Call nowWhatsapp

Kuruskan Badan Hilang Sakit Lutut

senaman untuk pesakit buah pinggang

Ramai juga di kalangan peserta #JomDetoxJutawan yang berjaya kuruskan badan sekaligus dapat hilangkan masalah sakit lutut. Berikut antara testimoni daripada program kami.

Asbab kuruskan badan, sakit tumit pun hilang
Asbab kuruskan badan, sakit tumit pun hilang
Asbab kuruskan badan, sakit tumit pun hilang
Asbab kuruskan badan, sakit tumit pun hilang
Asbab kuruskan badan, sakit tumit pun hilang
Asbab kuruskan badan, sakit tumit pun hilang

Saya pun tak pasti apa kaitan antara berat badan dengan sakit lutut, justeru saya ada buat kajian sikit berkenaan hal ni.

Mengapa Berlaku Sakit Lutut?

Kesakitan lutut adalah salah satu daripada komplikasi yang paling biasa disebabkan berat badan berlebihan atau obes. Sekiranya anda berada di antara berjuta-juta orang yang mengalami kesakitan lutut kronik, penurunan berat badan kecil dapat membantu mengurangkan kesakitan dan menurunkan risiko osteoarthritis (OA).

Puncanya adalah berat tambahan boleh meningkatkan tekanan pada lutut anda.

Bagaimana penurunan berat badan memberi kesan kepada sakit lutut

Mengekalkan berat badan yang sihat mempunyai banyak manfaat kesihatan, termasuk mengurangkan risiko beberapa penyakit yang termasuk:

Kehilangan berat badan manfaat sakit lutut dalam dua cara

1. Mengurangkan tekanan berat pada lutut

Siap kilogram berat badan boleh mengurangkan beban pada sendi lutut sebanyak 4 kilogram. Kurangkan 10 kilogram, dan itu adalah 40 kilogram lebih sedikit setiap langkah yang mesti disokong oleh lutut anda. Dan hasilnya ditambah dengan cepat. Tekanan kurang bermakna kurang haus dan lusuh di lutut. Ini mengurangkan risiko OA.

2. Mengurangkan keradangan di dalam badan

Selama bertahun-tahun, OA dianggap sebagai penyakit haus dan lusuh yang disebabkan oleh tekanan berlebihan yang berpanjangan pada sendi, terutamanya lutut, yang menyebabkan keradangan.

Tetapi penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa keradangan adalah faktor risiko utama OA, dan bukan akibat dari OA.

Berat badan berlebihan boleh meningkatkan keradangan dalam tubuh yang boleh mengakibatkan kesakitan sendi. Kehilangan berat badan boleh mengurangkan tindak balas keradangan ini.

Satu kajian menunjukkan bahawa pengurangan berat badan hanya 10 peratus dapat menurunkan keradangan dalam tubuh.

Satu lagi kajian mendapati bahawa walaupun makan berlebihan mencetuskan tindak balas imun badan, namun ia juga meningkatkan keradangan.

Hubungan antara berat badan dan OA

Memiliki berat badan berlebihan atau gemuk meningkatkan risiko seseorang untuk mendapat OA.

Menurut John Hopkins Medicine, wanita yang berlebihan berat badan adalah empat kali lebih ganda kemungkinan untuk mendapat OA berbanding wanita yang mempunyai berat badan yang sihat.

Dan lelaki yang berlebihan berat badan adalah lima kali ganda lebih tinggi kemungkinan untuk mendapat OA berbanding lelaki yang mempunyai berat badan yang sihat.

Tetapi kehilangan berat badan walaupun sedikit berat boleh bermanfaat. Bagi wanita yang berat badan berlebihan, setiap 11 kilogram berat badan boleh mengurangkan risiko lutut OA lebih daripada 50 peratus.

Cara mudah mengurangkan berat badan

Terdapat beberapa langkah yang anda boleh ambil untuk program kuruskan badan, termasuk:

  • mengurangkan saiz bahagian
  • tambah satu sayuran pada pinggan anda
  • pergi berjalan-jalan selepas makan
  • mengambil tangga bukan eskalator atau lif
  • pek makan siang anda sendiri dan bukannya makan
  • gunakan pedometer

Bottom Line

Mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menguruskan berat badan anda boleh membantu melindungi lutut anda dari sakit sendi dan mengurangkan risiko OA anda.

Saya sendiri pun memang buat diet #JomDetoxJutawan disamping sebulan sekali buat #JomDetoxJutawan. Alhamdulillah banyak manfaat yang saya dapat hingga berjaya turun 23kg dalam masa 8 bulan!

Saya pun asalnya memang ada sakit lutut. Ada 2 masalah saya dengan lutut ni:

1. Lutut Meletup

Lutut saya meletup (bunyi pop) setiap kali hendak sujud, bayangkan dalam sehari berapa kali ianya meletup.

Alhamdulillah tiada lagi masalah sedemikian selepas saya buat program detox Shaklee.

2. Osteoporosis

2 tahun lalu saya mendapat osteoporosis pada usia 38 tahun. Masih muda kan? Tapi itulah hakikatnya, malah teruk sangat kadar osteoporosis tu.

Alhamdulillah kepadatan tulang saya kembali normal selepas 1 bulan sahaja. Anda boleh baca kisah saya tersebut dalam link berikut:

Tapi nak buat ni, kena belajar. Kena berguru. Baru jadi elok. Kalau ikut dan je, nanti lambat turun dan anda cepat kecewa.

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 8 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Dari seorang yang obesiti kepada normal weight, perjalanan ni buat saya dapat banyak info dan input yang berguna dan mahal nilainya dan saya salurkan kepada peserta saya dalam program #JomDetoxJutawan dan #IFKetoGenitMAF.

Anda boleh baca perkongsian saya dalam link berikut:

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

Rujukan:

32 thoughts on “Kuruskan Badan Hilang Sakit Lutut

  1. nooraini zubir says:

    kalau berat badan bertambah, memang akan efek kat lulut sebab daya tahan nak tampung berat badan yang berlebihan.. kadang kadang detox memang membantu untuk flush balik apa yang tidak diperlukan oleh badan selain dari senaman yang konsisten dan pemakanan yang sihat. jom sihat!

  2. Bella Jamal says:

    Betul tu, tekanan berlebihan pada lutut menyebabkan sakit lutut. OA tu kena makan vitamin berkaitan lah kan untuk jaga kesihatan cecair dalam lutut. Info yang bagus siap ada rujukan sahih untuk kajian. TQ untuk tips ini.

  3. adianiez AIDA says:

    berat badan berlebihan ni byk efek negatifnya.
    semua anggota badan boleh sakit. apatah lagi sakit lutut ni kan.
    wajib jaga badan.
    aida now concentrate on jaga makan, senaman. seminggu 2-3 sauna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge