Kenapa Kita Tidak Perlu Makan Suplemen?

By | 16 March 2017
kenapa tidak perlu makan suplemen

Kenapa Kita Tidak Perlu Makan Suplemen?

Semalam tular mengenai kenyataan doktor yang menyatakan

Kalau kita sihat, tidak perlu makan suplemen. Kalau sakit lagi tidak perlu makan suplemen.

Saya pesan pada kawan elakkan ambil suplemen, ada risiko pada hati. 

Jadi kenapa syarikat suplemen asyik kata elok makan suplemen? Strategi marketingkah? Sebab kita hanya sekadar perlukan makanan sihat sahaja kan?

Adakah Suplemen Merosakkan Hati?

Sejak dahulu lagi saya memang ada dengar orang kata jangan ambil suplemen lama-lama, boleh jadi toksin bebankan hati, bebankan buah pinggang. Ramai yang jadi takut untuk mengambil suplemen disebabkan persepsi sebegini.

Mengambil suplemen tidak menyebabkan kerosakan hati atau buah pinggang jika

  1. Diambil dengan ilmu dan cara pengambilan yang betul
  2. Suplemen yang diambil merupakan produk yang baik, berkualiti dan diyakini tahap keselamatannya. Adalah lebih baik kita ambil suplemen bersifat semulajadi berbanding sintetik.

Punca Kerosakan Hati

Banyak penyebab kerosakan hati dan ada yang tidak dapat diketahui pun. Selalunya hati rosak akibat penyakit kronik. Antara penyebab kerosakan hati adalah:

  • Pengambilan ubat yang berlebihan seperti acetaminophen atau kombinasi acetaminophen dengan Vicodin, Norco dan statins
  • Sirosis
  • Penyalahgunaan alkohol
  • Penyakit seperti hepatitis A, B, C, D dan E
  • Virus seperti Epstein Barr
  • Penyakit fatty liver
  • Berlebihan zat besi
  • Masalah kolestrol tinggi
  • Penyakit darah tinggi

Punca Kerosakan Buah Pinggang

Buah pinggang pula banyak puncanya, dan sebahagiannya tidak diketahui. Antara punca kerosakan buah pinggang adalah:

  • Keturunan
  • Jangkitan bakteria dan kuma
  • Penyakit darah tinggi
  • Penyakit diabetes
  • Penyakit lain yang menyebabkan kerosakan buah pinggang contohnya kanser, SLE
  • Mengambil terlalu banyak makanan bertoksik seperti asam berlebihan dalam jeruk, bahan-bahan racun serangga dalam sayur/buah, makanan segera, minuman 3 in 1 dan lain-lain.
  • Terlalu banyak ambil ubat, pastikan anda ambil ubat dengan pantauan doktor.

Benarkah Suplemen Boleh Sebabkan Penyakit Hati dan Buah Pinggang?

Sebenarnya ini sangat bergantung kepada beberapa faktor:

  • Taraf kesihatan buah pinggang individu
  • Jenis suplemen yang anda ambil
  • Jika pengguna ada penyakit lain

Namun begitu inilah kenyataan yang menyakitkan. Jika anda ambil suplemen, akan meletakkan anda berisiko mendapat penyakit kronik seperti sakit jantung, darah tinggi, dan strok. Inilah fakta yang menyakitkan.

Ada kajian yang dilakukan ke atas pengguna suplemen dengan pengguna tanpa suplemen. Ia menyatakan pengguna suplemen lebih teruk tahap kesihatan mereka berbanding mereka yang tidak mengambil apa-apa suplemen.

Kedua-dua fakta di bawah adalah berdasarkan carta dibawah:

Suplemen Anda Memudaratkan

Suplemen Anda Memudaratkan

Fakta 1: Risiko Penyakit Vaskular (Strok)

Berdasarkan graf di atas, pengguna suplemen lain mempunyai 2.6% risiko mendapat penyakit vaskular iaitu strok, berbanding pengguna tanpa suplemen dan pengguna Shaklee. Anda ada amalkan suplemen lain selain Shaklee? Saya sarankan anda hentikan pengambilannya.

Fakta 2: Risiko Kencing Manis

Graf kedua pula adalah berkenaan risiko kencing manis. Pengguna suplemen lain mencatatkan sehingga 11.1% risiko mendapat kencing manis berbanding pengguna tanpa suplemen dan pengguna Shaklee. Kalau macam ini, baik tidak usah ambil suplemen.

Jadi kita memang tidak perlukan suplemen?

Kebanyakan doktor memang trauma tentang pesakit mereka, yang tidak mahu makan ubat tetapi lebih percayakan suplemen sebegini. Cuba tanya doktor anda, kebanyakan doktor akan menemui pesakit mereka yang semakin teruk selepas mengambil suplemen.

Ini terutama bagi makcik dan pakcik yang sememangnya sudah sediada penyakit. Sebab tidak mahu makan ubat, maka ambillah suplemen apa saja yang dipujuk rayu oleh penjual.

Dijanjikan pula dengan pelbagai testimoni overclaim sampai terpengaruh. Kalau anda tidak mahu makan ubat, eloklah jangan makan apa-apa terus, ya suplemen pun jangan. Nanti anda pula yang merana, sedih orang sekeliling anda nanti.

Saya bersandarkan kepada fakta sebenar, data ini real, dibuat kajian ke atas kumpulan manusia yang ramai. Jika anda ingin tahu apakah suplemen yang berbahaya, boleh hubungi saya di maklumat di bawah. Sekali lagi, saya bukan tuduh, tapi saya bercakap berdasarkan fakta.

Bagi anda yang ada ibu ayah yang mengambil suplemen sebegini, pujuklah mereka supaya hentikan. Stop killing yourselves.

Jangan Ambil Suplemen Lain

Secara peribadi, saya berpendapat kualiti suplemen yang diambil sangat mempengaruhi tahap kesihatan pengguna. Suplemen semulajadi lebih mudah diserap dan digunakan oleh tubuh berbanding suplemen sintetik betul tak?

InsyaAllah suplemen semulajadi tidak membebankan tubuh dan mudah dihadamkan sekiranya diambil dengan cara betul.

National Kidney Foundation (US) menasihatkan pesakit buah pinggang untuk mengelakkan semua suplemen herba. Mineral seperti berikut boleh memburukkan lagi keadaan pesakit buah pinggang:

  • Kalium
  • Magnesium
  • Kalsium
  • Fosforus dll

Kita sebagai pengguna juga perlu elakkan suplemen yang tercemar dengan logam berat yang boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. Contoh logam berat adalah kadmium yang mana boleh merosakkan fungsi buah pinggang dan melemahkan tulang.

Adakah Shaklee Selamat Untuk Diamalkan?

Sememangnya jangan ambil suplemen lain, kecuali Shaklee. Ini pun fakta. Daripada kajian yang sama, menyatakan pengguna Shaklee mendapat kesihatan yang terbaik walaupun ambil suplemen telah 43 tahun. Saya bercakap bukan sebab taksub, tapi fakta daripada kajian yang dibuat oleh Profesor Dr Gladys dan Universiti of California Berkeley iaitu badan bebas dan tidak ada kena mengena dengan Shaklee pun.

Saya telah tulis panjang lebar berkenaan Landmark Study, bukan 1 tapi ada 2 kajian seumpama ini ke atas pengguna Shaklee. Ya hanya pengguna Shaklee merekodkan kesihatan terbaik. Antara hasil landmark study yang penting untuk anda tahu adalah:

1. Pengguna Shaklee memiliki bioavailable nutrisi yang baik dan selamat.

Ini maksudnya nutrisi yang diambil daripada Shaklee mudah diserap dan dapat digunakan oleh sel tubuh dengan baik. Nutrisi seperti zat besi dan vitamin D berada pada tahap selamat (bukan overdose).

Ingat saya sebut diatas, jika zat besi berlebihan merupakan salah satu faktor penyakit hati kan? Berlebihan vitamin D pula boleh bebankan buah pinggang.

Pengguna Shaklee yang diuji dalam kajian ini telah menggunakan Shaklee selama puluhan tahun (antara 20 hingga 40 tahun), namun tahap nutrisi zat besi berada pada tahap selamat. Data dibawah adalah disediakan oleh saintis.

Hasil Landmark Study - Kadar Penyerapan Nutrisi

Kadar Penyerapan Nutrisi Paling Baik Bagi Pengguna Shaklee

2. Aras pengumpulan toksik paling rendah

Risiko ambil suplemen secara berpanjangan adalah pengumpulan toksik. Lihat pula data dibawah. Dalam data ini menyebut TIADA pengguna Shaklee dikesan mempunyai toksik yang tinggi dalam badan mereka.

Kesemua maklumat kajian ini anda boleh semak dalam Nutrition Journal yang telah dipamerkan sejak tahun 2007 lagi.

Aras pengumpulan toksik pengguna Shaklee Paling Rendah

Aras pengumpulan toksik pengguna Shaklee Paling Rendah

Saya sendiri telah amalkan Shaklee telah 5 tahun.

  • Tahun ketiga amalkan Shaklee,  saya buat pemeriksaan kesihatan, hasilnya terbaik.
  • Tahun keempat saya amalkan Shaklee, saya buat pemeriksaan kesihatan, hasilnya bertambah baik.
  • Tahun ini belum buat, namun saya akan kongsikannya sempena 5 tahun saya ambil Shaklee.
Laporan Landmark Study Shaklee menyatakan peningkatan kesihatan yang baik di kalangan penggunanya

Laporan Landmark Study Shaklee menyatakan peningkatan kesihatan yang baik di kalangan penggunanya

Jadi apa kesimpulannya? Jika anda ada ambil suplemen lain, eloklah berhentikan saja penggunaannya. Lebih baik ambil Shaklee, ternyata selamat dan berkesan.

Sekiranya anda mencari hidup yang sihat dan berpanjangan, Shaklee telah membuktikan bahawa produk kami boleh memberikan hidup yang lebih sihat, bertenaga, muda pada tahap selular. Pilihan di tangan anda, saya telah pun memilih yang terbaik dan saya yakin anda juga akan memilih yang terbaik. Jadi inilah kenapa #WhyIShaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah  SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
#CoachDetoxAnda
#PakarVivix

#CoachShaklee
Shaklee Gombak

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at vitamin-cerdik.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di vitamin-cerdik.com.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.

24 thoughts on “Kenapa Kita Tidak Perlu Makan Suplemen?

    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul, kena ada ilmu boleh pilih yang selamat

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul tu, kena tahu apa yang selamat untuk kita

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      try to konsisten, biasalah lama akan biasa

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      tengok balik suplemen apa ya. selain shaklee memang dangerous

      Reply
  1. dedauncomel.com

    Yang bagusnya Shaklee ni dia ada lanskap study. Banyak kajian saintifik dah dia buat selama berpuluh tahun. Sebab tu la Shaklee boleh dipercayai dan terampil dari produk yang lain.

    Vitamin2 yang lain kadang2 merisaukan sebab hanya kejar jualan dan duit berbanding kesihatan orang lain.. Kesian kepada orang yang betul2 berusaha untuk sihat
    dedauncomel.com recently posted…Antara Sebab Kenapa Adam dan Hawa Saling Melengkapi..My Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      kesian yang mana dah sakit tu especially.

      Reply
  2. Seorang Syed

    Sekarang banyak sangat supplement sampai takut nak ambil kan. sebab tak tahu kesan dia kat badan kita macam mana. baik ambil yang dah established macam shaklee ni.
    Seorang Syed recently posted…HALA TUJU SELEPAS SPMMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul malaysia syurga makanan. kena beringatlah

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge