Call nowWhatsapp

Makan Lemak Untuk Kuruskan Badan

makan lemak untuk buang lemak

Apabila orang memulakan diet, naluri pertama mereka biasanya nak buang lemak. Walaupun lemak boleh menyumbang kepada peningkatan berat badan, terdapat jenis lemak yang baik yang harus anda ambil dalam diet anda.

Lemak adalah penting untuk banyak proses tubuh, dan badan anda sebenarnya memerlukan lemak untuk bertahan hidup. Lemak yang sihat adalah blok bangunan otak kita, hormon, dan tisu saraf. Seperti tajuk ni yang agak gila kedengarannya, lemak membantu badan membakar lemak, dalam erti kata lain, anda perlu Makan Lemak untuk Membakar Lemak.

Pilih Lemak Berbanding Karbohidrat

Jika anda makan lebih banyak lemak, anda harus mengurangkan jumlah karbohidrat yang anda makan. Bagaimanapun ramai orang buat cara terbalik, mereka makan banyak karbohidrat, dan kurang sangat lemak.

Apabila anda makan lebih banyak lemak, anda sebenarnya mengoptimumkan badan anda untuk kehilangan lemak. Apabila anda makan banyak karbohidrat badan anda perlu menghasilkan lebih banyak insulin untuk membantu mengedarkan pengambilan makanan.

Sekiranya anda mempunyai tahap insulin yang lebih rendah, anda membenarkan badan anda mudah mengakses lemak simpanan untuk tenaga dan lemak untuk menjana otot anda. Semua ini dicapai dengan memilih lebih banyak lemak berbanding karbohidrat. Jadi lebih mudah nak burn fat kan?

Yang mana patut jadi pilihan kita? Diet tinggi lemak atau tinggi karbohidrat?
Yang mana patut jadi pilihan kita? Diet tinggi lemak atau tinggi karbohidrat?

Makan Lemak Sihat Bantu Mudahkan Pembakaran Lemak

Apabila anda memakan diet rendah lemak, anda menyejukkan badan anda dan ini tidak membakar lemak. Diet macam ini menyebabkan tubuh anda cuma bakar karbohidrat. Ini menyebabkan kita susah nak kurus.

Diet rendah lemak akan menyebabkan hormon yang dikaitkan dengan lemak menurun. Sebenarnya tahap lemak dalam badan perlu sangat dikekalkan sebab ia diperlukan untuk membakar lemak.

Hormon-hormon ini direka untuk meningkatkan kadar di mana badan anda memecahkan lemak dan meningkatkan metabolisme anda. Jika anda mengurangkan jumlah lemak yang anda makan, anda akan mengurangkan jumlah hormon tubuh anda akan menghasilkan.

Makan Lemak Untuk Bakar Lemak

Badan anda memerlukan 3 nutrien utama untuk tenaga; protein, karbohidrat, dan lemak. Lemak mempunyai hampir dua kali ganda jumlah tenaga daripada dua nutrien yang lain.

Jika anda tidak mempunyai lemak dalam diet anda, badan anda tidak akan mempunyai tenaga yang mencukupi untuk membakar lemak. Badan anda memerlukan tenaga untuk mengekalkan metabolismenya.

Memakan makanan yang tinggi lemak sebenarnya boleh meningkatkan kadar metabolik anda. Ramai orang berfikir bahawa jika mereka mengambil makanan yang tinggi lemak, ia mestilah tidak sihat.

Avocado misalnya telah menjadi superfood rendah karbohidrat akhir-akhir ini kerana bukan sahaja ia sihat, tetapi lemak yang tinggi.

Lemak hanya dapat dibakar jika tubuh masuk zon ketosis
Lemak hanya dapat dibakar jika tubuh masuk zon ketosis

Kenyang Lebih Lama

Apabila anda mengambil makanan yang tinggi lemak, tubuh anda akan kenyang lebih lama. Makanan berlemak lebih banyak mengisi ruang. Makan makanan yang tinggi lemak membolehkan anda mengelakkan sneking atau craving yang bukan-bukan.

Bila kita tak ambil sneking, lagi mudahlah nak kuruskan badan. Lemak sebenarnya membantu mengawal selera anda dan menghalang anda daripada makan berlebihan. Lebih baik makan beberapa makanan yang tinggi lemak daripada banyak makanan rendah lemak.

Meningkatkan Metabolism

Penggunaan lemak sebenarnya meningkatkan metabolisme anda. Terdapat lemak tertentu yang badan anda dapat mencerna lebih mudah dan segera menjadi bahan bakar, bukan lemak.

Tidak semua lemak yang anda makan tetap gemuk dalam tubuh anda. Malah, kebanyakan lemak yang anda makan menjadi tenaga. Apabila anda meningkatkan metabolisme anda, anda dapat meningkatkan kadar badan anda yang membakar lemak. Ini boleh memberi kesan yang sangat positif terhadap penurunan berat badan.

Bina Otot

Jika anda sering mengambil lemak dan senaman yang kerap, anda boleh membina otot. Peningkatan jisim otot adalah penting untuk meningkatkan metabolisme dan membakar kalori.

Penggunaan lemak sahaja boleh meningkatkan kadar metabolisme anda. Lemak juga dikenali untuk meningkatkan saiz sel-sel otot dan kepekatan protein dalam badan anda. Asid lemak tertentu sintesis protein otot protein, yang penting dalam membantu seseorang mengekalkan jisim otot ketika mereka berumur.

Jenis Lemak Baik Untuk Bakar Lemak

Pilih lemak baik
Pilih lemak baik

1. Avocado

Dengan lemak pada 77% kalori. Avocado adalah sumber kalium dan serat yang sangat baik, dan telah terbukti mempunyai manfaat utama untuk kesihatan kardiovaskular.

2. Cheese

Keju sangat berkhasiat, dan satu keping mengandungi sejumlah nutrien yang sama seperti segelas susu. Ia adalah sumber vitamin, mineral, protein yang berkualiti dan lemak yang sihat.

Cara pilih cheese yang baik. Sentiasa dapatkan yang semulajadi
Cara pilih cheese yang baik. Sentiasa dapatkan yang semulajadi

3. Coklat gelap

Coklat gelap tinggi lemak, tetapi dimuatkan dengan nutrien dan antioksidan. Ia sangat berkesan untuk meningkatkan kesihatan kardiovaskular.

4. Telur

Telur (putih dan kuning) adalah antara makanan padat yang paling banyak nutrien di planet ini. Walaupun tinggi lemak dan kolesterol, mereka sangat berkhasiat dan sihat.

5. Minyak Ikan

Ikan berlemak mengandungi nutrien penting, terutamanya asid lemak omega-3. Makan ikan berlemak dikaitkan dengan kesihatan yang lebih baik, dan mengurangkan risiko pelbagai jenis penyakit.

Minyak ikan dengan khasiat asid lemak omega 3 membantu kesihatan kardiovaskular
Minyak ikan dengan khasiat asid lemak omega 3 membantu kesihatan kardiovaskular

6. Kekacang

Kacang mengandungi lemak yang sihat, protein, vitamin E dan magnesium, dan merupakan antara sumber terbaik protein berasaskan tumbuhan. Kajian menunjukkan bahawa kacang mempunyai banyak manfaat kesihatan. Bukan semua kacang adalah sama ya.

7. Chia Seed

Chia seeds sangat tinggi dalam lemak sihat, terutamanya asid lemak omega-3 yang dipanggil ALA. Mereka juga sarat dengan serat dan mineral, dan mempunyai banyak manfaat kesihatan.

8. Minyak Zaitun

Minyak zaitun ekstra dara (EVOO) adalah sumber lemak utama dalam pemakanan Mediterranean yang kaya kandungan asid lemak monotaktepu (MUFA), bahan polifenol tirosol, secoiridoids dan lignan.

Minyak zaitun (extra virgin) mempunyai banyak manfaat kesihatan yang berkuasa, dan sangat berkesan untuk meningkatkan kesihatan kardiovaskular.

9. Minyak kelapa

Minyak kelapa sangat tinggi dalam asid lemak rantaian sederhana, yang dimetabolisme secara berbeza daripada lemak lain. Mereka boleh mengurangkan selera makan, meningkatkan pembakaran lemak dan memberi banyak manfaat kesihatan.

Minyak Kelapa atau Minyak MCT kedua-duanya bagus untuk bakar lemak
Minyak Kelapa atau Minyak MCT kedua-duanya bagus untuk bakar lemak

10. Minyak Habbatus Sauda

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa minyak habbatus sauda dapat membantu menurunkan indeks jisim tubuh manusia (BMI).

Kajian sistematik yang diterbitkan dalam Journal of Diabetes & Gangguan Metabolik pada tahun 2013 mendapati bahawa minyak habbatus sauda boleh menjadi berkesan dalam menangani obesiti.

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

31 thoughts on “Makan Lemak Untuk Kuruskan Badan

  1. Veronica Chiao En says:

    Thanks for sharing! It will help a lot for those who are cutting weight.
    There’s a lot of ways to reduce to weight, but still, it’s important to have knowledge and understanding about nutritions and health.

  2. Bella Jamal says:

    Oh baru tau rupanya lemak yang dimaksudkan dtg dari sumber protein yang fresh juga lah. Untuk Avocado tu tak pernah rasa. Lepas ni sis nak cuba lah buah Avocado. Tajuk dia buat orang fikir lemak yang memang dah sedia berlemak tu ke kena makan untuk kurus. Hehe.

  3. mazharalti says:

    Haa’aah laaa… so agreeable… makan lemak untuk buang lemak… tapi kena la makan lemak yang baik kannnn… favourite saya adalah salmon, dark chocolate dan kekacang… yummehhhh… bagus tajuk entry sis ni, catchy… buat kita terus nak baca gitu…

  4. Qiss says:

    Qiss memang banyak makan aje. Rupanya ada cara nak pilih cheese yang natural eh. Baru tahu yang tak semua lemak tu boleh bagi kurus. Ok lepas ni kena buang tabiat makan yang bukan2

  5. Zandra Siti says:

    Rasanya selain diet cara lemak baik ni dia ikut jantina dan berat badan orang jugak. Hehe yang penting jangan ngap tak jaga kuantiti kan bila dah baca lemak boleh kuruskan badan.

    • Raihanah Ahmad says:

      kena bergurulah sebaiknya. kalau nak short cut. kalau nak belajar sendiri, memang kena based on pengalaman sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge