Kekurangan protein boleh menjejaskan janin / bayi

By | 25 April 2014

Ketika hamil biasanya saya sendiri akan pastikan badan saya sihat (kalau boleh tak mahu dihinggapi sakit meskipun batuk, selesema dan demam sekalipun). Saya akan makan makanan berkhasiat, tetapi adakah nutrisinya mencukupi?

Sebenarnya ramai juga yang kontek saya bertanyakan selamatkah ESP ni untuk ibu-ibu hamil. Saya faham, jika bagi ibu baru dan muda, memang sangat hati-hati memilih produk yang ingin dimakan (alamak, KFC segala mak nenek fast food tu makan gak kan? Seloroh je k). 

Sebab kandungan pertama mungkin, dan mereka biasanya akan merujuk dulu kepada doktor sebelum mengambil apa-apa vitamin. Sebenarnya ESP ni memang selamat untuk semua.

Salah satu golongan yang memerlukan protein adalah tak lain tak bukan ibu-ibu hamil. Tahukah anda kekurangan protein bagi ibu hamil boleh menyebabkan bahaya kepada bayi? Bahaya iaitu kecacatan

Ini disebabkan protein penting untuk memastikan tumbesaran yang sihat kepada janin. Salah satu kepentingan protein adalah membantu tumbesaran janin. Justeru kekurangan protein boleh menjejaskan tumbesaran janin contohnya lahir tanpa lubang anus dan sebagainya.

Tahukah anda juga imunisasi ibu adalah sangat kritikal ketika mengandung? Ini kerana

1. Bagi ibu hamil, demam meskipun suhu hanya naik 0.1degree pun memang sebenarnya bukan petunjuk yang baik. Sebab bila suhu badan ibu naik, ia terus memberikan efek kepada bayi dalam kandungannya. Sebab itu ibu hamil mesti jaga dirinya, jangan mudah kena sakit.

2. Oleh kerana perubahan hormon yang dialami oleh ibu hamil, maka kadar pertahanan dari serangan penyakit menurun, Oleh sebab itu pegambilan soya semulajadi membantu meningkatkan tahap imunisasi si sibu seterusnya kepada fetus.

3. Apabila imunisasi badan menurun virus yang tidak berbahaya pada ketika biasa boleh menjadi bahaya ketika hamil ini seterusnya memberi kesan kepada kandungan. Contohnya virus chicken pox. Biasanya memang tidaklah bahaya kepada orang biasa, tetapi kalau jangkit pada ibu hamil akan memberi kesan besar kepada bayi, boleh merencatkan tumbesaran bayi. Bahaya tau.

Perkara ketiga yang saya ingin ketengahkan adalah bagi ibu yang telah disahkan menghidap GDP (gestational diabetes pregnancy), iaitu menghidap diabetes ketika hamil (kencing manis ketika hamil).

Bagi sesiapa yang menghidap ini mesti pastikan diet yang bagus, janganla sampai kena cucuk bagai. Jika diabetes tinggi boleh menjejaskan bayi:

1. Bayi lahir pra matang (jika lahir pra matang macam-macam komplikasi nanti kepada bayi dan ibu).

2. Bayi membesar bagai johan, boleh menyebabkan ibu sukar nak melahirkan secara normal. Saya kata sukar, tetapi tak mustahil kan.

Menghidap diabetes semasa hamil meningkatkan risiko ibu menghidap pelbagai lagi penyakit kronik apabila telah berumur lebih 45 tahun nanti, seperti darah tinggi, kegagalan fungsi jantung dan kegagalan fungsi buah pinggang.

Jadi berdasarkan penerangan saya di atas, amalkanlah susu soya semulajadi setiap hari. Anda boleh baca lagi ciri-ciri dan keistimewaan ESP ini untuk menambah keyakinan anda.

Antaranya:

1. Membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik
2. Membantu penghasilan susu selepas kelahiran
3. Mengawal diabetes ketika hamil
4. Memastikan kesihatan ibu di tahap optimum
5. Kulit baby cantik, halus dan gebu apabila dilahirkan
6. Membantu perkembangan fetus
7. Memberikan ibu tenaga sepanjang hari.

ESP dan Ibu Hamil

Ni ada testimoni pemakanan ESP bagi ibu hamil. InsyaAllah boleh kuatkan rahim dan macam-macam lagi. 

Testimoni ESP dan Ibu Hamil


Semuanya dengan izin Allah jua. Anda boleh hubungi saya untuk konsultansi percuma dan mendapatkan suplemen anda pada kadar segera.
Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge