jenis buah-buahan yang mempunyai kandungan fruktosa yang lebih tinggi tetapi kandungan seratnya rendah seperti rambutan, anggur, durian, duku, manggis dan sebagainya.

Buah-buahan yang mempunyai serat yang lebih tinggi dan fruktosa yang lebih rendah seperti buah jambu batu, oren, limau, epal, pear, mangga muda dan lain-lain lagi.

Jus tinggi dengan fruktosa

Industri pemakanan menggunakan fruktosa yang banyak dalam hampir semua makanan proses yang manis. Fruktosa digunakan dalam pelbagai makanan yang ada dipasaran sekarang iaitu gula pasir dan sirap jagung tinggi fruktosa atau HFCS (high fructose corn syrup).

Ianya selalu diambil secara berlebihan tanpa kita sedari kerana ianya diletakkan dalam kebanyakan makanan dan minuman proses yang dijual dipasaran sekarang. Cuba kita baca pada label yang ada pada bungkusan pelbagai jenis makanan dan minuman proses dipasaran, sudah pasti kita akan berjumpa dengan istilah HFCS.

jus buah kaya dengan fruktosa
jus buah kaya dengan fruktosa

Gula Pasir

Gula pasir yang di proses daripada tebu mempunyai nisbah glukosa dan fruktosa yang sama banyak iaitu 50%. Untuk HFCS biasanya nisbah fruktosanya adalah 60% dan glukosanya 40% .

HFCS juga mempunyai pelbagai nisbah bagi fruktosanya dengan glukosa dari 70% sehingga 90%. Disebabkan kandungan fruktosa yang lebih ini maka HFCS adalah 3 kali lebih manis dari gula pasir, oleh kerana itu ianya banyak digunakan dalam pelbagai jenis makanan atau minuman sebagai pemanis.

Proses pembuatan HFCS sangat banyak, ianya adalah gula tiruan
Proses pembuatan HFCS sangat banyak, ianya adalah gula tiruan

Hidup dalam zaman moden sekarang kebanyakan kita lebih mudah mengambil makanan dan minuman segera yang banyak dipasaran sekarang.

Kita makan atau minum atas dasar ‘ambil mudah’ maksudnya apa yang senang kita perolehi dalam waktu yang singkat tanpa kita bersusah payah menyediakan makanan atau minuman tersebut.

Jika kita terlalu banyak makan atau minum makanan atau minuman dari jenis ini , maka kita akan mengambil fruktosa secara berlebihan tanpa kita sedari. Seiring dengan kemajuan sesuatu negara, berlaku perubahan corak pemakanan dimana ramai yang mengambil makanan segera yang tinggi dengan gula .

HFCS digunakan dalam kebanyakan produk diproses
HFCS digunakan dalam kebanyakan produk diproses

Di USA berlaku peningkatan sehingga 1000% dari tahun 1970 hingga tahun 1990 penggunaan HFCS dalam makanan. Di Malaysia tidak kurang impaknya sejak negara kita semakin maju dan semakin ramai rakyat kita yang kaya dan lebih ramai surirumah yang berkerja.

Kajian menunjukkan pengambilan fruktosa berlebihan adalah punca kepada masalah berat badan berlebihan, perut buncit, rintangan insulin, kolesterol tinggi dan darah tinggi yang secara kolektifnya dipanggil sebagai sindrom metabolik atau sindrom X.

Sindrom metabolik ini meningkatkan risiko penyakit jantung sehingga 50% lebih tinggi dari populasi biasa. Pemakanan yang tinggi dengan fruktosa akan menyebabkan selera bertambah dan menjadi punca kepada masalah obesiti dan berlebihan berat badan.

Di antara punca hati berlemak adalah Gula

Menurut Dr Robert Lustig yang merupakan seorang pakar metabolisma dari University of California menggelarkan fruktosa sebagai ‘toksin manis’ kerana fruktosa berlebihan mengakibatkan masalah hati berlemak (fatty liver), fruktosa menyebabkan selera bertambah, fruktosa mengakibatkan peningkat proses glycation yang menghasilkan AGE (advance glycation end product).

Kajian mendapati punca kepada masalah hati berlemak atau Non Alcoholic Fatty Liver Disease(NAFLD) adalah berpunca daripada pengambilan fruktosa yang berlebihan. Ini adalah kerana hati menukarkan fruktosa kepada lemak dengan cepat didalam hati dan ia akan berkumpul didalam hati disamping

Itu berlaku juga peningkatan paras kolesterol LDL yang merbahaya kepada kesihatan jantung.

9 Bahaya High Fructose Corn Syrup (HFCS)

1. Kenaikan berat badan

Kajian Universiti Princeton mendapati bahawa HFCS menyebabkan lebih banyak kenaikan berat badan berbanding gula halus.

Selain itu, penggunaan jangka panjang sirap jagung fruktosa tinggi juga ditunjukkan menyebabkan peningkatan yang tidak normal dalam lemak badan, terutamanya di kawasan abdomen, serta peningkatan paras trigliserida.

Obesiti meningkatkan risiko penyakit berbahaya
Obesiti meningkatkan risiko penyakit berbahaya

2. Kanser

Dengan sirap jagung fruktosa tinggi yang terdapat dalam banyak makanan dan minuman, tidak menghairankan bahawa pengambilan fruktosa telah meningkat secara dramatik dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Penyelidikan dari 2010 yang diterbitkan oleh Persatuan Amerika untuk Penyelidikan Kanser mendapati bahawa fruktosa dalam HFCS menggalakkan pertumbuhan kanser, khususnya kanser pankreas.

Kajian ini sebenarnya mendapati bahawa sel-sel kanser dapat dengan mudah memetabolisme fruktosa dan mendorong pembiakan pantas sel-sel kanser pankreas.

Penyelidik juga mendapati bahawa fruktosa dan metabolisme glukosa sangat berbeza, dengan fruktosa menyebabkan tindak balas kesihatan yang lebih negatif daripada glukosa.

Penyelidikan ini memberikan sebab yang sangat baik mengapa pesakit kanser tidak diberikan apa-apa yang mengandungi sirap jagung fruktosa tinggi dan bagaimana mengelakkan HFCS boleh mengganggu pertumbuhan kanser.

3. Tekanan Hati dan Hati Berlemak

Fruktosa dikenali untuk merangsang akumulasi lemak di hati dengan meningkatkan sintesis lemak namun menghalang kerosakan lemak.

Apabila HFCS memasuki aliran darah anda, fruktosa yang dibebaskan terus bergerak ke dalam hati anda dan mengatasi keupayaan pemprosesan hati anda. Ini akan menyebabkan pengeluaran lemak tidak sihat dalam hati anda dipanggil lipogenesis. Ini boleh menyebabkan penyakit hati berlemak jika lebih daripada 5 peratus hingga 10 peratus berat hati menjadi gemuk.

Bukan sahaja itu. Malah mempunyai hati berlemak boleh menyebabkan tekanan hati yang serius, kerosakan hati, obesiti, prediabetes dan diabetes jenis 2.

4. Meningkatkan Tahap Kolesterol

Pengambilan sirup jagung fruktosa yang tinggi dikaitkan dengan tahap kolesterol yang tinggi. Satu kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition mendapati bahawa hanya dua minggu penggunaan sederhana tinggi sirap jagung fruktosa menyebabkan kadar kolesterol dan trigliserida meningkat.

5. Diabetes

Banyak pakar perubatan berpendapat bahawa fruktosa adalah lebih baik untuk pesakit kencing manis berbanding gula, sebab setiap sel dalam tubuh dapat memetabolisme glukosa.

Fruktosa, sebaliknya, mesti dimetabolisme oleh hati. Fruktosa telah dikaitkan secara langsung dengan diabetes, terutamanya sirap jagung fruktosa tinggi, yang mengandungi banyak fruktosa terapung-bebas.

Tidak seperti buah-buahan, yang mengandungi fruktosa tetapi buah juga mempunyai serat dan nutrien untuk memberi kesan positif kepada penyerapan fruktosa oleh badan, sirap jagung fruktosa tinggi menawarkan nilai sifar mutlak. Ia hanya gula dan kalori yang dipersoalkan lurus, tidak ada yang lain.

Tambahan lagi penggunaan fruktosa pada manusia membawa kepada peningkatan pengumpulan lemak mendalam, penurunan dalam peraturan lemak dalam darah (seperti kolesterol dan trigliserida) dan mengurangkan kepekaan insulin. Semua kesan sampingan ini dikaitkan dengan peningkatan risiko diabetes jenis 2 serta penyakit kardiovaskular. (15)

Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Global Health menunjukkan bahawa negara-negara yang mencampur sirap jagung fruktosa tinggi ke dalam makanan dan minuman yang diproses mempunyai kadar diabetes lebih tinggi daripada negara-negara yang tidak menggunakan HFCS.

Stabil gula dalam darah lepas join Jom Detox Shaklee
Stabil gula dalam darah lepas join Jom Detox Shaklee

6. Tekanan Darah Tinggi

Pengambilan fruktosa dari gula tambahan dikaitkan dengan paras tekanan darah tinggi pada manusia.

Para penyelidik mendapati bahawa paras maksimum tekanan darah sistolik lebih tinggi apabila minuman HFCS yang diminum dikonsumsi berbanding dengan minuman berminyak sukrosa.

Hipertensi sebagai tindak balas kepada pengambilan fruktosa adalah disebabkan oleh peningkatan penyerapan natrium dalam usus, perencatan fungsi saluran darah sistemik dan rangsangan sistem saraf simpatetik.

Peningkatan yang disebabkan oleh fruktosa yang disebabkan oleh paras asid urik dalam badan juga mungkin memainkan peranan. Kajian dalam haiwan eksperimen juga mengesahkan bahawa fruktosa boleh meningkatkan tekanan darah.

7. Penyakit Jantung

Hakikat bahawa HFCS menimbulkan tekanan darah adalah alasan yang cukup untuk menjadikannya sangat buruk bagi jantung anda. Tekanan darah tinggi adalah sebahagian daripada masalah kesihatan berbahaya yang disebut sindrom metabolik, yang meningkatkan risiko penyakit jantung, strok dan diabetes.

8. Sindrom Leaky Gut

Sindrom leaky gut juga dirujuk sebagai peningkatan ketelapan usus. Apabila anda mengalami keadaan ini, “agen pembersih” dalam saluran pencernaan anda akan rosak, yang membolehkan protein (seperti gluten), bakteria buruk dan zarah-zarah tidak boleh diserap masuk ke dalam aliran darah anda.

Sekali lubang di lapisan ini ada, sangat mudah bagi toksin dan makanan yang tidak diingini untuk memasuki aliran darah anda. Kita tak perasan penceroboh ini berada dalam aliran darah sehingga mereka mencetuskan keradangan di dalam badan.

Keradangan adalah akar masalah kesihatan yang banyak termasuk obesiti, diabetes, kanser, penyakit jantung, demensia dan penuaan dipercepatkan.

9. Peningkatan Pengambilan Merkuri

Kita tahu bahawa merkuri sangat toksik kepada tubuh kita, dan ia amat mengganggu untuk kanak-kanak yang sedang berkembang terdedah kepada merkuri. Merkuri mempunyai kesan negatif ke atas hati, buah pinggang, otak dan organ dalaman lain.

Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Kesihatan Persekitaran, merkuri telah dikesan dalam hampir 50 peratus sampel sirap jagung fruktosa tinggi komersil.

Satu lagi kajian yang sangat berkaitan dengan Institut Dasar Pertanian dan Perdagangan mendapati raksa pada kira-kira satu pertiga daripada 55 produk makanan dan minuman jenama terkenal. Semua produk biasa ini mempunyai HFCS sebagai bahan berlabel tertinggi pertama atau kedua. Jenama di sebalik produk yang diuji termasuk Kraft, Quaker, Hershey dan Smucker’s.

Merkuri dalam produk popular
Merkuri dalam produk popular

Gula Alternatif Yang Lebih Selamat

Antara alternatif terbaik untuk HFCS termasuk pemanis semulajadi seperti madu raw dan sirap maple. Apabila anda membaca label bahan, cari pemanis semulajadi ini.

Ini adalah 10 pemanis semula jadi dan alternatif HFCS yang saya cadangkan:

  • Raw Honey (1 tablespoon – 64 calories) – hati-hati sebab banyak yang tiruan
  • Stevia (0 calories)
  • Dates (1 Medjool date – 66 calories)
  • Coconut Sugar (1 tablespoon – 45 calories)
  • Maple Syrup (1 tablespoon – 52 calories)
  • Blackstrap Molasses (1 tablespoon – 47 calories)
  • Balsamic Glaze (1 tablespoon – 20–40 calories depending on thickness)
  • Banana Puree (1 cup – 200 calories)
  • Brown Rice Syrup (1 tablespoon – 55 calories)
  • Real Fruit Jam (varies depending on fruit)
Pemanis alternatif berbanding HFCS
Pemanis alternatif berbanding HFCS

Bottom Line

Orang yang macam saya (suka benda manis, dan craving kuat), memang memerlukan kekuatan dan keazaman tinggi untuk lupakan benda-benda manis macam ni.

Kena belajar disamping anda kena ada keazaman tinggi. Satu perkara penting adalah anda perlu tahu kenapa kena tinggalkan gula. Kena tahu bagaimana jahatnya gula ni kepada kesihatan kita.

Sangat penting pilih program yang selamat dan betul, supaya kita bukan sahaja dapat kuruskan badan, bahkan dapat kesihatan yang tip top.

Posting berikut mungkin bermanfaat untuk anda, basically perjalanan saya kuruskan badan dan pastikan kesihatan yang baik

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

30 thoughts on “Fruktos: Toksin Manis Bahaya Kepada Kesihatan

  1. Mahamahu says:

    Bagus lah info dalam ni memang berguna untuk kita yang besaiz besar ni hehehe baru kita tahu bahayanya makanan yang tidak kita tengok label kita pakai makan jer untuk jangka masa panjang memang tak bagus…

  2. izaramli says:

    sememangnya gula tak elok untuk kesihatan. even nak kurus pun akan mula dari kurangkan gula. tapi susahnya nk bendung diri sendiri dari ambil gula yg banyak 1 hari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge