Detox Membantu Menyingkirkan Logam Berat

By | 18 November 2016
Detox membantu menyingkirkan toksin logam berat

Adakah anda mengalami masalah kesihatan kronik dan masih belum menjumpai jawapan yang anda cari? Ada banyak perkara mungkin anda telah lakukan untuk mendapatkan kesihatan lebih baik, contohnya:

  • Diet secara organik
  • Senaman
  • Suplemen harian

Tapi kenapa simptom atau gejala penyakit anda masih berterusan?

  • Kerap letih
  • Sakit kepala atau migrain
  • Sakit sendi
  • Kelesuan
  • Keradangan
  • Insomnia
  • Daya ingatan lemah
  • Mudah mendapat jangkitan/penyakit
  • Sembelit
  • Daya tumpuan lemah
  • Mood swing

Dan macam-macam lagi. Kebanyakannya bila anda baca sendiri di internet atau bertanya kepada pakar, semua ini mungkin hanya tekanan atau perubahan hormon. Fuh, lega. Tapi bagaimana kalau gejala ini tetap berterusan?

Jemput tonton video di bawah.

Dalam zaman kita sekarang, kita berdepan dengan pelbagai jenis bahan kimia dan toksin. Kita terdedah kepada serangan pelbagai bahan kimia seperti pencemaran udara, plastik, ejen pembersihan industri dan pelbagai bahan kimia yang diperkenalkan setiap hari.

Toksin terdapat pada air yang digunakan setiap hari, hatta air daripada hujan juga mengandungi toksin, toksin tersembunyi dalam rumah, ditempat kerja atau di persekitaran kita. Sekiranya anda memang kerap mengalami mana-mana gejala di atas, mungkin anda perlu perhatikan toksin disekeliling anda.

Toksin logam berat seperti merkuri, aluminium, tembaga, kadmium, nikel, arsenik dan plumbum mewakili salah satu ancaman terbesar kepada kesihatan kita. Walaupun ketoksikan logam berat adalah perkara biasa, ia tidak pernah didiagnos. Ia kekal tersembunyi dalam badan kita.

 

Contohnya toksin logam berat:

  • Tin aluminium, foil aluminium
  • Bateri
  • Peralatan memasak
  • Cat lama
  • Makanan
  • Racun perosak
  • Racun rumpai
  • Barangan bayi

Semua ini adalah sumber logam berat. Dari masa ke semasa, toksin logam berat ini boleh mengoksida, menyebabkan kerosakan kepada tisu badan dan menggalakkan keradangan seterusnya merosakkan hampir semua sistem dan organ kita. Toksin logam berat meletakkan beban yang besar kepada sistem imun, menyebabkan kita terdedah kepada pelbagai jenis penyakit.

Salah satu ancaman toksin logam berat adalah neurotoksin iaitu racun yang mengganggu sistem saraf dan mengelirukan sistem imun. Neurotoksin ini seterusnya menyebabkan radang pada saluran penghadaman dan ia juga merupakan sumber makanan kepada virus, parasit, bakteria dan patogen.

Ia boleh menjadi lebih agresif menyebabkan pelbagai penyakit kronik lain seperti SLE, arthritis dan gangguan autoimun lain serta gangguan kognitif seperti kemurungan, hilang ingatan dan lain-lain. Sebab itu, para saintis berpendapat banyak penyakit degeneratif seperti alzheimer, demensia dan parkinson adalah disebabkan oleh racun logam berat.

Mercuri misalnya terdapat dalam ikan laut dalam (seperti ikan kod, salmon) dan sebab itu pengambilan ikan jenis ini tidak boleh kerap atau berlebihan. Mercuri di negara kita banyak terdapat pada produk kecantikan, jadi pastikan anda pilih produk yang selamat. Kadangkala tidak disebut pun dalam kandungan produk berkenaan, sebab itu sebaiknya pilih produk yang memang telah dijamin berkualiti dan selamat.

Kandungan merkuri boleh menyebabkan kerosakan pada kulit, susunan saraf, otak, ginjal, serta gangguan perkembangan janin. Jangan lupa, merkuri juga dapat menyebabkan kanser.

 

 

 

Kesan Logam Berat Terhadap Kesihatan

Banyak kesan kesihatan disebabkan oleh logam berat contohnya:

  • Gangguan Sistem Saraf
  • Menyebabkan kanser
  • Keguguran
  • Kecacatan bayi ketika lahir
  • Kerosakan hati
  • Merendahkan fungsi otak
  • Kegelisahan dan gugup
  • Kerosakan ginjal
  • Melambatkan perkembangan janin
  • Ketidaksuburan
  • Iritasi kulit
  • Gangguan kepada sistem imun

Detox Membantu Menyingkirkan Logam Berat

Berita baik adalah bahawa ia adalah agak mudah untuk menyingkirkan logam berat mungkin telah terkumpul dan ada langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan pendedahan. Cara untuk menyingkirkan logam berat adalah dengan detox. Bagi Shaklee sendiri, kita mempunyai program detox sendiri yang mempunyai produk berikut:

set detox shaklee

Set detox Shaklee

Vivix

Antioksidan adalah penting untuk mengurangkan kerosakan akibat toksin (radikal bebas). Keracunan logam berat boleh membawa kepada kerosakan oksidatif dan mengurangkan sumber antioksidan. Salah satu cara menyingkir logam berat adalah dengan memperbaiki di tahap selular atau DNA.

Vivix diformulakan dengan anggur Muscadine. Anggur Muscadine adalah sejenis polyphenol yang tinggi antioksida dan penjana tenaga yang sangat hebat. Semasa detox, Vivix membantu memberi tenaga pada sel untuk membaik pulih kesan toksin yang merosakkan badan dan beri tenaga untuk menyahtoksin dengan lebih efisyen.

DTX Complex

Hati merupakan ketua bagi agen menyingkirkan toksin. Setiap hari hati membantu dengan menyingkirkan toksin. Banyak toksin terkumpul pada hati kita, hati pun tidak sempat hendak proses. Bukan hati tidak boleh berfungsi, tetapi DTX Complex merupakan pembantu kepada hati. Menjadikan hati lebih efisien.’

DTX Complex mengandungi milk thistle dan cucurmin yang diketahui sangat baik dalam hal detox. Silymarin yang terdapat dalam milk thistle menggalakkan detoksifikasi, memperbaiki tekanan oksidatif pada hati dan lain-lain lagi.

DTX Complex dari Shaklee menyediakan sokongan pemakanan untuk fungsi hati yang sihat dan memelihara aliran hempedu. Makanan kesihatan ini telah dihasilkan dari gabungan 6 jenis herba terpilih dengan antioksida dan telah diuji secara klinikal untuk mengekalkan sel-sel hati yang sihat.

Alfalfa Complex

Alfalfa Complex membantu detox pada peringkat darah dan usus kecil. Daun Alfalfa tinggi nutrien kerana akarnya yang panjang dan dalam, dapat menyerap pelbagai mineral. Alfalfa membantu melawan keasidan (asid) yang terjadi akibat toksin yang berlebihan dalam badan dan turut membantu menurunkan berat badan.

Herblax

Herblax membantu membersihkan usus besar dan perut serta meningkatkan sistem imun. Tahukah anda, setiap hari kita perlu membuang najis daripada badan kita. Apa berlaku sekiranya kita tidak membuang setiap hari, 2 hari, seminggu? Toksin akan terkumpul dan memberikan masalah kepada kesihatan kita.

Umpama sampah dari rumah kita. Apa berlaku sekiranya tidak dibuang hari-hari? Tunggu 2 hari, 3 hari, seminggu? Mesti busuk, berulat dan lain-lain lagi. Begitulah umpamanya.

Herblax secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang terperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksin. Sifatnya yang menggalakkan tindakan pembersihan yang lembut terbukti kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan oleh tubuh kita untuk jangka masa panjang.

Peppermint Ginger

Ini adalah untuk memperbaiki sistem penghadaman kita dan membantu membuang angin daripada badan. Angin memberikan masalah seperti sakit kepala, kembung, sakit perut dll. Angin itu sendiri adalah toksin. Jadi Peppermint Ginger membantu membuang angin yang bersifat toksik ini.

Kesimpulan

Disamping produk, program detox Shaklee adalah termasuk 7 hari jadual makan yang mana dipanjangkan kepada 30 hari. Pengambilan sayur-sayuran di sepanjang tempoh detox membantu tubuh detox dan menyingkirkan logam berat secara semulajadi. Pengambilan suplemen pula untuk menjadikan organ berfungsi secara efisien dan mempercepatkan lagi proses detox.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Raihanah  SID 864679

No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Coach Detox Anda

Shaklee Gombak

30 thoughts on “Detox Membantu Menyingkirkan Logam Berat

  1. Faiz Zakaria

    perkongsian yang baik, walaupun keberkesanan detox masih diragui secara saintifik. tapi tak bermakna ianya tak berkesan langsung. mungkin kita memerlukan banyak lagi kajian terperinci berkenaan proses detox ini dalam jurnal2 kesihatan yang diiktiraf badan2 kesihatan antarabangsa…
    Faiz Zakaria recently posted…Makanan Mengurangkan StresMy Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      ya betul tu cik, insyaAllah nanti saya bawakan lebih banyak kajian terperinci. thanks berikan idea

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      saya suka cari info, alhamdulillah bantu beri ilmu lagi

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      cuma ada pendapat kata kalau air detox tu bukan kaedah detox sebenanya. try cikgu gali lagi info

      Reply
  2. el

    pas raya ritu mmg dah start mendetox mnm air lemon+madu ngan green tea
    x larat dah rasa badan dulu2 skrg oklah semangat n ringan je haha

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      alhamdulillah, cuma ada pendapat kata kalau air detox tu bukan kaedah detox sebenanya. try el gali lagi info

      Reply
  3. Atie

    Seram nya kesan logam berat tu ye.. takut plak sbb tanpa sedar kite byk guna dr bahan2 tu.. kena rajin detox lah nmpk nya.. tq sharing ya

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      ya betul, tengok senarai toksin dalam air sahaja ada berapa puluh kan

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      bahaya, mercuri kalau dalam termometer dan pecah pun memang kena pakai special suit utk basuh dan buang

      Reply

Leave a Reply to nikkhazami Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge