Call nowWhatsapp

Polifenol Menguatkan Sistem Imun

corona virus shaklee

Sejak awal tahun 2020 ni negara kita tak sunyi daripada penyakit berjangkit. Bermula dengan Influenza A (H1N1) pada awal tahun, kita kita berdepan pula dengan penyakit Corona Virus.

Disebabkan virus corona ini berasal daripada haiwan, tiada ubat yang berjaya dihasilkan setakat ini, apa yang kita buat adalah wajib untuk kita pertingkatkan kekuatan sistem imun kita.

Yang kita nak perhatikan adalah salah satu bahan aktif iaitu polifenol. Polifenol ada banyak jenis, dalam tulisan saya ia lebih kepada resveratrol.

Kombinasi Tindakan Resveratrol Bantu Tingkatkan Sistem Imun

Ada beberapa cara resveratrol atau polifenol dapat membantu tingkatkan sistem imun.

Polifenol dapat bantu tingkatkan sistem imun
Polifenol dapat bantu tingkatkan sistem imun

Resveratrol adalah sebatian polifenol yang kuat yang dikaji secara meluas dalam pemulihan jangkitan virus kedua-dua in vitro dan vivo.

Kesan antioksidannya ditimbulkan terutamanya melalui perencatan jalur gen penting seperti jalur NF-κβ, sementara kesan antivirusnya dikaitkan dengan penghambatan replikasi virus, sintesis protein, ekspresi gen, dan sintesis asid nukleik.

Resveratrol dihasilkan secara semulajadi dalam anggur dan tumbuhan lain untuk melindungi dirinya daripada radiasi UV, tekanan alam sekitar dan jangkitan kulat.

Oleh sebab sifat anti-radang dan vasoaktif, resveratrol mendapat perhatian awal terutamanya dalam perubatan tradisional Cina dan Jepun. Hari ini, resveratrol menyumbang lebih daripada 12,000 kajian saintifik dan 170 + percubaan klinikal manusia, menjadikannya salah satu bahan aktif yang paling dikaji dalam industri makanan tambahan.

Sejumlah kesan kesihatan yang bermanfaat boleh dikaitkan dengan resveratrol, dengan penyelidik dan pakar klinik yang menunjukkan keberkesanan dan keberkesanan resveratrol berdasarkan interaksi molekul, selular dan sistemiknya.

Nutrisi yang kurang baik dan tidak aktif secara fizikal boleh menyebabkan lemah badan dan tekanan oksidatif metabolik dan keradangan sistemik boleh menjadi salah satu akibatnya.

Ini mencabar sistem imun dan jika dibiarkan, boleh menyebabkan sistem imun melemah dan selesema biasa dan seterusnya membawa kepada penyakit kronik yang boleh menjejaskan kesihatan jantung dan otak.

Nutrisi seimbang dan senaman fizikal adalah penting untuk kehidupan yang sihat, dan bahan nutraseutikal tertentu dan bahan-bahan berfungsi seperti resveratrol dikenal untuk menjejaskan tekanan oksidatif, mengurangkan keradangan dan membantu menyokong sistem imun yang kuat.

Digabungkan dengan gaya hidup yang seimbang, resveratrol membantu mengekalkan kekebalan tubuh yang sihat sistem dalam pelbagai pendekatan.

1. Tahap molekul

Pertama, di peringkat molekul, resveratrol menghalang enzim yang menyebabkan kelakuan anxiety dan kemurungan dengan menghalang pengurangan pengantara sel yang dipanggil cAMP.

Selain itu, cAMP juga menyokong peningkatan NAD + dan aktiviti Sirt1; kedua-dua pengantara mengaktifkan AMPK iaitu sensor tenaga penting dalam sel. Dengan itu resveratrol dapat meningkatkan fungsi mitokondria, penciptaan tenaga dan stamina fizikal.

Resveratrol juga telah dikenal pasti untuk memodulasi aktiviti NF-κB, yang mempamerkan peranan penting dalam mengaktifkan mediator pro-inflamasi.

Aktiviti ini boleh menghalang pembebasan tindak balas imun yang merosakkan dan dengan itu membantu mengimbangi tindak balas imun yang sihat.

Selain itu, resveratrol telah ditunjukkan untuk menghalang enzim cyclooxygenase (COX), yang boleh membantu mengurangkan gejala seperti keradangan dan kesakitan. Fakta, resveratrol telah ditunjukkan dalam ujian klinikal manusia dapat mengurangkan kesakitan dan keletihan dan meningkatkan persepsi tentang kesejahteraan.

2. Tahap selular

Di peringkat sel, resveratrol mempunyai kesan yang signifikan terhadap kitar hayat sel-sel imun. Resveratrol mengawal respon imun humoral dengan menaikkan pembebasan gamma interferon (IFN-?), Yang bertindak sebagai perangsang imun dan mengecilkan pembebasan faktor nekrosis tumor (TNF-?) yang merupakan pencetus utama yang menyebabkan keradangan dan juga demam.

Resveratrol diuji pada beberapa biomarker tekanan oksidatif dan kemudian dibandingkan dengan kumpulan plasebo. Percubaan ini menunjukkan bahawa resveratrol mengurangkan kandungan karboksil protein plasma, yang merupakan ukuran pengoksidaan protein yang digunakan secara meluas, dan dengan ketara meningkatkan kapasiti antioksidan plasma.

Tambahan pula, penggunaan resveratrol meningkatkan pengatur suhu endogen (Nrf2) yang mengawal aktiviti protein antioksida yang melindungi terhadap kerosakan oksidatif (mis. Enzim super oksida dismutase (SOD)).

3. Tahap sistemik

Di peringkat sistemik dan didokumentasikan dalam ujian klinikal manusia, resveratrol mempunyai kesan menindih secara keseluruhan terhadap tekanan oksidatif dan keradangan, penyebab utama sistem imun yang terjejas. Ini adalah kesimpulan baru-baru ini dari kajian meta-analisis dan pada 29 percubaan terpilih yang resveratrol telah diiktiraf sebagai mempunyai kesan yang baik terhadap sistem imun melalui pengawal selia modulator keradangan utama.16

4. Aktiviti antivirus dan anti-sejuk resveratrol

Resveratrol menimbulkan kesan antiviral terhadap virus DNA dan RNA yang berbeza, seperti virus influenza A. Resveratrol juga telah ditunjukkan untuk menghalangi rhinovirus (HRV), penyebab utama selesema biasa, dan gejala yang dikeluarkan oleh mediator radang seperti sitokin dan kemokin molekul dalam epithelia hidung. Menariknya, tiada vaksin atau ejen antiviral masih tersedia untuk pencegahan atau rawatan penyakit pernafasan yang ditengahi HRV.

Kita sekarang sedang berdepan dengan isu sekarang yang mana setakat ini ada 2 kematian di negara kita (sehingga 18/3/2020). Berikut adalah kajian saintifik ke atas resveratrol bagi masalah yang sama (berdasarkan kepada MERS-Cov):

5. Aktiviti antibakteria dan antifungal resveratrol

Resveratrol secara selektif memperlihatkan aktiviti antimikrobial yang kuat pada bakteria patogen manusia seperti MRSA Staphylococcus aureus, pencetus utama jangkitan yang sukar dirawat pada manusia, dan juga Enterococcus faecalis yang boleh menyebabkan jangkitan yang mengancam nyawa.

Selain itu, resveratrol juga memaparkan aktiviti antifungal yang kuat terhadap kulat patogen manusia Candida albicans, yang merupakan penyebab utama jangkitan kulat pada manusia.

Perlu diperhatikan bahawa aktiviti antibakteria dan antikulat tersebut menyokong sistem kekebalan tubuh kita dalam memerangi tekanan yang tidak diingini.

6. Resveratrol membantu mencegah masalah pernafasan

Bila lemah sistem imun, antara yang paling awal terjejas adalah organ di bahagian atas manusia iaitu jantung dan peparu. Gejala awal sekiranya anda dijangkiti apa-apa jenis virus adalah perit tekak, kesukaran menelan dan batuk.

Nutraceuticals seperti resveratrol dapat membantu mengurangkan gejala hidung dan mungkin membantu mencegah jangkitan pernafasan. Satu kajian sedemikian menunjukkan bahawa suplemen resveratrol pada kanak-kanak menunjukkan pengurangan bilangan hari dengan halangan hidung, rhinorrhea, bersin, batuk, demam, penggunaan ubat, perubatan lawatan, dan hari keseluruhan ketidakhadiran sekolah.

Rujukan:

  1. Adrian, M., Jeandet, P., Tesson, L. & Bessis, R. Stilbene Content of Mature Vitis vinifera Berries in Response to UV-C Elicitation. J. Agric. Food Chem. 48, 6103–6105 (2000).
  2. Koushki, M., Amiri-Dashatan, N., Ahmadi, N., Abbaszadeh, H. A. & Rezaei-Tavirani, M. Resveratrol: A miraculous natural compound for diseases treatment. Food Sci. Nutr. 2473–2490 (2018). doi:10.1002/fsn3.855
  3. Malaguarnera, L. Influence of Resveratrol on the Immune Response. Nutrients 11, 1–24 (2019).
  4. Bodai BI, Nakata TE, Wong WT, Clark DR, Lawenda S, Tsou C, Liu R, Shiue L, Cooper N, Rehbein M, Ha BP, Mckeirnan A, Misquitta R, Vij P, Klonecke A, Mejia CS, Dionysian E, Hashmi S, Greger M, Stoll S, C. T. Lifestyle Medicine : A Brief Review of Its Dramatic Impact on Health and Survival. Perm J. 22, 17–25 (2018).
  5. de Sá Coutinho, D., Pacheco, M. T., Frozza, R. L. & Bernardi, A. Anti-inflammatory effects of resveratrol: Mechanistic insights. Int. J. Mol. Sci. 19, (2018).
  6. Zhu, X. et al. The antidepressant- and anxiolytic-like effects of resveratrol: involvement of phosphodiesterase-4D inhibition. (Elsevier Ltd, 2019). doi:10.1016/j.neuropharm.2019.04.022
  7. Park, S. J. et al. Resveratrol ameliorates aging-related metabolic phenotypes by inhibiting cAMP phosphodiesterases. Cell 148, 421–433 (2012).
  8. Manna, S. K., Mukhopadhyay, A. & Bharat, B. Resveratrol Suppresses TNF-Induced Activation of Nuclear Transcription Factors NF-KB, Activator Protein-1, and Apoptosis: Potential Role of Reactive Oxygen Intermediates and Lipid Peroxidation. J Immunol 164, 6509–6519 (2000).
  9. Li, Q. & Verma, I. M. NF- κB REGULATION IN THE IMMUNE SYSTEM. Nat. Rev. Immunol. 2, 725–734 (2002).
  10. Szewczuk, L. M., Forti, L., Stivala, L. A. & Penning, T. M. Resveratrol is a Peroxidase-mediated Inactivator of COX-1 but Not COX-2. J. Biol. Chem. 279, 22727–22737 (2004).
  11. Subbaramaiah, K. et al. Resveratrol Inhibits Cyclooxygenase-2 Transcription and Activity in Phorbol Ester-treated Human Mammary Epithelial Cells. J. Biol. Chem. 273, 21875–21882 (1998).
  12. Wong, R. H. X., Evans, H. M. & Howe, P. R. C. Resveratrol supplementation reduces pain experience by postmenopausal women. Menopause 24, 916–922 (2017).
  13. Fu, Q. et al. Effect of Resveratrol Dry Suspension on Immune Function of Piglets. Evidence-based Complement. Altern. Med. 2018, (2018).
  14. Seyyedebrahimi, S., Khodabandehloo, H., Nasli Esfahani, E. & Meshkani, R. The effects of resveratrol on markers of oxidative stress in patients with type 2 diabetes: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Acta Diabetol. (2018). doi:10.1007/s00592-017-1098-3
  15. Ghanim, H. et al. An antiinflammatory and reactive oxygen species suppressive effects of an extract of Polygonum cuspidatum containing resveratrol. J. Clin. Endocrinol. Metab. 95, 1–8 (2010).
  16. Hajizadeh-sharafabad, F. & Sahebkar, A. The impact of resveratrol on toxicity and related complications of advanced glycation end products : A systematic review. 1–15 (2019). doi:10.1002/biof.1531
  17. Palamara, A. T. et al. Inhibition of Influenza A Virus Replication by Resveratrol. JID 191, 1719–29 (2005).
  18. Mastromarino, P. et al. Resveratrol inhibits rhinovirus replication and expression of inflammatory mediators in nasal epithelia. Antiviral Res. (2015). doi:10.1016/j.antiviral.2015.08.010
  19. Paulo, L., Ferreira, S., Gallardo, E., Queiroz, J. A. & Domingues, F. Antimicrobial activity and effects of resveratrol on human pathogenic bacteria. World J. Microbiol. Biotechnol. 26, 1533–1538 (2010).
  20. Jung, H. J. et al. Fungicidal effect of resveratrol on human infectious fungi. Arch. Pharm. Res. 28, 557–560 (2005).
  21. Miraglia Del Giudice, M. et al. Resveratrol plus carboxymethyl-β-glucan reduces nasal symptoms in children with pollen-induced allergic rhinitis. Curr. Med. Res. Opin. 30, 1931–1935 (2014).
  22. Varricchio, A. M. et al. Resveratrol plus carboxymethyl-beta-glucan in children with recurrent respiratory infections: a preliminary and real-life experience. Ital. J. Pediatr. 40, 93 (2014).

ResV Mengandungi Polifenol Tinggi Termasuk Resveratrol

Di negara kita, antara makanan yang tinggi resveratrol adalah:

  • Coklat gelap
  • Anggur
  • Teh hijau

Dan banyak lagi. Tapi sekali lagi, cuba kita fikirkan, berapa ramai diantara kita yang makan coklat gelap tanpa gula? Ya, mesti dimakan tanpa gula supaya kita dapat manfaatnya.

Anggur pula, seperti saya sebut di atas, paling banyak khasiat resveratrol adalah dalam biji dan kulitnya. Berapa ramai antara kita yang makan biji dan kulitnya? Dan kuantiti dos pula sangat kecil berbanding dos yang digunakan dalam kajian.

Sebab itu, untuk dapatkan khasiat resveratrol, eloklah makan daripada suplemen resveratrol seperti dalam tulisan di atas. Suplemen resveratrol yang saya amalkan bukan resveratrol tunggal, bahkan ia adalah polifenol.

Polifenol mengandungi pelbagai jenis, termasuk resveratrol. Ini termasuklah antocyanins, asid ellagic, dan banyak lagi.

Keunikan ResV Shaklee
Keunikan ResV Shaklee

Lebih unik lagi, keistimewaan ResV adalah:

  • Merupakan produk semulajadi (bukan bersifat sintetik seperti kebanyakan suplemen lain)
  • Dicipta dengan kemajuan saintifik
  • Disokong oleh 6 paten
  • Mengandungi spektrum luas polifenol (gabungan pelbagai polifenol)
  • Dijamin halal

Bottom Line

Jadi sempena ada produk baru Vivix yang dinamakan sebagai ResV ni, apakata anda cuba juga? Kan lebih berkuasa 13x kan, memang insyaAllah lebih power.

Kalau ambil ResV sekali dengan join program #JomDetoxJutawan, lagi best dan power. Sebab dalam program Detox Shaklee, kami ajar anda perkara selain makan suplemen.

Ada beberapa artikel saya tuliskan tentang ResV, anda boleh baca di pautan berikut:

Anda Berminat? Dapatkan Vivix atau ResV Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Beli ResV?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli ResV Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

9 thoughts on “Polifenol Menguatkan Sistem Imun

  1. Bella Jamal says:

    Jadi resveratrol dpt membantu kurangkan penyakit berkaitann respitori bg kanank2. Kajian bg org dewasa pun ada ke? Nk juga cuba sb hadapi masalah begini. Yg penting sistem imun kuat kuat utk lawan penyakit kan.

  2. Dik bee says:

    Risau kan dengan penyakit zaman sekaraang ni. Tambahan pula dengan wabak COVID-19 ni. Alangkah bagusnya kalau dah jumpa penawar tapi tu la, maybe belum ada lagi. so, sekarang kita kena protect diri sendiri je la kan. Mudah-mudahan ResV dapat memberi banyak manfaat untuk sistem imunisasi badan kita.

  3. adianiez AIDA says:

    tq for sharing.
    ramai yg share ni. komen yg sama dari aida – moga semua peka dgn cara pemakanan sihat.
    kena jaga kesihatan.
    then top up dgn suplemen sebegini. meningkatkan imunisasi badan kita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge