Rawatan Terbaik Untuk Sakit Sendi Dan Lutut

By | 13 July 2017
Resveratrol Bantu Melegakan Sakit Lutut

Mungkin sebahagian daripada anda telah tahu, mungkin ramai masih sangsi. Dalam posting kali ini saya ingin kongsikan maklumat berkaitan sakit sendi dan lutut di kalangan kita. Sakit sendi bukan asing pun daripada kita. Orang muda pun telah ada simptom ini betul tak? Ada kawan saya berumur lewat 20an pun telah alami sakit lutut.

Sakit lutut pun sinonim dengan orang tua. Tengok saja di masjid / surau yang ibu bapa kita kunjungi, boleh bilang jari berapa orang yang jalan masih segak dan tegap. Yang lain mesti perlu berpegang pada tiang / pemegang untuk berjalan, terutama turun / naik tangga. Untuk solat pun perlukan kerusi atau tongkat berkaki 4.

Artikel ini akan memberikan manfaat kepada anda dari segi pengetahuan tentang sakit sendi dan lutut untuk membolehkan anda:

  1. Mencegah mendapat sakit ini seawal usia muda – kenapa penting dari muda? Supaya kita boleh tua dengan sihat dan tegap
  2. Membantu rawatan sakit lutut dan sendi orang tua kita. Bagi membolehkan mereka menunaikan ibadah dengan sempurna, dapat melalui hari tua dengan ceria dikelilingi anak dan cucu.

Jadi kesihatan sendi dan lutut sangat penting, tak kira muda atau tua. Sebab matlamatnya sama sahaja. Untuk kita jalani hidup dengan sihat dan dapat beribadah dengan selesa.

Apakah Sakit Sendi?

Sakit sendi merupakan ciri peradangan bersama (arthritis, seperti arthritis rheumatoid dan osteoartritis) dan jangkitan, dan jarang sekali ia boleh menjadi penyebab kanser sendi. Kesakitan di dalam sendi adalah punca biasa kesakitan bahu, sakit pergelangan kaki, dan sakit lutut. Kesakitan bersama juga disebut sebagai arthralgia.

Jenis-jenis sakit sendi

Terdapat beberapa jenis sakit sendi, antaranya:

  1. Sakit lutut: Sakit lutut mungkin merupakan sendi yang paling kerap rosak dan sangat terdedah kerana ia bergantung kepada berat badan sepenuhnya.
  2. Keradangan sendi: Jika anda telah cedera baru-baru ini dan tiba-tiba terasa sakit lagi, kemungkinan lapisan sendi dan tendon telah mengalami keradangan. Keadaan yang disebut sinovitis traumatik. Ia biasanya tidak menyebabkan kemerahan atau haba.
  3. Gout atau pseudogout: Jika kulit di atas sendi panas dan merah, dan rasa sakit datang dalam serangan berulang, punca itu mungkin sama ada gout. Gout biasanya menjejaskan sendi jari kaki pertama, sebelum menjejaskan sendi lain.
  4. Kerosakan pada tulang rawan di belakang lutut: Kesakitan lutut yang terasa lebih teruk semasa naik atau turun tangga boleh menjadi tanda luka yang rosak – keadaan yang dipanggil chondromalacia patellae.
  5. Haemarthrosis: Jika anda baru-baru ini mengalami kecederaan pada sendi lutut, seperti ligamen yang koyak atau patah lutut, ia boleh menyebabkan pendarahan ke ruang bersama. Ini dikenali sebagai haemarthrosis.

Keperluan Nutrisi Lengkap Bantu Rawat Sakit Sendi / Lutut

Penyelesaian melalui nutrisi yang lengkap merupakan salah satu ikhtiar. Berikut adalah beberapa nutrisi yang penting diambil untuk bantu masalah sakit sendi / lutut”

Collagen dengan Shaklee Collagen Powder

Apa kaitan collagen dengan sendi? Dulu saya pun tertanya-tanya berkenaan ini terutama bila pakar nutrisi mencadangkan saya gunakan collagen bila saya ada masalah osteoporosis. Walaupun ia berkaitan tulang, tapi bila saya study berkenaan collagen, saya dapati collagen adalah lebih daripada itu.

Collagen adalah komponen utama tisu penghubung dalam badan – kira-kira satu perempat daripada jisim badan kita, dan terdapat dalam kulit, otot, tendon, dan lain-lain.

Jika kita tidak mempunyai cukup collagen, kita menghadapi masalah besar. Terdapat beberapa jenis collagen yang berbeza dalam badan, masing-masing dengan peranan mereka sendiri. Antaranya:

  1. Filem lakonan Bruce Willis dan Samuel L. Jackson. Watak Jackson mempunyai sindrom Lobstein (osteogenesis imperfecta), penyakit kongenital yang mengakibatkan kegagalan menghasilkan collagen type I, yang mengakibatkan tulang yang sangat rapuh.
  2. Penyakit skurvi, walaupun kini telah hampir pupus. Vitamin C adalah faktor terpenting yang diperlukan untuk sintesis collagen. Tanpa vitamin C, pelbagai sistem terjejas, bermula dengan gigi rapuh. Ada kajian klinikal dibuat oleh seorang doktor British Royal Navy (James Lind) berkenaan ini.
  3. Begitu juga dengan osteoporosis. Collagen diperlukan untuk membina struktur tulang. Tanpanya, walaupun anda ambil kalsium setiap hari tanpa gagal, anda tetap akan mendapat osteoporosis.

Ketiga-tiga ini, osteoporosis, skurvi dan Lobstein pada dasarnya adalah penyakit kekurangan collagen. Tetapi yang menariknya, dapat teka tak apa yang tidak berfungsi yang menyebabkan masalah tersebut? Collagen.

Collagen adalah protein yang terdiri daripada asid amino. Spesifik kepada sendi dan tulang, asid amino yang diperlukan adalah glycerine, proline, hydroxyproline dan hydroxylysine.

Hydroxyproline memerlukan vitamin C untuk sintesisnya, mempunyai bentuk yang unik yang membolehkan gentian collagen berkeliaran di antara satu sama lain dan membentuk helai triple yang kuat.

3 asid amino yang diperlukan oleh sendi dan tulang disediakan oleh collagen

3 asid amino yang diperlukan oleh sendi dan tulang disediakan oleh collagen

Bagaimana Collagen Berfungsi

3 helai collagen ini mengikat bersama-sama untuk membentuk fibril yang akan digabungkan untuk membentuk serat yang kuat. Umpama tali, kalau ada 3 helai benang, diikat bersama-sama ianya lebih kuat betul tak?

Tali collagen ini panjang, fleksibel dan kukuh ini memberikan tulang rawan kekuatan, tegangan dan fleksibiliti. Serat collagen juga mempunyai hubungan silang untuk membentuk jaringan yang kuat.

Bagaimana collagen berfungsi untuk tulang dan sendi

Bagaimana collagen berfungsi untuk tulang dan sendi

Bagaimana Shaklee Collagen Powder Efektif Kepada Sakit Lutut

Apabila anda mengambil suplemen Shaklee Collagen Powder, ia diserap dengan cepat ke dalam peredaran darah dan diekstrak kepada sel yang memerlukannya (contohnya fibroblast dalam kulit, kondroit dalam rawan, osteoblast dalam tulang) dan tulang rawan di mana ia berfungsi sebagai isyarat untuk memacu sintesis Serat collagen yang baru.

Selain menyokong kesihatan, suplemen Shaklee Collagen Powder mempunyai manfaat pada kelembutan kulit, keanjalan dan penghidratan untuk mengurangkan pembentukan kerutan kulit. Terdapat juga bukti bahawa ia menawarkan faedah bagi orang yang mempunyai tulang rapuh (osteoporosis) kerana collagen adalah protein matriks penting yang membantu menghasilkan struktur di mana kalsium diletakkan.

  1. Suplemen collagen diserap dengan baik dan boleh merangsang sintesis collagen , untuk membantu mengekalkan struktur sendi dan mengurangkan ketidakselesaan sendi.
  2. Suplemen collagen meningkatkan tahap asid amino yang diperlukan untuk membuat collagen.

Terdapat kajian klinikal yang menyokong peranan collagen dalam membantu melegakan sakit lutut dan sendi. Anda boleh merujuk kepada link di bawah:

  1. A randomized controlled trial on the efficacy and safety of a food ingredient, collagen hydrolysate, for improving joint comfort
  2. Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature.
  3. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain.

Asid Lemak Omega 3 – Omega Guard

Asid lemak omega-3 dianggap asid lemak penting. Ia perlu kepada manusia, tetapi tubuh tidak dapat membuatnya. Jadi anda perlu dapatkannya daripada makanan. Juga dikenali sebagai asid lemak tak jenuh (PUFAs), asid lemak omega-3 memainkan peranan penting dalam fungsi otak, serta pertumbuhan dan perkembangan yang normal.

Ia juga telah menjadi popular kerana ia boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Persatuan Jantung Amerika (AHA) mengesyorkan makan ikan (terutama ikan berlemak seperti ikan tenggiri, ikan tasik, herring, sardin, tuna albacore, dan salmon) sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.

Penyelidikan menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 mengurangkan keradangan dan boleh membantu mengurangkan risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung, kanser, dan arthritis. Asid lemak Omega-3 sangat tertumpu di otak dan kelihatan penting untuk kognitif (ingatan dan prestasi otak) dan fungsi tingkah laku.

Malah, bayi yang tidak mendapat asid lemak omega-3 yang cukup dari ibu mereka semasa hamil berisiko untuk mengalami masalah penglihatan dan saraf. Gejala kekurangan asid lemak omega-3 termasuk keletihan, ingatan yang lemah, kulit kering, masalah jantung, perubahan mood atau kemurungan, dan peredaran yang lemah.

 

Bagaimana Omega 3 Membantu Masalah Lutut dan Sendi

  1. Kebanyakan kajian klinikal yang dibuat adalah berkisar tentang penyakit rheumatoid arthritis (RA), penyakit autoimun yang menyebabkan keradangan pada sendi. Namun beberapa kajian kecil mendapati omega 3 membantu mengurangkan gejala rheumatoid arthritis, termasuk sakit sendi dan kekejangan pagi.
  2. Asid lemak omega 3 mengandungi DHA (asid docosahexaenoic) dan EPA (asid eicosapentaenoic). EPA dan DHA boleh mengurangkan keradangan, yang menyebabkan bengkak dan kesakitan.

Antara kajian klinikal yang boleh anda rujuk adalah:

Fish oil in knee osteoarthritis: a randomised clinical trial of low dose versus high dose

 

Resveratrol dalam Vivix

Dalam satu jurnal kajian saintifik bertajuk Scientific Evidence and Rationale for the Development of Curcumin and Resveratrol as Neutraceutricals for Joint Health (Int J Mol Sci. 2012; 13(4): 4202-4232.), dapat disimpulkan bahawa telah terbukti resveratrol boleh membantu:

  • Mengekalkan dan memperbaiki fungsi dan struktur sendi.
  • Mengurangkan faktor yang menjadi punca kepada penyakit berkaitan sendi.

Seterusnya penyelenggaraan yang baik pada sendi normal, juga memberikan perubahan yang lebih baik terhadap kesan fisiologi kepada sendi termasuklah (faedah yang positif) daripada segi:

  • Kelebaran ruang sendi (joint space width on radiographs).
  • Pergerakan.
  • Kekakuan (stiffness).
  • Ketidakselesaan sendi.

Secara spesifiknya kajian saintifik ini dijalankan terhadap penyakit osteoarthritis (OA), iaitu sejenis penyakit pada sendi yang serius. Yang mana terjadinya radang pada sendi atau kerosakan pada tulang rawan. Orang yang sakit sendi biasa, kalau tidak dicegah daripada awal sangat mudah nak kena OA ni.

Kalau hendak lebih faham secara ringkasnya, kajian menunjukkan resveratrol (bahan utama dalam Vivix) berkesan untuk mengatasi masalah keradangan, antioksidan, memperbaiki DNA dan menghalang sel daripada bermutasi.

Kalsium dan Magnesium Dalam Ostematrix

Bila bercakap tentang kalsium, mestilah cerita juga tentang kalsium kan. Kalsium diperlukan bukan hanya untuk tulang. Bahkan kalsium turut diperlukan setiap kali jantung mengepam darah, dan otot mengecut. Ketika ini darah memerlukan kalsium.

Jadi kita perlukan kalsium mencukupi. Bila kalsium tidak cukup, badan akan ambil dari tulang. Dengan mendapat kalsium yang mencukupi dalam diet anda – dan dalam makanan tambahan – anda memastikan kalsium yang mencukupi dalam darah dan tulang anda.

Kebanyakan orang memerlukan 1,000 hingga 1,200 miligram kalsium unsur sehari, dan dengan mudah boleh mendapatkan kalsium itu daripada makanan tenusu (303 miligram dalam 1 cawan susu skim), jus diperkaya dan makanan, dan dari makanan tambahan. Tapi pastikan kalsium anda adalah bersama-sama dengan magnesium.

Ini disebabkan magnesium diperlukan untuk proses penyerapan kalsium.

Testimoni Sakit Lutut Shaklee

1. Sakit lutut selama seminggu, pulih dengan Shaklee

Kisah ini saya sendiri. Saya ada tulis dalam artikel Atasi Sakit Lutut di mana saya alaminya dan lakukan apa yang terdaya untuk mengubatinya termasuk urut dan sebagainya.

Akhirnya saya teringat kepada suplemen Vivix dan Shaklee Collagen Powder yang saya ada. Saya cuba membancuhnya bersama-sama pada malam itu. Alhamdulillah terbangun pada jam 2 pagi dengan mendapati tiada lagi sakit lutut yang saya alami.

2. Mama amal Shaklee, pulih sakit lutut

Pengalaman mama saya telah saya kongsikan dalam facebook baru-baru ini. Di bawah adalah screenshot perkongsian saya tu.

Testimoni warga emas sakit sendi dan lutut dengan Shaklee

Testimoni warga emas sakit sendi dan lutut dengan Shaklee

Untuk kes mama saya, beliau selama ini memang amalkan Shaklee. Tapi saya dapati sakit lutut kurang, tapi masih ada. Jadi ada beberapa suplemen saya tambah iaitu:

Alhamdulillah tiada lagi mama bersungut sakit kaki kebelakangan ini.

3. Warga Emas Sakit Kaki Kerana Angkat Berat

Kisah ini saya ambil daripada perkongsian SID sahabat saya, Shye, antara perkongsian beliau seperti ditulis dalam blog beliau adalah:

Lepas 3 hari cuba dua-dua Vivix dengan Collagen ni kan, terus makcik saya mintak nak order lagi dua-dua ni.

Terkejut jugak la saya. Kenapa? Hehe

Katanya dia perasan kakinya dah tak sakit lagi 😍

Sebab tu dia terus nak lagi.

Ayuh Dapatkan Set Sakit Lutut Shaklee

Memang tidak syak lagi sebenarnya penggunaan Shaklee dapat membantu melengkapkan nutrisi badan kita. Bila nutrisi cukup, sel kita sihat dan pandailah sel kita adjust untuk jadikan tubuh kita sihat.

Bagaimana pula dengan harga set sakit lutut ni?

Set sakit lutut Shaklee terdiri daripada:

Set Sakit Lutut dan Sendi Shaklee paling mujarab

Set Sakit Lutut dan Sendi Shaklee paling mujarab

Semua ini adalah rm1029 dengan harga runcit, namun saya tawarkan pada harga RM839 harga termasuk keahlian percuma dan pulangan tunai kira-kira rm36.

Apa pun anda boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.

Sekiranya anda mencari hidup yang sihat dan berpanjangan, Shaklee telah membuktikan bahawa produk kami boleh memberikan hidup yang lebih sihat, bertenaga, muda pada tahap selular. Pilihan di tangan anda, saya telah pun memilih yang terbaik dan saya yakin anda juga akan memilih yang terbaik. Jadi inilah kenapa #WhyIShaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah  SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Coach Detox Anda
Shaklee Gombak

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at vitamin-cerdik.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di vitamin-cerdik.com.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.

32 thoughts on “Rawatan Terbaik Untuk Sakit Sendi Dan Lutut

    1. Raihanah Ahmad Post author

      alhamdulillah memang happy, suka kongsi perkara baik sebegini

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      ya kak boleh ambik bersama collagen

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      alhamdulillah kebaikan yang perlu dikongsikan

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      tak juga. my friends awal 30an pun dah sakit lutut. its associate with aging la kiranya

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      nutrisi if complete, badan boleh heal sendiri

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul kadang takut juga if osteoporosis

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      kalsium wanita memang agak mencabar sbb kita alami period setiap bulan, pregnant dan menyusu. proses ni sendiri perlukan kalsium yang cukup

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      Mrhanafi tak pernah kena ke? Hebat ni

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      penuaan pantas. amalkan nutrisi lengkap insyaAllah boleh hilang

      Reply
  1. Sani

    Kalau dah beerumur ni macam-macam sakit akan keluar. Kita ikthiar semampu boleh untuk mengatasinya. Salah satu darinya dengan mengambil supplement tambahan untuk tulang. Terimakasih atas perkongsian ni..

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      haa ikhtiar tu memang sangat penting

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      kurang collagen biasanya. dan perlukan omega sebagai pelincir.

      Reply
  2. Adam

    Ramai orang dah tau apa itu shaklee.
    Saya dah lama tau.

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      part ibadah la kita cakna sangat ni kan

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge