Call nowWhatsapp

Jenis-jenis C***na Virus Dan Wabaknya C***na

wabak corona virus

Ada 3 jenis coronavirus yang telah menyebabkan wabak besar setakat ini:

  1. SARS-COV 🐯
  2. MERS-COV 🐫
  3. 2019-NCOV ❓🦇🐍

Antara ketiga-tiga ni, yang mana paling merbahaya?

Mari tengok perbezaan 3 jenis coronavirus ini:

Jenis-Jenis C***naVirus

  • Kadar kematian SARS – 10%
  • Kadar kematian MERS – 34%
  • Kadar kematian 2019-nCoV 2%

Butir ringkas penyakit

SARS-COV 🐯

Tempoh: 2002-2003
Jumlah kes > 8000
Jumlah kematian ~ 800 ⛔

MERS-COV 🐫

Tempoh: 2012 hingga sekarang
Jumlah kes 2494
Jumlah kematian 858 ⛔

2019-nCoV❓🐍🦇

Tempoh: Disember 2019 – 3 Februari 2020
Bilangan kes 19922
Bilangan kematian 426 ⛔

[Sumber data :WHO]

Apa bezanya ketiga-tiga #C***navirus ni?

Data menunjukkan kadar kematian oleh penyakit MERS-COV adalah yang paling tinggi, 34%, tetapi bilangan kes yang kena jangkitan ini adalah paling rendah. Setakat ni ada lebih kurang 2500 kes dan 800 kematian dalam masa 8 tahun. (lama tu, bukan dalam 2 bulan)

Ini berbeza dengan SARS-COV. Kadar kematiannya lebih kurang 10%, lebih rendah dari MERS-COV tetapi bilangan kes lebih tinggi, kira kira 8000 orang tapi angka kematiannya lebih kurang sama dengan MERS-COV iaitu 800 orang, tapi dalam jangka masa lebih pendek, iaitu 2 tahun.

2019-nCoV pula macam mana?

Setakat ni walaupun kadar kematiannya paling rendah berbanding SARS-COV dan MERS-COV, tapi bilangan kesnya jauh lebih banyak.

Malah, dalam tempoh 2 bulan sahaja, jumlah kes 2019-nCoV dah jauh melepasi bilangan kes SARS-COV.

Antara sebabnya ialah bila kadar kematiannya lebih rendah, lebih ramai orang yang dijangkiti akan survive, dalam kata lain, bilangan orang yang boleh menyebarkan virus ini menjadi lebih ramai. Tambahan lagi, ramai juga yang dijangkiti tetapi tak ada apa simptoms atau cuma simptoms yang ringan sahaja, jadi mereka tak sedar dah dijangkiti virus dan secara tidak langsung mungkin menyebarkan virus ini kepada lebih ramai orang.

Jadi ternyata 2019-nCoV sememangnya berpotensi tinggi untuk menjangkiti lebih ramai orang lain.

Apabila kes banyak macam mana dengan bilangan kematian?

Dalam masa 2 bulan sahaja, bilangan kematian 2019-nCoV ini sudah sampai separuh dari jumlah kematian SARS-COV dan MERS-COV. Jadi, tidak mustahil jumlah kematian 2019-nCoV boleh jadi sama (800) atau lebih tinggi lagi.

Walaupun kadar kematiannya jauh lebih rendah, tetapi kerana bilangan orang yang dijangkiti sangat tinggi, angka kematian akan jadi tinggi. 😢

Statistik Setakat 4 Februari 2020 (pagi)
Statistik Setakat 4 Februari 2020 (pagi)

Jadi wabak #Cov yang mana lebih bahaya?
Atau kata lain, wabak C***navirus yang mana akan beri kesan yang lebih besar impaknya di seluruh dunia?

Wallahualam.

Semoga Allah melindungi kita dan keluarga kita semua dari wabak 2019-nCoV ini.

Bottom Line

Sebaiknya ambik langkah pencegahan. Pencegahan bukan sahaja dari sudut ambil suplemen, tapi jaga kebersihan dan pemakanan sekali.

Jemput baca artikel saya berkaitan:

Set Corona Virus Shaklee gabungan beberapa vitamin untuk imun booster
Set Corona Virus Shaklee gabungan beberapa vitamin untuk imun booster

Suplemen pun kalau mampu, belikanlah untuk anak-anak. Ini yang saya selalu buat. Saya kerja keras, saya sayang anak-anak, saya belikan suplemen untuk mereka disamping ambil langkah pencegahan yang lain.

Dan kita dah tau pun coronavirus 2019-nCoV ni pun sangat bahaya sehingga boleh sebabkan kematian, lebih baik kita mencegah.

Bagaimana Nak Beli Set C***naVirus?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli Set CC***naVirus Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge