Call nowWhatsapp

Zat Dalam Anggur Hitam Baik Untuk Serangan Virus Seperti Corona

zat anggur hitam untuk cegah corona virus

Blackcurrent bukan asing bagi kita kan. Selalu panggil anggur hitam, dulu-dulu seingat saya blackcurrent ni sinonim dengan Ribena. Tapi lama dah la tak ambil Ribena sejak kes dia rupanya ada alkohol.

Untuk masa yang lama, blackcurrants (Ribes nigrum) dipanggil “buah yang dilarang” di Amerika Syarikat. Dulu petani fikir buah blackcurrent menyebabkan kulat tersebar kepada pokok pain. Disebabkan salah faham ini menyebabkan banyak orang Amerika telah terlepas daripada buah-buahan berkhasiat ini.

Blackcurrants mempunyai kepekatan tinggi:

  • antosianin
  • polifenol
  • antioksidan
  • vitamin C
  • asid gamma-linolenic (GLA)

Fakta Nutrisi

Blackcurrent atau anggur hitam seberat 100 gram menyediakan 65 kalori dengan sejumlah serat makanan. Ia adalah sumber yang kaya Vitamin A, Vitamin C, Natrium, Kalium, Kalsium, Magnesium, dan Besi.

Jadual berikut menunjukkan peratusan pemakanan Blackcurrant:

Nilai nutrisi Anggur hitam atau black current
Nilai nutrisi Anggur hitam atau black current

Indeks glisemik

Index Glycemic (GI) digunakan untuk mengukur seberapa cepat makanan berubah menjadi glukosa.

Beban Glycemic (GL) digunakan untuk mengukur berapa makanan diubah menjadi glukosa.

Beban Glycemic mengambil ke dalam akaun apabila jumlah makanan yang anda makan dan bagaimana ia mempengaruhi gula darah dan tindak balas insulin. Nilai-nilai GI untuk blackcurrant adalah 70 dan nilai GL adalah 6.

Apa kata Pakar Herba?

Ramai pakar menggunakan blackcurrant, dari daun ke biji, untuk banyak keadaan. Bentuk yang paling umum ialah minyak biji hitam, tetapi anda juga boleh membuat campuran dan teh dari daun tumbuhan, segar atau kering.

Orang mengambil biji anggur hitam untuk membantu mereka:

  • aliran darah
  • sistem imun
  • kesihatan mata
  • kesihatan usus
  • kesihatan buah pinggang

Ekstrak blackcurrant ditunjukkan untuk mengurangkan faktor risiko untuk keadaan metabolik seperti diabetes jenis 1 dan 2.

Kaya Dengan Khasiat dan Vitamin

Blackcurrants mengandungi banyak vitamin, seperti:

  • A
  • B-5
  • B-6
  • B-1
  • E

Yang paling penting adalah vitamin C. Malah, blackcurrants adalah empat kali jumlah vitamin C sebagai jeruk, dan menggandakan jumlah antioksidan sebagai blueberry. Faedah vitamin C banyak. Tubuh menggunakan vitamin C untuk memetabolisme protein dan membentuk kolagen, yang penting untuk penjagaan kulit dan anti-penuaan.

Faedah Anggur Hitam Kepada Kesihatan

  • Membantu dalam Memerangi Jangkitan Saluran Kencing
  • Baik untuk Kesihatan Otak kita
  • Membantu dalam Memerangi Masalah Kulit dan Penuaan
  • Menyediakan bantuan daripada Peradangan Gastrointestinal dan Kardiovaskular
  • Pelepasan dari Insomnia
  • Antibakteria
  • Anticarcinogenic
  • Membantu dalam Memerangi Jangkitan Saluran Kencing
  • Pertumbuhan mikroorganisma dalam saluran akan meningkatkan jangkitan. Blackcurrant adalah sumber kaya anthocyanin dan tanin, yang berkesan dalam membersihkan bakteria dan menghalang pertumbuhannya.

1. Baik untuk Kesihatan Otak kita

Blackcurrant meningkatkan daya ingatan kita. Ia mengandungi sejumlah besar antioksidan, yang terkenal untuk melindungi otak kita daripada kerosakan radikal. Ia juga mengandungi sumber zat besi yang kaya, yang membantu meningkatkan bekalan oksigen ke otak dan menjadikannya berfungsi dengan baik.

2. Membantu dalam Memerangi Masalah Kulit dan Penuaan

Mengambil anggur hitam mungkin membantu menyembuhkan penyakit kulit seperti ekzema dan psoriasis.

Blackcurrant adalah sumber yang kaya dengan antioksidan dan vitamin C, yang lebih terkenal untuk melindungi kerosakan sel dan mencegah kita daripada penuaan sebelum matang.

3. Menyediakan bantuan daripada Peradangan Gastrointestinal dan Kardiovaskular

Blackcurrant mengandungi sumber antioksidan yang baik dan sebatian lain seperti tanin, anthocyanin, fitonutrien dan sebagainya, dan kehadiran sebatian ini menjadikannya sangat berguna untuk menghalang daripada gastrousus dan juga keradangan kardiovaskular.

Blackcurrant tinggi kalium dan GLA, yang boleh membantu menurunkan tekanan darah anda juga. GLA juga membantu sel-sel di dalam hati anda menahan kerosakan dan melambatkan platelet berkumpul di dalam saluran darah anda.

Di samping itu, satu kajian mendapati bahawa anggur hitam meningkatkan aliran darah jantung dan mengurangkan rintangan periferal keseluruhan. Ini menunjukkan bahawa ia boleh membantu anda pulih selepas bersenam.

4. Membantu dari Insomnia

Blackcurrant mempunyai keupayaan untuk meningkatkan kualiti tidur dan memberikan kelegaan dari gangguan tidur. Sekiranya anda menghadapi masalah dalam tidur, maka ia akan menjadi idea yang baik untuk memasukkan anggur hitam dalam diet anda.

Magnesium yang terdapat di dalam blackcurrant memainkan peranan penting dalam meningkatkan kualiti, tempoh, dan ketenangan tidur. Ia mengawal metabolisme, memberikan kelegaan dari gangguan tidur dan mengurangkan kelaziman insomnia.

5. Antibakteria

Penggunaan anggur hitam secara berkala dan sederhana juga berguna untuk peluang jangkitan bakteria seperti saluran kencing dan jangkitan yang lain. Keadaan ini berikutan adanya kehadiran sebatian kimia seperti fenol dan antosianin di dalamnya. Sebatian ini menghalang perkembangan bakteria di saluran dan mengurangkan risiko jangkitan.

6. Anticarcinogenic

Blackcurrants adalah bersifat anti-karsinogenik yang menunjukkan mereka mengurangkan kemungkinan perkembangan kanser di dalam badan kita. Ini disebabkan kehadiran antioksidan seperti vitamin C, karotena, cryptoxanthin, zeaxanthin.

Antioksidan dan sebatian antioksidan ini bertarung dengan radikal bebas badan kita menstabilkan mereka dan oleh itu menghalang mereka daripada menyebabkan kerosakan oksidatif ke sel-sel badan kita dan oleh karenanya mengurangkan kemungkinan kanser.

Radikal bebas hanyalah ion yang tidak stabil yang dapat dibentuk terutamanya semasa proses pengoksidaan di dalam badan kita. Kerana mereka tidak stabil, mereka mencuri elektron dari molekul sel-sel badan kita. Penggunaan anggur hitam secara tetap menghalang sel-sel tubuh kita dari bahaya oksidatif dan oleh itu mengurangkan kemungkinan kanser bervariasi.

7. Meningkatkan sistem imun

Sebagai tambahan kepada vitamin C, blackcurrants mempunyai banyak antioksidan dan anthocyanin. Ini dapat membantu menguatkan sistem imun anda, melegakan sakit tekak, dan meredakan gejala selesema.

Daun anggur hitam juga mempunyai pelbagai sifat, termasuk:

  • antimikrobial
  • anti-radang
  • antivirus
  • antitoxic
  • antiseptik
  • antikanser

Satu kajian menunjukkan bahawa suplemen anggur hitam meningkatkan respon imun pada orang-orang yang diamalkan secara teratur.

Manfaat anggur hitam kepada kesihatan
Manfaat anggur hitam kepada kesihatan

8. Melegakan sendi

Blackcurrants mempunyai kesan langsung pada tindak balas keradangan badan anda.

Anggur hitam turut mengandung gamma-linolenic acid (GLA), sejenis asid lemak omega-6 yang dikatakan membantu meringankan keradangan dalam badan. Kandungan GLA dan anthocyanin yang tinggi dapat membantu mengurangkan sendi atau otot:

  • kesakitan
  • kekakuan
  • kesakitan
  • kerosakan

Dalam beberapa kajian, suplemen GLA adalah sangat berkesan bahawa peserta dengan arthritis rheumatoid dapat mengurangkan ubat-ubatan sakit biasa mereka.

9. Membantu meringankan masalah mata

Sumber menunjukkan bahawa GLA dan asid linoleik, yang terdapat dalam vitamin C, mungkin menjanjikan untuk merawat mata kering. Syukurlah, anggur hitam mengandungi kedua-dua mereka.

Kajian klinikal mendapati bahawa buah anggur hitam ini memperbaiki fungsi mata, termasuk:

  • keupayaan mata untuk menyesuaikan diri dengan kegelapan
  • aliran darah ke mata
  • memperlahankan perkembangan kemunculan bidang visual pada orang dengan glaukoma
  • gejala keletihan visual

Orang yang melakukan kerja komputer setiap hari boleh mendapat manfaat daripada suplemen blackcurrant. Satu kajian mendapati bahawa 1 sendok makan anggur hitam mengurangkan keletihan visual dua jam selepas itu.

ResV Mengandungi Kepekatan Anggur Hitam

Mana nak dapatkan anggur hitam? Biasanya anggur hitam memang mahal berbanding anggur hijau atau merah yang biasa kita dapati dengan murah. Harga anggur hitam sekitar RM18 sekilo yang biasa saya lihat di pasaraya negara kita.

Bayangkan kalau nak amalkan hari-hari, fuh tak makan benda lain dah sebab harganya. Lagipun nak dapatkan dos yang sama seperti yang dikaji di dalam kajian, memang memerlukan pengambilan anggur hitam yang banyak. Mana nak larat telan banyak-banyak kan.

Jadi, itulah sebabnya saya amalkan juga ResV. Produk premium baharu keluaran Shaklee ini mengandungi ekstrak anggur hitam yang tentunya tulen dan berkualiti tinggi (knowing Shaklee kan, always akan gunakan bahan yang premium).

Senang kalau amalkan suplemen. Tapi ini bukan bermakna kita tak makan sumber semulajadi. Suplemen fungsinya untuk cukupkan keperluan nutrisi. Kan best tu.

Musim-musim serangan virus Corona, Covid-19 ni eloklah kita perisai diri kita siap-siap dengan suplemen mengandungi khasiat vitamin C dan polifenol. Boleh baca perkongsian saya berkenaan virus Corona:

Ramuan dan kelebihan ResV Shaklee
Ramuan dan kelebihan ResV Shaklee

Bottom Line

Jadi sempena ada produk baru Vivix yang dinamakan sebagai ResV ni, apakata anda cuba juga? Kan lebih berkuasa 13x kan, memang insyaAllah lebih power.

Kalau ambil ResV sekali dengan join program #JomDetoxJutawan, lagi best dan power. Sebab dalam program Detox Shaklee, kami ajar anda perkara selain makan suplemen.

Ada beberapa artikel saya tuliskan tentang ResV, anda boleh baca di pautan berikut:

Anda Berminat? Dapatkan Vivix atau ResV Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Beli ResV?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli ResV Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

10 thoughts on “Zat Dalam Anggur Hitam Baik Untuk Serangan Virus Seperti Corona

  1. Tengkubutang says:

    Geram TB tengok anggur hitam tu.. rasa nak kunyah-kunyah.. hehehe.. Khasiat anggur hitam ni pelbagai rupanya yea.. TB jarang makan yang jenis hitam ni tapi memang tahu khasiat dia macam-macam.. baca entri ni baru tahu ia juga baik untuk serangan virus seperti corona yea..

  2. Fas says:

    Suka makan anggur hitam segar daripada diperbuat untuk minuman. Memang berkhasiat apatah lagi anggur hitam yang manis laju je makan hihi

  3. Qeela says:

    Bagus sharing ni, indeed mmg betul buah anggur hitam ni ada banyak khasiatnya untuk kita including vitamin c didalamnya. Qeela pon dah lama tak minum Ribena tp sebab kandungan gula yg tinggi hehe, baru tau rupanya ada alkohol yea? Anyway, nice sharing!
    Qeela recently posted…Swallow : Movie talk & ReviewMy Profile

  4. Fadima Mooneira says:

    Thank you for sharing this information. I loved red grapes. Red grapes is good for health and beauty. I suka lipstick yg ada kandungan red grapes. Buat colour dia nampak secara natural.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge