Call nowWhatsapp

Larangan Makanan Tidak Halal Untuk Semua

Banyak jenis sayur sesuai untuk dijadikan bahan dalam smoothie

Katanya #coronavirus adalah berpunca daripada kelawar. Sepatutnya virus itu diantara haiwan sahaja, tapi sebab ada manusia yang makan kelawar, maka virus itu berpindah kepada manusia. Jadilah wabak 2019-nCoV macam yang sedang kita hadapi sekarang.

Ulasan dalam ini bukanlah saya hendak mencerca barangsiapa yang memakan haiwan (atau apa sahaja haiwan) sebegini, bahkan input ini adalah ilmu yang saya rasa wajib saya sampaikan.

Islam Larang Memakan Beberapa Kumpulan Haiwan

Islam larang makan makanan yang tak halal. Dari segi saintifik mungkin zaman sekarang makin banyak kajian berkaitan.

Yang tak halal ni:

  1. Binatang 2 alam
  2. Binatang buas
  3. Bangkai
  4. Darah yang mengalir
  5. Babi
  6. Semua jenis burung berkuku tajam dna menyambar
  7. Keldai
  8. Binatang yang memakan benda kotoran
  9. Anjing dan kucing
  10. Semua jenis haiwan yang menjijikkan
  11. Binatang yang beracun
  12. Binatang yang disuruh bunuh
Antara jenis haiwan yang haram dimakan
Antara jenis haiwan yang haram dimakan
Antara jenis haiwan yang haram dimakan
Antara jenis haiwan yang haram dimakan

Allah sebut dalam surah al baqarah 2:168

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.

Dipermulaan ayat Allah sebut “wahai manusia”

Tak sebut “wahai orang beriman”

Wahai manusia. Means semua orang. Bukan untuk orang Islam sahaja.

Saya berdoa agar kita diberikan kekuatan untuk memanjangkan info ni buat rakan2 non Muslim kita.

Fahamkan dengan info.
Jangan prejudis
Dakwah dengan baik
Tanggungjawab kita nak sebarkan info.

Memang kalau kita tukar diet, memang sukar di permulaan.

Macam kita yang suka makan benda2 manis la juga. Cuba datang orang bagitau kita benda2 manis ni tak elok bla bla bla kan. Kalau kita tak tau info yang jelas, mesti kita pun taknak ikut nasihat tu.

Tapi kalau ada penjelasan elok, kenapa dan kenapa, tentu mereka terima.

Lama2 boleh je tinggalkan makanan tu. Sebab ada macam2 lagi makanan elok dan baik yang boleh dimakan.

Jenis haiwan yang halal dimakan
Jenis haiwan yang halal dimakan

Bottom Line

Menarik sangat input ni. InsyaAllah jom kita praktikkan dalam hidup seharian kita.

Ada beberapa link rujukan yang saya rasakan bermanfaat untuk anda, jemput baca ya:

Bagaimana Nak Buat Bisnes Shaklee? Ayuh bersama saya di grup Jutawan!

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk ketahui bagaimana memulakan bisnes Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

10 thoughts on “Larangan Makanan Tidak Halal Untuk Semua

  1. Dik bee says:

    Apa la perasaaan bila makan binatang gitu. Kita ni nak pegang pun tak sanggup apatah lagi nak makan. Aduiiii… Tapi kan ada juga beberapa orang kenalan sy yang bukan beragama islam pun tak makan binatang2 yang haram tu. Bagus la kan ada kesedaran.

  2. xulhlmi says:

    Perkara ni kita semua belajar semasa sekolah dulu, tapi masih ramai yang ingkar, lagi-lagi tengok orang makan kucing dan ular. kembang tekak rasa. Seronok baca info-info ni untuk mengingati diri sendiri kembali mengenai halal haram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge