Call nowWhatsapp

7 Cara Tingkatkan Metabolism Supaya Mudah Kuruskan Badan

cara tingkatkan metabolism untuk kuruskan badan

Tak kiralah buat apa, berat macam tak turun je. Komen begini selalu je kedengaran. Makan dah jaga, senaman dah buat, jadi apa lagi?

Selaku Coach saya banyak dengar keluhan macam ni, samada di kalangan peserta saya atau di medsoc.

Memang kalau kita amalkan kawalan diet, efek yang dialami adalah metabolism jadi perlahan. Ini berlaku bagi semua jenis diet samada Atkins, Keto, Intermittent Fasting (IF), detox, dan lain-lain.

Jangan susah hati, kita dah tau caranya bagaimana nak perbaiki masalah metabolisma perlahan.

Kita semua adalah uni. Semua orang dilahirkan dengan make-up biokimia yang berbeza. Kita mempunyai triliun kilang tenaga kecil yang dipanggil mitokondria yang menyediakan bahan api untuk menjalankan segala-galanya di dalam badan anda.

Fungsi mitokondria menukar oksigen dan makanan yang anda makan menjadi tenaga untuk digunakan oleh tubuh kita.

Mitokondria berfungsi sebagai enjin pembakaran tenaga. Apabila saintis bercakap tentang metabolisme, mereka sering merujuk kepada mitokondria.

Mitokondria yang berkesan bermakna badan anda dengan berkesan membakar kalori dan anda mempunyai metabolisme yang tinggi. Mitokondria yang tidak berkesan tidak membakar kalori dan melambatkan metabolisme anda.

Insulin Resistance juga punca metabolism jadi perlahan
Insulin Resistance juga punca metabolism jadi perlahan

Punca-punca Metabolisme yang Perlahan

Apa puncanya jadi metabolisme perlahan? Sesetengahnya ditentukan secara genetik. Kajian menunjukkan jika anda mempunyai ibu atau adik-beradik yang mempunyai diabetes jenis 2, mitokondria anda mungkin 50 peratus kurang berkesan untuk membakar kalori berbanding orang biasa, walaupun anda kurus.

Kecenderungan ini bermakna anda lebih cenderung untuk menjadi overweight (obesiti) dan akhirnya mendapat diabetes (kalau Dr Mark Hyman sebut sebagai diabesity), ini memberi kesan buruk kepada mitokondria anda.

Faktor lain adalah masalah penuaan yang pantas dan penyakit kronik lain seperti penyakit jantung dan demensia mencacatkan mitokondria.

Walau bagaimanapun, punca terbesar datang dari diet anda. Makanan adalah lebih berbanding hanya tentang perisa dan kalori.

Sebaliknya makanan menjadi maklumat yang memberitahu sel dan mitokondria apa yang perlu dilakukan. Apabila anda makan banyak gula dan diproses, makanan keradangan termasuk lemak trans, atau anda makan terlalu banyak makanan, anda membebankan kilang-kilang tenaga anda dan merosakkan pengeluarannya.

Obesiti menurunkan jangka hayat kita sehingga 14 tahun
Obesiti menurunkan jangka hayat kita sehingga 14 tahun

Cara diet pemakanan, terlalu kurang makan, diet kalori yang ketat atau langkah-langkah lain yang melampau memaksa metabolisme badan anda untuk jadi perlahan sekaligus mudah menyimpan lemak.

Untuk mengoptimumkan mitokondria, maka, anda perlu makan jenis makanan yang betul dan cukup makan makanan tersebut.

Faktor-faktor gaya hidup juga boleh mempengaruhi mitokondria anda. Toksin alam sekitar seperti racun perosak, merkuri dan sinaran, serta jangkitan tersembunyi dan tekanan boleh membahayakan sistem tenaga anda.

Mikrobiotik usus anda bahkan boleh menjadi masalah jika bakteria yang tidak sihat, inflamasi melampaui bakteria baik. Bakteria jahat ini juga melepaskan toksin yang dinamakan sebagai lipopolysaccharides.

Bila anda menyerap toksin ini, ia mewujudkan keradangan dan merosakkan mitokondria anda. Apa-apa pun yang menyebabkan keradangan dan tekanan oksidatif merosakkan mitokondria anda.

kesan toksin kepada kesihatan
Kesan toksin kepada kesihatan

Ada cara untuk kita tingkatkan bilangan dan fungsi mitokondria anda. Anda tidak boleh menghidupkan semula jam, tetapi anda boleh mengambil tujuh langkah ini untuk memastikan mitochondria anda sihat dan mengoptimumkan metabolisme anda.

Simptom Metabolism Yang Perlahan

Gejala boleh termasuk mana-mana yang berikut:

  • Insomnia
  • Tangan dan kaki yang sejuk
  • Berat keuntungan
  • Kekejangan otot dan kelemahan
  • Kehilangan libido
  • Mata kering atau licin
  • Kesukaran menelan
  • Keletihan yang berlebihan
  • Kesan nafas, pening dan berdebar-debar
  • Sembelit
  • Hilang selera makan
  • Kehilangan rambut (terutamanya bahagian ketiga alis)

7 Langkah Untuk Tingkatkan Metabolisme

1. Makan banyak lemak yang sihat

Lemak yang sihat seperti avocado, kacang dan seeds, bersama-sama dengan ikan liar, adalah lemak pilihan yang boleh bantu mitokondria anda.

Minyak terbaik untuk mitokondria anda adalah trigliserida rantaian sederhana atau minyak MCT, yang terdapat dalam minyak kelapa.

Saya menyediakan rancangan yang luas untuk menggunakan lemak-lemak sihat dalam program saya #IFKetoGenitMAF. Anda boleh rujuk kepada link berikut untuk pelbagai maklumat program:

Mereka ini adalah peserta saya yang berjaya buang lebih 15kg hasil coaching dengan saya

2. Makan makanan berwarna warni.

Ramai orang bersetuju bahawa kita perlu makan banyak sayur-sayuran segar dan makanan tumbuhan lain. Makanan tumbuhan yang kaya dengan antioksidan yang berwarna-warni menjadi penting untuk mitokondria yang sihat dan mengurangkan tekanan oksidatif.

3. Elakkan gula dan tepung

Kedua-dua ini adalah makanan tinggi glisemik, tinggi karbohidrat yang memberi tekanan hebat pada mitokondria anda.

Malah, karbohidrat yang cepat diserap adalah pemacu terbesar yang merosakkan keseluruhan sistem anda.

Program #JomDetoxJutawan selama 12+3 hari saya termasuk gula rendah, makanan lazat yang mengurangkan berat badan dan kesihatan secara keseluruhan. Anda boleh baca banyak input berkenaan program kendalian saya ni:

Info tentang program Jom Detox Jutawan

4. Berhenti obses dengan nombor

Kira kalori bukan lagi cara terbaik, boleh baca perkongsian saya sebelum ini. Lebih baik pastikan anda makan yang bagus dan baik untuk badan.

5. Bersenam

Kajian menunjukkan senaman HIIT dan senaman kekuatan adalah cara terbaik untuk membuat mitochondria yang baru dan lebih baik. Latihan kekuatan akan membina otot dan mencipta lebih banyak mitokondria, sementara latihan HIIT meningkatkan fungsi mitokondria dan seberapa cepat mereka membakar oksigen dan kalori.

Bagaimanapun senaman ini hanya terbaik dilakukan jika berat badan anda di tahap yang sederhana dan kecergasan yang tinggi. Boleh bincang dengan saya jika anda mula coaching dengan saya.

6. Ambil nutrisi yang meningkatkan tenaga

Suplemen seperti coenzym Q10 ( CoQTrol ), asid alpha-lipoik, N-asetil-sistein, karnitin, vitamin B kompleks, dan asid lemak omega-3.

Selain itu polifenol juga salah satu nutrisi penting hasil kajian terkini menunjukkan polifenol mampu meningkatkan tenaga sel.

Ada banyak suplemen yang selamat dan berkesan telah dikaji oleh Shaklee. Boleh dapatkan daripada saya.

Kajian menunjukkan pengambilan polifenol dapat bantu tingkatkan tenaga mitokondria

7. Dapatkan tidur yang lena

Kajian menunjukkan tidur yang mencukupi memburukkan keradangan, meningkatkan risiko penyakit jantung dan menghalang prestasi imun, otak dan selular kita.

Untuk memulihkannya, dapatkan lapan jam tidur yang padat dan konsisten setiap malam.

Bottom Line

Secara ringkas, anda mempunyai kuasa yang luar biasa terhadap metabolisme dan kesihatan anda. Minda mitokondria anda, dan anda akan meningkatkan metabolisma anda untuk menjadi sihat dan sihat. Walaupun anda terdedah kepada gen tertentu, anda boleh mengawalnya dengan pilihan pemakanan dan gaya hidup yang sihat. Anda tidak pernah terperangkap.

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

30 thoughts on “7 Cara Tingkatkan Metabolism Supaya Mudah Kuruskan Badan

  1. Red Linda says:

    Masa baca setiap point,saya terbayang moment study biologi badan manusia,mitokondria apa semua.hehe..rasa ‘in’ sgt dengan minat pasal fisiologi manusia ni..lebih lagi berkenaan metabolisma bdn.thanx info.

  2. Mekyunie says:

    Untuk setakat ni mek bersenam, cut karbo dan juga gula (tapi bab gula ni kadang culas juga). Alhamdulillah every week inch lost kecuali minggu lepas deepavali since situ mek tak cut gula. Naik setengah inch. Huhu

    • Raihanah Ahmad says:

      tahniah mek. takde masalah kalau nak amalkan eat clean jika sememangnya kita kurus dah. cumanya 60% rakyat Malaysia masih gemuk dan obes. mereka ni perlu ditolong kan

  3. cikpetit says:

    Baru saya tahu yang detox saja tak cukup kalau tak dilakukan dengan senaman..
    so,lepas ni saya kene senaman la,hihihih

  4. Mimi Azirah says:

    Masa bujang dulu metabolisma saya memang tinggi. Makan banyak mana pun badan tak naik sebab banyak buat aktiviti. Macam macam. Letih. Bila dah kahwin jangan makan banyak nanyo mendadak badan naik.

  5. Fadzi says:

    Ada advice pemakanan yang sihat tak untuk yang menyusu badan. Sekarang ni saya makan banyak, badan pun makin naik sebab susu kan anak. Kalau tak makan, boleh jadi terketar ketar sakit kepala muntah semua

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge