Call nowWhatsapp

Category Archives: Tips Mengandung

9 Langkah Kekal Cantik Bagi Ibu Hamil

7 Langkah Kekal Cantik Bagi Ibu Hamil

Ha jangan tak tahu, ibu hamil pun nak cantik gebu tau. Kadangkala perubahan hormon menyebabkan kulit kita menghitam, banyak tumbuh jerawat dan lain-lain. Mesti ibu hamil yang comel akan rasa risau dengan keadaan ini, almaklum wanita ni mesti nak cantik walau dalam apa situasi pun. Jadi di hari ini saya nak kongsikan dengan anda langkah […]

Cara Elakkan Baby Jaundis Bagi Ibu Hamil

Cara Elakkan Baby Jaundis Bagi Ibu Hamil

Saya cari juga info berkenaan elakkan baby jaundis ni. Kedua-dua anak saya sebelum ini lahir memang ada jaundis. Abangnya prolonged jaundis, saya warded seminggu juga di hospital. Pastu walaupun dah balik rumah, jaundis dia masih ada sikit-sikit sampai sebulan. Anak yang kedua pun saya duduk wad sampai seminggu. Tapi alhamdulillah jaundis dia hanya seminggu tu […]

Elak Darah Tinggi Semasa Mengandung

Elak Darah Tinggi Ketika Hamil

Checkup kali terakhir saya pada 29 Oktober 2014 lalu nampak macam kurang cantiklah. Walaupun takde GDM sebagaimana yang saya cerita sebelum ini, nampaknya belum berakhir di situ. Doktor mendapati kenaikan berat saya cepat sangat. Dalam tempoh sebulan naik sebanyak 3kg. Jadi doktor takut saya ada darah tinggi semasa mengandung, walaupun masa checkup tu tekanan darah […]

Cara Atasi Sembelit Ibu Mengandung

Cara Atasi Sembelit ibu mengandung

Saya ada satu rahsia nak kongsi dengan anda. Saya sejak dulu memang ada masalah sembelit. Lepas sehari 2 barulah membuang. Dulu saya ingat ok dan bukan sembelit. Lepas baca satu artikel Dr Zubaidi, rupanya sembelit bergantung kepada kekerasan najis, bukanlah pada kekerapan membuang tu. Sembelit berlaku jika anda sukar membuang, najis keras macam batu sehingga […]

Cara Elakkan Diabetes Semasa Mengandung (GDM)

Saya memang eksited nak tulis ni berkenaan diabetes semasa mengandung atau GDM. Ini kerana 2 kali mengandung sebelum ini kedua-duanya saya ada GDM. Kandungan kali ini saya nak elakkan.  Saya ke Klinik Kesihatan berhampiran sebulan yang lalu untuk buat MGTT (modified glucose tolerance test). Dan hari semalam saya ke klinik lagi untuk checkup biasa, sambil […]

Atasi HB Rendah Ketika Hamil

Hari ini posting saya masih berkenaan ibu hamil, secara spesifik adalah berkenaan masalah HB rendah di kalangan ibu hamil. HB rendah bermaksud kepekatan darah kurang atau anemia. Anemia sering dialami oleh wanita, namun biasanya ia mudah diatasi. Apakah Anemia atau HB Rendah Ia merupakan keadaan di mana badan mengalami kadar hemoglobin dalam darah yang tidak […]

Keperluan Suplemen Untuk Ibu Hamil

Kelmarin saya pertama kali checkup untuk kehamilan ketiga saya ni. Yang berbeza kali ini adalah saya tidak lagi mengambil suplemen yang disediakan oleh doktor. Doktor membenarkan saya meneruskan pengambilan suplemen Shaklee yang saya amalkan selama ini. Pentingnya suplemen untuk ibu hamil memang disyorkan oleh doktor-doktor. Di bawah ini saya printscreen pandangan Pakar O&G terkenal iaitu […]

Hilangkan Stretch Mark Dengan Shaklee

Apakah Stretch Mark Stretch mark adalah garisan putih yang terdapat pada beberapa tempat di tubuh seperti perut, payudara, paha dan lengan. Ia muncul disebabkan kulit meregang dalam tempoh yang singkat sehingga kulit kehilangan elastisinya.  Stretch mark kerap berlaku kepada wanita hamil atau mengalami kegemukan (awalnya beliau kurus). Tahukah anda hampir 90% wanita hamil terkena stretch […]

Mudah letih? Mudah pitam semasa mengandung?

Mudah letih? Mudah pitam semasa mengandung? Hati-hati kerana anda berkemungkinan termasuk dalam kategori mereka yang kurang darah (samada semasa mengandung atau tidak).      Apakah Anemia (aka kurang darah?)   Ia merupakan keadaan dimana kepekatan darah merah adalah kurang daripada biasa. Dalam istilah perubatan, seseorang yang menghidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang daripada […]

Mengapa suplemen penting untuk ibu hamil / mengandung

Mengapa suplemen penting untuk ibu hamil / mengandung Saya pernah terbaca komen Dr Hamid Arshat (pakar perubatan sakit puan) berkenaan keperluan ibu hamil / mengandung mengambil suplemen dalam diet harian mereka. Sewaktu 2 kali mengandung sebelum ini, saya memang belum terbuka terhadap pengambilan suplemen. Bagi saya cukuplah apa yang doktor dah prescribed saya. Memang betul […]