Call nowWhatsapp

Semalam 2 Oktober 2014 kerajaan sekali lagi mengumumkan kenaikan harga minyak di seluruh negara. Kenaikan sebanyak 20sen. Jangan keliru. Kalau selama ni dok isi minyak RM50, kenaikan bukannya setakat RM50.20. Kalau camni tak payah nak susah hati pun.

Tapi kira-kiranya camni

1 liter = RM2.30
Full tank 40 liter

Dulu isi full tank (rm2.10) = RM84. Saya isi 4 kali sebulan bermakna kos sebulan saya RM336.

Sekarang dengan kenaikan 20 sen full tank (rm2.30 seliter) = RM92. Isi 4 kali sebulan bermakna kos sebulan saya RM368. 

Kenaikan sebanyak RM32 sebulan.

Itu baru kenaikan minyak, belum lagi harga barang lain dan harga bil elektrik yang telah diumumkn akan naik. Selain itu, kena fikirkan juga GST yang bakal dilaksanakan tahun depan. 

Cara Buat Side Income Yang Lumayan
Kenaikan harga minyak memaksa rakyat mencari side income

Saya tak berminat menulis mengapa dan kenapa harga minyak dinaikkan oleh pemerintah, saya lebih berminat kepada kesan dan bagaimana anda sepatutnya bereaksi dengan isu ini.



Kesan Domino


Cara Buat Side Income Yang Lumayan
Kesan Domino disebabkan kenaikan harga minyak


Minyak merupakan sesuatu yang makro, bila minyak naik yng lain pasti naik, sebab semuanya gunakan minyak. Contohnya kos penghantaran barang-barang, kos pengangkutan awam dan lain-lain lagi yang memang menggunakan minyak akan turut naik. 

Jangan terkejut esok ni kuih yang kita biasa beli sekarang 40sen, akan jadi 50sen. Ya, peniaga akan mengambil kesempatan naikkan harga, sebab peniaga pun terjejas dengan kenaikan harga minyak.

Apa reaksi kita

Reaksi kita dalam menghadapi realiti ini paling penting menentukan keadaan kita. Dalam menghadapi masalah kenaikan harga minyak, kita sebagai rakyat takleh buat apa sangat.

Anda boleh buat bantahan, demo bagai, tapi ia bergantung juga kepada bagaimana kuat kuasa rakyat. Anda boleh mengundi keluar parti pemerintah sekarang, tapi pilihanraya cuma sekurang2nya 3 tahun lagi.
Apa pilihan anda sekarang? Anda haruslah bekerja lebih keras.
Kalau takde pendapatan sampingan, carilah side income yang anda percaya, yakini dan SUKA untuk buat. Sebab adanya passion boleh membantu anda pergi lebih jauh.
Kalau passion anda berkaitan bakery, tudung, pakaian wanita, pakaian kanak-kanak, topi keledar dll, pastikan anda kerja keras untuk melariskan jualan anda.
Saya telah buat Shaklee setahun lebih dan telah nikmati side income yang agak lumayan juga. Kenaikan harga minyak menyebabkan saya ingin pergi lebih jauh dengan Shaklee insyaAllah.
Cara Buat Side Income Yang Lumayan
Cara Buat Side Income Yang Lumayan

Ramai telah berjaya dengan Shaklee, menjana pendapatan side income 4 angka, 5 angka dan seterusnya. Anda bila lagi?

Jika anda ingin sertai saya dan teman2 yang lain, ayuh hubungi kami segera.

Raihanah | 0122195919

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)