Atasi Gastrik, Berpuasa Dengan Sihat dan Bertenaga

By | 24 June 2014

Masa saya kecil-kecil dulu, ada juga kawan-kawan saya bagi alasan tak puasa sebab gastrik. Saya memang rasa diorang ni betul ke main-main, saja nak elak puasa. Tapi sebab masa tu masih kecil, saya biarkan je la, bukan kes saya. Hahaha

Tapi betul ke gastrik tak boleh puasa?

Gastrik Tidak Halang Puasa



Gastrik Tidak Halang Puasa

Gastrik ni sejenis penyakit radang pada dinding perut. Tapi insyaAllah boleh dirawat. Biasanya sel perut kita ni akan hasilkan asid hidroklorik dengan PH1 hingga PH2, tujuannya untuk mencernakan makanan. Anda tahu tak, asid yang kuat ni sebenarnya boleh menghakis besi. Sebab itu sel perut juga menghasilkan lapisan mukosa sebagai perlindungan terhadap kesan asid tadi.

Orang yang mengadu sakit perut bila lapar menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut, dan jika lepas makan pun masih rasa sakit, maksudnya dah jadi ulser perut disebabkan oleh lapisan mukosa dah lemah.


Tanda-tanda gastrik

1. Sakit perut pada bahagian atas abdomen / ulu hati
2. Perut senak
3. Berangin / pedih
4. Kembung perut
5. Kerap sendawa
6. Loya
7. Hilang selera makan
8. Turun berat badan

Sebenarnya gastrik tak berlaku pada bulan Ramadhan je, bahkan sentiasa berlaku jika tak makan dan tahap asid dalam badan meningkat.

Masa berpuasa, sistem penghadaman kita berehat dan rembesan asid hidroklorik dalam perut akan menurun dan masalah sakit perut akibat asid yang tinggi tak timbul lagi.

Jadi sebenarnya masa puasa, sakit perut bukan sebab gastrik, tapi sebab tabiat pemakanan semasa berbuka.

Tips Berpuasa Bagi Pesakit Gastrik

1. Ketika berbuka, minum air dan kurma terlebih dahulu.
2. Sambung solat
3. Selepas solat boleh sambung makan berat. Jangan ambil lagi makan berat selepas daripada itu
4. Ketika bersahur, amalkan makanan yang tidak terlalu berat seperti kurma, oat, susu sebab ketika ini perut belum bersedia menerima makanan.

Selain menjaga pemakanan, anda juga boleh mengamalkan suplemen daripada Shaklee untuk membantu masalah gastrik:

1. Energizing Soy Protein (ESP)
2. Ostematrix
3. Peppermint Ginger

Set Gastrik Shaklee


Testimoni

Anda boleh rujuk kepada testimoni di bawah:

Gastrik sejak kecil, alhamdulillah kini boleh berpuasa penuh

Gastrik pun boleh puasa selepas ambil Set Puasa Shaklee

Gastrik sampai jadi kanser, pulih dengan Set Gastrik Shaklee


Mau cuba? Apa kata lakukan perubahan tahun ini agar dapat menyempurnakan Rukun Islam ke 3 dengan lebih mantap tahun ini. Jom hubungi saya untuk saya bantu anda dan keluarga lebih sihat.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge