Untuk Kulit Flawless, Bebas Jerawat

By | 12 June 2014

Untuk saya sendiri, masalah jerawat sentiasa je menghantui sejak usia remaja lagi. Saya pun pernah cerita sebelum ini bagaimana usaha memerangi jerawat menemui jalan buntu walaupun telah saya temui pakar dermatologi.

Kini tidak lagi. Dan saya menemui penyelesaian saya tanpa bahan kimia, bahan berbahaya atau tanpa kos yang tinggi. Ini paling penting. Sebelum saya berikan cadangan penyelesaian, jom kita lihat dulu apakah jerawat ini dan jenis-jenisnya.

Apa itu jerawat?


Bagaimana berlakunya jerawat



Menurut artikel Jerawat, jerawat adalah keadaan di mana pori-pori kulit tersumbat dan menyebabkan nanah berkumpul di dalamnya. Jumlah yang menderita akibat jerawat adalah sangat ramai dan tak kira siapa, lelaki mahupun wanita, dan tanpa mengira usia.

Apakah penyebab jerawat?


Ada macam-macam sebab yang boleh menyebabkan jerawat, paling common kata orang adalah sebab perubahan hormon dan stress. Jom kita lihat satu per satu

Sebab-sebab berlakunya jerawat


1. Perubahan hormon

Ini bermaksud perubahan hormon badan yang menyebabkan badan mengeluarkan kelenjar minyak (sabaceus gland). Bila kelenjar minyak dikeluarkan berlebihan, inilah menyebabkan pori-pori kulit dan folikel rambut tersumbat. Bila bergabung dengan bakteria pula, keluarlah ia sebagai jerawat.

2. Sel kulit telah mati

Ini boleh menyebabkan kesan jerawat yang lebih teruk. Apabila kelenjar minyak dikeluarkan secara berlebihan dan ia bergabung pula dengan sel kulit yang telah mati, boleh menyebabkan tersumbat menjadi bintik hitam atau putih. Sesetengah orang kata jerawat berlaku pada kulit muka, tetapi ada juga orang jerawatnya berlaku di belakang badan, leher dan dada.

3. Bakteria

Bakteria di kulit biasanya disebut sebagai p.acne, memang akan berkembang biak dengan suburnya dalam pori-pori yang telah tersumbat tadi. Ini menyuburkan lagi masalah itu, menyebabkan jerawat yang ada semakin membengkak dan pecah, boleh juga menyebabkan keradangan kepada kulit. Keadaan ini disebut sebagai jerawat batu. Sakit weh kalau kena ni. Kalau kena ni memang boleh menyebabkan parut yang sukar nak hilang.

4. Penggunaan Alat Kosmetik

Penggunaan alat kosmetik pada kulit turut boleh menyumbang kepada masalah jerawat. Ini macam masalah saya yang saya ceritakan di posting saya Set Kulit Shaklee Untuk kulit Bebas Jerawat. Alat kosmetik mengandungi minyak dan boleh menyebabkan masalah pori-pori tersumbat dan seterusnya menyebabkan masalah jerawat.

5. Pengambilan ubat-ubatan

Sesetengah ubat-ubatan boleh menyebabkan daya tahan menurun, seterusnya membuka peluang kepada meningkatnya aktiviti bakteria dan menyebabkan jerawat.

6. Telefon bimbit

Telefon bimbit biasa kita guna pada telinga dan berhampiran dengan kulit muka kita. Pada telefon bimbit pun banyak mengandungi bakteria secara tanpa kita sedari. Justeru selalulah cuci telefon bimbit dengan bahan pencuci bersesuaian.

7. Stress

Ini juga berkaitan dengan perubahan hormon. Apabila berlaku stress, badan akan mengeluarkan hormon tertentu yang boleh menyebabkan jerawat. Juga apabila berlaku stress, seseorang cenderung untuk mengambil makanan tidak sihat seperti coklat, makanan manis dll yang boleh menyebabkan pengeluaran kelenjar minyak berlebihan.

Jenis-jenis jerawat


Jenis-jenis jerawat


Tahap-tahap jerawat


1. Blackhead / whitehead

Ini merupakan pori-pori yang tersumbat pada kulit, samada terbuka atau tertutup. Jika terbuka, ia adalah blackhead dan kelihatan hitam. Sekiranya tertutup adalah whitehead, ia seperti benjolah putih. Kedua-duanya disebabkan oleh pori-pori yang tersumbat dan sel kulit mati.

2. Jerawat biasa

Ini semua maklumlah macamana rupanya. Biasanya memerah dan tertonjol. Ini terjadi disebabkan oleh bakteria (pada jari, telefon bimbit atau pada kulit itu sendiri) disamping disebabkan oleh alat kosmetik.

3. Jerawat batu atau cystic acne

Ini adalah jerawat yang tumbuh besar dan berlaku keradangan pada kulit. Biasanya berlaku kepada seseorang yang mempunyai:
a) kelenjar minyak yang sangat aktif (over active)
b) pertumbuhan sel kulit yang abnormal (tidak normal daripada sel-sel kulit biasa)
c) memiliki respon yang berlebihan ke atas masalah radang sehingga meninggalkan parut di kulit.

Tips Atasi Masalah Jerawat


1. Minumlah air sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Air boleh meneutralkan ph badan dan memberikan bendalir yang diperlukan oleh badan.

2. Jauhi stress, amalkanlah amalan kerohanian, banyakkan bersabar dan selalu berfikir positif.

3. Lebihkan pengambilan makanan yang terdiri daripada sayur-sayuran segar dan buah-buahan

4. Selalulah cuci muka dengan air bersih.

5. Amalkan kebersihan yang baik (seperti kerapkan mencuci helmet, tudung, telefon bimbit dll)

6. Jangan picit jerawat secara paksa, otherwise boleh menyebabkan parut.

7. Jika perlu, cuci muka dengan pencuci yang sesuai seperti pencuci muka Shaklee.

8. Kurangkan pengambilan makanan tinggi gula dan karbohidrat.

9. Amalkan senaman secara berkala supaya sel-sel badan sihat.

10. Boleh amalkan pemakaian bahan facial yang selamat dan semulajadi. Shaklee turut mengandungi set penjagaan kulit muka yang insyaAllah selamat dan semulajadi, tanpa bahan kimia berbahaya.

Set Enfuselle produk penjagaan kulit Shaklee bebas bahan kimia berbahaya diperbuat daripada bahan-bahan semulajadi


11. Amalkan pengambilan suplemen yang dapat membantu menyihatkan sel-sel badan.

Set Kulit Shaklee Untuk kulit flawless dan bebas jerawat


Basically produk shaklee untuk penjagaan kulit adalah
 
1. Esp
2. Bcomplex
3. Gla
4. Vita c
5. Vita e
6. Collagen powder
7. Vivix


Banyaknya, perlu ambil semua ke? Tak semestinya, ia bergantung kepada diri anda sendiri. Sebab ini cuma suplemen, iaitu pemakanan tambahan yang diperlukan oleh kulit anda.

Fungsi-fungsi produk ini berlainan iaitu:

 

1. Vita E: Melindungi kulit daripada radikal bebas yang merosakkan kulit, kecutkan jerawat, memudarkan parut jerawat.

 

2. Vita C: Sebagai antioksidan yang kuat, meningkatkan pertahanan badan, membantu dalam penghasilan kolagen dan memberikan kulit yang lebih sihat, cantik dan gebu

 

3. ESP: sebagai protein berfungsi membina sel-sel badan yang sihat menghasilkan kulit yang sihat.

 

4. CoQ Health: membantu peredaran darah yang sihat dan memberi tenaga kepada sel kulit.

 

5. Shaklee Collagen Powder: menjadikan kulit lebih lembap, keanjalan kulit, kurangkan pigmentasi, memudarkan parut, jeragat dan tona tidak sekata.

 

6. Vivix: merawat sehingga ke tahap DNA badan.


2 minggu dah boleh dapat hasilnya? Jom kita tengok testimoni


  

Jerawat batu pulih dengan set kulit Shaklee
Jerawat batu pulih dengan set kulit Shaklee

 

Testimoni kulit jerawat pulih dengan Shaklee
Testimoni kulit jerawat pulih dengan Shaklee

 

Lelaki pun boleh pulih jerawat dengan set kulit Shaklee
Lelaki pun boleh pulih jerawat dengan set kulit Shaklee


Ambillah langkah yang pantas untuk lindungi kulit anda, anda boleh dapatkan khidmat perundingan terbaik daripada kami, ya hanya daripada kami. Sempat lagi ni untuk rawati masalah kulit anda menjelang raya lebih kurang sebulan setengah lagi. Kalau bukan untuk raya pun, untuk anda sendiri tampil lebih gojes, menawan dan berkeyakinan.

Set Kulit Shaklee untuk kulit bebas jerawat
Set Kulit Shaklee untuk kulit bebas jerawat

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge