Call nowWhatsapp

6 Cara Menghidupkan Hormon Yang Membakar Lemak

6 hormon bakar lemak

Hormon memainkan peranan besar dalam bagaimana fungsi tubuh kita dan setiap satunya bertanggungjawab untuk tugas yang sangat khusus.

Ada hormon yang membuat kita merasa lapar, yang lain sebaliknya. Ada yang memberitahu otak kita bahawa kita perlu menyimpan lemak sekiranya ada, ada pula yang memberikan kita isyarat untuk mula membakarnya seperti tidak ada esok.

Teknik ini saya belajar daripada Dr Eric Berg, seorang doktor yang pakar tentang obesiti. Dalam posting ini saya kongsikan dengan anda cara untuk menghidupkan hormon yang membakar lemak dan mematikan hormon yang menyukarkan kita kurus.

6 Jenis Hormon Yang Membakar Lemak

Terdapat enam hormon yang membakar lemak. Setiap hormon mempunyai keupayaan untuk membakar lemak. Mereka adalah:

  • T3
  • Growth Hormon
  • IGF
  • Glucagon
  • Testosterone
  • Adrenaline

Jom kita lihat lebih lanjut.

Adakah kita hidupkan hormon yang betul untuk kuruskan badan?
Adakah kita hidupkan hormon yang betul untuk kuruskan badan?

1. Hormon T3

Hormon T3 adalah master segala metabolisme anda, hormon ini memandu setiap sel tunggal dalam tubuh anda.

Semuanya bermula dengan TSH (hormon tiroid yang merangsang tiroid). TSH pula merangsang tiroksin (T4 bebas), yang kemudiannya ditukar kepada triiodothyronine (T3 bebas).

Apabila ketiga-tiga berfungsi dengan betul dan dihasilkan dalam jumlah yang betul, metabolisme anda akan menjadi umpama mesin yang membakar lemak.

Hormon T3 berkaitan dengan hati, hempedu. Perlu pastikan hempedu berfungsi dengan baik, hati sihat supaya proses penukaran T4 kepada T3 adalah lancar.

Kalau hempedu tiada, atau hati rosak, memang hormon T3 akan bermasalah ini menyukarkan anda menguruskan badan. Untuk membantu trigger T3, pastikan anda amalkan perkara berikut berikut:

  • Makan suplemen selenium: membantu penukaran T3
  • Makan suplemen iodin: terlibat dalam hormon T3
  • Hempedu sihat

Kesemua ini juga akan dapat bantu merendahkan hormon estrogen.

Faktor Yang Berkaitan Dengan Hormon Tiroid Yang Berkesan
Faktor Yang Berkaitan Dengan Hormon Tiroid Yang Berkesan

2. Growth Hormone (HGH)

HGH adalah hormon yang dibuat oleh kelenjar pituitari, yang memainkan peranan besar dalam perkembangan normal kanak-kanak dan remaja seperti namanya. Walau bagaimanapun, ia juga memainkan peranan kepada orang dewasa.

Hormon HGH dibuat oleh hati. Banyak hormon yang akan jadi efektif jika hati sihat dan efektif. Nampak dah kan?

Jika kekurangan HGH pada orang dewasa membawa kepada tahap lemak badan yang lebih tinggi, jisim badan tanpa lemak rendah (sarcopenia) dan penurunan jisim tulang (osteopenia).

HGH dicetuskan oleh beberapa asid amino (protein). Arginine, glisin, dan tryptophan adalah antara asid amino (protein lengkap) yang mencetuskan GH.

Strategi untuk hidupkan HGH adalah:

  • Senaman HIIT
  • Ambil protein mencukupi
  • Tidur yang bermanfaat
  • Intermittent fasting
  • Arginine

Kesemua di atas akan trigger HGH. Semua ini juga dapat membantu turunkan hormon gemuk seperti hormon estrogen dan kortisol.

Tingkatkan HGH untuk lajukan proses bakar lemak
Tingkatkan HGH untuk lajukan proses bakar lemak

3. Hormon IGF1

Setelah dikeluarkan oleh kelenjar pituitari, HGH hanya berlangsung beberapa minit di dalam aliran darah.

Ia pergi ke hati untuk metabolisme, di mana ia ditukar kepada beberapa faktor pertumbuhan lain, yang paling penting ialah Faktor Pertumbuhan Insulin 1 (IGF1).

IGF1 ada kaitan dengan hormon insulin.

  • Bila kita makan, insulin akan naik dan IGF1 akan turun
  • Sebaliknya insulin akan rendah bila kita tidak makan, dan IGF1 akan naik

Saya pernah tulis bahawa insulin kalau banyak, ia akan simpan lemak. Maka kita kena lebihkan IGF1 dan kurangkan atau rendahkan insulin.

Jadi bagaimana nak tingkatkan IGF1? Puasa berselang atau intermittent fasting. Secara konsisten kaedah ini paling signifikan untuk bantu tingkatkan IGF1.

IGF1 aktifkan metabolic response
IGF1 aktifkan metabolic response

4. Glucagon

Insulin disekat oleh sel-sel beta pankreas apabila tahap gula dalam darah anda tinggi. Oleh itu, selepas makan yang mengandungi makanan glisemik yang tinggi, karbohidrat mencerna dengan cepat, tahap gula darah anda boleh melonjak ke tahap yang diingini 110 mg / dl. Ini akan memudahkan penyimpanan glukosa (gula darah) dalam tisu otot dan terutama sel-sel lemak.

Glukagon pula dirembes oleh sel-sel alfa pankreas apabila gula darah rendah. Ini berlaku terutamanya antara pemakanan dan semasa bersenam. Glukagon menyebabkan hati melepaskan tenaga tersimpan dalam peredaran.

Pada asasnya, insulin dan glukagon berfungsi seimbang – peningkatan insulin, glukagon menurun, dan sebaliknya. Insulin menggalakkan penyimpanan tenaga dan protein sementara glucagon menggalakkan pembebasan tenaga tersimpan, kedua-dua glukosa dan asid lemak.

Glukagon akan kurang dirembeskan dengan amalan pengambilan karbohidrat ringkas (refined carbo) seperti nasi putih, tepung putih, gula dan lain-lain.

Bagaimana nak tingkatkan fungsi glucagon? Ringkasnya adalah:

  • Kekalkan tahap glukosa darah normal (iaitu, di bawah 110 mg / dl) akan menyebabkan badan anda secara konsisten membakar lebih banyak lemak yang disimpan
  • Amalkan pemakanan yang penuh dengan protein dan kurang karbohidrat.
  • Senaman (intensity).

Ini seterusnya dapat mengurangkan kenaikan insulin, meningkatkan glukagon, dan akhirnya mempromosikan penyimpanan lemak yang kurang, semua faktor lain sama.

Glucagon ada hubungan dengan insulin
Glucagon ada hubungan dengan insulin

5. Testosteron

Testosteron adalah hormon seks lelaki yang paling penting. Ia terutamanya dihasilkan oleh buah zakar dalam lelaki dan ovari pada wanita.

Peranan utama testosteron adalah untuk mempromosikan ciri-ciri lelaki seperti suara yang lebih dalam, peningkatan jisim otot, tulang yang lebih kuat dan pertumbuhan rambut muka dan badan.

Tahap yang mencukupi juga penting untuk pematangan sel sperma dan penyelenggaraan kesuburan lelaki.

Tidak mengejutkan, paras testosteron jauh lebih tinggi pada lelaki berbanding wanita. Namun, hormon memainkan peranan penting dalam wanita juga.

Salah satu fungsi yang paling penting dalam kedua-dua jantina adalah untuk mengekalkan jisim otot dan menggalakkan pertumbuhan otot dan kekuatan tulang.

Kekurangan hormon ini akan menghalang pertumbuhan otot dan juga boleh meningkatkan berat badan.

Bagaimana nak tingkatkan hormon testosteron?

  • Senaman Kekuatan: Banyak kajian menunjukkan bahawa latihan kekuatan dapat meningkatkan kadar hormon ini
  • Ambil vitamin D: Kekurangan vitamin D dikaitkan dengan tahap yang rendah. Suplemen boleh membawa tahap kembali kepada normal.
  • Dapatkan zink yang mencukupi: Kekurangan zink boleh mengurangkan hormon ini. Makan banyak makanan kaya zink, seperti daging, kacang dan biji, untuk menormalkan tahap anda.
  • Dapatkan tidur yang cukup: Tidur yang buruk dikaitkan dengan penurunan dalam tahap.
  • Bersantai dan minimkan tekanan: Tekanan kronik menimbulkan tahap kortisol, hormon yang boleh menghalang tahap testosteron. Persekitaran bebas tekanan dan aktiviti hobi yang santai adalah asas gaya hidup yang sihat.

Secara ringkasnya untuk hidupkan testosterone, kena pastikan hormon insulin dan estrogen pada tahap rendah.

Kebaikan untuk memiliki tahap testosterone yang mencukupi
Kebaikan untuk memiliki tahap testosterone yang mencukupi

6. Adrenalin

Juga dikenali sebagai epinefrin, adrenalin bertanggungjawab untuk mengembalikan anda (fikir balas perjuangan atau penerbangan dan semua kesan fizikal yang ada pada badan anda).

Hormon berguna ini membolehkan tubuh membebaskan lemak dan gula yang disimpan sehingga kita mempunyai tenaga yang diperlukan ketika kita benar-benar memerlukannya.

Adrenalin dirembeskan melalui senaman, terutamanya high intensity (HIIT).

Adakah adrenalin anda mencukupi?
Adakah adrenalin anda mencukupi?

Dalam video berikut Dr Berg menjelaskan secara ringkas tentang 6 hormon yang membakar lemak ini.

6 Hormon yang perlu dihidupkan untuk membakar lemak

Bottom Line

Untuk kuruskan badan anda perlukan stretagi, kekuatan mental dan keazaman tinggi. Selain tu sepengalaman saya, kita perlukan coach dan kumpulan sokongan yang saling menyokong niat kita nak kurus.

Sebab tu saya suka sangat dengan program Jom Detox Jutawan sebab sentiasa dikelilingi orang-orang yang nak kuruskan badan dan coach pun best-best belaka.

Posting berikut mungkin bermanfaat untuk anda, basically perjalanan saya kuruskan badan daripada seorang yang :

Dr Ammar pun asalnya kurus, berjaya buang 13kg dengan 3x detox sahaja
Dr Ammar pun asalnya kurus, berjaya buang 13kg dengan 3x detox sahaja

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

28 thoughts on “6 Cara Menghidupkan Hormon Yang Membakar Lemak

  1. Sherry says:

    hehe.. I am so glad you sharing this, so much to know about it. I have fat too and its not healthy fat indeed. I tried one brand detox making me going toilet nonstop and pain in stomach.

  2. Nina Mirza says:

    Menarik sekali… Perkongsian yang bagus dan bermanfaat. Bab tido yang mencukupi tu yang cabaran kita. Selalu tido tak cukup dan takde rido yang berkualiti.
    Kita kena usaha lebih ni.. Hehee

  3. AYU RAFIKAH says:

    banyak juga jenis hormon ni ya…memang padat dengan info artikel ni..terima kasih atas perkongsian…bila faham memang sennag kta nak pantau makanan kita seharian kan

  4. Alia says:

    Wow good explanations…
    I should reduce my fat tu…
    For now on… Doing Intermittent fasting and Fasting is d best for me..

  5. Qiss says:

    Baru tau kegunaan hormon ni. Boleh juga untuk bakar lemak ye. Selalu tau dua jenis je. Rupanya ada 6. Menarik betul perkongsian kali ni.
    Testosterone dan Adrenaline ni je selalu dengar.

  6. Zandra Siti says:

    Ah good ilmu untuk sharing. Hopefully orang ramai boleh guna info ini untuk membantu fix some of lifestyle tapi jangan buat secara berlebihan, kena consult pakar jugak sbb lain-lain badan lain production. Yang penting tak berhenti try untuk hidup dengan cara lebih sihat kan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge