Call nowWhatsapp

Tips Diet Jika Anda Ada Insulin Resistance

diet insulin resistance

Rintangan insulin meningkatkan risiko anda untuk mendapat prediabetes dan diabetes jenis 2. Diagnosis rintangan insulin juga merupakan tanda amaran awal. Anda mungkin dapat mengelakkan diabetes dengan pilihan gaya hidup yang sihat, termasuk senam teratur dan makan makanan seimbang.

Tips Diet Jika Anda Ada Insulin Resistance

Secara amnya, sebaiknya memilih makanan yang lengkap dan tidak diproses dan elakkan makanan yang diproses sepenuhnya.

Makanan yang sangat diproses, seperti roti putih, pasta, beras, dan soda, dicerna dengan cepat dan boleh meningkatkan kadar gula darah. Ini memberi tekanan tambahan pada pankreas, yang menjadikan meningkatkan insulin.

Badan anda menghalang insulin daripada berfungsi dengan betul untuk menurunkan kadar gula darah untuk orang yang tahan terhadap insulin.

Lemak tepu juga dikaitkan dengan ketahanan insulin. Lemak yang sihat, seperti yang disyorkan di bawah, adalah pilihan yang lebih baik. Makan makanan serat tinggi dan makanan campuran, bukan hanya karbohidrat sahaja, boleh membantu memperlahankan penghadaman dan mengambil tekanan dari pankreas.

JomDetoxJutawan Bantu Adapt Gaya Hidup Sihat

Rata-rata peserta saya dalam #JomDetoxJutawan memang berpuas hati apabila join program ini.

  • Mula belajar baca label pada makanan
  • Mula belajar tentang nutrisi yang baik dan sihat untuk tubuh
  • Mula belajar cara pilih makanan

Itulah maklumbalas yang kami coaches ni gembira sangat hasilnya. Bila kami dah banyak bantu ramai peserta yang dapat adapt kepada gaya hidup sihat. Berikut antara feedback yang kami dapat.

Coaches bersemangat dan berpengalaman akan guide anda
Coaches bersemangat dan berpengalaman akan guide anda
Semua ilmu boleh digunakan untuk aktiviti harian
Semua ilmu boleh digunakan untuk aktiviti harian
Feedback peserta sangat positif
Feedback peserta sangat positif, mudah sangat nak lose weight
Paling utama dalam program kuruskan badan adalah nak pastikan tiada rebound
Paling utama dalam program kuruskan badan adalah nak pastikan tiada rebound
Yang suka sangat minum kopi pun boleh hilang tabiat itu
Yang suka sangat minum kopi pun boleh hilang tabiat itu

Tips Diet Jika Anda Ada Insulin Resistance

Berikut adalah beberapa makanan yang boleh dicampur dan dipadankan untuk menghasilkan hidangan yang sihat untuk makanan apa saja.

1. Sayuran

Sayur-sayuran adalah rendah kalori dan serat yang tinggi, menjadikan mereka makanan yang ideal untuk membantu anda menguruskan gula darah anda. Pilihan sayuran terbaik adalah semua sayuran hijau, terutama sayur yang di atas bumi.

Sebaiknya elakkan sayur dalam tanah (seperti ubi keledek, kentang dan lain-lain).

Jus sayuran mungkin kelihatan sihat, tetapi mereka cenderung tidak mengenyangkan dan tidak berserabut seperti sayuran segar.

2. Buah-buahan

Buah kaya dengan serat, vitamin dan mineral. Pilih buah-buahan segar atau beku. Cuma hadkan pengambilan buah-buah sebab ianya mengandungi fruktosa dan agak tinggi juga nilai karbohidrat. Bila ini berlaku, gula dalam darah akan turut naik.

Elakkan jus buah kerana ia boleh meningkatkan gula darah secepat soda biasa. Malah jus tanpa gula atau mereka yang dilabel “tiada gula tambah” adalah tinggi dalam gula semulajadi.

3. Tenusu

Sumber tenusu memberikan kalsium yang anda perlukan untuk membantu menggalakkan gigi dan tulang yang kuat. Pilih susu segar tulen tanpa gula dan perasa lain. Susu yang dilabel rendah lemak sebenarnya dikaitkan dengan rintangan insulin.

Sekiranya anda tidak bertoleransi laktosa, cuba susu alternatif tanpa gula seperti susu soya yang diperkaya atau pilihan susu lembu tanpa laktosa. Susu dan kacang almond juga merupakan pilihan susu alternatif. Ini lebih baik bagi saya.

4. Bijirin Penuh

Makanan bijirin adalah baik untuk orang yang mempunyai ketahanan insulin. Mereka kaya dengan vitamin, serat dan mineral. Cuma kena hadkan pengambilan sebab ianya tinggi juga nilai karbohidrat.

Adalah penting untuk memberi tumpuan kepada memilih bijirin yang sihat dan tidak diproses sebanyak mungkin. Ia juga berguna untuk makan makanan ini sebagai makanan campuran, dengan protein dan lemak, kerana ini dapat membantu anda mengelakkan kenaikan gula darah.

Anda boleh dapatkan bijirin tapi jangan selalu. Boleh ambil bijirin wholemeal, nasi dari beras perang, oat atau nasi barli.

5. Kekacang

Kacang adalah sumber serat yang sangat baik. Mereka meningkatkan paras gula darah secara perlahan, yang merupakan tambahan untuk orang yang mempunyai ketahanan insulin. Beberapa pilihan yang baik adalah seperti kacang merah, kacang hitam, lima bean. Namun kena pastikan hadkan pengambilan ya.

6. Ikan

Ikan mengandungi khasiat asid lemak omega-3 dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, keadaan umum bagi penderita diabetes. Ikan kaya omega-3 termasuk salmon, sardin, makarel dan beberapa lagi ikan tempatan.

Walau bagaimanapun, seperti semua makanan, hadkan ikan yang dilapisi tepung atau goreng. Jika anda memilih untuk makan ikan goreng, pastikan ia dimasak dalam minyak yang sihat.

7. Protein

Protein contohnya ayam. Untuk memastikan penggunaan ayam anda sihat, kulit dan buanglah kulit anda. Orang kata sebab kulit ayam ni banyak lemak, tapi sebenarnya sebabnya kulit ayam ni banyak toksin.

Anda juga boleh cuba sumber protein lain seperti daging sapi muda, kambing dan daging lembu baik jika anda mempunyai ketahanan insulin. Semua ni memang baik untuk anda.

Sumber protein vegetarian juga boleh menjadi pilihan hebat. Pilihan yang baik termasuk soya, tempe, kekacang, tauhu dll.

8. Lemak Sihat

Pilih sumber lemak tak tepu yang sihat. Lemak ini boleh melambatkan penghadaman dan menyediakan asid lemak penting. Contohnya minyak zaitun, minyak kelapa, avokado dan butter.

Bottom Line

Kena sedar kesihatan kita paling perlu diutamakan. Kalau dah dapat sakit, meranalah diri. Makan ubat dan perlu uruskan hal kesihatan lebih mendalam lagi.

Sebaiknya seperti selalu saya nasihatkan, cegahlah daripada dapat penyakit. Namun kalau terkena juga, untuk masalah diabetes dan insulin resistance, anda boleh cuba kaedah yang saya kongsikan di atas ni.

Saya sendiri pun memang buat diet #JomDetoxJutawan disamping sebulan sekali buat #JomDetoxJutawan. Alhamdulillah banyak manfaat yang saya dapat hingga berjaya turun 23kg dalam masa 8 bulan!

Tapi nak buat ni, kena belajar. Kena berguru. Baru jadi elok. Kalau ikut dan je, nanti lambat turun dan anda cepat kecewa.

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 8 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Dari seorang yang obesiti kepada normal weight, perjalanan ni buat saya dapat banyak info dan input yang berguna dan mahal nilainya dan saya salurkan kepada peserta saya dalam program #JomDetoxJutawan dan #IFKetoGenitMAF.

Anda boleh baca perkongsian saya dalam link berikut:

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

36 thoughts on “Tips Diet Jika Anda Ada Insulin Resistance

  1. Mahamahu says:

    Bagus lah banyak yang saya belajar dalam post ini hehehe sebab saya pun antara yang ada masalah Isulin Resistance hehehehe saya akan amalkan pemakana yang dicadangkan tapi semuanya kena ambil dalam kuantiti yang seimbang jangan berlebihankan..

  2. Hanny Abdullah says:

    Perkongsian yang bagus. Kita kena tahu masalah kita then baru tahu nak diet yang macam mana ekk? Selama ni sis main diet je, patut tak turun2. Lagi satu nak berhentikan kopi tu,,,aduhh bercinta dibuatnya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge