Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus

By | 18 May 2016
Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus

Soalannya, bolehkah Shaklee Collagen  membantu pulihkan Ligamen Putus?

Shaklee Collagen tidak boleh merawat atau memulihkan, nanti overclaim pulak. Cuma kita perlu faham apakah fungsi kolagen.

Apakah Ligamen

Ligamen merupakan penyambung di antara tulang dengan tulang dan menyokong sendi.

Ia mengandungi protein yang dikenali sebagai collagen. Kelompok protein ini berbentuk panjang, fleksibel, seperti benang helai, atau serat. 75% komposisi ligamen adalah collagen, banyakkan!

Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus: Gambarajah bagaimana ligamen tercedera

Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus: Gambarajah bagaimana ligamen tercedera

Collagen ini memang dihasikan oleh tubuh kita, tapi semakin berkurangan seiring dengan usia kita. Collagen didalam ligamen inilah yang memberikan kekuatan kepada ligamen.

Ligamen yang normal mengandungi 99% collagen, dan 1% sel fibrosit, fibrosit adalah sel yang menghasilkan collagen itu sendiri. Apabila ligamen otot putus, ia merupakan petanda collagen di dalam ligamen juga rosak.

 

Kecederaan Ligamen (ACL)

Kecederaan yang dimaksudkan dan penting untuk diberi perhatian adalah kecederaan ligamen lutut atu ACL (anterior cruciate ligament atau ligamen krusiat hadapan).

Berbeza dengan kecederaan lain, contohnya kecederaan ligamen buku lali (ankle) yang biasanya boleh sembuh dengan sendiri. Kecederaan ligamen ACL yang terkoyak atau terputus seperti tali guni tidak dapat sembuh dengan sendiri.

Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus: Kecederaan ligamen boleh berlaku dalam pelbagai cara

Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus: Kecederaan ligamen boleh berlaku dalam pelbagai cara

Akibat ACL ini,

  • Seseorang akan mudah terkehel atau terpelecok dengan sendiri dan anda mungkin akan terjatuh secara tiba-tiba disebabkan ketidakstabilan sendi lutut
  • Aktiviti harian biasa yang tidak lasak seperti berjalan dan menaiki tangga atau sembahyang masih boleh dilakukan
  • Aktiviti lasak seperti bermain bolasepak, bola keranjang, sepaktakraw, bola jaring, berjalan diatas permukaan licin atau berlopak menjadi lebih sukar. Ini kerana pesakit perlu lebih berhati-hati agar lutut tidak beralih secara tiba tiba.

Ia umpama anda membawa kereta dengan tali keledar yang telah putus atau rosak, sungguhpun kereta masih boleh dipandu tetapi risiko kecederaan jika berlakunya kemalangan amat tinggi.

Tanda-tanda ligamen putus / koyak

  • Kerap kali alami kecederaan lutut ketika bersukan
  • Akan merasai seperti lutut meletup ‘pop’ di bahagian lutut
  • Akan merasai seperti tempurung lutut terkeluar dari tempatnya asalnya
  • Ligamen koyak akan menyebabkan lutut bengkak dan rasa amat sakit
  • Melalui pemeriksaan doktor juga dapat mengesan kawasan ligamen yang koyak itu

 

Apa Perlu Dilakukan Jika Mengalami ACL

Apabila terkena ACL, pertama yang anda akan rasa adalah bengkak. Bengkak akan mengambil masa kira-kira seminggu untuk surut.

Jika ligamen sememangnya putus, seeloknya anda berjumpalah dengan doktor. Doktor akan memberikan khidmat nasihat dan rundingan dan melihat keseriusan tahap ACL anda.

Pengambilan suplemen akan membantu memberikan nutrisi dan mempercepatkan proses pemulihan. Ini disebabkan collagen mengambilmasa selama 21 hari untuk dibentuk.

Justeru pengambilan Shaklee Collagen akan membantu mempercepatkan proses pembentukan collagen itu. Pakej lengkapnya cadangan kami adalah:

1. Shaklee Collagen Powder

Collagen Powder memainkan peranan dengan bertindak memperbaiki collagen yang sudah rosak dengan optimum. Ini kerana C0llagen Powder mengandungi protein yang sangat tinggi.

Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus: Testimoni Collagen Powder bantu pulihkan kecederaan ligamen

Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus: Testimoni Collagen Powder bantu pulihkan kecederaan ligamen

2. Vitamin C

Memberikan booster pada sistem imun anda untuk pulih lebih cepat. Vita C Shaklee mengandungi ekstrak jagung. Ekstrak jagung secara semulajadinya kaya dengan glucosamine yang merupakan gula amino dan merupakan blok binaan utama bagi proteoglikan.

Ia digunakan untuk membina tulang rawan dan lendir bagi melincirkan sesendi. Glukosamina mengandungi bahan yang juga dijumpai dalam tendon dan ligament. Ekstrak jagung membantu meningkatkan perlindungan sendi dan membantu memelihara tulang rawan untuk kesihatan sendi dalam jangka masa panjang.

Bioflavonoids dalam Vita C Shaklee membantu penyerapan lebih baik dan pantas

Bioflavonoids dalam Vita C Shaklee membantu penyerapan lebih baik dan pantas

3. ESP

ESP merupakan serbuk protein diperbuat daripada soya non GMO dan mengandungi 9 asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh. Sebagai protein, ESP membantu pembentukan sel-sel baru dan memulihkan sel-sel.

ESP Shaklee membantu membina dan memperbaiki sel dalam perut

ESP Shaklee membantu membina dan memperbaiki sel

Itulah sedikit sebanyak yang saya boleh kongsikan dengan anda. Sebaiknya kita mahukan pemulihan yang cepat, jadi pengambilan nutrisi yang selamat seperti Shaklee adalah membantu anda dalam proses menyembuh dan mendapatkan kesihatan lebih baik.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Dapatkan suplemen Shaklee daripada saya melalui maklumat berikut.

Raihanah SID 864679

No tel: 0122195919

Your trusted Shaklee Independent Distributor

Shaklee Gombak

 

 

19 thoughts on “Kolagen Bantu Pulihkan Ligamen Putus

    1. Raihanah Ahmad Post author

      semoga dipermudahkan urusan mereka

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      boleh kak, sebab ligamen kita terdiri daripada kolagen. sama macam rahim kita juga

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      haa memang baik. bolehlah cuba rekemen ya

      Reply
  1. Mummydearie

    Saya ni pun kadang-kala ada tau bunyi ‘pop’ kat lutut. Setiap kali nak rukuk ke apa mesti ada bunyi ‘keletuk’ macam tu. Tapi saya pernahlah check takda pulak arthritis ke, SLE ke mahu pun sakit sendi. But then, sendi memang dah longgar dah ni ^_^
    Mummydearie recently posted…Seronoknya melayan my superheroes!My Profile

    Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      saya pun ada bunyi tu. masa saya upkan ostematrix bunyi hilang. ni saya kurangkan dos, bunyi balik. kita umur-umur camni memang kurang kalsium sebab sejak kecil kurang ambil kalsium. Bila dah umur camni baru sibuk telan pil kalsium. Tapi kita cubalah perbaiki balik. Paling baik ambil kolagen, insyaAllah hilang bunyi meletup tu.

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      itulah huda, kita sebagai SID pun banyak belajar juga kan

      Reply
    1. Raihanah Ahmad Post author

      itu yang terbaik puan, menurut pakar.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge