Mengapa Anda Perlukan Suplemen

By | 6 October 2015
Kenapa perlukan suplemen untuk kesihatan?

Untuk anda, jawabannya adalah ya. Bagi datuk nenek kita yang tinggal setengah juta tahun lalu, jawabannya tidak. Posting saya kali ini adalah untuk memberikan anda penjelasan mengapa anda perlukan suplemen.

Kepentingan Vitamin dan Mineral

Vitamin dan mineral adalah sangat penting untuk mengekalkan fungsi asas pelbagai  reaksi dalam tubuh anda. Reaksi ini yang menentukan kesihatan anda.

Mengapa anda perlukan suplemen, tetapi nenek moyang dahulu tidak perlukan suplemen?

Mengapa anda perlukan suplemen, tetapi nenek moyang dahulu tidak perlukan suplemen?

Nenek moyang kita yang hidup di bumi ratusan ribu tahun yang lalu hidup sebagai pemburu. Ini bererti mereka makanan segar  dan makanan itu hampir segera dan sering dimakan mentah. Tiada aktiviti bertani dan penternakan. Makanan mereka segar dan penuh nutrisi, vitamin dan mineral. Mereka tidak memerlukan suplemen.

Asal Makanan Kita dan Cara Penyediaan

Makanan kita pada zaman ini datang dari supermarket. Makanan kita diproses. Makanan kita mungkin telah diproses sejak minggu atau bahkan bulan lalu. Sayur-sayuran adalah ditanam di tanah yang sama selama bertahun-tahun. Mereka diberikan toksik pesticides dan bahan kimia yang kita tidak ketahui.

Jika binatang, mereka diberikan dengan pelbagai antibiotik, pelbagai ubat hormon dan makanan tidak berkhasiat di samping dikurung di kandang yang sempit dan penuh najis. Di samping itu kita telah memasak makanan kita secara keterlaluan (overcooked) dan terlebih (overdressed).

Saya pernah beli ayam free antibiotik di pasaraya Jaya Grocer beberapa minggu lepas. Ayam ini hajatnya nak beri baby Sarah makan, tapi nampaknya Sarah masih belum sukakan protein seperti ayam.

Jadi saya buatkan nuget untuk anak-anak bujang saya yang berdua itu. Walaupun sudah di luar peti selama beberapa jam, saya dapati ayam ini tidak berbau, ini berbeza dengan ayam yang selalu saya beli timbang RM6.90/kilo. Baunya walaupun beberapa minit diluar, fuh boleh pengsan.

Hendak beli ayam ini? Seekor adalah RM30…

4 Suplemen Antioksidan Untuk Cegah Kanser

Ayam dulu dan sekarang

Cukupkah Vitamin Dan Mineral Dalam Makanan Anda?

Kembali kepada suplemen tadi. Dengan jenis makanan kita makan, apa yang membuat Anda terfikir bahawa anda cukup vitamin dan mineral? Mineral datangnya dari tanah. Menanam tanaman berkali-kali pada tanah yang sama akan mengurangkan nilai mineral hasil tanaman tersebut.

Penanaman pada tanah yang sama mengurangkan nilai mineral pada tanaman

Penanaman pada tanah yang sama mengurangkan nilai mineral pada tanaman

Baja kimia yang sering digunakan pula hanya nitrogen cecair, Fosfor dan Kalium. Bagaimana pula dengan Plutonium, Vanadium, Chromium, magnesium dan lain-lain? Mineral ini diperlukan untuk sintesis vitamin. Vitamin C contohnya, perlukan sistesis sekurang-kurangnya daripada fosfor.

Dalam keadaan semua di atas 70-90 peratus vitamin telah hilang atau dinyahaktifkan semasa memproses, pembungkusan, storan dan pengangkutan. Contohnya vitamin C dalam sebiji oren bersaiz purata dari ladang organik (selalunya bukan organik) di China pada masa penuaian adalah sekitar 70-100 mg.

Proses penyediaan makanan mengurangkan nilai vitamin

Proses penyediaan makanan mengurangkan nilai vitamin

Pada waktu vitamin C itu dibeli, ia hanya tinggal 20mg sahaja dalam oren tersebut, dan ini tidak mencukupi untuk meneutralkan bahan pengawet dan racun perosak pada kulit oren yang anda telah makan.

Fikirkan semula, anda perlukan suplemen?

Anda perlukan vitamin dan mineral supplements bukan kerana anda tidak mendapatkan mereka dari makanan, tapi kerana makanan yang anda makan tidak menyediakan vitamin dan mineral terus dari tanah atau telah kehilangan vitamin dan mineral ini sebelum makanan ini sampai kepada anda.

Kebanyakan vitamin dan mineral pula tidak dapat dibuat sendiri oleh sistem tubuh kita, malah perlu diambil daripada makanan. Jika keadaan begini, berapakah nilai vitamin dan mineral yang kita berjaya ambil?

Lebih teruk lagi, dalam kesibukan kita atau perhatikan saja anak-anak kita, mereka tidak mengambil makanan seimbang, betul tidak? Samalah, kita pun selalu juga tidak mengambil makanan seimbang. Jadi keadaan ini lebih meningkatkan kemungkinan anda tidak mendapat cukup vitamin dan mineral.

Jadi, jika anda fikir anda mampu mendapatkan vitamin dan mineral daripada makanan yang anda makan, fikirkan semula!

Dalam artikel akan datang, saya akan kongsikan cara memilih suplemen yang baik untuk anda.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda.

Raihanah

SID 864679
No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Shaklee Gombak

26 thoughts on “Mengapa Anda Perlukan Suplemen

    1. Raihanah Ahmad Post author

      sebab itu kita kena sedar perlunya ambil suplemen.

      Reply
  1. diana

    jadi sebenarnya suplement tu dibuat daripada apa ye??sebab selama ni saya selalu fikir suplement di buat dari bahan yang sama je dengan yang ditanam atas tanah dan sebagainya..Saya juga selalu fikir suplement tu dibuat hanya untuk mereka yang tak sempat nak mengambil makananan2 segar yang ditanam kat tanah ,yang dijual kat kedai..macam sayur .buah dan sebagainya..jadi kalau sayur atau buah yang ditanam tu boleh mengurangkan nilai mineral,dari mana datang nya bahan untuk suplement tu ?
    diana recently posted…ANDA BLOGGER?MUNGKIN ANDA BLOGGER YANG SEPERTI INIMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      salam sis. Thanks sudi jenguk sini. Suplemen pun diperbuat daripada tumbuhan atau buah-buahan, kalau macam Shaklee, ia hanya menggunakan tumbuhan/buah daripada non-GMO atau organik sahaja. Artikel saya di atas adalah menunjukkan proses makanan sampai kepada kita menyebabkan nutrisi dalam makanan itu telah berkurangan. Jadi perlu orang zaman sekarang ini mengambil suplemen. Tujuan suplemen adalah untuk melengkapkan nutrisi kita yang tidak mencukupi.

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      bila dah makin maju, makanan pun makin “maju”

      Reply
        1. Raihanah Ahmad Post author

          betul tu, contohnya denggi, nyamuk eades pun bermutasi dan semakin memeningkan doktor

          Reply
          1. Raihanah Ahmad Post author

            betul tu, amik contoh aedes je, semakin maju sampai doktor pun dah pening

    1. Raihanah Ahmad Post author

      memang masalah kita adalah kekurangan nutrisi

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      air kosong memang perlu untuk pengaliran darah yang baik

      Reply
  2. ohsempapa

    Alhamdulillah. Ambe sudah jelas berkenaan keperluan kita kepada supplement.
    Ringkas cerita, ia membantu kita untuk complete-kan diet harian kita.
    Cuma kena pandai memilih dari mana kah sumber supplement itu. Kalau sumber yang chemical, tak complete juga diet kita. So far, Shaklee antara pilihan ambe sekeluarga.
    ohsempapa recently posted…Hauck Kenderaan Terbaru Untuk Anak Anak AnakMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      suplemen memang dah macam kewajipan sekarnag ni

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge