Cara Elak Bengkak Kaki Semasa Hamil

By | 13 October 2014
Cara Elakkan Bengkak Kaki Semasa Mengandung

Cara Elak Bengkak Kaki SemasHamil

Bagi saya sendiri, bengkak kaki semasa mengandung ni memang cepat berlaku. 2 kehamilan sebelum ini tak silap saya ia akan berlaku sejak bulan ke 4 mengandung. Sakit jugak bila jadi ni, nak pijak pun rasa sakit.

Cara Elakkan Bengkak Kaki Semasa Hamil

Bengkak kaki semasa hamil

Mengapa Bengkak Kaki Berlaku?

Perkara ini dikenali sebagai edema, ia berlaku semasa mengandung kerana badan kita menyimpan lebih banyak cecair daripada biasa. Tekanan yang diterima pada saluran darah di pelvis (bila bayi makin besar) menyebabkan peredaran darah di bahagian itu menjadi perlahan dan mengakibatkan darah terkumpul.

Tekanan daripada darah ini memaksa air turun keluar melalui kapilari darah, masuk ke dalam tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali. Kebiasaannya air ini akan diserap oleh badan. Kadangkala, ibu hamil juga menyimpan lebih banyak air daripada biasa, justeru menambahkan lagi bengak.

Memanglah wanita hamil kebanyakannnya akan mengalami bengkak kaki semasa mengandung, tapi kalau bengkak dengan sangat teruk pada muka, tangan atau tapak kaki, kenalah jumpa doktor. Sebab ini juga salah satu tanda pre-eklampsia, satu keadaan yang serius untuk ibu dan bayi.

Tips Untuk Kurangkan Bengkak Kaki Semasa Hamil

  1. Pastikan kaki anda lebih tinggi untuk lancarkan peredaran darah. Bila baring, lapik dengan bantal. Kalau di tempat kerja letak bangku kecil atau kotak bawah meja anda.
  2. Elakkan duduk atau berdiri terlalu lama tanpa berehat.
  3. Pakai tights sokongan sebelum bangun pada waktu pagi. Kalau tak berjaya juga, boleh dapatkan stokin tekanan.
  4. Bersenam, terutama berjalan, berenang atau menggunakan basikal senaman.
  5. Kalau buat perjalanan jauh, berhentilah dengan kerap untuk meregangkan kaki.
  6. Boleh urut buku lali dan tapak kaki hingga ke lutut jika anda rasa terlalu tegang. Ini boleh membantu mengalihkan cecair keluar daripada tapak kaki.

Cara Elak Bengkak Kaki Semasa Hamil

Cara di bawah adalah untuk membantu anda mengelakkan bengkak kaki yang serius:

  1. Ambil makanan seimbang. Kurangkan pengambilan protein seperti daging, unggas, telur, dalam setiap hidangan.
  2. Ambil sekurang-kurangnya 5 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari.
  3. Kurangkan pengambilan gula, garam dan lemak dan minum sekurang-kurangnya 3 liter air untuk membantu buah pinggang anda membuang lebihan cecair.
  4. Buah seperti celery, parsley, epal dan buah-buahan sitrus bagus untuk membantu buah pinggang anda berfungsi dengan baik kerana boleh membuatkan anda buang air dengan lebih.
  5. Elakkan makanan proses yang mengandungi garam dan perasa tambahan sebab ini boleh menyebabkannya lebih teruk.
  6. Ambil makanan yang kaya dengan vitamin C dan E.

Walau apa pun, bengkak kaki semasa hamil adalah bersifat sementara. Kebanyakan kes akan surut selepas bersalin.

Saya mahu elakkan bengkak kaki semasa hamil!

Kehamilan ketiga ni saya rasa lebih selesa dan lebih sihat. Sebelum ni saya pernah cerita kehamilan kali ini saya takde GDM sebagaimana 2 kehamilan sebelum ini. Memang saya sendiri terkejut. Alhamdulillah. Kali ini pasal bengkak kaki pulak.

Biasanya saya bengkak kaki lebih awal daripada orang lain, mula daripada bulan ke 4 kehamilan. Kali ketiga mengandung ni, alhamdulillah setakat ni belum ada tanda-tanda bengkak kaki. Dah nak masuk bulan ke 5 dah ni 😀

Saya hanya amalkan pengambilan suplemen Shaklee untuk ibu hamil. Asalnya dalam set ni memang takde Ostematrix dan Zinc. Tapi saya amalkan zinc untuk atasi masalah GDM semasa mengandung. Manakala Ostematrix untuk khasiat kalsium magnesium yang berterusan. Takde masalah diambil masa mengandung sekalipun.

Cara Elakkan Bengkak Kaki Semasa Hamil

Suplemen Set Hamil membantu kehamilan sihat

Rupa-rupanya Ostematrix ni lah yang membantu mengelakkan kaki saya bengkak. Cer baca testimoni berikut.

Cara Elakkan Bengkak Kaki Semasa Hamil

Testimoni Bengkak Kaki dengan Shaklee

Kan, selain suplemen ibu hamil, ini merupakan salah satu sebab kenapa anda perlu mengambil Ostematrix. Bagi orang tak suka minum susu cam saya memang enjoy Ostematrix ni sebab ianya dalam bentuk kalsium. Diambil 4 biji sehari (sebab khasiat kalsium diperlukan seumpama 4 gelas sehari).

Hari tu saya pernah beli susu kambing. Nak habiskan minum 1 gelas pun macam nak muntah jadinya. Tapi kalau anda larat ambil susu 4 gelas sehari, anda boleh teruskan dengan amalan camtu, sebab ikutlah keselesaan anda.

Bagi saya sendiri set kehamilan Shaklee memang ohsem!

 

Jaminan kami

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam

  1. Selamat
  2. Semulajadi
  3. Berkesan

Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
Shaklee Difference: Always SafeAlways WorksAlways Green.

Mengapa saya?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

Penghantaran

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Gombak, Kuala Lumpur dan Subang Jaya (USJ). Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, GDex, Nationwide Express atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

Pembayaran

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

Cara Order Set Kehamilan Shaklee

Harga Set mengandung asas = RM443, mengandungi vitalea, vita-c, b-complex, Ostematrix & ESP. Tapi jika anda nak nilai terbaik, ada caranya. Hubungi saya, saya bagitahu rahsianya.

Jika anda juga mendapatkannya, anda boleh hubungi saya:
SMS / Watsapp :0122195919

SID: 864679

4 thoughts on “Cara Elak Bengkak Kaki Semasa Hamil

    1. Raihanah Ahmad Post author

      memang tu merupakan tips paling baik. Tapi saya selalu tidur takleh nak jaga kaki tu atas atau bawah. huhuh

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      betul tu, masa preggy kena jaga diri dan baby dalam kandungan jadi memang kena ambil nutrisi yang baik.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge