Makanan Terbaik Untuk Naikkan Paras HB

By | 26 September 2017
hb rendah

Ada juga antara kita hadapi masalah HB rendah kan? HB tu apa? Dan apa makanan terbaik untuk naikkan paras HB?

Platelet darah akan dapat melindungi kita daripada kehilangan darah yang terlalu banyak apabila kita cedera. Platlet darah ditemui di dalam darah, bersifat melekit dan tanpa warna.

Ubat-ubatan boleh didapati untuk merawat masalah ini, tetapi beberapa makanan tertentu dapat membantu anda meningkatkan platelet darah secara semulajadi. Dalam artikel ini, saya akan mendedahkan makanan terbaik untuk meningkatkan kiraan platelet darah secara terperinci.

Gejala Darah Rendah

Trombosit adalah sel darah yang boleh membantu tubuh membuat darah beku. Platelet boleh memperbaiki kerosakan tisu. Mereka adalah bahagian penting dalam sistem pembekuan darah anda yang boleh membantu mencegah pendarahan darah.

Perkiraan platelet adalah ukuran kepekatan platelet dalam darah. Menurut kajian, kiraan platelet darah normal adalah kira-kira 150,000-400,000 platelet per mikroliter darah.

Gejala umum bagi Hb rendah adalah:

  • Lebam yang berlebihan
  • Pendarahan dari hidung atau gusi
  • Pendarahan yang berpanjangan dari luka
  • Darah dalam najis atau air kencing
  • Ruam kulit menyebabkan pendarahan dangkal ke dalam kulit anda

Selain itu, wanita mungkin mengalami aliran haid yang banyak. Juga, orang yang mengalami perkiraan platelet yang rendah mungkin juga mengalami kelesuan, kelemahan, dan keletihan.

Penyebab HB Rendah

Terdapat beberapa kemungkinan penyebab HB rendah antaranya:

  • Kanser atau penyakit hati yang teruk
  • Leukemia, beberapa jenis anemia, jangkitan virus
  • Pendedahan kepada bahan kimia berbahaya
  • Kehamilan
  • Mengambil ubat kemoterapi
  • Penggunaan alkohol berat
  • Kekurangan beberapa vitamin penting seperti vitamin B12

Nutrisi Untuk Membantu Naikkan Paras HB

1. Vitamin C

Pengambilan makanan yang tinggi dalam vitamin C secara konsisten boleh membantu meningkatkan pengeluaran platelet dalam badan. Menurut kajian ini kerana vitamin C bersifat antioksidan dan boleh mengelakkan kerosakan sel darah akibat radikal bebas.

Pertimbangkan untuk memenuhi keperluan harian vitamin C sekitar 400- 2000 mg dengan menambahkan beberapa makanan seperti jeruk, kiwi, limun, bayam, brokoli serta bell peppers yang kaya dengan vitamin C.

2. Minyak Ikan Omega 3

Sesetengah makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3 adalah termasuk biji rami, walnut, ikan, walnut serta bayam. Makanan yang kaya dengan asid lemak ini boleh membantu meningkatkan sistem imun dan tahap platelet darah.

Oleh itu, anda harus mengambil lebih banyak makanan kaya asid lemak omega-3 untuk membantu meningkatkan paras platelet darah anda.

Minyak ikan Omega Guard mengandungi khasiat terbaik untuk si manja anda

Minyak ikan Omega Guard mengandungi khasiat terbaik untuk si manja anda

3. Makanan Bersifat Antioksidan dan Antiradang

Mengikut beberapa kajian mengenai keperluan pemakanan badan, pakar menyarankan agar kita mengikuti diet anti radang kerana ia boleh menyokong pengeluaran darah.

Anda boleh tingkatkan pengambilan sayur-sayuran, biji-bijian dan biji organik. Walau bagaimanapun, ia juga harus digabungkan dengan

  • Mengurangkan pengambilan protein haiwan, kecuali ikan, keju, dan yogurt.
  • Elakkan memakan makanan yang mempunyai aspartam seperti melon pahit, limau pahit dan air tonik.

Makanan yang kaya dengan antioksidan dapat meneutralkan radikal bebas yang berbahaya dan kemudian membantu menangani kiraan platelet darah rendah.

Beberapa jenis buah beri seperti blueberries dan strawberi didapati mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi dan pengambilannya dapat membantu meningkatkan kadar platelet darah.

Antara makanan tinggi antioksidan adalah:

  • Buah-buahan beri
  • Teh hijau
  • Tomato
  • Kacang merah
  • Soya – pastikan non GMO
  • Buah-buahan
  • Coklat gelap
  • Bawang putih
  • Ubi kentang
  • Brokoli
  • Beras hitam / perang
  • Lobak
  • Whole grains

4. Makanan Kaya Dengan Folate

Kekurangan folat atau asid folik boleh menyebabkan penurunan platelet darah. Sekiranya anda ingin mengatasi keadaan ini, anda harus mengikut diet yang mengandungi makanan kaya folat.

Folat sangat penting untuk menjaga bahagian sel yang sihat di dalam badan. Pada dasarnya, orang dewasa perlu mengambil sekurang-kurangnya 400mg folat sehari. Antara makanan yang kaya dengan folat termasuk:

  • Buah-buahan sitrus
  • Susu
  • Asparagus
  • Bayam
  • Kubis bunga
  • Kuning telur
  • Lentils, Peas
  • Ubi kentang
  • Roti dan cereal
  • Avocado
  • Tomato
  • Brokoli
  • Hati
  • Buah beri
  • Kekacang dan bijian
  • Yogurt
  • Daging lembu
  • Ubi keledek
  • Sayur berdaun hijau
  • Nenas
  • Bendi
  • Brussels sprout
  • Beetroot
  • Jagung

5. Makanan Kaya Vitamin A

Seperti yang anda ketahui, vitamin A adalah penting untuk mengekalkan pengeluaran platelet sihat. Vitamin ini juga penting untuk pembentukan protein dalam badan.

Protein yang sihat boleh membantu proses pembahagian sel dan pertumbuhan sel. Inilah sebabnya mengapa anda perlu mengambil makanan kaya vitamin A untuk menjaga fungsi badan normal. Beberapa makanan kaya vitamin A termasuk labu, lobak merah, ubi jalar, dan kale.

Vitalea mengandungi vitamin dan mineral mencukupi untuk tumbesaran bayi dalam kandungan

Vitalea mengandungi vitamin dan mineral mencukupi untuk tumbesaran bayi dalam kandungan

6. Makanan kaya Vitamin B12

Menurut kajian, kekurangan vitamin B12 dapat menyumbang kepada perkiraan platelet darah rendah, komplikasi kehamilan, masalah jantung, dan keletihan.

Mengambil vitamin B12 adalah salah satu cara terbaik untuk membantu menyelesaikan masalah ini, tetapi pilihan yang lebih baik untuk anda adalah menambah makanan kaya vitamin B12 untuk diet harian anda.

Malah, makanan kaya vitamin B12 adalah makanan yang terbaik untuk meningkatkan platelet darah secara semulajadi. Antara contoh terbaik untuk vitamin B12 adalah salmon, daging sapi, hati ayam, tuna, dan yogurt.

7. Makanan kaya Asid Amino Perlu

Pengambilan makanan yang kaya dengan asid amino adalah cara terbaik untuk memberi kesan positif untuk meningkatkan jumlah platelet darah rendah.

Contoh asid amino perlu adalah kacang soya, bagaimanapun pastikan kacang soya yang anda ambil adalah dari sumber non GMO

8. Makanan Kaya Dengan Vitamin K

Vitamin K adalah nutrien penting yang membuat pertumbuhan sel berfungsi pada tahap maksimum dalam badan. Platelet bertahan sehingga 10 hari hanya di mana bilangan platelet yang sihat diperlukan untuk menggantikan platlet yang hilang dalam badan.

Pengambilan makanan seperti hati, telur dan kale boleh berkesan dalam memberikan Vitamin K yang mencukupi untuk badan.

9. Makanan kaya dengan Zat Besi

Terdapat dua jenis zat besi: heme dan non-heme.

  • Zat besi heme hanya terdapat dalam sumber haiwan dan lebih mudah untuk menyerap tubuh anda.
  • Zat besi bukan heme ditemui dalam tumbuhan, makanan diperkaya besi, dan makanan tambahan.

Antara makanan kaya dengan zat besi adalah

  • Bayam
  • Daging lembu
  • Biji labu
  • Ubi kentang
  • Buah prun
Kepentingan magnesium kepada ibu mengandung

Kepentingan magnesium kepada ibu mengandung

Zat Seimbang Untuk Naikkan HB Darah

Setengah orang mungkin ingat bila nak naikkan HB, ambil zat besi sahaja. Berdasarkan perkongsian saya di atas, untuk naikkan HB darah kita perlu makan makanan yang seimbang, perlu dapatkan zat seimbang.

Jadi macam tak betul sangat bila hanya fokus kepada zat besi. Lagipun untuk bantu serap zat besi, ia perlukan vitamin C sekurang-kurangnya untuk penyerapan maksima.

Sebab itu juga set kehamilan Shaklee disediakan cukup lengkap. Lengkap dengan semua zat penting, hampir semua zat atau nutrisi yang disenaraikan diatas ada disediakan dalam set kehamilan Shaklee.

Antara yang disediakan dalam set kehamilan Shaklee adalah

  • Vitalea – kaya dengan 28 jenis vitamin dan mineral antaranya mengandungi zat besi, vitamin K dan Vitamin A
  • Sustained Release Vita C – khasiat vitamin C, menyediakan 500mg bagi setiap tablet
  • Omega Guard – khasiat asid lemak omega 3
  • ESP – menyediakan khasiat protein asid amino perlu yang diperlukan tubuh
  • BComplex – menyediakan 8 jenis vitamin B, termasuk vitamin B12 dan asid folik
  • Ostematrix – menyediakan khasiat kalsium magnesium yang diperlukan oleh ibu mengandung
Set mengandung shaklee sesuai untuk masalah kencing manis darah tinggi dan lain-lain

Set mengandung Shaklee (full set) turut berfungsi memperbaiki tahap HB darah

Berminat untuk dapatkan Set Kehamilan Shaklee? Ayuh hubungi saya sekarang!

Sekiranya anda mencari hidup yang sihat dan berpanjangan, Shaklee telah membuktikan bahawa produk kami boleh memberikan hidup yang lebih sihat, bertenaga, muda pada tahap selular. Pilihan di tangan anda, saya telah pun memilih yang terbaik dan saya yakin anda juga akan memilih yang terbaik. Jadi inilah kenapa #WhyIShaklee

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah  SID 864679
No tel: 0122195919
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Coach Detox Anda
Shaklee Gombak

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at vitamin-cerdik.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di vitamin-cerdik.com.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.

 

34 thoughts on “Makanan Terbaik Untuk Naikkan Paras HB

    1. Raihanah Ahmad Post author

      buat sup je selalu. pastu paling best baby bayam tu nik. must try

      Reply
  1. Sani

    Masalah HB low ni berpunca dari tabiat pemakanan dan cara hidup kita. Orang dulu-dulu tak dalah serius sangat masalah HB low ni 🙂

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      ya pun rasa camtu, hb saya pun turun sikit hari tu. saya rasa gara2 tabiat pemakanan saya suka makan kat luar

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      ya betul, cuma sayur ni kenalah basuh betul2 kan

      Reply
  2. Hafizul

    Hehe.. isteri makan bayam je.. Kadang-kadang bayam hijau.. kadang-kadang bayam merah.. ikan bilis selalu makan.. sampai saya ni dah puas makan ikan bilis.. hahaha.. dulu suka je makan ikan bilis.. sekarang bila dah selalu rasa jemu pulak.. haha
    Hafizul recently posted…Suami Memang Susah Bangun Pagi Ehh??My Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      bayam sedap even masak air je pun. ikan bilis sedapnya jika buat sambal petai

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      kalau tak pregnant biasa tak de la rendah, kecuali mmg ada darah rendah

      Reply
  3. hafizmd

    Penting ni utk kekalkan paras HB pada paras yg baik terutama kepada ibu mengandung. Betul tak puan?

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul, kalau hb rendah memang kena marah je la, lagipun bahaya untuk ibu dan bayi

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge