Call nowWhatsapp

7 Sebab Kaedah Kira Kalori Adalah Mitos

7 Sebab Kaedah Kira Kalori Adalah Mitos

Baru-baru ni saya tertarik dengan artikel Dr Norman berkenaan kaedah kiraan kalori yang menurutnya adalah kaedah lama dan adalah mitos semata-mata.

Mitos ni maksudnya ianya tidak bersandar kepada fakta dan tiada aspek kajian klinikal.

Mari ikuti kupasan beliau. Ada banyak terma saintifik, tapi saya dah permudahkan.

Kenapa Kaedah Kiraan Kalori Tidak Tepat?

Kita selalu mendengar dan menyangka kita perlu mengira jumlah kalori makanan kita untuk kita menurunkan berat badan kita. Kita juga menyangka kita perlu membakar kalori semasa bersenam untuk membantu kita menurunkan berat badan.

Selalunya kita akan di beritahu bahawa untuk menurunkan berat badan kita perlu membakar lebih banyak kalori daripada pengambilan kalori melalui makanan iaitu keadaan yang dikatakan ‘kalori defisit’.

Realitinya kita selalu melihat ramai yang gagal menurunkan berat badan dan sesetengahnya akan mengalami masalah berat badan rebound walaupun telah berdiet dan bersenam.

Kita akan melihat ramai yang menyeksa diri mereka dengan ber’diet’ iaitu mengurangkan makan untuk mengurangkan kalori atau bersenam secara berlebihan untuk membakar lebih banyak kalori.

Tetapi adakah benar kaedah mengira kalori ini betul dan membantu menurunkan berat badan?

Fakta Saintifik Membuktikan Kira Kalori Adalah Mitos
Fakta Saintifik Membuktikan Kira Kalori Adalah Mitos

Kalori dan Hukum Termodinamik

“Tenaga tidak boleh di cipta atau dimusnahkan dalam sistem terasing”.

Jika anda makan kalori dari makanan yang berbeza, setiap satu jenis kalori akan di metabolisma dengan cara yang berbeza didalam sel-sel tubuh kita dan memberikan kesan yang berbeza kepada hormon.

Sebagai contohnya, gula akan meningkatkan paras insulin dan meningkatkan penyimpanan lemak. Sebaliknya, protin yang kita makan akan meningkatkan anabolisma dengan peningkatan stimulasi sintesis protin.

Kedua-dua senario adalah mengikut hukum termodinamik yang pertama iaitu tenaga tidak boleh di musnahkan dan hanya bertukar sifat samada ia disimpan atau di gunakan. Oleh kerana itu jenis makanan yang kita makan akan menentukan samada kita mengumpulkan lemak atau membina otot.

Pandangan yang mengatakan semua makanan adalah sama dari segi kalori adalah pandangan yang lemah. Mereka tidak mempertimbangkan penggunaan kalori yang berbeza dengan perbezaan saiz otot dan penggunaan kalori oleh otak untuk berfikir. Kalori tidak bergerak diantara satu kompartmen ke kompartmen yang lain.

Oleh kerana itu kaedah pengiraan kalori semata-mata adalah tidak tepat.

Kalori sebenarnya bermaksud ‘pengukuran tenaga haba’ yang di hasilkan daripada makanan dan perkataan kalori itu berasal daripada perkataan Latin iaitu ‘calor’ yang bermaksud ‘haba’.

Apakah kalori
Apakah kalori

Kenapa Kiraan Kalori Tidak Tepat?

Kalori itu tidak tepat kerana ia hanya mengukur jumlah tenaga haba yang dikeluarkan oleh jenis-jenis gizi makanan yang berbeza dan bukannya mengukur bagaimana sesuatu gizi makanan itu memberikan kesan kepada metabolisma dalam sel-sel tubuh, hormon, penyerapan nutrisi dan bagaimana kalori itu memberikan kesan kepada kesihatan secara umumnya.

Oleh kerana itu kalori dari jenis protin, karbohidrat dan lemak sebenarnya tidak lah sama kesannya kepada tubuh kita.

Jika kita melihat kajian sains tentang kalori ini, jelaslah ia adalah sains abad ke 18 yang telah ketinggalan zaman.

Pendapat menyatakan bahawa seseorang mendapat masalah obesiti kerana pengambilan kalori berlebihan daripada makanan dan kurang bersenam untuk membakar kalori adalah satu pandangan yang ketinggalan zaman dan amat tidak tepat.

Kajian sains moden sekarang telah menunjukkan bahawa adalah sesuatu yang mustahil untuk kita menentukan jumlah sebenar kalori yang kita ambil melalui makanan dan jumlah kalori yang di gunakan oleh tubuh secara tepat dan untuk mengira ‘keseimbangan tenaga’ yang di ambil oleh kita.

7 Sebab Kaedah Kira Kalori Adalah Mitos
7 Sebab Kaedah Kira Kalori Adalah Mitos

7 Sebab Kenapa Kiraan Kalori Adalah Mitos

1. Kurangkan Kalori Akan Turunkan Metabolic Rate (BMR)

Kajian menunjukkan mengurangkan pengambilan kalori akan menurunkan paras BMR dan ini akan menyebabkan tubuh kita mengekalkan berat badan kita.

Secara kita tidak sedar, dengan mengurangkan makan kita akan mengalami kekurangan zat-zat penting untuk kesihatan tubuh seperti vitamin, mineral, anti oksidan dan sebagainya.

Kajian ini juga menunjukkan menghadkan pengambilan kalori untuk tempoh masa yang panjang akan menurunkan BMR dengan ketara dan ia juga menyebabkan kadar metabolisma menurun.

Oleh kerana itu, untuk mengekalkan kadar metabolisma yang sihat makan kita perlu mengambil pemakanan yang sihat secukupnya dan tidak berlapar secara melampau. Kita perlu makan makanan asli yang lengkap zat-zat nutrisinya dan minum air (tanpa gula) secukupnya setiap hari.

2. Penghadaman Makanan Memerlukan Tenaga

Penghadaman makanan memerlukan tenaga yang di panggil ‘kesan haba makanan’ (Thermic Effect of Food; TEF) . Ia di anggarkan dalam nilai 10% daripada jumlah pengambilan kalori total.

Terdapat sesetengah makanan yang sangat rendah nilai kalorinya seperti sayur hijau krusiferus (brokoli, kobis bunga dll) tetapi memerlukan tenaga untuk menghadamkan ianya.

Oleh itu secara konsepnya, makan makanan seperti ini akan menggunakan kalori dan bukannya menambahkan kalori. Ini lah diantara kelemahan sistem pengiraan kalori yang semata-mata mengira jumlah kalori makanan tersebut di luar badan.

Apabila kita makan makanan yang tinggi protin daripada sumber haiwan, maka ia akan mempunyai kandungan lemak yang lebih tinggi berbanding mengambil makanan tinggi protin daripada sumber tumbuhan.

Ini adalah faktor lain yang perlu dipertimbangkan dan tidak boleh di jelaskan berdasarkan teori kalori semata-mata. Secara mudahnya, jenis kalori yang dimakan (kalori masuk) akan menentukan kadar dan jumlah pembakaran kalori (kalori keluar) daripada tubuh.

Protin adalah makanan yang mempunyai kesan penghasilan haba (thermic effect) yang paling tinggi. Oleh itu pengambilan makanan tinggi protin akan meningkatkan pembakaran tenaga dengan meningkatkan TEF.

Makanan karbohidrat dengan serat tinggi seperti sayur-sayuran juga boleh meningkatkan TEF. Beberapa contoh makanan yang meningkatkan penghasilan tenaga haba adalah:
• Ayam
• Daging lembu
• Ikan
• Sayur Seleri
• Brokoli
• Beras Perang
• Asparagus

3. Sesetengah Jenis Makanan Boleh Menyebabkan Penyakit

Jumlah kalori dalam makanan bukanlah ukuran kepada nilai kesihatan sesuatu makanan itu kepada tubuh manusia. Terdapat makanan yang berkalori rendah tetapi merbahaya kepada kesihatan seperti GULA pasir (sukrosa).

Contoh makanan lain yang merbahaya kepada kesihatan adalah asid lemak TRANS seperti marjerin dan krimer yang boleh menyebabkan penyakit jantung dan diabetes.

Kalori tidak boleh membezakan diantara makanan yang memudaratkan kesihatan dengan makanan yang baik untuk kesihatan.

Makanan yang menyebabkan masalah keradangan kronik dalam tubuh adalah merbahaya kepada kesihatan kerana ia boleh menyebabkan pelbagai masalah penyakit kronik seperti penyakit kardiovaskular dan kanser.

Kita tidak sepatutnya menilai makanan semata-mata kerana kandungan kalorinya. Kita makan makanan yang berkhasiat dan menyihatkan serta kandungannya dan sumber makanan tersebut mempengaruhi metaboilisma dan hormon anda.

Elakkan makanan yang secara khusus boleh menyebabkan penyakit kronik seperti gula, tepung gandum, marjerin, krimer secara umunya kita panggil sebagai makanan proses.

4. Semua Kalori Sama Adalah Mitos

Kajian yang dijalankan oleh The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC-interact) yang merupakan satu projek kajiselidik yang di biayai oleh komuniti Eropah untuk mengkaji bagaimana gen dan gayahidup mempengaruhi prevalen penyakit diabetes.

Kajian ini menyatakan:

  • Kalori daripada protin, karbohidrat atau lemak memberikan kesan yang berbeza kepada metabolisma tubuh kita.
  • Pengambilan snek yang berasaskan kacang tanah selama 2 minggu tidak menyebabkan kesan metabolik yang negatif berbanding dengan pengambilan snek berasaskan karbohidrat bergula tinggi seperti ‘candy’ (gula-gula) kepada peserta kajian yang tidak obes dan sihat.

Kajian yang lain juga menunjukkan kalori daripada gula pasir adalah berkaitan dengan penyakit diabetes.

Penemuan kajian ini juga menunjukkan seseorang yang minum minuman manis sebanyak satu atau dua unit (botol/kotak/tin) setiap hari akan meningkatkan risiko 29% risiko diabetes berbanding dengan kumpulan kawalan kajian yang tidak mengambil lansung minuman manis bergula tinggi ini. Kajian ini telah mempertimbangkan penyesuaian tentang BMI dan pengambilan tenaga oleh peserta kajian.

Di sini jelas menunjukkan kesan bahaya gula kepada perkembangan terjadinya penyakit diabetes, sedangkan kebanyakan professional perubatan menyangka bahawa kesan gula hanya berdasarkan kalori sahaja. Jelaslah di sini bukan semua kalori itu sama dan memberikan kesan yang sama.

Label nutrisi pada makanan diproses 90% tidak tepat
Label nutrisi pada makanan diproses 90% tidak tepat

5. Label Pada Makanan Diproses Adalah Tidak Tepat

Kajian menunjukkan jumlah kalori yang di tulis di label-label makanan proses yang di bungkus adalah 90% tidak tepat.

Oleh kerana itu jika di kira secara anggarannya 10% kesalahan kiraan, maka secara purata kita akan terlebih makan 100,000 kalori setahun jika kita mengambil 1 juta kalori setahun. Tetapi secara purata berlebihan kalori ini tidak menyebabkan seseorang menjadi terlalu gemuk dalam masa setahun.

Satu kajian yang di terbitkan dalam Journal of American Dietetic Association, menunjukkan bahawa ketepatan jumlah kalori yang ditulis pada label makanan komersil yang di jual di pasaran sebenarnya 8 ke 18% tidak tepat sebagaimana yang ditulis .

Di Malaysia tiada undang-undang yang mewajibkan makanan yang di hidangkan di restoran menunjukkan jumlah kalori dalam menu makanan yang dihidangkan. Tetapi kita selalu melihat poster-poster tentang jumlah kalori seperti di R&R di Lebuhraya.

6. Tidak Semua Kalori Yang Dimakan Diserap Oleh Tubuh

Semua nutrien yang dimakan akan di pecahkan dan di hadamkan di dalam usus iaitu sistem penghadaman. Penghadaman adalah satu proses berterusan dengan mekanisma putaran katabolik untuk membolehkan penyerapan nutrien dan membuang sisa makanan yang tidak boleh di hadamkan. Proses penghadaman ini adalah terlalu kompleks untuk di ukur dengan nilai kalori semata-mata.

Memang telah diketahui bahawa nilai kalori untuk setiap gram karbohidrat adalah 4 kCal, protin 4 kCal, lemak 9 kCal dan serat 2 kCal. Tetapi tiada kaedah sebenarnya untuk mengukur jumlah sebenar nisbah di antara karbohidrat, lemak, protin dan serat secara tepat kandungan makanan yang di makan oleh kita setiap hari. Malahan makanan yang di label kalorinya dalam bungkusan juga adalah tidak tepat.

Terdapat banyak faktor yang memberikan kesan kepada kalori makanan samada di serap atau tidak dihadamkan dalam usus, iaitu:

  • Samada makanan itu di masak atau tidak
  • Sesetengah makanan memerlukan lebih tenaga untuk penghadaman
  • Peranan bakteria dalam usus dalam penghadaman makanan
  • Kesan sinergi nutrien didalam proses penghadaman usus seperti kanji degil (resistant starch)
  • Peranan serat dalam makanan yang menentukan kadar penghadaman.

Sesetengah makanan tidak dihadamkan lansung apabila dimakan kerana kandungan seratnya yang keras dan lebih tebal. Jika kita makan jagung kebanyakan jasad jagung asli itu tidak dihadamkan sepenuhnya dan hanya melalui sistem usus kita sahaja.

Tetapi jika kita makan jagung dalam tin, maka ia akan di hadamkan sepenuhnya termasuklah juga kandungan gula yang tinggi didalam tin tersebut. Oleh kerana itu nilai kalori yang ditulis di label tin tersebut adalah tidak sama.

Sayur-sayuran juga berbeza kadar penghadamannya bergantung kepada samada ia di makan dengan batangnya atau daunnya sahaja. Sayur-sayuran juga berbeza samada ia masih muda atau telah matang kerana sayur yang telah matang mempunyai kandungan serat yang lebih keras dan tidak boleh dihadamkan.

Makanan mentah yang belum di masak lebih susah di hadamkan berbanding makanan yang telah di masak. Proses memasak akan memudahkan penghadaman makanan.

Kesihatan usus juga menentukan penyerapan kalori makanan. Usus yang sihat dengan jumlah probiotik yang secukupnya amat penting untuk kesihatan usus dan kadar penghadaman yang optimum.

Oleh kerana itu seseorang yang mempunyai usus yang tidak sihat (sindrom ketirisan usus, sindrom keradangan usus dsbgnya) akan menyerap jumlah kalori yang lebih rendah berbanding dengan seseorang yang mempunyai kesihatan usus yang lebih baik.

7. Tidak Semua Makanan Adalah Sama Dari Segi Kalori

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kandungan nutrien dan kualiti makanan secara keseluruhan. Faktor seperti masa musim, kualiti tanah dan pembolehubah persekitaran yang lain semuanya menyumbang kepada kandungan nutrien makanan.

Sebagai contoh mari kita bandingkan salmon liar vs salmon ladang. Salmon adalah ikan berminyak yang terkenal; namun ini hanya disebabkan oleh diet semulajadi.

Makanan salmon liar adalah udang dan krill yang secara semulajadi tinggi dalam omega tiga minyak. Udang dan krill juga mengandungi sebatian yang disebut astaxanthin yang memberikan salmon warna oren.

Salmon yang dibela di ladang pula diberi makanan pelet yang terbuat dari termasuk campuran ikan yang lebih kecil seperti whitebait dan herring, kacang soya GMO, ragi dan bulu ayam. Pewarna tiruan kemudiannya ditambah lagi kepada pelet makanan ini dalam usaha mereplikasi warna orang-orang salmon liar semulajadi.

Anda adalah apa yang anda makan; nutrien dibuang ke rantaian makanan. Salmon liar adalah nutrisi yang lebih baik daripada salmon yang diusahakan.

Tidak sama nilai nutrisi antara epal dan minuman soda
Tidak sama nilai nutrisi antara epal dan minuman soda walaupun nilai kalorinya sama

Bottom Line

Sains mengajar kita bahawa mengira kalori tidak penting dan kita tidak perlu secara aktif mengira pengambilan kalori harian kita. Kita juga tidak perlu cuba dan menguruskan “keseimbangan tenaga” kita untuk mengurangkan berat badan; ia tidak boleh dilakukan.

Sekiranya mengira kalori adalah perlu, secara logiknya kita juga harus memantau penggunaan nutrien lain yang penting untuk kehidupan kita.

Contohnya manusia memerlukan sistem untuk mengukur dan memantau input dan output mineral dan vitamin penting. Bilakah kali terakhir anda mengukur pengambilan vitamin B1 berbanding pengeluaran vitamin B1 anda?

Tubuh kita mempunyai satu siri mekanisme dan sistem maklum balas yang rumit untuk mengurus sendiri, termasuk pengambilan kalori dan nutrien penting lainnya.

Untuk menguruskan berat badan anda adalah penting untuk mengesan pengambilan macronutrien, makan makanan seluruh makanan yang padat (tidak diproses) dan makan secara teratur.

Sejak saya tahu hal ini, saya pun dah tak amalkan kaedah kira kalori. Apa yang saya amalkan adalah:

  • Belajar baca label makanan
  • Makan makanan yang kaya nutrisi, makanan yang baik
  • Elakkan makanan diproses, gula tinggi dan lain-lain

Ya memang bukan mudah, tapi kita boleh belajar. Bertuah saya dapat jadi sebahagian daripada keluarga Jom Detox Jutawan.

Sebab disitulah saya dapat belajar dan amalkan dalam gaya hidup baru saya.

Credit: Dr Norman Norawi

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Adapt kepada new lifestyle memang nampak cantik dan mudah on paper, tapi awas susah tau sebenarnya nak laksanakan dalam kehidupan kita seharian.

Ada seorang Pensyarah Dietetik, pun masih sertai coaching kami sebab katanya sukar nak laksanakan dalam kehidupan sehariannya.

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

Rujukan:

  1. Urban, Lorien E. et al. The Accuracy of Stated Energy Contents of Reduced-Energy, Commercially Prepared Foods
    . Journal of the American Dietetic Association, Volume 110, Issue 1, 116 – 123
  2. https://health.usnews.com/health-news/blogs/eat-run/2012/08/21/when-nutrition-labels-lie
  3. Iqbal, Mohammad Perwaiz. “Trans fatty acids – A risk factor for cardiovascular disease.” Pakistan journal of medical sciences vol. 30,1 (2014): 194-7. doi:10.12669/pjms.301.4525
  4. Anna-Lena Claesson, Gunilla Holm, Åsa Ernersson, Torbjörn Lindström & Fredrik H. Nystrom (2009) Two weeks of overfeeding with candy, but not peanuts, increases insulin levels and body weight, Scandinavian Journal of Clinical and Laboratory Investigation, 69:5, 598-605, DOI: 10.1080/00365510902912754
  5. Forouhi, Nita G, and Nicholas J Wareham. “The EPIC-InterAct Study: A Study of the Interplay between Genetic and Lifestyle Behavioral Factors on the Risk of Type 2 Diabetes in European Populations.” Current nutrition reports vol. 3,4 (2014): 355-363. doi:10.1007/s13668-014-0098-y
  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Resting_metabolic_rate
  7. Martin CK1, Heilbronn LK, de Jonge L et al. Effect of calorie restriction on resting metabolic rate and spontaneous physical activity. Obesity (Silver Spring). 2007 Dec;15(12):2964-73. doi: 10.1038/oby.2007.354.
  8. https://en.wikipedia.org/wiki/Specific_dynamic_action
  9. Johnston CS, Day CS, Swan PD. Postprandial thermogenesis is increased 100% on a high-protein, low-fat diet versus a high-carbohydrate, low-fat diet in healthy, young women. J Am Coll Nutr. 2002 Feb;21(1):55-61.

26 thoughts on “7 Sebab Kaedah Kira Kalori Adalah Mitos

  1. Alia says:

    OK.. Now saya confuse sgt2…
    Hahahhaha
    Tapi betul la jugak apa yg dia kata… Sbb tu penting utk kurang kan carbs.. Lebih kan protein n fibre kan… N gula intake pun should be minimize kan…

  2. Zandra says:

    Setuju~ dah banyak coach2 dsbg just bagi saranan ikut calories counting sebagai estimation je. Tak semestinya ikut bulat2 depa kata memandangkan badan lain2 dia punya rate pembakaran.

    Nasi lemak kedai A mungkin lebih lemak lagi dengan kedai B~ tapi kita plus minus nak bagi save2 makan tak lebih kan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge