Call nowWhatsapp

Vitamin C Melindungi Daripada C***navirus

Virus corona baru ditemui dan belum ada kaedah rawatan spesifik

Selepas outbreak Influenza awal tahun ini, satu lagi virus yang mula menjadi kerisauan seluruh dunia iaitu C***na virus. Termasuk negara kita, setakat ini negara-negara seperti Amerika, Jepun dan Korea mempunyai kes jangkitan C***navirus. Semua negara berhati-hati untuk membendung virus ini supaya tidak memasuki negara.

Di sini kami kongsikan info mengenai C***navirus, apa itu C***navirus, simptom tanda-tanda dan cara mencegahnya.

Apa itu C***navirus?

C***navirus adalah virus yang sering terjadi pada spesis haiwan. Ianya amat jarang untuk manusia terjangkit. Akan tetapi dengan berita baru-baru ini, menunjukkan yang ianya mulai menjangkiti manusia. Perkara ini mungkin disebabkan virus ini mula berevolusi dan tersebar kepada manusia.

Selepas outbreak Influenza awal tahun ini, satu lagi virus yang mula menjadi kerisauan seluruh dunia iaitu C***navirus. Setakat ini negara-negara seperti Amerika, Jepun dan Korea mempunyai kes jangkitan C***navirus. Semua negara berhati-hati untuk membendung virus ini supaya tidak memasuki negara.

Di sini kami kongsikan info mengenai C***navirus, apa itu C***navirus, simptom tanda-tanda dan cara mencegahnya.

Fakta dan Kronologi Novel C***naVirus

Fakta dan kronologi tentang Novel C***navirus yang menyebabkan Wuhan Pneumonia.

31/12/19 – Pejabat WHO di China dimaklumkan tentang 44 kes penumonia yang tidak diketahui punca berlaku di daerah Wuhan.

11/01/20 – WHO diberitahu oleh National Health Commission of China yang wabak pneumonia ni mempunyai kaitan dengan sebuah pasar menjual makanan laut di bandar Wuhan.

Melalui penyiasatan epidemiologi, kebanyakan pesakit telah melawat atau bekerja di Huanan Seafood Wholesale Market di bandar Wuhan, Wilayah Hubei di China.

Haiwan liar dan ternakan keduanya dijual di pasar terbabit.

CoronaVirus sangat pantas merebak disebabkan ia merebak melalui udara
C***naVirus sangat pantas merebak disebabkan ia merebak melalui udara

Virus ni boleh menjangkiti dari haiwan ke manusia, malah ia boleh merebak dari manusia ke manusia. Berita terbaru mengatakan, nCoV mungkin berasal dari ular dan kemudiannya merebak ke manusia.

nCoV menjangkiti hidung, tekak dan sinus. Ia juga dipanggil Wuhan Virus dan menyebabkan simptom seperti pneumonia iaitu demam dan sukar bernafas.

Ia dikatakan sedang mengadaptasi dan bermutasi menyebabkan ia lebih sukar dikawal dan ditangani. Tetapi setakat ni, semuanya masih mampu dilaksanakan oleh pihak berkuasa di negara asal iaitu China dan semua negara terlibat.

KKM telah mengambil langkah-langkah tertentu untuk menangani kemungkinan penyebaran virus ini ke dalam negara kita.

Bagaimana CoronaVirus boleh membunuh?
Bagaimana CoronaVirus boleh membunuh?

Harap semua jangan panik ok. Mereka ni berautoriti dan mempunyai kepakaran dalam kes kejadian jangkitan kluster ini.

Ni termasuklah mengesan kemungkinan kes yang dibawa masuk melalui semua pintu sempadan negara, dengan meletakkan anggota perubatan yang bertanggungjawab untuk screen semua kru dan pelawat dari Wuhan. Kad Amaran Kesihatan diberikan kepada mereka yang baru pulang dari Wuhan.

Melalui berita yang saya baca, daerah Wuhan telah dikuarantin dan perkhidmatan pengangkutan awam juga telah dihentikan sementara untuk mengekang merebaknya virus ni.

Dari berita yang sama, 17 orang telah dilaporkan meninggal dunia disebabkan n-CoV sehingga tarikh hari ni.

1 kes telah didapati di Amerika Syarikat, juga dibawa masuk oleh pesakit yang datang dari Wuhan.

Memandangkan Tahun Baru Cina dalam masa beberapa hari lagi, dan inilah migrasi manusia terbesar dalam dunia, kerana penduduk China yang berjumlah 1.417 bilion. Ini merisaukan pihak berkuasa di China kerana ia membuka peluang untuk virus ini merebak dengan cepat.

Setakat ni tak ada larangan perjalanan dikeluarkan oleh pihak kerajaan Malaysia ke daerah Wuhan atau mana-mana wilayah di China yang mempunyai kes di kawasan mereka.

Apa-apa pun, pentingnya mengamalkan tabiat hygiene yang betul setiap masa. Sama seperti kita nak mencegah mendapat jangkitan respiratori atau sistem pernafasan Influenza atau virus lain. Jadikan ia sebagai amalan kita dan keluarga.

Apa itu C***navirus?

C***navirus adalah virus yang sering terjadi pada spesis haiwan. Ianya amat jarang untuk manusia terjangkit. Akan tetapi dengan berita baru-baru ini, menunjukkan yang ianya mulai menjangkiti manusia. Perkara ini mungkin disebabkan virus ini mula berevolusi dan tersebar kepada manusia.

Virus corona baru ditemui dan belum ada kaedah rawatan spesifik
Virus C***na baru ditemui dan belum ada kaedah rawatan spesifik

Jenis C***navirus pada manusia adalah;

  • 229E (alpha C***navirus)
  • NL63 (alpha C***navirus)
  • OC43 (beta cC***navirus)
  • HKU1 (beta cC***navirus)

Simptom dan tanda-tanda C***navirus

Berikut adalah tanda-tanda (simptom) seseorang itu dijangkiti C***navirus:

  • Hidung berair (berhingus)
  • Sakit kepala
  • batuk
  • sakit tekak
  • Demam
  • Merasa tidak sedap badan.

Cara Mencegah Terkena C***navirus

Antara langkah pencegahan CoronaVirus
Antara langkah pencegahan C***naVirus

Beberapa cara yang boleh diamalkan agar tidak terkena virus ini adalah;

  • Kerap membasuh tangan dengan sabun dan air paling kurang selama 20 saat.
  • Elakkan menyentuh mata, hidung atau mulut dengan tangan yang kotor (tidak berbasuh)
  • Elakkan dekat dengan mereka yang sedang sakit
  • Jika anda sedang tidak sihat, duduk di rumah sahaja.
  • Tutup mulut menggunakan tisu atau tuala kecil ketika batuk atau bersin. Kemudian buang tisu tersebut ke dalam tong sampah dan basuh tangan.

Amalkan Suplemen Untuk Cegah #C***naVirus

Sebagai salah satu usaha kita utk menangani virus yang sedang melanda, amalkanlah Vitamin C, bukan sekadar makan buah oren & jambu batu, tapi seperti yang dikatakan oleh Dr Robert Cathcart (seorang orthopedic surgeon yang kemudiannya specialized dalam allergy, environmental and orthomolecular medicine – : orthomolecular adalah bidang perubatan alternatif yang bertujuan untuk mengekalkan kesihatan dengan nutritional supplements) – dos yang besar.

Megados Vitamin C Bantu Kekang C***navirus

Berapa besar dos yg besar tu? Ada dinyatakan dalam laporan ni.

Rujukan: https://orthomolecular.activehosted.com/index.php?action=social&chash=9b8619251a19057cff70779273e95aa6.134&s=65f6b1ef68cc17950d38cff92a1ab905

Kajian Saintifik Menunjukkan Pengambilan Megados Vitamin C Dapat Bantu Cegah Corona Virus
Kajian Saintifik Menunjukkan Pengambilan Megados Vitamin C Dapat Bantu Cegah C***naVirus

Kesemua di atas ni telah menunjukkan keupayaan menguatkan sistem imun menentang virus.

Cadangan beberapa vitamin lain bersama-sama vitamin C untuk bantu cegah corona virus
Cadangan beberapa vitamin lain bersama-sama vitamin C untuk bantu cegah C***navirus

Tak apa ke ambil dos banyak-banyak ni, tak bahayakan buah pinggang ke?

Untuk pengetahuan semua, belum ada orang meninggal dek kerana terlebih vitamin.

Adakah anda lebih takut dengan kesan terlebih vitamin, berbanding virus 2019-nCoV ni yang setakat ini telah membunuh 106 orang? (Sampai hilang semua cerita influenza sebelum ni)

Dalam pada itu ikutilah saranan KKM tentang langkah-langkah mencegah nCoV (ambil vitamin salah satu saranan KKM juga tau). Dan ikutlah solat hajat seperti yang dititah oleh YDP Agong.

Kalau ada simptom-simptom berkaitan 𝐒𝐈𝐋𝐀 𝐑𝐔𝐉𝐔𝐊 𝐇𝐎𝐒𝐏𝐈𝐓𝐀𝐋 𝐃𝐄𝐍𝐆𝐀𝐍 𝐒𝐄𝐆𝐄𝐑𝐀 toksah lah duk pulun telan vitamin C sebakul.

Lagi satu, jalanilah kehidupan seperti biasa, jangan stress, stress boleh melemahkan sistem imun tau. Senyum sokmo jangan gabra, insyaAllah, semuanya akan kembali OK 🥰

Bottom Line

Sekarang dah macam wabak dah kan sebelum ni influenza, sekarang kecoh dengan C***navirus pula, kadang tu tak tau kenapa, tiba-tiba melanda. Dan khabarnya sehingga semalam sudah 106 kematian dicatatkan disebabkan virus baru ni 2019-nCoV.

Sebaiknya ambik langkah pencegahan. Pencegahan bukan sahaja dari sudut ambil suplemen, tapi jaga kebersihan dan pemakanan sekali.

Suplemen pun kalau mampu, belikanlah untuk anak-anak. Ini yang saya selalu buat. Saya kerja keras, saya sayang anak-anak, saya belikan suplemen untuk mereka disamping ambil langkah pencegahan yang lain.

Dan kita dah tau pun c**navirus 2019-nCoV ni pun sangat bahaya sehingga boleh sebabkan kematian, lebih baik kita mencegah.

Bagaimana Nak Beli Set c**na Virus?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli Set c**na Virus Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

15 thoughts on “Vitamin C Melindungi Daripada C***navirus

  1. Alia says:

    Saya amik gak vit C satu family utk tingkatkan immune badan tpi bukan shaklee. Memang kena cari alternative utk ti gkatkan sistem immune kita kan

  2. Fas says:

    Mari kita doa agak virus ini dijauhkan dari menyerang negara ini. Buat masa ni cari doa doa yang dapat diamalkan bagi mencegah sebarang penyakit.

  3. Rawlins GLAM says:

    InsyaAllah post ini akan membantu bagi yang memerlukan. Penjagaan kesihatan dan kebersihan diri adalah penting bagi mengelak jangkitan virus ini dan juga dari penyakit-penyakit ini.

  4. Dik bee says:

    mencegah lebih baik dari mengubati kan. Duk tengok ramai yang kalut dan panik di social media dan masing2 berlumba2 untuk sebarkan info tapi hakikatnya kurang mengambil langkah berjaga2. Elok la ada produk2 sebegini sebagai langkah pencegahan kan

  5. Bonda Chanteq says:

    Zaman virus corona ni, penjagaan kesihatan dan kebersihan diri sgt penting untuk kita…thanks for sharing this infor…kena bersedia dengan vitamin-vitamin untuk kuatkan immune badan kita sebagai langkah berjaga2…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge