Call nowWhatsapp

Polifenol Membantu Meningkatkan Kesihatan, Umur Panjang

kajian telomere shaklee

Penyelidikan baru mengenai polifenol menunjukkan ia dapat membantu mikroorganisma dalam sistem pencernaan anda, dan boleh memanjangkan jangka hayat anda juga.

Bagaimana anda boleh mendapatkan lebih banyak antioksidan ini ke dalam diet anda?

Antioksidan adalah sebatian yang membuat beberapa makanan kegemaran kita baik untuk kita umpamanya coklat gelap dan kopi (tapi makanlah tanpa gula).

Polyphenols, adalah salah satu jenis antioksidan, baru-baru ini menjadi tumpuan kerana saintis mendedahkan manfaat kesihatan makan makanan kaya polifenol.

Penemuan baru dari New Zealand Institute for Plant & Food Research Ltd. menunjukkan bahawa polyphenols – yang memberi warna kepada buah-buahan dan sayur-sayuran dan juga ditemui dalam kopi, teh, kacang, dan kekacang-boleh memecah masuk ke dalam molekul yang membantu mikroorganisma berfaedah yang terdapat di sistem pencernaan.

Pendek kata, polifenol dapat menyokong kesihatan usus, yang semakin diakui sebagai penting untuk kesejahteraan keseluruhan kita.

Satu lagi kajian baru-baru ini yang diterbitkan dalam Journal of Nutrition mendapati bahawa sejumlah besar polifenol juga dapat meningkatkan umur panjang anda.

Penyelidik mendapati bahawa orang yang mengambil 650 mg sehari mengalami kadar kematian 30% lebih rendah daripada mereka yang mengambil kurang daripada 500 mg sehari.

Dr. Luigi Ferrucci dari Institut Kebangsaan Penuaan Awam A.S., berkata saintis telah lama menyangka bahawa polifenol mempunyai kesan ke atas umur panjang. Ia sukar untuk dibuktikan kerana banyak makanan yang berlainan mengandungi sejumlah kecil polifenol dan mereka dimetabolisme dengan cepat.

Kajian Telomere Shaklee

Sebenarnya bab umur panjang ni ada kena mengena dengan telomere.

Apakah Telomere

Struktur yang berbentuk X ini adalah kromosom yang terdapat dalam setiap sel kita. Kromosom umpama rumah kepada DNA kita. DNA menentukan rambut kita kerinting atau lurus, warna mata dan lain-lain.

Telomeres adalah hujung pada kromosom berwarna hijau
Telomeres adalah hujung pada kromosom berwarna hijau

Keunikan DNA tidak sama dari individu kepada individu yang lain. Dihujung kromosom yang berwarna hijau adalah telomere, bagi setiap kromosom.

Telomere berada dihujung kromosom dan membantu melindungi DNA kita. Ini supaya maklumat genetik dari ibu bapa kita tidak hilang.

Telomere adalah seperti plastik di hujung tali kasut. Ia membantu melindungi DNA daripada kerosakan disebabkan oleh penuaan sel.

Kadar telomere yang lambat memendek adalah sangat penting untuk kesihatan
Kadar telomere yang lambat memendek adalah sangat penting untuk kesihatan

Shaklee menjalankan kajian telomere yang membandingkan pengguna Shaklee selama 5 tahun dengan kumpulan sihat yang tidak merokok, tinggal di Bay Area dan keputusan menunjukkan pengguna Shaklee mempunyai telomere yang lebih panjang.

Dr Blackburn adalah pemenang anugerah nobel yang mengakui kebaikan polifenol Shaklee
Dr Blackburn adalah pemenang anugerah nobel yang mengakui kebaikan polifenol Shaklee

Kajian ini diketuai oleh Dr Elizabeth Blackburn. Profesor Elizabeth H Blackburn adalah seorang penerima Nobel Laureate and Morris Herzstein, seorang Professor of Biology and Physiology, Department of Biochemistry and Biophysics di University of California San Fransisco (UCSF). Beliau mengetuai kajian untuk telomere dan telomerase. Pada 2009 Dr Blackburn telah dianugerahkan Nobel Prize dalam Physiology / Medicine.

Kaedah kajian telomere yang dijalankan
Kaedah kajian telomere yang dijalankan

Keputusan Kajian Telomere

Hasil kajian telomere boleh disimpulkan seperti berikut:

  • Pengguna Shaklee mempunyai 11% kepanjangan telomere berbanding bukan pengguna Shaklee.
  • Pengguna Shaklee mempunyai kadar pemendekan telomere 40% lebih rendah. Daripada graf bagi pengguna Shaklee berumur 80 tahun memiliki telomere yang sama panjang dengan pengguna tanpa suplemen berumur 41 tahun.
  • Pengguna Shaklee memiliki telomere lebih panjang yang bermakna pengguna Shaklee lebih sihat.
Hasil kajian mendapati pengguna Shaklee memiliki 40% telomere lebih berbanding orang lain
Hasil kajian mendapati pengguna Shaklee memiliki kadar pemendekan telomere 40% lebih perlahan berbanding orang lain
Hasil kajian boleh disemak secara online
Hasil kajian boleh disemak secara online

Menambah Polyphenols ke Dalam Diet Harian Anda

Dr Charlie menyebut, kulit buah-buahan dan sayuran mengandungi kepekatan polifenol yang paling tinggi, jadi jangan mengelupas kulit sebelum anda memakannya. Emm macam susah je kan, sesetengah buah/sayur bolehlah. Tapi kebanyakannya memang kita kena buang kulit.

Satu lagi cara untuk mendapatkan lebih banyak polifenol dari buah adalah untuk memakannya sebelum mereka masak, kerana aktiviti polifenol berkurang sebagai usia buah.

Satu lagi kajian baru-baru ini telah membuktikan bahawa membekukan buah-buahan kering, berbanding dengan menyejukkannya, mengekalkan 80 peratus antioksidannya, termasuk polifenol.

Minum teh hijau atau hitam tanpa gula juga merupakan cara terbaik untuk menggunakan sebatian ini, serta meningkatkan pengambilan cecair harian anda.

Walaupun kita dituntut untuk makan makanan secara semulajadi, kajian bagaimanapun menyebut, terlalu sedikit manfaat polifenol kita dapat daripada pemakanan.

Justeru pengambilan melalui suplemen adalah sangat wajar.

Sumber Terbaik Polyphenols

Jurnal Eropah Nutrition NutritionTrusted Source menyatakan bahawa buah-buahan dengan polifenol yang tinggi termasuk chokeberries hitam, elderberries hitam, strawberi, raspberi merah, blueberries, plum, dan currant hitam. Serbuk kakao, coklat gelap, kopi, teh, dan makanan flaxseed juga tinggi polifenol.

Umur 71 tahun tapi awet muda, cergas, tak padan dengan usia

Bukan beliau ini sahaja, mari saya tunjukkan ramai lagi contoh dalam Shaklee yang dapat efek awet muda ini:

Living Proof Shaklee #5
Living Proof Shaklee #5
living proof shaklee #7
Doktor dan saintis pun amalkan Vivix dan Res-V tau, anda bila lagi?

ResV Mengandungi Polifenol Tinggi Termasuk Resveratrol

Di negara kita, antara makanan yang tinggi resveratrol adalah:

  • Coklat gelap
  • Anggur
  • Teh hijau

Dan banyak lagi. Tapi sekali lagi, cuba kita fikirkan, berapa ramai diantara kita yang makan coklat gelap tanpa gula? Ya, mesti dimakan tanpa gula supaya kita dapat manfaatnya.

Anggur pula, seperti saya sebut di atas, paling banyak khasiat resveratrol adalah dalam biji dan kulitnya. Berapa ramai antara kita yang makan biji dan kulitnya? Dan kuantiti dos pula sangat kecil berbanding dos yang digunakan dalam kajian.

Sebab itu, untuk dapatkan khasiat resveratrol, eloklah makan daripada suplemen resveratrol seperti dalam tulisan di atas. Suplemen resveratrol yang saya amalkan bukan resveratrol tunggal, bahkan ia adalah polifenol.

Polifenol mengandungi pelbagai jenis, termasuk resveratrol. Ini termasuklah antocyanins, asid ellagic, dan banyak lagi.

Keunikan ResV Shaklee
Keunikan ResV Shaklee

Lebih unik lagi, keistimewaan ResV adalah:

  • Merupakan produk semulajadi (bukan bersifat sintetik seperti kebanyakan suplemen lain)
  • Dicipta dengan kemajuan saintifik
  • Disokong oleh 6 paten
  • Mengandungi spektrum luas polifenol (gabungan pelbagai polifenol)
  • Dijamin halal

Bottom Line

Jadi sempena ada produk baru Vivix yang dinamakan sebagai ResV ni, apakata anda cuba juga? Kan lebih berkuasa 13x kan, memang insyaAllah lebih power.

Kalau ambil ResV sekali dengan join program #JomDetoxJutawan, lagi best dan power. Sebab dalam program Detox Shaklee, kami ajar anda perkara selain makan suplemen.

Ada beberapa artikel saya tuliskan tentang ResV, anda boleh baca di pautan berikut:

Anda Berminat? Dapatkan Vivix atau ResV Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Beli ResV?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli ResV Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

8 thoughts on “Polifenol Membantu Meningkatkan Kesihatan, Umur Panjang

  1. Hanny Abdullah says:

    Terima kasihlah atas perkongsian ya. Banyak yang sis tak tahu tentang bahan2 yang perlu , diambil oleh tubuh seseorg. Yang sis tahu makan je..macam buah org kata bagus..sis ambik..hehehe

  2. adianiez AIDA says:

    in shaa Allah. suplemen tu penambah kpd kesihatan dan amalan hidup harian yg baik kan.
    bila dah berumur, byk zat badan semulajadi semakin turun 🙂 hi hi…
    nak kena top up lah kan.
    but maintain jaga makan, jaga tidur – mesti cukup. tu utama tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge