Call nowWhatsapp

10 Perkara Boleh Merendahkan Imuniti

10 perkara merendahkan sistem imun

Musim PKP ni, selain kita amalkan semua amalan luar badan seperti pakai mask, duduk di rumah dan basuh tangan dengan sabun selalu, dalaman badan kita pun kena kita pastikan kuat.

Macamana nak pastikan kuat? Ada 3 perkara:

  • Makan makanan yang sihat
  • Ambil suplemen yang dapat bantu cukupkan nutrisi
  • Elakkan perkara yang boleh merendahkan imuniti

Dalam artikel ini saya fokus bab perkara yang boleh merendahkan imuniti badan. Jom kita tengok.

10 Amalan Yang Boleh Rendahkan Imun Badan

1. Tak Cukup Tidur

Tak cukup tidur atau tidur yang tiada kualiti merendahkan paras sel darah putih dalam darah. Sel darah putih adalah penting untuk imuniti. Julat jam tidur adalah antara 7-9 jam.

Segar selepas tidur yang lena dambaan semua orang. Hanya dengan ResV Shaklee
Segar selepas tidur yang lena dambaan semua orang. Hanya dengan ResV Shaklee

2. Minum & Makan makanan tinggi gula

Ini dah banyak kali cakap & banyak kajian pun. Tapi korang lebih tertarik dengan minuman dan makanan manis-manis. Kali ni cubalah elakkan.

3. Alkohol Berlebihan

Ini minuman yang bukan dalam hand sanitizer tu. Pengambilan berlebihan boleh menyebabkan kerosakan pada sistem imun, gangguan sistem penghadaman dan juga overload pada hati.

4. Merokok

Ni pun sebenarnya semua orang tahu. Kalau dah setiap hari korang sengaja masukkan >250 bahan toksid dalam badan, agak-agak badan boleh sihat ke? Saje je tanya. Kalau debat memang tak habis. Pikirlah sendiri.

5. Kopi Berlebihan

Ini memang betul. Bila minum kopi badan akan mengeluarkan stres hormone ( cortisol adrenaline) dan akan merendahkan sistem imun.

Jadi kena hadkan 1-2 gelas sehari. Saya ambil max 2 gelas. Dan tolong ambil kopi tanpa gula dan susu pekat. Back to tips #2.

Cinch Tea menggantikan kopi, teh dan milo. Sedap jugak
Cinch Tea menggantikan kopi, teh dan milo. Sedap jugak yang penting berkhasiat

6. Makan makanan ‘junk food’

Tak tau nak kategorikan apa makanan junk food. Pada saya makanan yang mengandungi lemak trans, gula & garam serta tiada nilai pemakanan. Banyak sangat makanan macam ni. Kiranya makanan segera lah.

7. Tak cukup air

Air yang mecukupi penting utk meningkatkan imuniti. Kan badan kita 75% air.

Berapa banyak? Anggaran 8-10 gelas sehari. Jangalah over sampai 4-5liter plak. Cukuplah 2-3litre per day. Itu pun termasuk makanan bersup.

Nak lagi senang? Minum je 100ml setiap 1/2 jam. Jangan plak teguk 4 gelas sekali minum. Mau terkencing2 plak.

8. Gaya hidup sedentari

Makan tido makan tido je boleh menyebabkan sistem imun kita pun ikut tido. Jadi walaupun perintah berkurung, buat lah apa yang patut, lap siling ke, bumbung ke , sental bilik air ke, sapu bawah katil ke atau paling tidak pun lari setempat 3-4kilo. Ok la tu.

9. Senaman Berlebihan

Ini pun boleh menyebabkan badan kita stres. Bila badan stres maka hormone cortisol akan keluar. Ini boleh merendahkan imuniti.

Pada yang beria nak kurus, tak payah la seksa badan. Berpada-padalah bersenam. Garispanduan kan ada. 20 minit sehari sahaja sudah memadai.

Kajian membuktikan High Intensity Exercise more than 90 min makes you more susceptible to illness.

10. Poor social relations

Orang yang mepunyai masalah sosial ini dikaitkan dengan penyakit mental dan boleh mempengaruhi imun sistem. Jadi sentiasalah bertegur sapa walaupun di fb.

Bottom Line

Nak elakkan semua perkara di atas ni sukar nak dilaksanakan jika sebelum PKP kita sentiasa amalkannya. Tapi tak mengapa, cubalah lakukan sedaya yang kita mampu.

Saya sendiri pun ada juga sesetengah perkara gagal nak tolerate, dan mengetahui hakikat diri, sebab itu jugalah saya amalkan suplemen.

Antara suplemen yang baik untuk tingkatkan imun badan adalah:

Pek Immune Booster ini selalu menjadi pilihan orang ramai, terutama musim Covid19 ni
Pek Immune Booster ini selalu menjadi pilihan orang ramai, terutama musim Covid19 ni

Semua ni saya pernah syarahkan dalam artikel saya sebelum ni. Anda boleh semak ya.

Ada beberapa artikel saya tuliskan tentang Vivix, anda boleh baca di pautan berikut:

Anda Berminat? Dapatkan Vivix atau ResV Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Beli Vivix?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli ResV Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

13 thoughts on “10 Perkara Boleh Merendahkan Imuniti

  1. adianiez AIDA says:

    betul. 10 perkara tu kena jaga.
    sukar nak maintain few things. tapi tu la, kena cuba sehabis baik, kan.
    cukup num air. tido cukup. kurangkan gula dlm makanan & minuman. bersenam.
    now, dok rumah saje, more la kena bersenam. pkp ke 30 kan ari ni.
    aida pilih squat & plank. tu mudah aida nak buat dlm bilik sorang diri 🙂 hi hi hi hi…
    join challenge kat fb.

  2. Sis Lin says:

    Kalau Sis, amalkan yamg no1 tu dulu, jika betul dan cukup tidur, insyaAllah yang lain-lain akan turt dapat kesan baiknya…dan tak cukup tidur juga boleh membuatkan badan sesaorang itu gemuk…

  3. Ezna says:

    Terlebih bersenam pun boleh menyebabkan imunisasi lemah ye?. Baru sis tahu. Semenjak PKP ni sis susah betul nak tidur malam tapi pagi bangun awal. Tips yang boleh sis amalkan nanti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge