Semuanya Tentang Shaklee Collagen Powder (SCP)

By | 1 August 2013
Apa itu Collagen?
Ia adalah tisu penyambung yg membantu dalam mengekalkan kekuatan & keanjalan kulit, rambut, kuku, ligamen, otot, tulang, sendi, tendon, mata, gusi dan saluran darah.
—————————————————————————————–

(1)
a. FUNGSI-FUNGSI Shaklee Collagen Powder :

Mengekalkan kelembapan dan mencegah kedutan – Kolagen merupakan komponen utama dalam kulit kita. Ia mempertingkatkan penghasilan sel-sel baru, membantu memelihara keremajaan kulit, melembut dan membuatkan kulit lebih bercahaya. Kolagen juga efektif untuk menghilangkan kedutan dan mencegah proses penuaan kulit.

  ♥ Memulihkan masalah kulit – Apabila kolagen disuntikkan ke dalam kulit yang terluka, ia akan menstimulasikan pertumbuhan sel-sel kulit baru dan menyediakan perlindungan kepada kulit. Kolagen sangat efektif untuk memulihkan parut, pengecutan ephithelium, kedutan dan garis-garis halus.

  ♥ Mencantik dan menyuburkan rambut – Nutrisi dalam kulit kepala sangat penting untuk memelihara kesihatan rambut. Kandungan kolagen dalam lapisan korium merupakan bekalan nutrisi kepada epidermis, rambut dan kuku. Kekurangan kolagen menyebabkan rambut kering dan bercabang, manakala kuku menjadi kusam dan mudah pecah.

Menegangkan payudara – Kesan kolagen untuk menegangkan payudara sudah pun diketahui umum. Payudara sebenarnya terbentuk oleh jaringan-jaringan penyambung dan kumpulan lemak yang berperanan sebagai penyokong bagi pembentukan payudara. Kolagen merupakan komponen utama dari jaringan-jaringan penyambung dan bertindak dengan protein polisakarida untuk membentuk satu jaringan yang kuat untuk menyokong dan menegangkan payudara.

Menguatkan tulang – Penyatuan kolagen yang secukupnya adalah penting untuk membentuk kerangka tulang yang kuat. Oleh itu,kolagen juga dikenali sebagai kerangka tulang. Masalah osteoporosis dan kekejangan kaki adalah berpunca darpadai kehilangan kolagen yang membentuk 80% daripada jumlah kepadatan tulang sedangkan kehilangan kalsium, magnesium dan fosforus hanya 20%. Pengambilan kalsium tambahan sebenarnya tidak dapat menangani masalah tersebut. Hanya dengan pengambilan kolagen yang mencukupi dapat mengembalikan kepadatan tulang yang normal, dan juga dapat memperlambatkan osteoporosis.

Mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi – Kolagen dapat merapatkan sel-sel dan mempercepatkan pembentukan sel-sel baru. Dengan fungsi ini, ia secara efektif dapat mencegah pengumpulan pigmen dan racun, membantu mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi.

  ♥ Melambatkan proses penuaan kulit – Seiring dengan peningkatan usia dan gaya hidup yang sibuk, kandungan kolagen dalam kulit akan semakin berkurangan dan kerana itu, kulit menjadi kering dan kusam. Pengambilan kolagen secara berterusan dapat membantu kulit untuk menyeimbangkan semula kolagen yang berkurangan.

=========================================
b. FUNGSI SETIAP BAHAN/RAMUAN DLM COLLAGEN :

  • Kolagen ikan : Memberikan kesan elastin, mengekalkan kulit lebih anjal
  • Ekstrak kulit kerangan : Mengandungi glukosamina sbg pelincir bg sendi, menghidrat mata, & melegakan ketidak selesaan mata
  • Lactobacillus acidophilus : Meningkatkan penyerapan kolagen
  • Ekstrak biji Camellia Japonica : Mengandungi acid oleik dan isoflavon. Membekalkan nutrisi dan penghidratan
  • Ekstrak Pfaffia : Merawat rambut gugur, ketidakseimbangan hormon, dan meningkatkan tenaga batin. Meningkatkan prestasi dan tenaga
  • Vitamin c : Menggalakkan pengeluaran kolagen dan menentang radikal bebas.
  • Vitamin B2 & B6 : membekalkan tenaga yang penting dalam proses pengeluaran kolagen didalam sel tubuh.

=========================================

2. Simptom kekurangan kolagen
–          Garis2 kesan ketawa, kedutan, lingkaran hitam bawah mata, kesan bengkak bawah mata(eyes bag), penglihatan kabur
–          Gusi yang tidak sihat
–          Garis halus kelihatan pada leher
–          Payudara dan punggung kelenturan
–          Kuku senang pecah, pudar dan kekuningan
–          Rambut menjadi kering dan bercabang di hujung
–          Liang roma menjadi lebih besar, pigmentasi, jeragat, kulit kekuningan
–          Kulit hilang keanjalan, lebih kering
–          Kelihatan tua daripada umur sebenar
–          Organ dalaman tidak berfungsi dengan berkesan
–          Kehilangan kalsium, sakit belakang, sakit sendi



3. Sumber makanan – dari mana kita boleh dapatkan kolagen dari diet harian kita? cth ikan ke, daging ke??

Berikut adalah contoh makanan Makanan dan buah yang Mengandung Kolagen

Buah StrawberryKandungan vitamin C dalam strawberry memiliki peran penting untuk mengurangi efek penuaan seperti keriput dan kulit kering kasar. Penelitian mengungkap bahwa vitamin C bermanfaat menangkal radikal bebas dan merangsang pembentukan kolagen sehingga memunculkan efek yang menghaluskan kulit. Strawberry juga mengandung asam ellagic yang dapat melindungi serat elastis, yang bertugas menjaga struktur kulit tetap utuh, menjaga kekencangan serta melawan enzim perosak kulit.

Bawang putihBawang putih mengandung belerang yang membantu tubuh Anda memproduksi kolagen. Kandungan lainnya yaitu asam taurine dan lipoid bekerja untuk memperbaiki serat kolagen.

Buah TomatoTomato mengandung likopen yang merupakan antioksidan tinggi untuk menghambat enzim kolagenase / enzim yang merosakkan ikatan peptida pada kolagen

IkanMengonsumsi ikan yang mengandung omega 3 seperti tuna, salmon, sarden dan ikan trout dapat membantu menjaga kulit tetap sehat bercahaya. Kandungan Asam lemak omega 3 EPA (asam eicosapentaenoic) berperan dalam membentuk kolagen.


5. Shaklee difference

a) Tiada aditif: Ramuan serbuk kolagen adalah 100% tulen, semulajadi dan selamat, tiada perangsang, tiada gula, tiada pengawet, tiada pewarna.

b) Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.

c) Mudah: Sangat mudah dilarutkan dalam air, senang dibawa ke mana2, mudah juga untuk dimakan.dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

d) Rasa aneka: Campur dengan dengan minuman buah2an kegemaran, ESP atau pon mealshake.

e) suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen,

f) kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah.

g) Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton

Kenapa Collagen Powder Shaklee terbaik?

Kolagen Daripada Sisik Ikan MerahKolagen ni datangnya dari bnyk sumber, ada produk yang berasal dari tomato, blueberry, brokoli, rumpai laut mcm2 lah ..Tapi Kolagen Shaklee berasal dari sisik ikan merah..Kenapa ye?Tahukah anda ikan merah hidup secara bebas dalam lautan sedalam 5000m (5km)? Makin dalam lautan tu makin tinggi tekanannya kan dan sebab tulah ikan biasa sukar untuk hidup dalam kedalaman tersebut. Berbeza dengan ikan merah, ikan merah boleh menahan tekanan sehingga 20 pound ( 9kg), bertelur dan hidup bebas dalam kedalaman tersebut. Sebab inilah ikan merah sumber kolagen terbaik dan tahan lasak:Sangat lasak dan elastikKepaduan sel yang sangat tinggiTinggi kapasiti dalam mengekalkan kelembapanJisim molekul yang sangat rendah

Apa pula yg dmaksudkn dgn JISIM MOLEKUL YANG SANGAT RENDAH?

Bilangan asid amino dalam molekul biasa (300000 dalton) sangat besar dan sukar diserap oleh tubuh..bukan tidak diserap langsung tetapi drpd 100% mungkin yang sampai kedlm sistem cuma beberapa %, secara mudahnya kurang dari 100%.Berbeza dengan Collagen Powder, bilangan asid amino cuma 3 (1000 dalton) dan ini memudahkan penyerapan kedalam sistem badan. (Penyerapan Unggul) Jadi tiada yang terbazir dan kesan nya akan dapat dirasai lebih cepat!Kolagen lain yang mempunyai jisim >300 000 dalton perlu melalui Stomach Digestion –> Intestinal Digestion –> Breakdown protein into amino acid..banyak kan prosesnye dan yang sampai ke lapisan dermis pun tidak 100%.Shaklee Collagen Powder yg mempunyai jisim molekul 1000 dalton, sgt ringan dan mudah diserap ke lapisan dermis. HIGHEST ABSORPTION-WITHOUT DIGESTION

6. Dos pengambilan kolagen – Berapa mg sepatutnya tiap orang amik…

Step 1
Take a 6 g collagen supplement in the morning on an empty stomach. According to “Focus on Nursing Pharmacology,” 6 g of collagen twice per day is the minimum dosage required for therapeutic benefits. Taking collagen on an empty stomach maximizes absorption. Wait at least 30 minutes after taking your supplement to eat breakfast.
Step 2
Take a 6 g collagen supplement in the evening on an empty stomach. Wait at least 30 minutes after taking your supplement to eat.
Step 3
Plan on taking your collagen supplements at the same time each day to maintain stable levels of collagen in your system.



7. Waktu terbaik untuk ambil kolagen.

Anda boleh mengambilnya samaada awal pagi dimana penyerapan badan kita pada tahap terbaik atau pada waktu malam. Iaitu masa sebelum tidur apabila seluruh badan di dalam keadaan rehat Dan di dalam proses pertumbuhan semula. * Sebab masa kita ” REST” masa itu lah kolagen bertindak lebih berkesan. 


Nak tahu harga Shaklee? Hubungi

Raihanah Ahmad
Shaklee Independent Distributor (864679)
SMS/Whatsapp 0122195919

Email: ahmad.raihanah@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge