Call nowWhatsapp

Sembelit dan Keperluan Kalsium Magnesium

sembelit dan ostematrix

Dari bulan 10 tahun lalu saya ada isu penghadaman. To be exact, sembelitlah. Mula-mula selang sehari baru membuang, sehinggalah adakalanya dah 3 atau 4 hari baru dapat membuang.

Isu ni berlarutan selama berbulan-bulan hinggalah minggu ini. Saya kira dah settle masalah saya selepas saya amalkan dos tinggi kalsium magnesium (Ostematrix).

Sebelum saya sampai kepada penyelesaian, saya dah cuba macam-macam cara. Antaranya:

  • Makan banyak sayur/buah
  • Makan lemak sihat (minyak kelapa, minyak zaitun)
  • Makan physilium husk (dua minggu amalkan, sekejap sahaja hasilnya, lepas tu balik asal).
  • Cuka epal
  • Epsom salt – jadilah juga, tapi takkan nak makan hari-hari?

Jadi macam-macam saya buat dah. Ada yang jadi, tapi sekejap sahaja. Saya mencari penyelesaian yang total.

Rupa-rupanya masalah sembelit adalah daripada otot. Usus kita tu otot. Ia muscle. Otot dah lemah (atas pelbagai sebab). Sebab itu ia berlaku sembelit.

Sembelit boleh menjadi sangat tidak selesa dan kadang-kadang menyakitkan. Sesetengah orang menggunakan suplemen kalsium magnesium (yang mengandungi magnesium citrate) yang dapat bantu selesakan perut anda.

Ayuh ketahuinya lebih lanjut.

Mengenai Sembelit

Jika anda mengalami lebih daripada tiga hari tanpa pergerakan usus atau pergerakan usus anda sukar berlaku, anda mungkin sembelit. Gejala sembelit lain mungkin termasuk:

  • mempunyai najis yang kental atau keras
  • straining semasa pergerakan usus
  • perasaan tak puas walaupun dah membuang
  • perlu menggunakan tangan atau jari anda untuk mengosongkan rektum secara manual

Ramai orang mengalami sembelit dari semasa ke semasa. Ia biasanya tidak menjadi punca kebimbangan. Tetapi jika anda telah sembelit selama beberapa minggu atau bulan, anda mungkin mengalami sembelit kronik. Sembelit kronik boleh membawa kepada komplikasi jika anda tidak mendapat rawatan untuknya. Ini termasuk:

  • buasir
  • fissures dubur
  • impak tahi
  • prolaps rektum

Dalam sesetengah kes, sembelit kronik juga merupakan tanda keadaan kesihatan yang lebih serius. Bercakap kepada doktor anda jika mengalami sembelit kronik, atau anda mendapati perubahan mendadak dalam najis atau tabiat usus anda.

Apa yang menyebabkan sembelit?

Sembelit biasanya berlaku apabila sisa bergerak melalui sistem anda perlahan-lahan. Wanita dan orang dewasa lebih berisiko mengalami sembelit.

Penyebab sembelit yang mungkin termasuk:

  • diet yang buruk
  • dehidrasi
  • ubat-ubatan tertentu
  • kekurangan senaman
  • isu saraf atau penyumbatan dalam kolon atau rektum anda
  • masalah dengan otot panggul anda
  • keadaan kesihatan tertentu, seperti kencing manis, kehamilan, hipotiroidisme, hiperparatiroidisme, atau gangguan hormon lain

Beritahu doktor anda jika anda melihat perubahan dalam najis atau kebiasaan usus. Mereka boleh membantu anda mengenal pasti punca sembelit anda dan mengetepikan keadaan kesihatan yang serius.

Bagaimanakah anda boleh menggunakan magnesium sitrat untuk merawat sembelit?

Anda sering boleh merawat sembelit dengan ubat-ubatan atau suplemen over-the-counter (OTC), seperti magnesium citrate. Suplemen ini adalah julap osmotik, yang bermaksud ia melegakan perut anda dan menarik air ke dalam usus anda. Air ini membantu melembutkan dan memisahkan najis anda, yang menjadikannya mudah untuk dilalui.

Magnesium sitrat agak lembut. Ia tidak boleh menyebabkan perjalanan bilik mandi segera atau kecemasan, melainkan jika anda mengambil terlalu banyak dos.

Magnesium sitrat adalah selamat untuk kebanyakan orang untuk digunakan dalam dos yang sesuai, tetapi sesetengah orang harus mengelak daripada menggunakannya. Bercakap dengan doktor anda sebelum mengambil magnesium sitrat, terutamanya jika anda mempunyai:

  • penyakit buah pinggang
  • sakit perut
  • loya
  • muntah
  • perubahan mendadak dalam tabiat usus anda yang berlangsung selama seminggu
  • diet magnesium atau natrium

Magnesium sitrat juga boleh berinteraksi dengan beberapa ubat. Sebagai contoh, jika anda mengambil ubat tertentu untuk merawat HIV, magnesium sitrat dapat menghentikan ubat-ubatan ini daripada berfungsi dengan baik.

Tips untuk kesihatan usus
Tips untuk kesihatan usus

Apakah kesan sampingan magnesium sitrat?

Walaupun magnesium sitrat selamat untuk kebanyakan orang, anda mungkin menghadapi kesan sampingan selepas menggunakannya. Kesan sampingan yang paling biasa adalah cirit-birit ringan dan ketidakselesaan perut. Anda juga boleh mengalami kesan sampingan yang lebih serius, seperti:

  • cirit-birit yang teruk
  • sakit perut teruk
  • darah dalam najis anda
  • pening
  • pengsan
  • berpeluh
  • kelemahan
  • tindak balas alergi, yang boleh menyebabkan gatal-gatal, masalah pernafasan, atau gejala-gejala lain
  • isu sistem saraf, yang boleh menyebabkan kekeliruan atau kemurungan
  • isu kardiovaskular, seperti tekanan darah rendah atau denyutan jantung tidak teratur
  • isu metabolik, seperti hypocalcemia atau hypomagnesemia

Sekiranya anda mengalami apa-apa kesan sampingan, hentikan mengambil sitrat magnesium dan segera hubungi doktor anda.

Magnesium sitrat boleh didapati sebagai penyelesaian oral atau tablet, yang kadang-kadang digabungkan dengan kalsium. Jika anda mengambil magnesium sitrat untuk sembelit, pilih penyelesaian oral. Orang lebih biasa menggunakan tablet sebagai suplemen mineral rutin untuk meningkatkan tahap magnesium.

Petua untuk mencegah sembelit

Dalam banyak kes, anda boleh mengelakkan sembelit sembulan dengan mengamalkan tabiat gaya hidup yang sihat. Ikut petua ini:

  • Dapatkan senaman teratur. Misalnya, masukkan 30 minit berjalan ke dalam rutin harian anda.
  • Makan makanan berkhasiat dengan pelbagai buah-buahan segar, sayuran, dan makanan kaya serat lain.
  • Tambah beberapa sudu bran gandum yang tidak diproses untuk diet anda. Anda boleh memercikkannya pada smoothie, bijirin, dan makanan lain untuk meningkatkan pengambilan serat anda.
  • Minum banyak cecair, terutamanya air.
  • Pergi ke bilik mandi sebaik sahaja anda merasakan keinginan untuk mengalami pergerakan usus. Menunggu boleh menyebabkan sembelit.

Ostematrix Bukan Sekadar Pil Kalsium

Dari awal artikel ini saya dah sebut, saya memang amalkan ambil Ostematrix pada dos yang special. Sebab apa? Sebab dos normal tak sampai pun keperluan badan saya.

Ostematrix Shaklee adalah suplemen yang kaya dengan kalsium dan dilengkapi dengan magnesium dan vitamin D. Keistimewaan Ostematrix Shaklee:

  • 100% semulajadi (tiada silika gel dalam botol ostematrix)
  • Tablet kecil yang mudah ditelan
  • Pengambilan satu hidangan (4 tablet) Ostematrix sehari sudah cukup untuk memenuhi keperluan kalsium harian untuk orang dewasa
  • Tidak berbau, tidak mempunyai rasa, tiada pewarna, pemanis serta pengawet tambahan
  • Dihasilkan dari formula yang unik dengan kandungan mineral yang seimbang, menggalakkan penyerapan kalsium yang optimum (99%)
  • Sumber mineral semulajadi dari Laut Mati yang mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zink, kuprum, mangan dan boron – perlu diambil bersama-sama untuk meningkatkan kadar penyerapan dan mengelakkan endapan mineral dalam tubuh

Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan suplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur dengan berkesan.

Ostematrix Shaklee mengandungi bagi setiap 1 biji:

  • Vitamin D3 (100 IU) – membantu penyerapan kalsium ke dalam badan. Kalsium tanpa vitamin D3 adalah berbahaya kepada kesihatan kerana ia tidak dapat diserap ke dalam badan dan mungkin tertinggal dan membentuk batu dalam ginjal atau pundi kencing
  • Kalsium (250 mg) – juga penting untuk menyokong kesihatan sistem saraf dan otot, mengurangkan kadar kolestrol dalam darah dan membantu pengaliran gizi keluar masuk ke dalam membran sel
  • Magnesium (100 mg) – penting untuk metabolisma kalsium dan membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, antara sebab terjadinya migrain
  • Boron (0.75 mg) – membantu dalam metabolisma tulang
  • Mangan (0.05 mg), tembaga (0.05 mg) dan zink (0.38 mg) – mengaktifkan enzim yang terlibat dalam pemadatan tulang
Ostematrix Membekalkan Khasiat Magnesium kepada tubuh
Ostematrix Membekalkan Khasiat Magnesium kepada tubuh

Bottom Line

Sembelit sekali-sekala adalah normal, tetapi perubahan tiba-tiba atau tahan lama dalam tabiat usus anda mungkin menjadi tanda keadaan yang lebih serius.

Anda boleh merujuk tulisan saya berikut berkenaan magnesium dan isu-isu berkaitan sembelit:

Bagaimana Nak Beli Set Sembelit Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli Set Sembelit Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

9 thoughts on “Sembelit dan Keperluan Kalsium Magnesium

  1. Bella Jamal says:

    Alhamdulillah tak pernah hadapi masalah sembelit. Saya enis kurang makan buah tapi masa makan sy selalu amik 1 jenis sayur. Boleh la try makan suplemen utk cegah penyakit cam gini.

  2. Mahamahu says:

    Bagus tips pasal sembelit ini hehehe kita kalau nak elak dari sembelit kita akan banyakkan makan buah-buahan kerana buah banyak serat hehehehehe sebab tu kita setiap hari ada buah kat dapur nak kunyah senang hehehehe..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge