Call nowWhatsapp

9 Mitos Tentang Diet Karbo Rendah (Ketogenik Diet)

mitos ketogenik diet

Sejak berkecimpung dalam diet ketogenik, saya dapati ada beberapa mitos yang sebenarnya kurang tepat berkenaan diet ini.

Berikut adalah 9 mitos umum tentang diet rendah karbohidrat.

1. Diet Rendah Karbo adalah “Fad diet”?

Istilah “fad diet” digunakan untuk diet penurunan berat badan yang mendadak, dan bersifat short term.

Cara makan rendah karbohidrat telah terbukti berkesan dalam lebih daripada 20 kajian saintifik. Boleh baca di link berikut tentang 23 kajian berkenaan diet rendah karbo.

https://www.healthline.com/nutrition/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets

Melihat lebih jauh, buku rendah karbohidrat pertama diterbitkan oleh William Banting pada tahun 1863 dan sangat popular pada masa itu.

2. Sukar Untuk Konsisten

Bagi yang tak suka diet rendah karbo, mereka kata sukar nak konsisten pemakanan begini sebab menyekat kumpulan pemakanan utama kita.

Katanyalah ini menyebabkan ramai yang cepat je tinggalkan diet ini dan dapat weight gain semula.

Sebenarnya semua jenis diet pun kita perlu hadkan pemakanan, mungkin kumpulan pemakanan sahaja berbeza. Ada yang sekat protein, ada yang sekat karbohidrat dll.

Diet rendah karbohidrat telah terbukti dapat kurangkan selera makan jadi kita masih boleh makan sampai kenyang tapi masih boleh lose weight.

Sebaliknya kalau kita sekadar sekat atau kurangkan kalori, kita mungkin makan dengan kenyang (makan apa saja tapi kurang kalori) tapi kemudiannya jadi lapar. Ini menyebabkan ramai orang yang melantak dan akhirnya tak berjaya kuruskan badan.

Sains tidak menyokong idea bahawa diet rendah karbohidrat sukar nak konsisten. Malah, diet ini membolehkan anda makan sehingga kenyang dan masih boleh kuruskan badan yang lebih baik berbanding restricted calorie diet.

Diet Ketogenik melibatkan 3 komponen makanan utama
Diet Ketogenik melibatkan 3 komponen makanan utama

3. Diet Karbohidrat Sebabkan Lose Weight Disebabkan Kehilangan Air?

Badan kita menyimpan banyak karbohidrat dalam otot dan hati kita.

Ia menggunakan bentuk simpanan glukosa yang dikenali sebagai glikogen, yang membekalkan tubuh anda dengan glukosa daripada makanan.

Glikogen yang tersimpan dalam hati dan otot anda cenderung untuk mengikat air.

Apabila anda memotong karbohidrat, kedai glikogen anda turun, dan anda kehilangan banyak berat air.

Selain hilang berat air, diet rendah karbohidrat membantu penurunan insulin secara drastik, menyebabkan buah pinggang anda menurunkan sodium dan air yang berlebihan.

Diet keto tingkatkan penggunaan glukos
Diet keto tingkatkan penggunaan glukos

Disebabkan kedua-dua punca itulah diet rendah karbohidrat membawa kepada pengurangan berat badan yang besar dan hampir serta-merta.

Ini sering digunakan sebagai hujah terhadap cara diet ini yang mendakwa lose weight tu adalah sebab hilang air semata-mata. Betul ke?

kajian menunjukkan bahawa diet rendah karbohidrat juga mengurangkan lemak badan – terutamanya dari hati dan bahagian perut anda di mana lemak paling bahaya terletak pada perut. Boleh baca kajian berikut:

Sebagai contoh, satu kajian selama 6 minggu mengenai diet rendah karbohidrat menunjukkan bahawa peserta kehilangan 7.5 pound (3.4 kg) lemak tetapi mendapat 2.4 paun (1.1 kg) otot. Anda boleh baca pada pautan berikut:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12077732

Orang yang makan makanan rendah karbohidrat memang kehilangan banyak air berlebihan tetapi juga lemak badan, terutamanya dari hati dan bahagian abdomen.

4. Tak Elok Untuk Hati?

Katanya diet rendah karbohidrat cenderung tinggi kolesterol dan lemak, termasuk lemak tepu.

Atas sebab ini, ramai yang mendakwa bahawa diet ini boleh menaikkan kolesterol darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

Walau bagaimanapun, beberapa kajian menunjukkan bahawa tiada kolesterol diet atau lemak tepu mempunyai kesan yang signifikan terhadap risiko penyakit jantung anda. Anda boleh baca di link berikut:

Paling penting, diet rendah karbohidrat boleh mengurangkan banyak faktor risiko penyakit jantung:

  • Menurunkan trigliserida darah
  • Meningkatkan HDL (baik) kolesterol
  • Menurunkan tekanan darah
  • Mengurangkan rintangan insulin, yang mengurangkan kadar gula darah dan insulin
  • Mengurangkan keradangan
  • Tahap kolesterol LDL (buruk) umumnya tidak meningkat

Jadi tidak ada bukti bahawa kolesterol diet dan lemak tepu menyebabkan kemudaratan, dan kajian pada diet rendah karbohidrat menunjukkan bahawa ia mengurangkan beberapa faktor risiko utama untuk penyakit jantung.

5. Berkesan Sebab Makan Kurang Kalori?

Ramai orang mendakwa bahawa satu-satunya sebab orang kehilangan berat badan pada diet rendah karbohidrat adalah disebabkan pengambilan kalori yang berkurangan.

Ini benar.

Satu kelebihan utama diet rendah karbohidrat adalah anda hilang berat badan secara automatik.

Sebagai pengamal diet ketogenik, saya akui saya selalu rasa kenyang tanpa kira kalori pun. Saya dah lama tak amalkan kiraan kalori. Amalan kira kalori too mainstream.

Dalam diet rendah karbohidrat, kita ada ambil protein. Protein inilah tingkatkan metabolisme dan ada sedikit jumlah kalori untuk dibakar.

Disamping itu, diet rendah karbohidrat tidak selalunya kehilangan berat badan. Mereka juga sangat berkesan terhadap keadaan kesihatan tertentu, seperti sindrom metabolik, diabetes jenis 2, dan epilepsi. Anda boleh rujuk pautan berikut:

Dalam kes ini, manfaat kesihatan melebihi pengambilan kalori yang dikurangkan.

Walaupun diet rendah karbohidrat membawa pengambilan kalori yang berkurangan, hakikat bahawa ini berlaku secara sedar adalah manfaat yang besar. Diet rendah karbohidrat juga membantu kesihatan metabolik. Kan ni bagus?

6. Ia Menyebabkan Kurang Pengambilan Tumbuhan (buah dan sayur)?

Diet rendah karbo bermakna tak ambil karbohidrat langsung?

Mitos sangat bila kata diet rendah karbo ni kita sekat pengambilan pemakanan berasaskan tumbuhan. Tumbuhan tu maksudnya buah dan sayur.

Sebenarnya dalam tumbuhan seperti sayur terutamanya, didalamnyalah ada karbohidrat kompleks. Jadi kiraan karbohidrat diambil daripada pengambilan sayur dan buah.

Anda boleh makan banyak makanan tumbuhan walaupun dengan pengambilan karbohidrat yang sangat rendah. Sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, dan biji-bijian adalah semua contoh makanan tumbuhan yang sihat yang rendah karbohidrat.

Kuruskan badan: Dah boleh pakai baju kahwin
Kuruskan badan: Dah boleh pakai baju kahwin

7. Bahaya Tahap Ketosis

Apabila anda makan sedikit karbohidrat – seperti kurang daripada 50 gram sehari – tahap insulin anda turun dan banyak lemak dilepaskan dari sel lemak anda.

Apabila hati anda dibanjiri dengan asid lemak, ia mula mengubahnya menjadi keton.

Keton adalah molekul yang boleh menyeberangi penghalang darah-otak, membekalkan tenaga untuk otak anda semasa kebuluran atau apabila anda tidak makan karbohidrat.

Ramai orang keliru dengan istilah “ketosis” dan “ketoasidosis.”

Ketoasidosis adalah keadaan metabolik yang berbahaya yang berlaku terutamanya dalam diabetes jenis 1 yang tidak dikendalikan. Ia melibatkan aliran darah anda yang dibanjiri dengan jumlah keton yang besar, menyebabkan darah anda jadi berasid.

Ketoacidosis adalah keadaan yang sangat serius dan boleh membawa maut.

Ketoasidosis tak sama dengan ketosis yang disebabkan oleh diet rendah karbohidrat, yang merupakan keadaan metabolik yang sihat.

Contohnya ketosis telah terbukti mempunyai kesan terapeutik di epilepsi dan sedang dikaji untuk merawat kanser dan penyakit otak seperti Alzheimer. Ada pautan dibawah untuk rujukan anda:

Pemakanan yang sangat rendah karbohidrat menyebabkan ketosis metabolik yang bermanfaat. Ini tidak sama dengan ketoasidosis, yang berbahaya.

Perbezaan ketosis dan ketoasidosis
Perbezaan ketosis dan ketoasidosis

8. Otak Memerlukan Karbohidrat Untuk Berfungsi

Ramai orang percaya bahawa otak anda tidak berfungsi tanpa karbohidrat.

Katanya karbohidrat adalah bahan bakar pilihan untuk otak anda dan ia memerlukan kira-kira 130 gram karbohidrat setiap hari.

Ini sebahagiannya benar. Sesetengah sel di dalam otak anda tidak boleh menggunakan bahan api selain karbohidrat dalam bentuk glukosa.

Namun, bahagian lain otak anda mampu menggunakan keton.

Jika karbohidrat dikurangkan secukupnya untuk menyebabkan ketosis, maka sebahagian besar otak anda berhenti menggunakan glukosa dan mula menggunakan keton sebaliknya.

Ada juga yang kata, walaupun dengan kadar keton dalam darah adalah tinggi, beberapa bahagian otak anda masih memerlukan glukosa.

Di sinilah jalur metabolik yang dipanggil glukoneogenesis menjadi penting. Apabila kita tidak makan karbohidrat, badan kita terutamanya hati masih boleh hasilkan glukosa daripada protein dan hasil sampingan metabolisme lemak (kita ada banyak lemak kan?).

Oleh itu, kerana ketosis dan glukoneogenesis, anda tidak memerlukan makan karbohidrat yang banyak, sekurang-kurangnya untuk otak?

Selepas fasa penyesuaian awal, ramai orang melaporkan bahawa fungsi otak lebih baik pada diet rendah karbohidrat. Lebih alert, lebih fokus, bertenaga. Kan ini baik?

Pada diet rendah karbohidrat, sebahagian daripada otak anda boleh menggunakan keton untuk bahan bakar. Badan anda kemudian boleh menghasilkan glukosa kecil yang ada sebahagian otak anda masih perlu.

9. Diet Rendah Karbo Mengurangkan Prestasi

Kebanyakan atlet makan diet yang tinggi karbohidrat, dan ramai yang percaya bahawa karbohidrat adalah penting untuk prestasi fizikal. Malah saya lihat rakan-rakan yang selalu masuk marathon, mesti akan makan karbo dengan banyaknya sebelum larian (mereka sebut karbo-load).

Bila kita tukar pemakanan kita, memanglah pada permulaan kita akan alami kesan sampingan seperti letih dan kurang prestasi. Semua ni sementara sahaja.

Banyak kajian menunjukkan bahawa diet rendah karbohidrat adalah baik untuk prestasi fizikal, terutamanya latihan ketahanan, selagi anda memberi diri anda beberapa minggu untuk menyesuaikan diri dengan diet. Boleh refer rujukan berikut:

Kajian-kajian lain menunjukkan bahawa diet rendah karbohidrat memberi manfaat kepada jisim otot dan kekuatan otot, boleh refer di sini.

Diet rendah karbohidrat tidak merosakkan prestasi fizikal bagi kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, anda boleh mengambil beberapa minggu untuk menyesuaikan diri dengan badan anda.

Kesimpulan

Diet rendah karbohidrat boleh mempunyai manfaat kesihatan yang banyak. Ia sangat berkesan untuk orang yang mengalami obesiti, sindrom metabolik, dan diabetes jenis 2.

Detox, IF dan Keto Diet memang terbaik!

vivix kuruskan badan
Berjaya kuruskan badan dengan JomDetox, IF dan Keto Diet

Justeru, saya lancarkan program #IFKetoGenitMAF sebuah program berasaskan IF dan Keto diet untuk anda pula mendapat manfaatnya.

Memang sukar kalau kita buat sendiri, tanpa panduan, atau sekadar kita gugel sendiri. Sebab maklumat terlalu banyak, jadi pening juga dibuatnya. Jadi program ini dapat membantu anda praktikkan pengalaman IF dan Keto bersama saya.

Anda Berminat? Sertai #IFKetoGenitMAF Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetox, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #IFKetoGenitMAF Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai IFKetoGenitMAF Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge