Isu Coklat Cadbury Tidak Halal

By | 25 May 2014

[Isu Coklat Cadbury Tidak Halal]

Isu ini memang memberikan impak yang bukan sedikit, kepada saya sekurang-kurangnya. Sebab saya memang penggemar Cadbury, terutama Almond Coklat. Logo Halal Jakim memang terpampang besar pada setiap paket coklat tersebut, memang isulah kan bila diisytihar tidak halal pula. Sementelahan dah puluhan tahun Cadbury dijual di negara kita.

Kenyataan Akhbar KKM – Cadbury Tidak Halal
Kenyataan Akhbar KKM – Cadbury Tidak Halal


Di negara kita sendiri yang majoriti Islam, bagaimana kita sendiri boleh terlepas pandang perkara ini? Sah-sah ada logo halal JAKIM, tapi KKM pula uji dan kata tak halal.

Sebelum ini saya memang pernah dengar juga, JAKIM ni sebenarnya takde makmal, jika saya salah tolong betulkan. Dan ia banyak bergantung kepada hasil selidik daripada Jabatan Kimia. Sekarang rasanya KKM pun dah ada labnya sendiri. Dan tentulah cara kajian pun berbeza.

Sepatutnya Cadbury pun selaku syarikat menghormati pengguna, terutama pengguna Islam adalah paling ramai. Habislah Cadbury Malaysia pasni kena boikot.

Cer tengok sini, di UK dan Australia, produk Cadbury adalah Halal (ikut pengesahan badan halal di sana), macam pelik pulak tau. Kat luar negara halal, kat Malaysia yang majoriti penganut Islam pulak tak halal.

Nampaknya coklat Cadbury boleh beli dari UK dan Australia la kan. Huhuh jauh tu nak terbang. Owh kat KLIA ada la… 

#mode kecewa ni sebenarnya

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge