Call nowWhatsapp

3 Langkah Untuk Atasi Craving Sugar

Pencuci mulut - pelbagai jenis kek. Yang gulung tu paling sedap

Ramai orang kerap mengalami kecanduan gula. Kecanduan = craving.

Pakar-pakar kesihatan percaya bahawa ini adalah salah satu sebab utama ia boleh menjadi sangat sukar untuk mengekalkan diet yang sihat.

Cravings didorong oleh keperluan otak anda untuk dapat “hadiah” – bukan keperluan tubuh anda untuk makanan. Ia juga menandakan anda alami kekurangan sesetengah jenis nutrisi.

Kalau nak makan sikit-sikit sahaja ok je, tapi dari gigitan pertama sampai habis sebiji kek tu memang masalah dah tu.

Berikut adalah pelan mudah 3-langkah untuk menghentikan keinginan gula.

1. Ambil Makanan Berkhasiat

Keinginan dengan kelaparan adalah 2 perkara berbeza.

Jika anda mendapat nafsu semasa lapar, salah satu helah terbaik adalah makan makanan yang sihat dengan segera. Stokkan dapur anda dengan makanan snek yang sihat atau suplemen sihat.

Makanan kaya protein seperti daging, ikan dan telur sangat baik untuk membendung kelaparan.

Makan makanan sebenar mungkin tidak terasa sangat enak apabila anda mempunyai keinginan untuk makanan ringan yang manis. Tetapi jika anda benar-benar perlu menurunkan berat badan, kena ada daya tahanlah.

berry smoothie esp
Berry ESP Smoothie

Biasa saya akan pastikan saya minum shake ESP 2 hidangan setiap hari. Memang saya perasan saya kurang craving benda-benda manis apabila cukup pengambilan protein begini.

Ringkasan: Apabila anda mengalami keinginan dan kelaparan pada masa yang sama, paksa diri anda untuk makan yang sihat dan bukannya makanan ringan.

2. Mandi Air Panas

Sesetengah orang yang mengalami keinginan gula telah mendapati bahawa mandi panas atau mandi memberikan kelegaan.

Airnya mesti panas, tidak begitu panas sehingga anda membakar kulit anda tetapi cukup panas sehingga hampir tidak merasa nyaman.

Biarlah air mengalir di belakang dan bahu supaya ia memanas. Dalam 5 hingga 10 minit.

Pada masa anda melangkah keluar dari bilik mandi, anda mungkin mempunyai perasaan “terasa”, seolah-olah anda telah duduk di sauna untuk masa yang lama.

Pada ketika itu, keinginan anda kemungkinan besar akan hilang.

Ringkasan: Laporan anekdot mencadangkan bahawa mandi panas atau mandi mungkin berkesan untuk berhenti mengidam.

3. Brisk Walk

Satu lagi perkara yang boleh dilakukan adalah pergi ke luar untuk berjalan pantas. Brisk walk lah tu. Tak jalan pantas pun boleh, sekadar lenggang pun ok.

Jika anda seorang pelari, berlari akan lebih baik.

Ini berfungsi dengan tujuan dua kali ganda. Pertama, anda menjauhkan diri dari makanan yang anda inginkan.

Kedua, latihan ini akan melepaskan endorphins, atau “bahan kimia yang baik” di otak anda, yang boleh membantu menghidupkan keinginan.

Sekiranya anda tidak boleh pergi ke luar, buat senaman ringkas yang lain seperti squat, jumping jack dll.

Ringkasan: Melangkah berjalan kaki atau berjalan pantas boleh membantu mengurangkan nafsu.

Senaman membantu kita kurang craving manis
Senaman membantu kita kurang craving manis

Tips Lain Untuk Kawal Sugar Craving

Berikut adalah 11 lagi petua berguna untuk menghentikan keinginan gula:

  • Minum segelas air. Sesetengah orang mengatakan bahawa dehidrasi boleh menyebabkan sugar craving. Biasanya saya akan minum Cinch Tea.
  • Makan buah. Mempunyai sekeping buah boleh membantu memuaskan keinginan gula untuk sesetengah orang. Pisang, epal, oren pun bagus. Tapi kalau anda sedang dalam proses kuruskan badan, tips ni tak elok sangat tau. Sebabnya dalam buah ada gula buah (fruktos) yang mana menyebabkan anda lambat turun berat badan.
  • Bertukar kepada pemanis semulajadi 0 kalori. Biasanya saya amalkan stevia (semulajadi), lakanto (daripada monk fruit) dan erythrhiol. Kesemua ini mengandungi 0 kalori.
  • Makan lebih banyak protein. Protein sangat baik untuk kenyang, dan ia boleh membantu mengidam juga. Saya memang amalkan ini juga.
  • Tidur dengan baik. Mendapatkan tidur yang menyegarkan adalah penting untuk kesihatan keseluruhan dan boleh membantu mencegah keinginan. Tidur awal pun penting supaya anda tidak teringin makan macam-macam dimalam hari.
  • Elakkan tekanan yang berlebihan. Sama seperti tidur, mengelakkan stres boleh membantu mengelakkan keinginan.
  • Elakkan trigger tertentu. Cuba untuk mengelakkan aktiviti-aktiviti tertentu atau tempat-tempat yang memberi anda keinginan, seperti berjalan melewati McDonald’s.
  • Ambil multivitamin. Ini akan membantu mengelakkan sebarang kekurangan nutrisi dalam badan anda.

Banyak kaedah lain boleh membantu anda mengatasi keinginan gula. Ini termasuk minum segelas air, tidur dengan baik dan makan makanan protein tinggi.

Anda Berminat? Sertai Jom Detox Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetox, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai DetoxIF Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai DetoxIF Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge