Call nowWhatsapp

Vitamin C: Belajar Dari Alam Untuk Pemulihan Penyakit

Vitamin C membantu meningkatkan sistem imun terutama bagi pesakit kronik seperti diabetes

Mengajak belajar dari alam. Sejak #coronavirus ni, muncul cadangan untuk amalkan vitamin C untuk perlindungan dan kuatkan sistem imun.

Masalahnya berapa banyak kena ambik setiap hari? Sumber rasmi memang mereka cadangkan hanya 75gm untuk elakkan penyakit skurvi.

Tapi amalkan vitamin C bukan semata-mata nak elakkan penyakit skurvi, bahkan untuk kekuatan sistem imun. Maka artikel ini menjelaskan.

Vitamin C: Belajar Dari Alam

Haiwan sakit akan menjana vitamin C pada dos tinggi dalam badan mereka.

Contohnya kambing. Kambing yang sihat menghasilkan 13,000mg vitamin C sehari. Namun, ketika sakit jumlah vitamin C yang dihasilkan kambing meningkat melebihi 100,000mg sehari.

Kambing membuat sendiri vitamin C, ketika sakit ia membuat 7x ganda lebih banyak vitamin C untuk proses penyembuhan
Kambing membuat sendiri vitamin C, ketika sakit ia membuat 7x ganda lebih banyak vitamin C untuk proses penyembuhan

Ini bermakna, kambing pun memerlukan lebih 7 kali ganda jumlah vitamin C dari paras normal ketika sakit.

Inikan pula manusia yang tak mampu hasilkan vitamin C. Kat sini pun sebenarnya Allah dah bantu saintis dan manusia yang berfikir untuk mencari jawapan berkenaan keperluan vitamin C ketika sakit.

Dalam keadaan sihat badan manusia mempunyai 300mg hingga 2000mg vitamin C. Manakala saranan pengambilan harian FDA = 70mg sehari (19-65 tahun).

Tapi takkan masa sakit pun jumlah dan keperluannya sama? Sudah semestilah badan kita perlukan lebih. Kalau kita darab dengan 7 berpadanan dengan tindakbalas kambing sekalipun (300mg sehari x 7 kali ganda hingga 2000mg sehari x 7 kali ganda = 2100mg hingga 14,000mg vitamin C sehari diperlukan oleh tubuh dan ianya masih dalam paras selamat bagi manusia (Paras ketoksikan vitamin C = 11,900mg/kg berat badan. Bermakna, kalau berat badan 60kg. Paras ketoksikan = 714,000mg).

Vitamin C diperlukan ketika sakit kerana:

🍊Vitamin C bertindak bunuh kuman.

🍇Sel darah putih kita juga memerlukan bantuan dari vitamin C untuk membunuh kuman yang memasuki tubuh.

🍅Vitamin C bantu tubuh tingkatkan sistem imun.

🥝Vitamin C memulihkan dan merangsang penghasilan sel baru bagi menggantikan sel tubuh yang musnah dan dirosakkan oleh kuman/virus.

Sebab tu bila vaksin tak ada semasa wabak 2019-ncoV ni. Antara jalan terbaik adalah pengambilan makanan atau suplemen yang tinggi vitamin C.

Kebaikan vitamin C bukan untuk prevent skurvi sahaja
Kebaikan vitamin C bukan untuk prevent skurvi sahaja

Bottom Line

Sekarang dah macam wabak dah kan sebelum ni influenza, sekarang kecoh dengan corona virus pula, kadang tu tak tau kenapa, tiba-tiba melanda. Jumlah kematian juga semakin bertambah disebabkan virus baru ni 2019-nCoV.

Sebaiknya ambik langkah pencegahan. Pencegahan bukan sahaja dari sudut ambil suplemen, tapi jaga kebersihan dan pemakanan sekali.

Set Corona Virus Shaklee gabungan beberapa vitamin untuk imun booster
Set Corona Virus Shaklee gabungan beberapa vitamin untuk imun booster

Suplemen pun kalau mampu, belikanlah untuk anak-anak. Ini yang saya selalu buat. Saya kerja keras, saya sayang anak-anak, saya belikan suplemen untuk mereka disamping ambil langkah pencegahan yang lain.

Dan kita dah tau pun coronavirus 2019-nCoV ni pun sangat bahaya sehingga boleh sebabkan kematian, lebih baik kita mencegah.

Bagaimana Nak Beli Set CoronaVirus?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli Set CoronaVirus Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

8 thoughts on “Vitamin C: Belajar Dari Alam Untuk Pemulihan Penyakit

  1. Hanny Abdullah says:

    Betul..sis pun memang dari dulu dok amalkan pengambilan vit C, tapi kena ambik secara konsisten le..jangan sekejap ambik sekejap tak. Sekarang ni mcm2 penyakit ada..so kena jaga betul2 diri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge