Diabetes Penyebab Masalah Buah Pinggang

By | 16 August 2017
Anatomi buah pinggang manusia

Kebanyakan pesakit buah pinggang yang hubungi saya adalah juga merupakan pesakit diabetes atau kencing manis. Kadang tu kita tak faham macamana diabetes boleh menyebabkan penyakit buah pinggang. Jadi artikel ini saya dapatkan maklumat untuk anda.

Seperti biasa, pencegahan daripada sebab atau punca utama adalah paling terbaik ya.

Diabetes Penyebab Masalah Buah Pinggang

Diabetes mellitus, atau diabetes, adalah penyakit di mana badan anda tidak mencukupi insulin atau tidak boleh menggunakan jumlah insulin yang normal. Insulin adalah hormon yang mengawal jumlah gula dalam darah anda. Tahap gula darah yang tinggi boleh menyebabkan masalah di banyak bahagian badan anda.

Sebelum itu jemput tonton video di bawah:

Ada 2 jenis diabetes iaitu:

  • Diabetes type 1: biasanya berlaku pada kanak-kanak. Ia juga disebut sebagai diabetes permulaan atau diabetes yang bergantung kepada insulin. Bagi jenis ini, pankreas sudah tidak dapat menampung insulin dan anda perlu mengambil suntikan insulin di sepanjang hayat anda.
  • Diabetes type 2: biasa berlaku kepada mereka berusia lebih 40 tahun. Dalam type 2, pankreas anda membuat insulin tetapi badan tidak dapat menggunakannya dengan betul. Tahap gula dalam darah yang tinggi dapat dikawal dengan diet atau pengambilan ubat.

Bagaimana diabetes boleh menyebabkan penyakit buah pinggang kronik (CKD)?

Bila anda mendapat diabetes, ini bermakna terdapat saluran darah terutama yang kecil / halus telah cedera. Apabila saluran darah yang kecil ini terutama yang berada di dalam buah pinggang cedera, buah pinggang anda telah terjejas fungsinya. Ia tidak dapat lagi membersihkan badan anda dengan betul.

Keadaan ini akan menyebabkan:

  1. Tubuh mengekalkan lebih banyak air dan garam daripada yang sepatutnya
  2. Menyebabkan kenaikan berat badan
  3. Menyebabkan bengkak buku lali
  4. Boleh menyebabkan kandungan protein di dalam air kencing
  5. Bahan buangan yang tidak dapat dikumuhkan akan semakin bertambah dalam darah anda.
  6. Kerosakan saraf dalam badan anda, menyebabkan anda sukar mengosongkan pundi kencing. Apabila ini berlaku, tekanan yang disebabkan pundi kencing yang penuh menyebabkan kecederaan kepada buah pinggang.
  7. Air kencing yang tersimpan untuk jangkamasa lama boleh menyebabkan jangkitan, dan pesatnya bakteria di dalam air kencing (air kencing mempunyai tahap gula yang tinggi).

Jadi, nampak tak bagaimana bahayanya jika anda ada masalah diabetes, dan bagaimana ia boleh menyebabkan kerosakan kepada buah pinggang anda? Tidak hairanlah mengapa di kalangan pesakit diabetes terutama pesakit selama belasan tahun akhirnya mendapati buah pinggang mereka telah rosak.

diabetes dan buah pinggang

Bagaimana diabetes boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang

Adakah semua pesakit diabetes akan mengalami kegagalan buah pinggang?

Bukan semua pesakit diabetes akan mendapat masalah kegagalan buah pinggang. Statistik menyatakan:

  • 30% daripada pesakit diabetes type 1
  • 10 – 40% daripada pesakit diabetes type 2

Tanda awal penyakit buah pinggang pada pesakit diabetes

Tanda awal penyakit ginjal diabetes adalah peningkatan penghasilan albumin dalam air kencing. Apabila buah pinggang anda gagal, tahap darah urea nitrogen (BUN)  serta tahap kreatinin dalam darah anda akan meningkat. Anda juga mungkin mengalami loya, muntah, kehilangan selera makan, kelemahan, keletihan, gatal-gatal, kekejangan otot (terutama di kaki anda) dan anemia (kiraan darah rendah). Anda mungkin mendapati anda memerlukan kurang insulin. Ini kerana buah pinggang berpenyakit menyebabkan pecahnya insulin.

Adalah penting untuk anda melakukan pemeriksaan setiap tahun. Ada tanda-tanda lain seperti:

  • Albumin / protein dalam air kencing
  • Tekanan darah tinggi
  • Bengkak kaki dan kaki, kekejangan kaki
  • Pergi ke bilik mandi lebih kerap pada waktu malam
  • Tahap tinggi BUN dan kreatinin dalam darah
  • Kurang memerlukan ubat insulin atau anti diabetes
  • Morning sickness, mual dan muntah
  • Kelemahan, kelumpuhan dan anemia
  • Gatal-gatal

Sebagai orang yang menghidap diabetes, anda perlu darah, air kencing dan tekanan darah anda diperiksa sekurang-kurangnya sekali setahun. Ini akan membawa kepada kawalan yang lebih baik terhadap penyakit dan rawatan awal tekanan darah tinggi dan penyakit buah pinggang. Mengekalkan kawalan diabetes anda boleh mengurangkan risiko anda mengalami penyakit buah pinggang yang teruk.

Apa akan berlaku jika buah pinggang saya rosak?

Pertama, doktor perlu mengetahui sama ada diabetes anda yang telah menyebabkan masalah buah pinggang. Ada juga penyakit lain boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.

Buah pinggang anda akan berfungsi lebih baik dan bertahan lebih lama jika anda:

  • Kawal diabetes anda
  • Mengawal tekanan darah tinggi
  • Dapatkan rawatan untuk jangkitan saluran kencing
  • Betulkan sebarang masalah dalam sistem kencing anda
  • Elakkan apa-apa ubat-ubatan yang boleh merosakkan buah pinggang (terutama ubat-ubatan kesakitan over-the-counter)

Sekiranya tiada masalah lain yang dijumpai, doktor anda akan cuba mengekalkan buah pinggang anda selama mungkin. Penggunaan ubat-ubatan tekanan darah tinggi yang dikenali sebagai angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitor berupaya untuk membantu memperlahankan kehilangan fungsi buah pinggang.

Rawatan Buah Pinggang Untuk Pesakit Diabetes

Kegagalan buah pinggang tahap akhir bermakna buah pinggang anda tidak dapat menyokong anda dalam keadaan sihat, justeru anda mungkin memerlukan rawatan seperti dialisis atau transplant buah pinggang. Situasi ini berlaku jika fungsi buah pinggang anda hanya sekitar 10-15% sahaja.

Tiga jenis rawatan boleh digunakan untuk penyakit kegagalan buah pinggang, iaitu:

  1. Pemindahan buah pinggang (transplant)
  2. Hemodialisis
  3. Dialisis peritoneal

Tips Untuk Mengekalkan Fungsi Buah Pinggang

tips untuk kesihatan buah pinggang

Tips untuk memastikan kesihatan buah pinggang

Sentiasalah berhubung dengan doktor anda. Antara perkara yang wajib diambil kira untuk mengekalkan kesihatan buah pingang adalah:

  • Ikuti pemeriksaan dengan doktor anda mengikut jadual
  • Mengekalkan kawalan gula darah anda dengan baik
  • Mengawal tekanan darah tinggi (kurang daripada 130/80 * pada kebanyakan pembacaan)
  • Berhenti merokok
  • Senaman secara teratur
  • Buat pilihan makanan yang betul
  • Elakkan berlebihan alkohol
  • Jumpa doktor anda jika mempunyai masalah dengan kencing
  • Dapatkan tidur yang mencukupi
  • Pengambilan suplemen yang selamat dan berkesan

Paling baik adalah elakkanlah daripada penyakit diabetes, sekaligus kita dapat melindungi buah pinggang kita daripada rosak. Anda ambil berat kesihatan anda?

 

Sekiranya anda mencari hidup yang sihat dan berpanjangan, Shaklee telah membuktikan bahawa produk kami boleh memberikan hidup yang lebih sihat, bertenaga, muda pada tahap selular. Pilihan di tangan anda, saya telah pun memilih yang terbaik dan saya yakin anda juga akan memilih yang terbaik. Jadi inilah kenapa #WhyIShaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah  SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
#CoachDetoxAnda
#PakarVivix

#CoachShaklee
Shaklee Gombak

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at vitamin-cerdik.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di vitamin-cerdik.com.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.

38 thoughts on “Diabetes Penyebab Masalah Buah Pinggang

    1. Raihanah Ahmad Post author

      haa betul. memang kalau kita pcos kena jaga betul2 takmo kena diabetes

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      manis2 dan segala yang manis tak boleh sis

      Reply
  1. anies

    beberahari lepas sy terbaca kt 1 site ni…. kata penulis tu, dia br shj kehilangan kwn dia… muda lg belum smpi 30. kwn nyer meninggal sbb kandungan gula terlampau tggi sbb arwah ni suka sgt minum air gas. air gas tu mcm dah air msk bg dia…

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      Allahu, kena ada kesedaran gula ni tak elok untuk kita

      Reply
  2. Sheila Adziz

    haish… takut bila bc penyakit bahaya ni… btl la pasal minum n makan manis… thanks to sharing sis…. kena hati-hati ambil makanan n minuman ni…

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul. hati2 dn ada keazaman untuk berubah

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      haa betul, sebab tu digelar penyakit sistemik

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      kat malaysia ni, ramai tak beringat, tu masalahnya

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      Allahu, take care sis. MMg ada gak customer saya yang asal darah tinggi dan kemudia dapat sakit buah pinggang. Dia amalkan vivix jugala

      Reply
  3. Wan Syahida

    Sekali dah rosak buah pinggang, memang dah tak leh patah balik kan kak anah?? Bahayanya Diabetes. Mak mertua shye la teruk diabetesnya. Paling risau kalau one day kena buat dialisis. Currently everyday kena cucuk insulin. Duk bantu control supaya tak rosak buah pinggangnya dengan Vivix dan Vitamin C sekarang ni.
    Wan Syahida recently posted…Khasiat Omega-3 yang Menyokong Kesihatan JantungMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      mak mertua kak anah tak makan pujuk dan nasihat, kencing manis belas2 masih tegar nak minum kopi gula

      Reply
  4. nikkhazami

    syukur sangat sebab bebas penyakit.. diabetes dan buah pinggang ni sangat femes dah boleh serang sesiapa sahaja.

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      Alhamdulillah ni, jaga kesihatan je skearang ni

      Reply
  5. Azhani Azhar

    Betul tu.. diabetes yg x dijaga boleh bawa kepada byk komplikasi lain dan salah satunya penyakit vuah pinggang..
    Sbb tu doktor2 selalu sgt nasihatkan jaga paras gula..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge