Call nowWhatsapp

Lemak Badan Penyebab Lemah Sistem Imun

Obesiti menurunkan jangka hayat kita sehingga 14 tahun

Takde siapa yang suka sakit

Bagaimana jika ada sesuatu yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan kesihatan anda dan mengurangkan hari sakit anda?

Kerana ternyata, mempunyai komposisi badan yang sihat menyumbang kepada sistem imun yang lebih kuat, membantu anda mengurangkan jangkitan kecil dan mengurangkan risiko anda mendapat penyakit yang serius, seperti penyakit jantung dan diabetes.

Komposisi Badan Sihat Bantu Tingkatkan Sistem Imun

Apakah komposisi badan yang sihat? Secara ringkas, terdapat dua faktor utama:

  • jisim otot yang cukup
  • peratusan lemak badan dalam julat yang sihat (10-20% untuk lelaki; 18-28% untuk wanita).

Malangnya, lebih daripada 1/3 orang Malaysia diklasifikasikan sebagai berat badan berlebihan, dengan 1/3 rakyat Malaysia dikelaskan sebagai gemuk.

Orang Malaysia merupakan juara obesiti di rantau Asia Tenggara. Terdapat peningkatan yang sama dalam penyakit jantung dan diagnosis kencing manis. Itulah sebabnya CDC mengatakan obesiti adalah wabak di negara ini.

Hubungan sistem imun dan kesihatan anda? Ini semua berkaitan dengan sifat lemak badan.

1. Apa yang Berlaku Apabila Sistem Kekebalan Anda Diaktifkan

Apabila badan anda menjadi sakit – mungkin disebabkan oleh jangkitan bakteria, virus, dll. – Sistem pertahanan tubuh akan dicetuskan, ini menyebabkan keradangan.

Terima kasih kepada respon kekebalan “bawaan” anda: mekanisme pertahanan serba guna tubuh anda yang berfungsi sebagai gelombang pertama pertahanan terhadap penceroboh asing.

Kawasan yang dijangkiti menjadi merah dan bengkak disebabkan peningkatan aliran darah, yang boleh menjadi tidak best dan tidak selesa. Fikirkan apa yang berlaku pada hidung anda apabila anda dapat selesema. Ini adalah sejenis keradangan.

Reaksi ini disebabkan oleh sel darah putih yang dipanggil makrofag dan protein yang dipancarkannya disebut sitokin. Sitokin ini menggalakkan keradangan.

Anda mungkin tidak memikirkannya sebelum ini, tetapi keradangan yang dicetuskan oleh sistem imun anda biasanya merupakan perkara yang baik. Ini bermakna tubuh anda melepaskan hormon dan protein yang sesuai, mengaktifkan sel darah putih anda untuk memulakan proses pemulihan, dan berusaha untuk mengalahkan jangkitan. Sekiranya tidak ada keradangan, tubuh anda akan mengalami masalah yang serius.

Jadi jika keradangan adalah apa yang berlaku secara semula jadi apabila sistem imun badan anda dicetuskan, bagaimana keradangan berkaitan dengan lemak tubuh, komposisi badan, dan obesiti?

2. Apabila keradangan menjadi kekal

Apabila sel darah putih menyebabkan keradangan, ini adalah tanda bahawa sistem imun badan anda berfungsi dengan baik. Keradangan bermula, sel darah putih menyerang penyerang asing, penceroboh itu diusir, dan keradangannya hilang.

Ini adalah bagaimana sistem pertahanan tubuh anda berfungsi secara semulajadi. Walau bagaimanapun, sel darah putih bukan satu-satunya jenis sel yang mempunyai keupayaan untuk memancarkan sitokin. Jenis kedua sel yang boleh menghilangkan sitokin dan menyebabkan keradangan adalah adiposit atau sel lemak.

Kebanyakan orang tahu bahawa badan anda menyimpan tenaga yang berlebihan sebagai lemak supaya anda dapat menggunakannya kemudian untuk tenaga jika tiada makanan diterima.

Baru-baru ini, saintis telah discover bahawa lemak adalah organ endokrin yang aktif, yang dapat merembeskan sejumlah protein dan bahan kimia, termasuk sitokin radang.

Apa yang berlaku apabila badan anda terus menambah tisu adipose lebih dan lebih? Cytokines dikeluarkan oleh sel lemak anda, mencetuskan keradangan. Sebenarnya, obesiti dicirikan oleh penyelidik sebagai “keadaan keradangan kronik yang rendah.”

Ini bermakna bahawa sel-sel lemak yang meningkat meletakkan tubuh anda dalam keadaan tekanan / tindak balas imun yang berterusan. Tubuh anda sentiasa dalam keadaan keradangan; sistem imun anda secara kekal “dihidupkan.”

Fikirkan sistem imun badan anda seperti pasukan pertahanan tubuh badan anda, sangat terlatih dan direka untuk menghalau mana-mana dan semua penceroboh asing.

Dalam senario ini, sel adipose anda seperti agen musuh yang ditanam di wilayah rumah anda. Misi mereka adalah untuk menyebarkan rasa takut terhadap serangan pada setiap masa, dan mereka menipu para pembela anda agar sentiasa berjaga-jaga.

Seperti yang anda mungkin jangkakan, keradangan kekal, tidak berkesudahan tidak baik untuk badan.

3. Sistem Imun Anda Disabotaj

Obesiti menyebabkan keadaan keradangan kronik, dan ini menyebabkan sistem imun anda menjadi berkompromi. Keradangan kronik adalah masalah yang serius dan boleh membawa kepada perkembangan penyakit dan keadaan yang ringan dan serius. Berikut adalah beberapa contoh:

a. Influenza (selesema)

Anda mungkin ingat beberapa tahun yang lalu bahawa terdapat terikan yang sangat berbahaya bagi virus selesema yang dipanggil H1N1. Ketika hospital mula penuh, doktor di Sepanyol melihat sesuatu: pesakit dengan berat berlebihan dan obesiti mula muncul dalam jumlah yang tidak seimbang dalam unit rawatan intensif, dan mereka tinggal lebih lama berbanding orang yang tidak gemuk atau berat badan berlebihan.

Peningkatan keradangan akibat peningkatan sitokin pro-radang adalah faktor utama yang menyumbang kepada peningkatan risiko selesema mereka.

Kisah-kisah seperti ini membawa para penyelidik di Kanada untuk menganalisis rekod selesema untuk 12 tahun sebelumnya, sejak tahun 2008 kembali ke tahun 1996.

Mereka mendapati bahawa orang yang gemuk lebih mungkin datang ke hospital untuk penyakit pernafasan berbanding mereka yang tidak gemuk. Mereka menyimpulkan bahawa orang gemuk merupakan “risiko” penduduk semasa musim selesema kerana tindak balas imun mereka yang rendah.

Kalau kita perasan, penyakit pneumonia (radang peparu) merupakan kematian kedua tertinggi di negara kita. Ada kaitan kan?

b. Penyakit Jantung

Penyakit jantung adalah pembunuh utama orang dewasa di negara kita. Walaupun terdapat banyak faktor yang boleh menyumbang kepada penyakit jantung, penyelidikan baru-baru ini telah menunjukkan keradangan yang disebabkan oleh obesiti sebagai salah satu faktor yang paling penting yang menyumbang kepada perkembangannya.

Penyebab utama adalah, sekali lagi, sitokin yang dihasilkan oleh kelebihan lemak dalam tubuh.

Sitokin ini menyebabkan keradangan dinding arteri anda, menyebabkan kerosakan pada arteri dan tekanan yang meningkat.

Tekanan darah adalah tekanan darah yang menahan dinding dinding saluran darah anda. Apabila anda mempunyai tekanan darah tinggi, itu bermakna jantung anda tidak mengepam darah dengan berkesan, dan ia mula mengembang.

Hati yang telah kembang adalah faktor risiko yang penting yang boleh menyebabkan kegagalan jantung jika langkah-langkah tidak diambil untuk membetulkannya.

c. Diabetes

Diabetes adalah keadaan yang dicirikan oleh rintangan insulin – ketidakupayaan tubuh anda untuk mengeluarkan gula yang berlebihan daripada darah anda.

Sama seperti penyakit jantung, terdapat banyak faktor berkaitan yang membawa kepada permulaan kencing manis jenis 2, dan obesiti telah lama dikaitkan dengan perkembangan diabetes.

Walau bagaimanapun, dengan penemuan bahawa lemak adalah tisu aktif yang dapat mencetuskan cytokines dan kekacauan merosakkan sistem kekebalan tubuh, penyelidik telah dapat menunjukkan hubungan antara obesiti, keradangan, dan ketahanan insulin.

Peningkatan keradangan ditunjukkan mengganggu seluruh proses dan sistem endokrin. Apabila obesiti dan keradangan seterusnya dibiarkan tidak lama lagi, ia meningkatkan risiko mengembangkan rintangan insulin, dan akhirnya diabetes.

Siapa yang Berisiko?

Sistem imun dan keradangan yang dikompromi bukan isu yang hanya membimbangkan orang yang berlebihan berat badan.

Ramai orang tahu bahawa kelebihan berat badan dan obesinya tidak sihat dan boleh menyebabkan penyakit yang serius dari masa ke masa. Diakui, diet yang kurang baik dan tahap aktiviti yang rendah yang menyumbang kepada penyakit jantung dan kencing manis dari masa ke masa di dalam orang bukan berita tepat.

Secara klasikal, obesiti telah ditakrifkan dengan mempunyai Indeks Massa Tubuh yang tinggi (BMI), cara mengekspresikan hubungan berat badan anda vs. ketinggian anda. Sekiranya BMI anda melebihi 25, anda diberi label “berat badan berlebihan,” dan sebaik sahaja BMI anda meningkat melebihi 30, anda maju ke tahap yang berbeza dari obesiti.

Obesiti tidak semestinya bermaksud “lemak.” Obesiti adalah pengumpulan berlebihan lemak badan, tetapi apa yang berlebihan untuk anda mungkin tidak sama dengan orang lain. Ia adalah mungkin untuk mempunyai “normal” BMI tetapi banyak lemak berlebihan; ini dikenali sebagai “lemak kurus.” Orang yang kurus, gemuk berkongsi banyak risiko metabolik yang sama seperti orang yang mempunyai BMI yang tinggi, termasuk risiko keradangan dan sistem kekebalan yang salah.

Inilah sebabnya mengapa anda harus melihat mempunyai lemak badan yang terlalu banyak bukan sahaja sebagai masalah bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan, tetapi juga untuk orang yang tidak mempunyai cukup otot berbanding berapa lemak badan mereka.

Salah satu cara untuk menentukan sama ada anda berisiko adalah untuk membuat analisis komposisi tubuh anda. Kaedah penilaian ini akan mendedahkan peratusan lemak badan anda, jumlah yang boleh anda gunakan untuk memahami jika jumlah lemak yang anda miliki adalah sihat atau berlebihan untuk seseorang saiz anda.

Cara Dapatkan Sistem Imun Imun Kembali

Mujurlah, kerana penyelidik telah dapat mengenal pasti lemak badan (dan terutamanya, lemak penderita dalaman) sebagai punca utama keradangan dan sistem imun yang berkompromi, mereka juga dapat mengukur penambahbaikan apabila lemak badan dikurangkan.

Matlamat untuk mendapatkan sistem imun anda berfungsi dengan betul sekali lagi adalah untuk menghentikannya daripada menjadi terus dicetuskan.

Dalam kajian dikalangan pesakit gemuk yang kehilangan berat badan dengan sekatan kalori dan pembedahan bariatric, para penyelidik melihat pengurangan yang signifikan dalam pengaktifan sistem imun, yang bermakna kurang keradangan.

Pengurangan pengaktifan imun ini berlaku sebelum dan selepas pembedahan, yang menunjukkan bahawa pembedahan tidak selalu diperlukan: hanya pengurangan jisim lemak – dan khususnya, visceral fat.

Memperbaiki komposisi badan anda melalui campuran strategi yang menggalakkan kehilangan lemak dan keuntungan otot dapat membolehkan anda mengurangkan jisim lemak anda dengan cara yang sihat yang tidak memerlukan langkah drastik seperti pembedahan bariatric.

Walaupun proses ini dapat dan akan memakan masa, kesan-kesan komposisi badan yang lebih baik dan sihat adalah sangat besar, bukan sekurang-kurangnya yang mengurangkan keradangan badan secara keseluruhan dan berfungsi lagi dengan sistem imun anda.

Sistem Imun yang Sihat, Kehidupan Sihat

Kami telah pergi banyak perkara yang sangat teknikal di sini, jadi mari kita pergi ke perkara utama untuk anda ambil.

  • Kelebihan lemak badan sabotase sistem imun anda dengan meninggalkannya dicetuskan secara kekal
  • Keradangan yang disebabkan oleh lemak badan menjadikan anda lebih sakit dan lebih terdedah kepada penyakit
  • Anda boleh mengurangkan dan membalikkan perubahan ini dengan mengurangkan lemak badan anda
  • Sesiapa sahaja boleh berisiko, bergantung kepada peratusan lemak badan mereka, bukan berat badan mereka
  • Tiada siapa yang suka sakit, dan tidak ada yang suka menghidapi penyakit seperti diabetes yang tinggal di sekeliling seumur hidup. Untuk membantu anda mengelakkan masalah ini, salah satu cara terbaik untuk menentukan jika lemak badan anda berlebihan dan / atau menyebabkan keradangan adalah untuk menentukan peratusan lemak badan anda.

Sekiranya anda mengurangkan jisim lemak anda ke julat yang sihat, anda akan mengurangkan keradangan dan meningkatkan sistem imun anda.

Bottom Line

Yang penting, amalkan gaya hidup sihat dan senaman fizikal secukupnya sangat penting kepada kesihatan sistem penghadaman serta kesihatan secara keseluruhan.

Sebaiknya seperti selalu saya nasihatkan, cegahlah daripada dapat penyakit.

Saya sendiri pun memang buat diet #JomDetoxJutawan disamping sebulan sekali buat #JomDetoxJutawan. Alhamdulillah banyak manfaat yang saya dapat hingga berjaya turun 23kg dalam masa 8 bulan!

Tapi nak buat ni, kena belajar. Kena berguru. Baru jadi elok. Kalau ikut dan je, nanti lambat turun dan anda cepat kecewa.

Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 9 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik
Saya berjaya turunkan 23kg dalam masa 8 bulan. Program detox Shaklee memang terbaik

Dari seorang yang obesiti kepada normal weight, perjalanan ni buat saya dapat banyak info dan input yang berguna dan mahal nilainya dan saya salurkan kepada peserta saya dalam program #JomDetoxJutawan dan #IFKetoGenitMAF.

Anda boleh baca perkongsian saya dalam link berikut:

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

10 thoughts on “Lemak Badan Penyebab Lemah Sistem Imun

  1. adianiez AIDA says:

    ni da start bulan Rejab, hari kedua, dah boleh start puasa, pemakanan sihat.
    jgn abaikan lemak2 berlebihan tu. senaman penting.
    pe pun – pemakanan tu yg utama. jaga pengambilan minyak, garam, gula, etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge