Call nowWhatsapp

11 Makanan Untuk Detox Hati

Makanan untuk detox hati

Hati adalah organ paling berkuasa dalam badan kita.

Ia melakukan pelbagai tugas penting, dari menghasilkan protein, kolesterol dan hempedu sehinggalah menyimpan vitamin, mineral dan juga karbohidrat.

Ia juga mengendalikan toksin seperti alkohol, ubat-ubatan. Jadi menjaga hati anda dengan baik adalah penting untuk mengekalkan kesihatan.

11 Makanan Untuk Detox Hati

Ada 11 makanan yang baik untuk kesihatan hati anda:

1. Kopi

Kopi adalah salah satu minuman terbaik yang boleh diminum untuk mempromosikan kesihatan hati.

Kajian telah menunjukkan bahawa minum kopi melindungi hati daripada penyakit, walaupun pada mereka yang sudah mempunyai masalah dengan organ ini.

Sebagai contoh, kajian telah berulang kali menunjukkan bahawa minum kopi mengurangkan risiko sirosis, atau kerosakan hati yang kekal, pada orang-orang dengan penyakit hati kronik.

Minum kopi juga boleh mengurangkan risiko mendapat kanser hati yang biasa, dan ia mempunyai kesan positif terhadap penyakit hati dan keradangan.

Ia juga dikaitkan dengan risiko kematian yang lebih rendah pada orang dengan penyakit hati kronik, dengan faedah terbesar yang dilihat pada mereka yang minum sekurang-kurangnya tiga cawan sehari.

Manfaat ini berpunca daripada keupayaan kopi untuk mencegah penumpukan lemak dan kolagen, dua penanda utama penyakit hati.

Kopi juga mengurangkan keradangan dan meningkatkan paras glutathione antioksidan. Antioksidan meneutralkan radikal bebas berbahaya, yang dihasilkan secara semulajadi dalam badan dan boleh menyebabkan kerosakan pada sel.

Walaupun kopi mempunyai banyak manfaat kesihatan, hati anda, paling penting adalah pastikan anda minum tanpa gula dan krimer / susu.

2. Teh

Teh secara meluas dianggap bermanfaat untuk kesihatan, tetapi bukti menunjukkan bahawa ia mungkin mempunyai manfaat tertentu untuk hati.

Satu kajian Jepun mendapati bahawa minum 5-10 cawan teh hijau setiap hari dikaitkan dengan peningkatan penanda darah kesihatan hati.

Kajian yang lebih kecil di kalangan pesakit penyakit hati bukan lemak alkohol (NAFLD) mendapati minum teh hijau tinggi dalam antioksidan selama 12 minggu meningkatkan tahap enzim hati dan juga dapat mengurangkan tekanan oksidatif dan deposit lemak di hati.

Selain itu, kajian lain mendapati bahawa orang yang minum teh hijau kurang cenderung untuk mengembangkan kanser hati. Risiko paling rendah dilihat pada orang yang minum empat atau lebih cawan setiap hari.

Satu kajian pada tikus mendapati bahawa ekstrak teh hitam membalikkan banyak kesan negatif dari diet tinggi lemak pada hati, serta peningkatan penanda darah kesihatan hati.

Teh hitam dan hijau boleh meningkatkan tahap enzim dan lemak di hati. Walau bagaimanapun, berhati-hati jika anda mengambil ekstrak teh hijau, kerana ia boleh menyebabkan kerosakan hati. Pastikan minum teh hijau tanpa gula atau susu untuk anda mendapat manfaatnya.

3. Grapefruit

Grapefruit mengandungi antioksidan yang secara semula jadi melindungi hati. Kedua-dua antioksidan utama yang terdapat dalam limau gedang adalah naringenin dan naringin.

Beberapa kajian haiwan telah mendapati bahawa kedua-dua membantu melindungi hati daripada kecederaan.

Kesan perlindungan limau gedang diketahui berlaku dalam dua cara – dengan mengurangkan keradangan dan melindungi sel.

Kajian juga menunjukkan bahawa antioksidan ini dapat mengurangkan perkembangan fibrosis hepatic, keadaan yang berbahaya di mana tisu penghubung yang berlebihan membina hati. Ini biasanya disebabkan oleh keradangan kronik.

Selain itu, pada tikus yang diberi makan diet tinggi lemak, naringenin menurunkan jumlah lemak di dalam hati dan meningkatkan jumlah enzim yang diperlukan untuk membakar lemak, yang dapat membantu menghindarkan lemak yang berlebihan daripada terkumpul.

Dalam tikus, naringin telah ditunjukkan untuk meningkatkan keupayaan untuk memetabolisme alkohol dan menangkis beberapa kesan negatif alkohol.

Antioksidan dalam limau gedung melindungi hati dengan mengurangkan keradangan dan meningkatkan mekanisme perlindungannya.

4. Blueberry dan Cranberry

Blueberry dan cranberry kedua-duanya mengandungi anthocyanin, antioksidan yang memberikan beri warna tersendiri.

Beberapa kajian haiwan telah menunjukkan bahawa seluruh cranberry dan blueberry, serta ekstrak atau jus mereka, dapat membantu menjaga hati yang sihat.

Mengkonsumsi buah ini selama 3-4 minggu melindungi hati daripada kerosakan. Selain itu, blueberries membantu meningkatkan tindak balas sel imun dan enzim antioksidan.

Satu lagi eksperimen mendapati bahawa jenis antioksidan yang didapati biasa dalam buah beri melambatkan perkembangan lesi dan fibrosis, perkembangan tisu parut, di dalam tikus-tikus tikus.

Tambahan pula, ekstrak blueberry telah pun ditunjukkan untuk menghalang pertumbuhan sel-sel kanser hati manusia dalam kajian-ujian tiub.

Membuat buah beri ini sebagai sebahagian daripada diet anda adalah cara yang baik untuk memastikan hati anda dibekalkan dengan antioksidan yang perlu kekal sihat.

Beri tinggi dalam antioksidan, yang membantu melindungi hati dari kerosakan. Mereka juga boleh meningkatkan tindak balas imun dan antioksidannya.

5. Anggur

Anggur, terutama anggur merah dan ungu, mengandungi pelbagai sebatian tumbuhan yang bermanfaat. Yang paling terkenal ialah resveratrol, yang mempunyai beberapa manfaat kesihatan.

Banyak kajian haiwan telah menunjukkan bahawa jus anggur dan anggur dapat memberi manfaat kepada hati.

Kajian mendapati bahawa mereka boleh mempunyai pelbagai faedah, termasuk merendahkan keradangan, mencegah kerosakan dan meningkatkan tahap antioksidan.

Satu kajian kecil pada manusia dengan NAFLD menunjukkan bahawa tambahan dengan ekstrak biji anggur selama tiga bulan meningkatkan fungsi hati.

Walau bagaimanapun, kerana ekstrak biji anggur adalah satu bentuk pekat, anda mungkin tidak melihat kesan yang sama dari memakan buah anggur. Jadi lebih baik makan suplemen dalam kes ini. Pilihan saya tentulah Vivix Shaklee.

6. Prickly Pear

Prickly pir, dikenali secara saintifik sebagai Opuntia ficus-indica, adalah sejenis jenis kaktus yang boleh dimakan. Buah dan jusnya yang paling biasa dimakan.

Ia telah lama digunakan dalam perubatan tradisional sebagai rawatan untuk ulser, luka, keletihan dan penyakit hati.

Satu kajian pada tahun 2004 mendapati 55 ekstrak tumbuhan ini mengurangkan gejala hangover.

Peserta mengalami kurang loya, mulut kering dan kurang selera makan dan separuh mungkin mengalami mabuk yang teruk jika mereka mengambil ekstrak sebelum meminum alkohol, yang diretoksifikasi oleh hati.

Kajian itu menyimpulkan kesan ini disebabkan oleh pengurangan keradangan, yang kerap berlaku selepas minum alkohol.

Satu lagi kajian pada tikus mendapati bahawa mengambil ekstrak pir berduri membantu menormalkan tahap enzim dan kolesterol apabila digunakan pada masa yang sama sebagai racun perosak yang diketahui berbahaya kepada hati.

Kajian ini mendapati bahawa jus menurunkan jumlah kerosakan oksidatif dan kecederaan pada hati selepas penggunaan alkohol dan membantu mengekalkan tahap antioksidan dan keradangan yang stabil.

7. Jus Beetroot

Jus bit adalah sumber nitrat dan antioksidan dipanggil betalains, yang boleh memberi manfaat kepada kesihatan jantung dan mengurangkan kerosakan dan keradangan oksidatif.

Adalah munasabah untuk mengandaikan bahawa makan zat makanan sendiri akan mempunyai kesan kesihatan yang sama. Walau bagaimanapun, kebanyakan kajian menggunakan jus bit.

Beberapa kajian tikus telah menunjukkan bahawa jus bit mengurangkan kerosakan oksidatif dan keradangan di hati, serta meningkatkan enzim detoksifikasi semulajadi.

Jus bit melindungi melindungi hati daripada kerosakan dan keradangan oksidatif, semuanya sambil meningkatkan enzim detoksifikasi semulajadi.

8. Sayuran Cruciferous

Sayur-sayuran merebus seperti pucuk Brussels, brokoli dan sayur-sayuran sawi terkenal kerana kandungan seratnya yang tinggi dan rasa tersendiri. Mereka juga tinggi dalam sebatian tumbuhan yang bermanfaat.

Kajian haiwan telah menunjukkan pucuk Brussels dan brokoli tumbuh-tumbuhan meningkatkan kadar enzim detoksifikasi dan melindungi hati dari kerosakan.

Satu kajian dalam sel hati manusia mendapati bahawa kesan ini kekal walaupun ketika tumbuh-tumbuhan Brussels dimasak.

Kajian baru-baru ini pada lelaki dengan hati berlemak mendapati bahawa brokoli ekstrak tumbuh-tumbuhan, yang tinggi dalam sebatian tumbuhan yang bermanfaat, meningkatkan tahap enzim hati dan menurunkan tekanan oksidatif.

Kajian yang sama mendapati bahawa ekstrak bercambah brokoli menghalang kegagalan hati dalam tikus.

Kajian manusia adalah terhad. Tetapi setakat ini, sayur-sayuran ini menjanjikan sebagai makanan yang bermanfaat untuk kesihatan hati.

Sayur-sayuran kering seperti brokoli dan pucuk Brussels boleh meningkatkan enzim detoksifikasi semulajadi hati, membantu melindungi dari kerosakan dan meningkatkan tahap darah enzim hati.

9. Kekacang

Kacang yang tinggi dalam lemak, nutrien – termasuk vitamin E antioksidan – dan sebatian tumbuhan yang bermanfaat.

Komposisi ini bertanggungjawab untuk beberapa manfaat kesihatan, terutama untuk kesihatan jantung, tetapi juga berpotensi untuk hati.

Satu kajian pemerhatian enam bulan di 106 orang dengan penyakit hati berlemak bukan alkohol mendapati makan kacang dikaitkan dengan tahap enzim hati yang lebih baik.

Lebih-lebih lagi, kajian pengamatan kedua mendapati bahawa lelaki yang makan sedikit kacang dan biji mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk membangunkan NAFLD daripada lelaki yang memakan banyak kacang dan biji.

10. Minyak Ikan

Minyak ikan mengandungi omega-3 asid lemak, yang merupakan lemak yang sihat yang mengurangkan keradangan dan dikaitkan dengan risiko penyakit jantung yang lebih rendah.

Lemak yang terdapat dalam ikan berlemak bermanfaat untuk hati, juga. Malah, kajian telah menunjukkan bahawa mereka membantu menghalang lemak dari membina, mengekalkan tahap enzim yang normal, memerangi keradangan dan meningkatkan ketahanan insulin.

Walaupun memakan ikan berlemak omega-3 kaya kelihatannya bermanfaat untuk hati anda, menambah lebih banyak lemak omega-3 untuk diet anda bukanlah satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan.

Nisbah lemak omega-3 untuk lemak omega-6 juga penting.

Kebanyakan orang Malaysia melebihi cadangan pengambilan lemak omega-6, yang terdapat di banyak minyak tumbuhan. Rasio omega-6 hingga omega-3 yang terlalu tinggi dapat mempromosikan perkembangan penyakit hati.

Oleh itu, ia adalah idea yang baik untuk mengurangkan pengambilan lemak omega-6 anda juga.

11. Minyak Zaitun

Minyak zaitun dianggap sebagai lemak sihat kerana banyak manfaat kesihatannya, termasuk kesan positif terhadap kesihatan jantung dan metabolik.

Walau bagaimanapun, ia juga mempunyai kesan positif ke hati.

Satu kajian kecil dalam 11 orang dengan NAFLD mendapati bahawa memakan satu sudu teh (6.5 ml) minyak zaitun sehari meningkatkan enzim hati dan lemak.

Ia juga menaikkan tahap protein yang berkaitan dengan kesan metabolik positif.

Para peserta juga mempunyai pengumpulan lemak yang kurang dan aliran darah yang lebih baik di dalam hati.

Beberapa kajian baru-baru ini telah menemui kesan serupa penggunaan minyak zaitun pada manusia, termasuk pengumpulan lemak yang kurang dalam hati, kepekaan insulin yang bertambah baik dan peningkatan tahap enzim hati.

Pengumpulan lemak di dalam hati adalah sebahagian daripada tahap pertama penyakit hati. Oleh itu, kesan positif minyak zaitun pada lemak hati, serta aspek kesihatan lain, menjadikannya sebahagian penting dari diet yang sihat.

Bottom Line

Hati anda adalah organ penting dengan banyak fungsi penting.

Oleh itu, penting untuk melakukan apa yang anda boleh untuk melindunginya, dan makanan yang disenaraikan di atas telah menunjukkan kesan menguntungkan pada hati.

Ini termasuk menurunkan risiko penyakit hati dan kanser, meningkatkan tahap enzim antioksidan dan detoksifikasi dan menawarkan perlindungan daripada toksin berbahaya.

Menggabungkan makanan ini ke dalam diet anda adalah cara yang semula jadi dan sihat untuk memastikan fungsi hati anda berfungsi dengan baik.

Di program detox Shaklee kita tidaklah fokus sepenuhnya kepada suplemen, tapi ianya program yang lebih daripada itu dan paling penting kita bantu anda adapt kepada new lifestyle.

Anda boleh rujuk kepada link berikut untuk maklumat program:

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

32 thoughts on “11 Makanan Untuk Detox Hati

  1. Atul Hamid says:

    Hati memang sangat penting dalam fungsi tubuh kita. Memang sangat2 perlu jaga especially pemakanan untuk pastikan kesihatan hati terjamin. Terima kasih untuk perkongsian menarik.

  2. adianiez AIDA says:

    kopi. teh. yes!
    aida mengamalkan lebih air suam. semua dlm list di atas tak semua dpt aida consume everyday.
    makan biasa biasa aje. more to air suam. pilih makanan yg tak berminyak. bersenam skit lebih kurang lah.
    ni dlm proses ajar diri ke arah IF hi hi hi hi 🙂
    puasa. kebetulan Ramadhan thn depan bulan 4. hmmm the more lah nak kena ganti puasa awal.

  3. Mahamahu says:

    Ohhh ada juga yer Detox hati hurmm tak tahu pun hehehe tapi betul hati juga kena jaga bukan jaga jantung sahaja hehehe kena amal untuk 2in1 lah macam ni hehehe bagus lah tips makanan ni berguna…

  4. Aliza Sara says:

    Wah boleh cepat kurus ni kalau rajin detox. Terima kasih sudi kongsi. Tak sangka kopi pun boleh detox badan. Dari sakit masuk hospital, baik kits jaga mana yang boleh jaga

  5. mekyunie says:

    oh, hati juga ye. macam dah terlupa ada organ hati. biasa orang akan titik beratkan jantung, usus, buah pinggang. kena faham betul betul ni. thankyou for this sharing.

  6. emi says:

    Yang buah-buahan tu semua kegeramaran saya. Lagi pulak time mengandung ni, memang banyak makan buah. Bagusla kalau memang boleh detox hati sama. Yang minyak ikan tu saya kurang gemar sikit, sebab rasanya tak boleh diterima tekak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge