Call nowWhatsapp

Makanan Kaya Dengan Polifenol Yang Patut Anda Cuba

Elderberry vivix shaklee

Kebelakangan ni memang popular kan makanan tinggi polifenol. Ramai yang dah cakna bab polifenol ni, malah doktor-doktor tempatan pun dah mula berikan perhatian kepada manfaat polifenol.

Apa itu polifenol?

Polifenol adalah mikronutrien yang kita dapat melalui makanan berasaskan tumbuhan tertentu. Mereka penuh dengan antioksidan dan potensi manfaat kesihatan.

Diperkirakan bahawa polifenol dapat memperbaiki atau membantu merawat masalah pencernaan, kesukaran pengurusan berat badan, diabetes, penyakit neurodegeneratif, dan penyakit kardiovaskular.

Anda boleh mendapatkan polifenol dengan memakan makanan yang mengandunginya. Selain itu, untuk mendapatkan manfaat hasil daripada polifenol itu, sebaiknya ambil juga daripada suplemen yang banyak disediakan sekarang ini. Umpamanya ResV dan Vivix Shaklee.

Mana satu patut jadi pilihan? ResV atau Vivix?

Faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti polifenol dalam badan termasuk metabolisme, penyerapan usus, dan ketersediaan bio polifenol.

Walaupun beberapa makanan mungkin mempunyai kadar polifenol yang lebih tinggi daripada yang lain, ini tidak semestinya ia diserap dan digunakan pada kadar yang lebih tinggi.

Teruskan membaca untuk mengetahui kandungan polifenol dari banyak makanan. Kecuali dinyatakan sebaliknya, semua nombor diberikan dalam miligram (mg) setiap 100 gram (g) makanan.

1. Cengkih dan herba lain

Dalam kajian 2010 Sumber yang dipercayai yang mengenal pasti 100 makanan terkaya dengan polifenol, cengkih berada di tangga teratas. Cengkih mempunyai sejumlah 15,188 mg polifenol per 100 g bunga cengkih. Terdapat sebilangan herba lain dengan peringkat tinggi juga. Ini termasuk peppermint kering, yang menduduki tempat kedua dengan 11,960 mg polifenol, dan anise bintang, yang berada di tempat ketiga dengan 5,460 mg.

Cuma itulah, nak dapat sampai 15 ribu mg polifenol tu, kena makan 100gm bunga cengkih. Macam susah je nak dapat dalam masa sehari kan? Kita letak dalam makanan baru beberapa biji kan?

2. Serbuk koko dan coklat gelap

Serbuk koko adalah makanan Sumber Dipercayai polifenol terkaya keempat yang dikenal pasti, dengan 3,448 mg polifenol per 100 g serbuk. Bukan menghairankan bahawa coklat gelap berada di belakang dalam senarai dan berada di kedudukan kelapan dengan 1,664 mg. Coklat susu juga ada dalam senarai, tetapi kerana kandungan koko yang lebih rendah, jatuh jauh di bawah senarai di nombor 32.

Sebaiknya makan coklat gelap tanpa susu dan gula. Sukar kan?

3. Beri

Sejumlah jenis buah beri kaya dengan polifenol. Ini termasuk buah beri yang popular dan mudah diakses seperti:

  • blueberry highbush, dengan 560 mg polifenol
  • beri hitam, dengan 260 mg polifenol
  • strawberi, dengan 235 mg polifenol
  • raspberi merah, dengan 215 mg polifenol

Beri dengan polifenol yang paling banyak? Chokeberry hitam, yang mempunyai lebih daripada 1,700 mg polifenol Sumber Dipercayai setiap 100 g.

Buah beri ni dari segi harga, memang tak murah la di negara kita. Strawberi pun harga sampai rm10 bagi 250gm. Blueberry pula sekitar rm9 bagi setiap 150gm. Memang bukan mudah nak dapatkan khasiat polifenol kalau hanya bergantung pada makanan.

Elderberry sejenis beri turut tinggi dalam polifenol
Elderberry sejenis beri turut tinggi dalam polifenol

4. Buah-buahan yang tidak berry

Beri bukan satu-satunya buah dengan banyak polifenol. Menurut American Journal of Clinical Nutrition, sebilangan besar buah mengandungi jumlah polifenol yang tinggi. Ini termasuk:

  • black current dengan 758 mg polifenol (salah satu ramuan ResV)
  • plum, dengan 377 mg polifenol
  • ceri manis, dengan 274 mg polifenol
  • epal, dengan 136 mg polifenol
  • Jus buah seperti jus epal dan jus delima juga mengandungi jumlah mikronutrien yang tinggi ini.

5. Beans

Kacang mengandungi sebilangan besar manfaat pemakanan, jadi tidak menghairankan bahawa mereka mempunyai polifenol dalam dos yang besar. Kacang hitam dan kacang putih khususnya mempunyai bilangan polifenol yang dipercayai. Kacang hitam mempunyai 59 mg per 100 g, dan kacang putih mempunyai 51 mg.

6. Kekacang

Kekacang tinggi kalori, tetapi nutrisi kuat. Mereka bukan sahaja penuh dengan protein; sebilangan kacang juga mempunyai kandungan polifenol yang tinggi.

Satu kajian tahun 2012 mendapati tahap polifenol yang signifikan dalam sebilangan besar kacang mentah dan kacang panggang. Kacang polifenol yang tinggi termasuk:

  • hazelnut, dengan 495 mg polifenol
  • walnut, dengan 28 mg polifenol
  • badam, dengan 187 mg polifenol
  • pecan, dengan 493 mg polifenol

Selalu juga saya beli kekacang ni buat sneking, cuma harga pun tak murah, tidaklah boleh makan banyak-banyak setiap hari.

7. Sayur-sayuran

Terdapat banyak sayur-sayuran yang mengandungi polifenol, walaupun biasanya kurang dari buah. Sayuran dengan bilangan polifenol yang tinggi termasuk:

  • artichoke, dengan 260 mg polifenol
  • chicory, dengan 166-235 mg polifenol
  • bawang merah, dengan 168 mg polifenol
  • bayam, dengan 119 mg polifenol

8. Soya

Soya, dalam pelbagai bentuk dan peringkatnya, mengandungi sejumlah besar Sumber Dipercayai mikronutrien berharga ini. Bentuk-bentuk ini merangkumi:

  • tempe soya, dengan 148 mg polifenol
  • tepung soya, dengan 466 mg polifenol seperti ESP
  • tauhu, dengan 42 mg polifenol
  • yogurt soya, dengan 84 mg polifenol
  • tauge, dengan 15 mg polifenol
Bagaimana Isoflavones Dalam Soya ESP Shaklee Membantu Kesihatan Anda
Bagaimana Isoflavones Dalam Soya ESP Shaklee Membantu Kesihatan Anda

9. Teh hitam dan hijau

Mahu menggegarkannya? Selain buah-buahan, kacang-kacangan, dan sayur-sayuran, serat tinggi, teh hitam dan hijau, kedua-duanya mengandungi banyak polifenol. Teh hitam masuk dengan 102 mg polifenol per 100 mililiter (mL), dan teh hijau mempunyai 89 mg.

cinch tea shaklee
Cinch tea Shaklee adalah kombinasi matcha green tea, rooibos tea, teh merah dan taurina untuk khasiat penuh polifenol

10. Wain merah

Bagi bukan Islam, mereka minum segelas wain merah setiap malam untuk antioksidan, terutama mereka yang mengamalkan diet Mediterranean (popular di negara Eropah).

Jumlah sumber polifenol yang dipercayai dalam wain merah menyumbang kepada jumlah antioksidan. Anggur merah mempunyai jumlah 101 mg polifenol setiap 100 mL. Rosé dan wain putih, walaupun tidak begitu bermanfaat, masih memiliki sebilangan besar polifenol, dengan masing-masing 100 mL mempunyai sekitar 10 mg polifenol.

Kenapa wain merah? Sebabnya adalah resveratrol, iaitu salah satu polifenol.

Keistimewaan ResV dan Vivix Shaklee

Sekarang ni banyak je suplemen berasaskan resveratrol yang dicipta terutama oleh syarikat-syarikat pembekal nutrisi di seluruh negara.

Terdapat beberapa risiko dan komplikasi yang berkaitan dengan polifenol. Ini nampaknya sangat berkaitan dengan ramuannya menggunakan resveratrol tunggal.

Apa yang uniknya dengan ResV dan Vivix Shaklee berbanding produk lain:

  • merupakan kombinasi resveratrol dan banyak lagi jenis polifenol
  • mempunyai 6 patent yang menentukan keunikan pembuatannya
  • dijamin Halal
Yang mana satu jadi pilihan Vivix atau ResV
Yang mana satu jadi pilihan Vivix atau ResV

Bottom Line

Polifenol adalah mikronutrien kuat yang diperlukan oleh badan kita. Mereka mempunyai banyak manfaat kesihatan yang dapat memberikan perlindungan dari perkembangan kanker, penyakit kardiovaskular, osteoporosis, dan diabetes.

Sebaiknya minum polifenol melalui makanan yang mengandunginya secara semula jadi, bukannya melalui makanan tambahan buatan, yang mungkin membawa lebih banyak kesan sampingan. Sekiranya anda mengambil makanan tambahan, pastikan ia dibuat dari syarikat terkenal dengan sumber yang berkualiti tinggi

Ada beberapa artikel saya tuliskan tentang Vivix dan ResV, anda boleh baca di pautan berikut:

Anda Berminat? Dapatkan Vivix atau ResV Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Beli ResV?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli ResV Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

11 thoughts on “Makanan Kaya Dengan Polifenol Yang Patut Anda Cuba

  1. Ezna says:

    Bawang merah dan bayam yang sis suka sekali dalam list ada polifenol. Kena makan juga supplement untuk badan kita selain senaman dan makanan yang berkhasiat.

  2. Aliza Sara says:

    Wah! Bnyk jenis vitamin ada sekarang. Tpi sejujurnya saya suka makan vitamin dari buah je. Lagi syok mkn bnyk bnyk. Hehe. Kalau nk lebih vitamin, boleh la consider yang ni pulak

  3. Nadia says:

    Trma kash atas prkongsian ynag sangat menarik. Time2 mcm nie kesihatan perlu dititikberatkan.. Sistem imun badan kena kuat. Bagus amik makanan yg kaya dengan polifenol dpt mnguatkan sistem imun bdan kita..

  4. adianiez AIDA says:

    tq for sharing. dpt ilmu baru.
    makanan ni sejenis-sejenis ada manfaatnya, kan.
    nak makan semua in one shot, huhu hu hu bergram gram tu!
    suplemen adalah solusi terbaik menggantikannya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge