Call nowWhatsapp

17 Manfaat Asid Lemak Omega-3 Berasaskan Sains

Omega Guard adalah asid lemak omega 3 yang diperlukan oleh semua peringkat usia

Asid lemak omega-3 sangat penting.

Ia mempunyai banyak manfaat kesihatan untuk badan dan otak anda.

Berikut adalah 17 manfaat kesihatan asid lemak omega-3 yang disokong oleh sains.

17 Manfaat Kesihatan Asid Lemak Omega 3

1. Omega-3 boleh melawan depresi dan anxiety

Kemurungan adalah salah satu gangguan mental yang paling biasa di dunia. Tahun 2020 ini katanya adalah tahun depression menjadi masalah kesihatan utama di negara kita.

Anxiety pula dicirikan oleh keresahan dan kegelisahan.

Menariknya, kajian menunjukkan bahawa orang yang mengambil khasiat omega-3 secara teratur kurang berkemungkinan menjadi tertekan.

Lebih-lebih lagi, apabila orang yang mengalami kemurungan atau kegelisahan mula mengambil suplemen omega-3, gejala mereka bertambah baik.

Terdapat tiga jenis asid lemak omega-3: ALA, EPA dan DHA. Daripada ketiga-tiga, EPA nampaknya menjadi yang terbaik dalam memerangi kemurungan.

Satu kajian juga mendapati EPA berkesan berbanding kemurungan sebagai ubat antidepresan biasa.

Ringkasan

Suplemen Omega-3 boleh membantu mencegah dan merawat kemurungan dan kebimbangan. EPA menjadi yang paling berkesan dalam memerangi kemurungan.

Rujukan:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3976923
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17685742
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165178115003844
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924977X03000324
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21784145
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22910528
  • http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00048670701827275

2. Omega-3 Boleh Meningkatkan Kesihatan Mata

DHA, sejenis omega-3, merupakan komponen struktur utama retina mata anda. Apabila anda tidak mendapat DHA yang mencukupi, masalah penglihatan mungkin timbul.

Menariknya, mendapat omega-3 yang cukup dikaitkan dengan risiko penurunan degenerasi makula, salah satu punca utama kerosakan mata kekal dan kebutaan.

Ringkasan

Asid lemak omega-3 yang dipanggil DHA merupakan komponen struktur utama retina mata anda. Ia boleh membantu mencegah degenerasi makula, yang boleh menyebabkan kerosakan penglihatan dan buta.

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2136947
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15812120
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15555528
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24557349
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22559899/

3. Omega-3 Mempromosikan Kesihatan Otak Semasa Kehamilan dan Awal Kehidupan Bayi

Omega-3 adalah penting untuk pertumbuhan otak dan perkembangan pada bayi.

DHA menyumbang 40% daripada asid lemak tak tepu dalam otak anda dan 60% di retina mata anda.

Oleh itu, tidak menghairankan bahawa bayi yang diberi susu formula DHA mempunyai penglihatan yang lebih baik daripada bayi yang diberi formula tanpa itu.

Mendapatkan omega-3 yang cukup semasa kehamilan dikaitkan dengan pelbagai faedah untuk anak anda, termasuk:

  • Kecerdasan yang lebih tinggi
  • Komunikasi dan kemahiran sosial yang lebih baik
  • Masalah tingkah laku yang kurang
  • Mengurangkan risiko kelewatan pembangunan
  • Mengurangkan risiko ADHD, autisme dan cerebral palsy

Ringkasan

Mendapatkan omega-3 yang cukup semasa kehamilan dan kehidupan awal adalah penting untuk perkembangan anak anda. Suplemen dikaitkan dengan kecerdikan yang lebih tinggi dan risiko yang lebih rendah terhadap beberapa penyakit.

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15812120
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10479465
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24150114
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12509593
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17556695
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24581674

4. Omega-3 Dapat Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung

Serangan jantung dan strok adalah penyebab utama kematian dunia.

Beberapa dekad yang lalu, penyelidik mendapati masyarakat komuniti pemakan ikan mempunyai kadar penyakit jantung yang sangat rendah. Ini kemudiannya dikaitkan dengan penggunaan omega-3.

Sejak itu, asid lemak omega-3 telah dikaitkan dengan pelbagai manfaat untuk kesihatan jantung.

Antara manfaatnya:

  • Trigliserida: Omega-3 boleh menyebabkan pengurangan utama dalam trigliserida, biasanya dalam lingkungan 15-30%.
  • Tekanan darah: Omega-3 boleh mengurangkan tahap tekanan darah pada orang dengan tekanan darah tinggi.
  • Kolesterol “Baik” HDL: Omega-3 boleh meningkatkan kadar kolesterol “baik” HDL.
  • Pembekuan darah: Omega-3 boleh menyimpan platelet darah daripada berkumpul bersama. Ini membantu menghalang pembentukan pembekuan darah berbahaya.
  • Plak: Dengan memelihara arteri anda dengan lancar dan bebas daripada kerosakan, omega-3 membantu mencegah plak yang boleh menyekat dan menguatkan arteri anda.
  • Keradangan: Omega-3 mengurangkan pengeluaran beberapa bahan yang dikeluarkan semasa respon keradangan badan anda.
  • Bagi sesetengah orang, omega-3 juga boleh menurunkan kolesterol LDL “buruk”.

Ringkasan

Omega-3 mengurang banyak faktor risiko penyakit jantung. Walau bagaimanapun, suplemen omega-3 nampaknya tidak mengurangkan risiko serangan jantung atau strok.

  • http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18541598
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12848280
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3712371/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16879829
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22180524
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18561722
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16879829
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19487105
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18774613
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22113870
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2691812
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11997274
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12433513
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22317966
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25458786
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14505813
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19685375
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19394939

5. Omega-3 Dapat Mengurangkan Gejala ADHD pada Kanak-kanak

Gangguan hiperaktiviti defisit perhatian (ADHD) adalah gangguan tingkah laku yang tidak disengajakan, hiperaktif dan impulsif.

Beberapa kajian mendapati bahawa kanak-kanak dengan ADHD mempunyai tahap asid lemak omega-3 yang lebih rendah daripada rakan sebaya yang sihat.

Tambahan lagi, banyak kajian mendapati bahawa suplemen omega-3 dapat mengurangkan gejala ADHD.

Omega-3 membantu memperbaiki ketidakupayaan dan penyelesaian tugas. Mereka juga menurunkan hiperaktif, impulsif, kegelisahan dan keganasan.

Baru-baru ini, para penyelidik melihat bahawa suplemen minyak ikan adalah salah satu rawatan yang paling promising untuk ADHD.

Ringkasan

Suplemen Omega-3 boleh mengurangkan gejala ADHD pada kanak-kanak. Mereka meningkatkan perhatian dan mengurangkan hiperaktif, impulsif dan pencerobohan.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25376193
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22786509
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7572706
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21961774
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22596014
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19436468
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22541055
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24934907

6. Omega-3 Dapat Mengurangkan Gejala Sindrom Metabolik

Sindrom metabolik adalah koleksi keadaan.

Masalah metabolik adalah mereka yang obes, yang perut buncit, termasuk yang ada tekanan darah tinggi, rintangan insulin, trigliserida tinggi dan paras kolesterol HDL yang “baik” yang rendah.

Masalah macam ni, eh macam normal kan sekarang? Setiap 1 daripada 3 orang adalah obes. Manakala penyakit diabetes menyebabkan perbelanjaan mengurusnya semakin tinggi bagi negara kita.

Pengambilan asid lemak Omega-3 boleh meningkatkan ketahanan insulin, memperbaiki keradangan dan faktor risiko penyakit jantung pada orang yang mengalami sindrom metabolik.

Penting rupanya kan?

Sebab tu omega 3 adalah salah satu vitamin yang asas untuk semua orang ambik. Dah la badan tak hasilkan sendiri, jadi memang kena ambik dari pemakanan dan suplemen.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3966331/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19593941
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23456976
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20727522

7. Omega-3 boleh melawan keradangan

Keradangan adalah tindak balas semula jadi terhadap jangkitan dan kerosakan pada tubuh anda. Oleh itu, adalah penting untuk kesihatan anda.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang keradangan berterusan, walaupun tanpa jangkitan atau kecederaan. Ini dipanggil kronik – atau keradangan jangka panjang.

Keradangan jangka panjang dapat menyumbang kepada hampir setiap penyakit kronik, termasuk penyakit jantung dan kanser.

Terutamanya, asid lemak omega-3 dapat mengurangkan pengeluaran molekul dan bahan yang dikaitkan dengan peradangan, seperti eicosanoid dan sitokin.

Kajian telah secara konsisten mengamati hubungan antara pengambilan omega-3 yang lebih tinggi dan mengurangkan keradangan.

Ringkasan

Omega-3 boleh mengurangkan keradangan kronik, yang boleh menyumbang kepada penyakit jantung, kanser dan pelbagai penyakit lain.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490960
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490959
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21633179
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16841861
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15698426
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21784145
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24505395
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12480795

8. Omega-3 Boleh Melawan Penyakit Autoimun

Dalam penyakit autoimun, sistem imun anda tersilap sel yang sihat sebagai sel-sel asing dan mula menyerang mereka.

Diabetes jenis 1 adalah salah satu contoh utama, di mana sistem imun anda menyerang sel-sel penghasil insulin di pankreas anda.

Omega-3 boleh memerangi beberapa penyakit ini dan mungkin sangat penting semasa awal hidup kita.

Kajian menunjukkan bahawa mendapat cukup omega-3 semasa tahun pertama kehidupan dikaitkan dengan risiko dikurangkan daripada banyak penyakit autoimun, termasuk diabetes jenis 1, diabetes autoimun dan multiple sklerosis.

Omega-3 juga membantu mengubati lupus, arthritis rheumatoid, kolitis ulseratif, penyakit Crohn dan psoriasis.

Ringkasan

Asid lemak Omega-3 boleh membantu melawan beberapa penyakit autoimun, termasuk diabetes jenis 1, arthritis rheumatoid, kolitis ulseratif, penyakit Crohn dan psoriasis.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14668274
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4216999/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26362904
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15290734
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21103107
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15723739
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21760742

9. Omega-3 Boleh Mengurangkan Gejala Gangguan Mental

Tahap omega-3 yang rendah telah dilaporkan pada orang yang mengalami gangguan psikiatri.

Kajian menunjukkan bahawa suplemen omega-3 dapat mengurangkan kekerapan perubahan mood dan kambuhan pada orang dengan skizofrenia dan gangguan bipolar.

Tambahan dengan asid lemak omega-3 juga boleh mengurangkan kelakuan ganas.

Ringkasan

Orang yang mengalami masalah mental sering mempunyai paras lemak omega-3 yang rendah. Meningkatkan status omega-3 seolah-olah memperbaiki gejala.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3976923/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21721919
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15907142
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17433442

10. Omega-3 boleh melawan penurunan mental yang berkaitan dengan Umur dan Penyakit Alzheimer

Penurunan fungsi otak adalah salah satu akibat daripada penuaan yang tidak dapat dielakkan.

Beberapa kajian menghubungkan pengambilan omega-3 yang lebih tinggi untuk menurunkan penurunan mental yang berkaitan dengan usia dan mengurangkan risiko penyakit Alzheimer.

Satu kajian yang terkawal menunjukkan bahawa suplemen omega-3 mungkin bermanfaat pada permulaan penyakit, apabila gejala-gejala AD sangat ringan.

Perlu diingat bahawa lebih banyak penyelidikan diperlukan pada omega-3 dan kesihatan otak.

Ringkasan

Asid lemak Omega-3 boleh membantu mencegah penurunan mental yang berkaitan dengan usia dan penyakit Alzheimer

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19262590
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19523795
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25592004
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28466678

11. Omega-3 boleh membantu mencegah kanser

Kanser adalah salah satu penyebab utama kematian di negara kita, dan asid lemak omega-3 telah lama dikatakan dapat mengurangkan risiko kanser tertentu.

Menariknya, kajian menunjukkan bahawa orang yang mengambil omega-3 paling banyak mempunyai risiko kanser kolon 55% lebih rendah.

Di samping itu, pengambilan Omega-3 dikaitkan dengan penurunan risiko kanser prostat pada lelaki dan kanser payudara pada wanita.

Ringkasan

Pengambilan Omega-3 boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser, termasuk kolon, prostat dan kanser payudara.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17493949
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23377001
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570047/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4418048/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2710648

12. Omega-3 Dapat Mengurangkan Asma pada Kanak-kanak

Asma adalah penyakit paru-paru kronik dengan gejala seperti batuk, sesak nafas dan mengi.

Serangan asma yang teruk boleh menjadi sangat berbahaya. Mereka disebabkan oleh keradangan dan pembengkakan di saluran udara paru-paru anda.

Apa lagi, kadar asma d negara kita telah meningkat sejak beberapa dekad yang lalu.

Beberapa kajian mengaitkan penggunaan omega-3 dengan risiko asma yang lebih rendah pada kanak-kanak dan orang dewasa muda.

Ringkasan

Pengambilan Omega-3 telah dikaitkan dengan risiko asma yang lebih rendah di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa muda.

Rujukan:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21544044/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3827145/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3522136/

13. Omega-3 boleh mengurangkan lemak dalam hati (fatty liver)

Penyakit hati berlemak bukan alkohol (NAFLD) lebih biasa daripada yang anda fikirkan.

Ia telah meningkat dengan wabak obesiti menjadi penyebab utama penyakit hati kronik di negara kita.

Walau bagaimanapun, dengan menambah asid lemak omega-3 berkesan mengurangkan lemak hati dan keradangan pada orang dengan NAFLD.

Ringkasan

Omega-3 asid lemak mengurangkan lemak hati pada orang dengan penyakit hati berlemak bukan alkohol.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24148001
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22023985

14. Omega-3 Boleh Meningkatkan Kesihatan Bone dan Sendi

Osteoporosis dan arthritis adalah dua gangguan biasa yang mempengaruhi sistem rangka anda.

Kajian menunjukkan bahawa omega-3 dapat meningkatkan kekuatan tulang dengan meningkatkan jumlah kalsium dalam tulang anda, yang seharusnya membawa kepada risiko penurunan osteoporosis.

Omega-3 juga boleh merawat arthritis. Pesakit yang mengambil suplemen omega-3 telah melaporkan kesakitan sendi yang berkurangan dan kekuatan cengkaman meningkat.

Ringkasan

Omega-3 boleh meningkatkan kekuatan tulang dan kesihatan sendi, yang berpotensi mengurangkan risiko osteoporosis dan arthritis.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9624425
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9932142
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13665344
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10377605

15. Omega-3 Dapat Mengurangi Kesakitan haid

Kesakitan haid berlaku di abdomen dan pelvis yang lebih rendah dan seringkali berpindah ke belakang dan paha anda.

Ia boleh menjejaskan kualiti kehidupan anda.

Walau bagaimanapun, kajian berulang kali membuktikan bahawa wanita yang mengonsumsi omega-3 paling banyak mempunyai kesakitan haid yang lebih ringan.

Satu kajian juga menentukan bahawa suplemen omega-3 adalah lebih berkesan daripada ibuprofen dalam merawat kesakitan teruk semasa haid.

Ringkasan

Asid lemak omega-3 dapat mengurangkan kesakitan haid dan mungkin lebih berkesan daripada ibuprofen, ubat anti-inflamasi.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7588501
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8623866
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3770499/

16. Asid Lemak Omega-3 Boleh Meningkatkan Kualiti Tidur

Tidur yang baik adalah salah satu asas kesihatan yang optimum.

Pengajian mengikat kekurangan tidur untuk banyak penyakit, termasuk obesiti, diabetes dan kemurungan.

Asid lemak omega-3 yang rendah dikaitkan dengan masalah tidur pada kanak-kanak dan apnea tidur yang menghalangi orang dewasa.

Tahap rendah DHA juga dikaitkan dengan tahap melatonin hormon yang lebih rendah, yang membantu anda tidur.

Kajian dalam kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa menunjukkan bahawa suplemen dengan omega-3 meningkatkan panjang dan kualiti tidur.

Ringkasan

Omega-3 asid lemak – terutama DHA – boleh meningkatkan panjang dan kualiti tidur anda.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16295214
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23814343
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19910503
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21300732
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24605819
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21897776
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402070/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24605819

17. Omega-3 Lemak Baik Untuk Kulit Anda

DHA adalah komponen struktur kulit anda. Ia bertanggungjawab untuk kesihatan membran sel, yang membentuk sebahagian besar kulit anda.

Membran sel yang sihat menghasilkan kulit yang lembut, lembap, lembut dan tegang..

EPA juga memberi manfaat kepada kulit anda dalam beberapa cara, termasuk:

  • Menguruskan pengeluaran minyak dan penghidratan kulit anda.
  • Mencegah hyperkeratinization folikel rambut, yang muncul sebagai lebam merah kecil yang sering dilihat pada lengan atas.
  • Mengurangkan penuaan pramatang kulit anda.
  • Mengurangkan risiko jerawat.
  • Omega-3 juga boleh melindungi kulit anda dari kerosakan matahari.

EPA membantu menyekat pembebasan bahan-bahan yang memakan kolagen di kulit anda selepas pendedahan matahari.

Ringkasan

Omega-3 dapat membantu menjaga kulit anda sihat, mencegah penuaan pramatang dan melindungi terhadap kerosakan matahari.

Rujukan

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19335417
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738081X10000441
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19335417

Bottom Line

Asid lemak omega-3 adalah penting untuk kesihatan yang optimum.

Mendapatkan asid lemak omega 3 dari makanan keseluruhan – seperti ikan berlemak dua kali seminggu – adalah cara terbaik untuk memastikan pengambilan omega-3 yang tinggi.

Walau bagaimanapun, jika anda tidak makan banyak ikan berlemak, maka anda mungkin ingin mengambil suplemen omega-3. Bagi orang yang kekurangan omega-3, ini adalah cara yang murah dan berkesan untuk meningkatkan kesihatan.

Disebabkan manfaat itu, omega 3 adalah salah satu suplemen yang saya ambil setiap hari. Anak-anak pun memang ambil setiap hari untuk protection.

Anda boleh rujuk kepada link berikut untuk maklumat program:

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

13 thoughts on “17 Manfaat Asid Lemak Omega-3 Berasaskan Sains

  1. cindyrina says:

    Omega ni bagus untuk my knee problem too. I memang tak pernah miss ambik. Maklum la bila dah semi veteran age ni lagi la tak boleh tak makan. So far more benefit for my body.

  2. BBL says:

    banyak betul khasiat omega 3 ni tambah lagi sekarang banyak penyakit baru datang. setidaknya boleh tambah imune sistem agar sentiasa sihat kan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge