Call nowWhatsapp

Cara Pulih Daripada Covid19 Corona Virus

Jus ubi bit, epal dan berries antara jus popular untuk menggalakkan sistem imun atau immune booster

Ada sembang-sembang dengan mak tentang virus Corona. Ada soalan yang beliau tanya tentang bagaimana boleh sembuh dan pulih daripada penyaki Covid19.

Saya fikir-fikir, macamana ya nak jawab. Maka saya tuliskan artikel di bawah.

Sistem Pertahanan Mesti Kuat

Badan kita ada beberapa lapisan pertahanan.

1. Kulit

Kulit ni ibarat pagar, tak bagi orang masuk dalam sesuatu kawasan.

Tapi walaupun ada pagar keliling kawasan tapi mesti ada pintu masuk, kan?

Jadi pintu masuk ialah mulut, hidung dan mata. Virus boleh masuk dalam badan kita melalui bukaan ini.

Kalau pakai mask, seolah olah kita ada ‘jaga’ untuk pastikan susah sikit virus nak masuk.

Yang paling penting, tangan mesti sentiasa bersih, sebab tangan sahajalah yang boleh sentuh hidung, mata dan mulut!

2. Sel darah putih

Sel darah putih ibarat polis. Kerjanya ronda dan tangkap!

Apabila virus berjaya masuk dalam badan, sel darah putih yang bernama neutrophil, macrophage dan beberapa lagi, terus akan kesan,

“eh ini benda asing, ini musuh”

Lalu mereka terus tangkap dan musnahkan.

Jadi mereka berlawan, mana lebih laju, virus masuk dan membiak atau keupayaan sel darah putih untuk tangkap virus ni?

Kalau jumlah virus yang ada dalam badan tinggi memang susahlah sel darah putih nak menang.

Team ini juga dibantu oleh beberapa lagi sel lain dalam badan yang lebih kompleks.

Jadi apa tahap seterusnya?

Cara Pulih daripada Virus Corona Covid19
Cara Pulih daripada Virus Corona Covid19

3. Antigen Presenting Cells (APC)

APC ni macam unit khas.

Ada 3 komponen utama unit khas, dendritic cells, macrophages dan B cells.

Sementara sel darah putih cuba lawan dan bertahan, Team APC yang khas mengkaji tentang virus yang baru ini.

Mereka akan study macam mana ia bertindak, macam mana kaedah ia menyerang sel dalam badan, apa keupayaan virus (ibarat unit khas yang elit dan bijaksana).

Selepas dah study, unit khas ini akan cari jalan macam mana untuk kalahkan virus ni.

Proses kompleks ini perlukan masa. Jadi polis akan berlawan dulu supaya badan ada masa nak laksanakan proses ini. Selepas 1-2 minggu B cells dari team khas akan berjaya hasilkan antibodi.

Antibodi untuk penyakit Covid-19 ini sangat khusus kepada sars-cov-2.

Setiap penyakit ada antibodi yang berlainan.

Antibodi untuk denggi lain.
Antibodi untuk H1N1 lain.
Antibodi untuk Hepatitis B lain.

Antibodi boleh bertindak menghalang virus dari masuk dalam sel atau menghalang virus dari membiak. Ada bermacam cara sesuatu antibodi bertindak tetapi yang penting ia sangat specifik kepada sesuatu virus.

Ia ibarat kunci dan mangga. Hanya kunci itu sahaja boleh buka mangga tersebut.

Jadi, badan yang sihat akan mampu hasilkan antibodi dalam kuantiti yang banyak, semakin lama semakin banyak. Ia bermula dengan IgM dan kemudian diganti dengan IgG yang lebih berkekalan.

Jadi antibodi inilah yang akan lawan dengan sars-cov-2 sehingga berjaya mengalahkannya.

Apabila antibodi dalam badan menang, pesakit Covid-19 akan sembuh insya Allah.

Sebab itulah orang yang telah sembuh memiliki tahap antibodi yang tinggi dalam badan.

Dan antibodi ini ada memori yang kuat.
Kalau bila-bila lepas dah sihat ni, virus masuk semula dalam badan, ia akan terus diaktifkan, badan boleh hasilkan antibodi serta merta tak perlu tunggu 1-2 minggu dah.

Macam itulah kita terlindung dari mendapat jangkitan berulang kali. Macam itulah dikatakan telah ada imuniti!

Bagaimana interferon bertindak`Bagaimana interferon bertindak`Bagaimana interferon bertindak
Bagaimana interferon bertindak

Tidak Semua Orang Berupaya Hasilkan Antibodi

Tetapi tidak semua orang ada keupayaan nak hasilkan antibodi dengan sempurna.

  • Ada orang yang ada immuniti yang lemah.
  • Ada yang kalah melawan sars-cov-2.
  • Ada yang kena komplikasi yang parah.
  • Ada yang badan alami radang yang serius.

Jadi keadaan berbeza bagi setiap orang.

Alhamdulillah setakat ni nampak kanak-kanak, remaja dan orang muda, ramai yang sembuh tanpa komplikasi.

Yang kalah adalah lebih kepada mereka yang lebih tua, lelaki, perokok dan yang ada penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung dan cancer.

Golongan ini perlu dilindungi.

Mereka golongan yang lebih berisiko untuk tidak sembuh tetapi alami komplikasi teruk jika dapat jangkitan Covid-19.

Jadi macam mana untuk kita semua tingkatkan imuniti masing-masing?

1. Jaga pemakanan, mesti cukup nutrisi (macro n micro nutrients kena cukup)

2. Jaga jadual tidur, pastikan cukup dan teratur (badan paling aktif hasilkan immuniti pada waktu awal malam jika kita tidur bermula dari jam 11 malam).

3. Jaga emosi dan spiritual, banyak kan berfikiran positif dan elakkan stress yang teruk (solat, doa, zikir dan baca al Quran sangat membantu membina emosi yang lebih stabil)

4. Jaga kebersihan diri & persekitaran (pastikan tangan sentiasa bersih, lindungi kulit dan pakaian biar bersih, kawasan rumah pun mesti bersih)

Lega batuk dan masalah pernafasan selepas mengambil Vivix Shaklee
Lega batuk dan masalah pernafasan selepas mengambil Vivix Shaklee

Testimoni Set Imun Shaklee Untuk Pulih Corona Virus

Alhamdulillah semalam saya dikhabarkan seorang pesakit #Covid19 telah pulih selepas 10 hari ditahan di wad. Antara yang beliau amalkan ialah full set imun Shaklee. Anda boleh baca keterangan lanjut dalam screenshot berikut.

Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee
Pesakit Corona Virus sembuh selepas ambil set imun Shaklee

Alhamdulillah, yang penting kita dilandasan yang betul. Sebenarya nak sihat nak lindungi daripada penyakit, pastikan pemakanan kita sihat dan seterusnya amalkan suplemen yang selamat dan berkesan.

Bottom Line

Semoga kita yang sihat dalam lindungi diri sendiri dan juga lebih penting lagi, cegah dari jangkitan merebak kepada ahli keluarga kita yang berisiko.

Ada beberapa artikel saya tuliskan tentang Corona Virus dan tingkatkan sistem imun, anda boleh baca di pautan berikut:

Anda Berminat? Dapatkan Set Berpuasa Shaklee Sekarang!

Nak tahu bagaimana saya buang 21kg dalam masa 6 bulan sahaja? Atau anda ada masalah kesihatan yang memerlukan anda ubah gaya hidup? Ayuh sertai saya di program #JomDetoxJutawan, boleh wasap saya ya.

Bagaimana Nak Beli Set Puasa Shaklee?

Sila hubungi 012-2195919 atau klik link di bawah

Klik untuk Beli Set Puasa Shaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Beauty Consultant
Shaklee Gombak

11 thoughts on “Cara Pulih Daripada Covid19 Corona Virus

  1. Nadia johari says:

    Yup, antibodi kene kuat, makan kene betul. Jaga kebersihan paling penting. Coronabukan main2. Tak corona pun semua tu penting. Makan suplement, vitc untuk kuatkanantibodi kita

  2. Fas says:

    Jika benar, apa kata Shaklee buat sumbangan dan bagi pasa frontliners atau yg sedang nak pulih produk tu.. Kan ada ramai jutawan Shaklee… masa inilah mrk boleh menyumbang kan?

  3. Mohamad Khairil Bin Hassan says:

    Wah nampaknya betul2 berkesan shaklee ni. Lepas ni bolehlah beri cadangan pada mereka di hospital untuk gunakan shaklee sebagai salah satu cara untuk melawan shaklee. Mungkin jugak boleh beri cadangan pada negara2 lain 😊

  4. Ruby says:

    Ramai yang sembuh PKP pun cakap perkara sama. Cuma yang pesakit berusia amat sukar untuk lakukan amalan ni semua. Sebab mereka mengalami penyakit lain. Terutama bahagian organ buah pinggang. Terlalu banyak ubatan dan suplimen sehinggan tidak dapat diproses oleh buah pinggang. amalan 3 liter air juga mungkin sukar utk mereka. semoga kita yang sihat terus amalkan gaya hidup yang sihat ok.
    Ruby recently posted…100,000 Laporan Skor CTOS Percuma Untuk Rakyat MalaysiaMy Profile

    • Mimi Azirah says:

      Kebanyakan pesakit Covid-19 ni sembuh kerana sistem ketahanan tubuh mereka kuat melawan virus tu kan. Sebab tu kalau yang ada penyakit kronik memang agak sukar nak survive bila positif Covid-19

  5. adianiez AIDA says:

    paling penting sekarang is stay at home. kekal sihat. jgn sesuka hati nak keluar rumah tanpa sebab.
    yg sedang dirawat, moga cepat pulih. ikut kata doktor. ikhtiar la dgn apa cara yg betul. suplemen salah satu cara.
    tapi kena ingat, semua kesembuhan kerana Allah.
    angka kematian masih ada… sedih sayuuu… kematian yg sepi. aduhai 🙁
    but, data kesembuhan meningkat. data positif ada, tapi dah berkurangan. legaaaaa kan bila dgr KKM beritahu semua ni.
    adianiez AIDA recently posted…Resepi Mudah Gerenti Jadi | Kek Pisang MoistMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge