Call nowWhatsapp

5 Sebab Anda Kena Kurus – Bukan Sebab Kesihatan Atau Nak Cantik

gemuk tak kurus-kurus

Selalunya orang nak kurus ni mesti alasan dia sebab kesihatan atau sebab nak jadi cantik.

Sebenarnya kuruskan badan dan pastikan badan kurus bukan sebab kedua-dua alasan di atas, ada 5 perkara lain yang saya nak kongsikan dengan anda alasan yang munasabah untuk anda kuruskan badan.

Cuba lupakan seketika tentang imej badan. Nak cantik, nak nampak cantik dalam gambar. Dan lain-lain.

Lupakan seketika juga bab penyakit. Ini termasuk serangan jantung, strok, kanser, diabetes dan lain-lain lagi.

5 Sebab untuk menurunkan berat badan.

Selain kuruskan badan sebab nak cantik atau sebab masalah kesihatan, ada 5 lagi sebab utama anda perlu pertimbangkan untuk anda buang lemak-lemak dalam badan anda.

Alasan # 5: Tiada lagi masalah sendi seperti lutut dan siku

Osteoarthritis adalah penyakit sendi degeneratif, di mana kita kehilangan rawan dan secara beransur-ansur memusnahkan tulang sendi kita.

Dalam pengalaman saya, orang yang sihat tidak banyak berfikir tentang osteoarthritis bagi mereka ia perkara biasa. Nenek kita kebanyakannya ada masalah arthritis, paling kurang sakit lutut.

Oleh itu, kita fikir ia adalah perkara biasa. Sebenarnya ia tak normal kalau ada sakit sendi (tak kira berapa umur anda).

Penyakit osteoarthritis tak boleh dipandang ringan. Antara simptomnya?

  • Sendi anda sakit, jadi anda bergerak kurang.
  • Bila kurang bergerak, sendi boleh jadi kaku.
  • Bila kurang bergerak juga, otot jadi lemah.
  • Bila otot lemah, gejala osteoarthritis akan semakin rumit.
  • Obesiti akan menyebabkan anda mendapat osteoarthritis

Ada kajian dilakukan kepada peserta yang kurus dan peserta berlebihan berat badan dari segi risiko mendapat osteoarthritis dalam kes sakit lutut sahaja. Didapati peserta yang berlebihan berat badan berpotensi dapat sakit lutut sebelah sebanyak 6x ganda, manakala risiko mendapat sakit lutut kedua-dua kaki adalah 18x ganda!

HJadi adalah satu sebab penting untuk mengurangkan berat badan adalah supaya kita dapat mengurangkan sakit sendi dan meningkatkan pergerakan kita.

Alasan # 4: Anda akan mendapat tidur malam yang lena

Tahu tak tentang sleep apnea? Ia umpama batu yang melintang di dalam terowong. Macam itulah ibarat pernafasan kita. Oksigen tak boleh lalu. Boleh mati kan?

Sleep apnea tak sama dengan berdengkur dan ianya juga lebih bahaya.

Apnea tidur bermakna anda berhenti bernafas. Berulang-ulang dan lebih. Semasa anda tidur.

Perbezaan ketara kulit akibat kurang tidur
Kulit pun akan efek jika kita bermasalah dalam tidur

Yang akan jadikan lebih teruk, semakin banyak lemak dalam badan kita, semakin kita lebih berisiko untuk dapat sleep apnea. Ada beberapa faktor kenapa ia berlaku:

  • Lemak di saluran udara anda menyempitkan ruang pernafasan. Ini menjadikan laluan udara anda jadi sempit.
  • Lemak di bahagian atas badan anda meletakkan berat badan pada paru-paru anda dan mengurangkan ruang yang tersedia kepada mereka. Anda memerlukan lebih banyak oksigen tetapi anda juga tidak boleh mendapatkannya.
  • Lemak adalah organ penghasil hormon – mengubah isyarat hormon anda. Menyebabkan hormon anda pun tak betul.
  • Walaupun sekitar 25 peratus orang dewasa mempunyai sleep apnea, 50% daripadanya adalah mereka yang obese.

Kenapa teruk kalau kita ada sleep apnea?

Tidur adalah pengatur utama metabolisme kita. Jika tidur kita tak betul, begitu juga dengan kesihatan metabolik kita.

Ini bermakna perkara seperti keradangan tinggi, penuaan sel pesat dan pengoksidaan, dan gangguan hormon (dan, ya, risiko yang lebih tinggi untuk semua jenis penyakit kronik jangka masa panjang).

Jadi satu lagi sebab penting untuk mengurangkan berat badan adalah supaya anda dapat tidur dengan lebih baik. Bukan sahaja ini membantu mengawal metabolisme, sistem hormon, dan banyak lagi. Ia membantu anda merasakan, berfikir dan hidup dengan lebih baik.

Alasan # 3: Selera anda lebih baik

Saya alami ini. Bila dah kurang lemak, berjaya kuruskan badan, selera kita sebenarnya lebih baik. Mungkin sebab taste buds kita dah berubah.

Memang pelik sikit, contohnya kalau kita “teringin” sebenarnya tu isyarat untuk mencari dan mendapatkan ganjaran rasa. Bila kita “menyukai” rasa, sebenarnya kita menikmati rasa.

Isyarat kimia dalam badan kita bagaimana rasa itu dicipta dalam mulut dan ditafsirkan oleh otak.

Dulu masa saya BMI tinggi, biasanya saya memang elakkan makanan pahit, makanan yang kurang manis rasa macam tak best langsung. Sama juga kalau makan sayur-sayur, memang tak sedap. Jadinya memang kurang makan sayur.

Ada hubungan antara:

  • lemak badan yang berlebihan;
  • menginginkan dan menyukai makanan lemak / manis dan rasa yang menyenangkan;
  • makan lemak / makanan manis; dan
  • mengelakkan rasa tidak menyenangkan.
Amalan pemakanan tidak sihat menjejaskan tunas rasa

Bagaimana mungkin ini berlaku?

Dalam kajian ke atas haiwan, didapati ia boleh mengubah sel rasa mereka dengan cara kuruskan badan.

Sama juga dengan manusia. Ramai orang yang berlebihan berat badan telah mengubah persepsi rasa. Makanan yang menyebabkan obesiti menjadikan disfungsi pada sel rasa kita. Makanan terlalu manis dirasakan biasa sahaja.

Makan manis atau makan banyak, masih tak puas.

Berbeza bila saya dah kurus, kek yang tidak dimasukkan gula pun saya boleh makan dengan penuh selera. Lagi penting, kita benar-benar menikmati makanan, kurang makan, tetapi rasa puas sangat.

Maksudnya orang gemuk telah mengubah persepsi rasa yang menyebabkan makan lebih banyak dan makan lebih banyak makanan yang salah. Dengan kehilangan berat badan, anda akan mengurangkan keinginnan kepada makanan tinggi gula dan karbohidrat.

Alasan # 2: Sistem imun anda akan berfungsi dengan baik

Kita mungkin fikir lemak ni macam mesin ATM. Kita masukkan (deposit) dan dengan mudah kita keluarkan tenaga. Tidak sama sekali.

Sebaliknya, lemak adalah organ endokrin aktif. Ini bermakna ia merembeskan hormon dan sitokin (molekul isyarat sel).

Hormon dan sitokin mempunyai kesan ke seluruh tubuh. Mereka “bercakap” dengan satu sama lain secara kimia.

Seperti semua perkara, keseimbangan adalah penting. Jika kita mempunyai jumlah lemak yang sihat, hormon dan isyarat sel kita berfungsi dengan baik. Sekiranya kita terlalu banyak lemak tak baik, jadilah tak bagus pada badan.

Sebagai contoh, dengan lemak badan yang terlalu banyak, sistem imun kita tidak berfungsi.

Peningkatan BMI dan lebih banyak lemak badan dikaitkan dengan risiko yang lebih besar untuk beberapa jenis jangkitan termasuk:

  • jangkitan gusi,
  • jangkitan hidung dan sinus,
  • jangkitan perut, dan
  • herpes (bersyukur, jenis mulut).

Mengapa? Terlalu banyak adipose (lemak) tisu boleh melepaskan sejumlah besar bahan kimia imun. Dari masa ke masa, pendedahan tinggi ini boleh mengganggu keupayaan tubuh berfungsi dengan baik.

Jadinya, kehilangan lemak tubuh boleh bermakna sistem imun yang lebih sihat, lebih responsif, lebih kuat. Ini bermakna kurang selesema, jangkitan yang lebih sedikit, dan kehidupan seharian yang lebih sihat.

Alasan # 1: Anda berisiko rendah bila melahirkan anak dan melakukan pembedahan

Orang yang berlebihan berat badan;

  • lebih sukar untuk mengintip,
  • mempunyai risiko tinggi post-laprascopia hernia yang lebih tinggi
  • mempunyai masa pembedahan lebih lama,
  • mempunyai risiko jangkitan caterer yang lebih tinggi, dan
  • mempunyai kadar komplikasi selepas pembedahan yang lebih tinggi.

Pembedahan jadi sangat berisiko bagi orang yang gemuk. Kehamilan adalah contoh yang baik dalam hal ini.

Wanita yang gemuk, 50% daripada mereka mesti akan jalani pembedahan czer berbanding hanya 20% ibu yang berat badan normal. Walaupun ibu yang gemuk melahirkan secara normal, mereka mungkin akan terlibat dengan lebih banyak komplikasi.

Ibu yang berlebihan berat badan berisiko mendapat pelbagai komplikasi antaranya kencing manis semasa mengandung

Begitu juga selepas pembedahan, ibu yang obes mempunyai risiko mendapat jangkitan pada tempat pembedahan.

Bagi setiap pembedahan, kita mesti nak pulih dengan cepat dan selamat. Setiap mak pun nakkan anak mereka sihat dan selamat. Mempunyai pelbagai lemak badan yang sihat menjadikan hasil yang lebih gembira lebih berkemungkinan besar.

Anda Berminat? Sertai Jom Detox Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetox, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai DetoxIF Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai DetoxIF Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

2 thoughts on “5 Sebab Anda Kena Kurus – Bukan Sebab Kesihatan Atau Nak Cantik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge