Call nowWhatsapp

Pulih Carpal Tunnel Sydrome dan Turun 10kg Dengan Detox Shaklee

carpal tunnel syndrome

Teruja juga saya nak cerita tentang masalah Carpal Tunnel Syndrome ni. Ada salah seorang peserta #JomDetoxJutawan pun rupanya ada alami masalah ni. Cuba dengarkan perkongsiannya dalam video berikut:

Selesai masalah carpal tunnel selepas buat Detox Shaklee

Apakah Carpal Tunnel Syndrome?

Carpal Tunnel Syndrome dalam perubatan mengatakan ialah lorong sempit yang mana terletak dibahagian telapak pergelangan tangan. Terowong ini melindungi saraf median di bahagian tangan dan juga sembilan tendon yang membengkokkan jari tangan kita..

Dari tekanan yang dikenakan pada saraf median ia menyebabkan tangan berasa kebas, sakit, macam rasa kesemutan dan pada akhirnya tangan akan berasa macam lemah ya.

Faktor-faktor yang menyebabkan masalah kebas tangan ( numbness)

Antara faktor penyebab Carpal Tunnel Syndrome:

  • Pernah berlakunya kecederaan pada pergelangan tangan.
  • Bengkak air yang mana ia berkaitan dengan kehamilan atau menapouse
  • Mempunyai penyakit seperti rhenumatoid  dan kencing manis
  • Kerap melakukan pergerakan tangan yang berulang terutamanya suka sangat membengkok kan tangan kebawah

Dari segi functional medicine pula bagaimana?

  • Masalah kekurangan nutrisi. 

    Apabila badan kekurangan nutrisi penting daripada pemakanan, ianya akan melemahkan sistem sarag seterusnya kita akan mula berasa kebas tangan serta sesemut.
  • KEBAS menjadi penanda aras yang kita kekurangan vitamin B12.

    Paras mineral seperti KALSIUM, POTASSIUM dan POTASSIUM yang rendah juga menyebabkan kehilangan deria rasa di kawasan hujung kaki.
  • Gangguan yang dikenali sebagai carpal tunnel syndrome juga menjadi punca kehilangan deria rasa pada tangan dan jari. Aktiviti yang berulang-ulang seperti menaip menjadi punca tangan kebas dan akan bertambah teruk jika tidak dirawat dengan segera.
  • Jika anda mengalami kebas tangan ketika tidur ataupun ketika duduk, besar kemungkinan ianya berpunca daripada pengaliran darah yang tidak teratur sehingga boleh menyebabkan kehilangan deria rasa. Ini mungkin berpunca daripada pengumpulan plak yang bermula daripada masalah atherosclerosis dalam tangan.      
Bagaimana carpal tunnel syndrom boleh jadikan tangan kebas
Bagaimana carpal tunnel syndrom boleh jadikan tangan kebas

Simptom Carpal Tunnel Syndrome

  • Berlakunya kebas-kebas dibahagian tangan terutamanya pada ibu jari, jari telunjuk, jari hantu juga jari manis. Ia boleh melarat sehingga ke bahagian lengan. Biasa kebas-kebas ni akan berlaku ketika memandu kereta, memegang telephone , memegang surat khabar atau ketika bangun dari tidur. Normaly pesakit bila merasa kebas-kebas tangan akan mengoyangkan tangan mereka.
  • Kesakitan pada bahagian sendi dipergelangan tangan hingga lah keatas lengan ..bahu atau telapak tangan juga jari.
  • Tangan mula lemah bila memegang sesuatu dimana barang yang dipegang mudah jatuh.
  • Kurangannya rasa  pada jari terhadap rasa panas dan sejuk

**Sekiranya anda mengalami tanda-tanda sedemikian , jangan dibiarkan begitu saja, dapat rawatan secepat yang munkin kerana ia akan melibatkan kerosakan kekal pada saraf dan otot boleh terjadi nanti.

5 Tips Untuk Melegakan Masalah Carpal Tunnel Syndrome

Rasa kebas atau sesemut ini boleh berlarutan dalam jangka panjang atau sebentar sahaja. Anda dinasihati untuk mendapatkan rawatan segera untuk mengelakkan masalah yang lebih teruk.

  • Anda boleh melakukan urutan pada tangan untuk memperbaiki aliran darah serta mengurangkan rasa kebas. Gunakan minyak panas untuk memberikan kesan urutan yang lebih elok.
  • Cara yang paling mudah dan berkesan adalah balut tangan dengan tuala yang direndam dalam air panas. Pastikan anda mencubanya kerana kesannya sangat hebat.
  • Doktor mungkin akan preskrip ubat penahan sakit atau anti-inflammatory drug untuk rasa sakit dan masalah keradangan saraf. Di samping itu, pengambilan vitamin serta suplement yang diperlukan oleh badan juga sangat membantu.
  • Senaman mudah untuk melegakan rasa kebas : Genggam tangan untuk 5 saat dan regangkan kelima-lima jari untuk beberapa saat. Ulang balik sehingga anda berasa lega.  
  • Buat program detox Shaklee. Terbukti pun program ni berkesan untuk hilangkan masalah carpal tunnel syndrome seperti apa yang Puan Sa dalam video di atas sebutkan pengalamannya.

Cara Join Jom Detox Shaklee Untuk Masalah Carpal Tunnel Syndrome

Siapa yang boleh sertai program Jom Detox Jutawan?

Sesiapa pun boleh, malah mereka yang ada masalah kesihatan berikut pernah menyertai kami?

  • Pesakit kencing manis
  • Pesakit kolesterol tinggi
  • Pesakit obesiti / overweight
  • Pesakit migrain
  • Pesakit asthma
  • Pesakit ekzemapsoriasis dan lain-lain penyakit kulit
  • Pesakit darah tinggi
  • Pesakit masalah kewanitaan seperti PCOS, fibroid, cysts, kesuburan dll
  • Pesakit SLE
  • Mereka yang alami masalah carpal tunnel syndrome, risa (atau ganglion) dll
  • Dan ramai lagi

Anda boleh merujuk kepada link dibawah untuk maklumat lanjut:

Selain pulihkan carpal tunnel syndrome, Sa juga dapat turunkan berat 10kg dengan program Detox Shaklee
Selain pulihkan carpal tunnel syndrome, Sa juga dapat turunkan berat 10kg dengan program Detox Shaklee

Anda Berminat? Sertai #JomDetoxJutawan Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Sertai #JomDetoxJutawan Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Sertai JomDetoxJutawan Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

36 thoughts on “Pulih Carpal Tunnel Sydrome dan Turun 10kg Dengan Detox Shaklee

  1. nhazla says:

    mula-mula baca pasal penyakit ni terasa macam ngeri dan perlu mengambil berat. macam good sharing sangat. tapi bila sampai bab detoks ni, rasa tak perlu. makan je apa yang ada. cuma dalam kuantiti yang dibenarkan oleh kkm

    • Raihanah Ahmad says:

      terpulang pilihan masing2. kadang kita ni tak kena lagi, jadi percaya hanya perubatan moden boleh bantu. sehingga kita pun diuji macam mereka, masa tu tengoklah macamana kita kan.

  2. Zharif Azis says:

    owhh betul ke produk shaklee boleh bantu memulihkan syndrome nie ? lepas nie bolehlah sy war2kan pada kawan2 sy berkenaan nie. mesti antara mereka sedang mencari penawar utk syndrome nie

  3. Mimi Azirah says:

    Pernah kena kebas kebas tangan tapi tak sampai jadi lemahlah. Bahaya juga kan kalau kerap sangat jadi macam ni. Tapi bila timbul suatu simptom sakit tu seeloknya dikawal dan dicegha sebelum bertambah buruk.

  4. Qiss says:

    Pengambilan vitamin memang penting untuk tubuh kan. Bagus kalau ada kesedaran untuk ambil vitamin dari awal. Ilmu baru tentang Carpal tunnel syndrome ni. Bagus untuk elakkan terjadi.

  5. Mekyunie says:

    Mek alaminya ketika pregnant. Allahu, hanya yang pernah merasai je tahu bagaimana rasanya bila kebas jari. Biasa kalau kebas pun dalam smnit dua dah okei. Tapi ini tak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge