Berjaya Hamil Walaupun PCOS

By | 15 July 2014

Anda ada PCOS? Anda ingin berjaya hamil walaupun anda ada PCOS? Sila baca dengan teliti artikel ini.

Apakah PCOS


Polycystic Ovarian Syndrome atau lebih dikenali sebagai PCOS adalah keadaan di mana hormon wanita seperti estrogen dan progesterone tak stabil. Bila tak stabil ini meningkatkan kebarangkalian mendapat cysts ovari. 

PCOS boleh memberikan masalah kepada wanita dari segi tempoh haid, kesuburan, fungsi kardiak dan paras rupa.

Kajian antarabangsa menunjukkan kira-kira 20% wanita berusia lebih 20 tahun mengalami masalah PCOS dan lebih 40% daripadanya mempunyai masalah kesuburan disebabkan oleh PCOS. 40% tu memang ramailah.

Apakah Penyebab PCOS dan Simptom


Ramai masih belum tahu dengan jelas apakah penyebab PCOS, tetapi para ahli perubatan berpendapat hormon tak seimbang dan faktor genetik merupakan penyebab utama. Antara simptom yang boleh dikaitkan dengan PCOS adalah:

1. Kedatangan haid tidak teratur atau kadangkala ketiadaan haid
2. Bulu roma berlebihan di tubuh badan
3. Jerawat yang teruk dan kronik
4. Obesiti
5. Keguguran berulang
6. Kulit menjadi lebih gelap
7. Rambut gugur sehingga menyebabkan botak menyerupai lelaki.

Jika anda ada PCOS, kebarangkalian anda untuk mendapat penyakit kencing manis, peningkatan kolestrol dan darah tinggi juga tinggi.

Masalah ini juga akan meningkatkan risiko untuk mendapat penyakit jantung (kardiovaskular).

Kebanyakan wanita yang menghidap PCOS juga mempunyai metabolisme rendah sehingga menyebabkan masalah berlebihan berat badan (obesiti). Penghidap PCOS akan dihadapi sepanjang hidup.

Rawatan Untuk Hamil Bagi Penghidap PCOS


Ramai yang ada PCOS mengikuti rawatan doktor. Ada yang berjaya, ada yang tak berjaya, berkali-kali buat rawatan. Semuanya ni pun rezeki Allah kan. Tapi anda harus faham, PCOS ni berlaku sebab

1. Hormon tak stabil
2. Metabolisme rendah

Kena masukkan juga risiko mendapat penyakit kronik tu: kencing manis, darah tinggi, kolestrol tinggi dan penyakit kardiovaskular.

Jadi, selain ingin hamil, anda harus terus menerus menjaga kesihatan anda sebab anda sangat terdedah kepada penyakit kronik ini.

Perlunya Suplemen Untuk Hamil dan Jaga Kesihatan Penghidap PCOS


Di bawah adalah saranan Prof Dr Hamid Arshat, pakar perbidanan yang terkenal di Malaysia. Beliau pun menyarankan perkara yang sama saya sebutkan di bawah.

Tips berjaya hamil walaupun PCOS
Tips berjaya hamil walaupun PCOS



Saya ada PCOS. Seingat saya didiagnos 5 tahun lalu masa cuba nak mengandung anak kedua. Saya memang ada ikut rawatan doktor, tapi tak berjaya. Tapi tak lama selepas tu saya hamil. Masa tu memang saya ambil suplemen.

Dan kini saya mengandung anak ketiga, tanpa perlu rawatan doktor. Ya, saya ambil suplemen.

Jadi kuncinya, anda harus sihat, nutrisi perlu cukup untuk diri anda. Mengapa kita perlu suplemen

Masa nak mengandung anak kedua

 

1. Kurangkan berat badan

Sebab 1kg dapat turun boleh meningkatkan kesuburan sebanyak 20%. Banyak tu. Saya turun berat sebanyak 25kg. Berat masa mula mengandung 65kg.

2. Makan makanan berkhasiat

Elakkan makanan tak elok untuk PCOS. Jadi nutrisi saya memang dah elok. Tempoh dalam 10 bulan juga.

3. Pengambilan suplemen

Suplemen yang saya ambil ni untuk 3 bulan, tp bulan kedua dah pregnant 🙂

Masa nak mengandung anak ketiga pula

 

1. Mengamalkan suplemen

Saya mengamalkan suplemen Shaklee sejak berpantang anak kedua hingga sekarang.

2. Berat badan

Saya tak sempat turunkan berat badan, dah hamil 🙂

3. Pemakanan

Saya makan juga macam biasa, tapi mungkin sebab faktor suplemen dah 2 tahun saya amalkan, jadi boleh tampung nutrisi yang saya ambil daripada pemakanan.

Suplemen Shaklee Untuk Berjaya Hamil Walaupun PCOS


Antara suplemen yang boleh meningkat keberjayaan hamil adalah mengikut carta berikut:

Vitamin untuk kesuburan pesakit PCOS
Vitamin yang membantu kesuburan wanita untuk berjaya hamil



Sebab anda terdedah dengan banyak penyakit kronik, bagi saya anda perlu sangat jaga kesihatan, justeru selain suplemen khusus untuk hamil, saya sarankan anda ambil full set untuk kesihatan. Antara produk untuk ini adalah:

1. Set Asas Kesihatan (PCOS)

 

a) Vivix

Merawat sehingga ke tahap DNA badan. DNA ni lebih daripada sel. Kebanyakan suplemen hanya boleh sampai tahap sel, tapi Vivix boleh sampai ke tahap DNA.

b) Phytocol-ST

Membantu mengurangkan kolestrol dalam darah.

c) Vitalea

Multivitamin yang penting kepada setiap orang. Mengandungi semua keperluan nutrisi dan vitamin yang diperlukan oleh badan.

d) Bcomplex

Keperluan kepada asid folik untuk tujuan hamil, menghasilkan sel darah yang sihat, meningkatkan kesihatan otak, membantu pertumbuhan sel-sel tubuh, mencegah kecacatan kelahiran utama otak atau tulang belakang bayi

e) Vita C SR Plus

Meningkatkan imun badan, meningkatkan 

f) Ostematrix

Mencegah osteoporosis, membekalkan khasiat kalsium magnesium kepada wanita, cegah sembelit, badan segar dan bertenaga.

g) ESP

Membantu dalam pertumbuhan sel yang sihat, merendahkan paras kolestrol, mencegah sakit jantung, mengandungi isoflavones yang fungsinya bersamaan dengan hormon wanita.

h) Nutriferon

Meningkatkan pertahanan badan

i) Omega Guard

Mengimbangi perubahan dalam hormon wanita, meningkatkan pertahanan badan, mengawal masalah obesiti.

2. Set Kurus Sihat

 

a) Lecithin

Bakar lemak, bantu fungsi otak

b) Herblax (jika tak menyusu)

Untuk melawaskan, elak sembelit / buasir, memudahkan pembuangan.

c) Cinch Shake

Untuk rasa lebih kenyang, mengurangkan inci, mengekalkan muscle jadi tak menggeleber.


3. Set Kesuburan

 

a) Alfalfa

Untuk memulihkan masalah keputihan, mengurangkan period pain, bertindak seperti kacip fatimah untuk wanita, melegakan keletihan, atasi sembelit.

b) GLA

Mengurangkan masalah senggugut, meningkatkan kesuburan, mengawal kolestrol, darah tinggi dan kencing manis, mengecutkan cyst, menormalkan kitaran haid, memperbaiki hormon

c) CoQ Health

Meningkatkan kualiti telur, meningkatkan tenaga sel. Saksikan video ini daripada pakar perubatan daripada New York.

Ok bukan semua anda perlu ambil, anda boleh selektif, sebab ada di antara produk memang boleh juga untuk pelbagai masalah kesihatan.

Seeloknya hubungi saya untuk konsultansi. Yang penting anda perlu tahu, jangan terburu-buru nak hamil pastikan kesihatan anda baik, insyaAllah anda pun mampu hamil sendiri.

Testimoni


Cukupla kot dengan testimoni saya di atas kan? Tapi ni ada lagi saya tepek testimoni untuk perhatian anda 🙂

 

 

Berjaya hamil walaupun PCOS
Berjaya hamil walaupun PCOS

 

Berjaya hamil walaupun PCOS
Period tak teratur adalah simptom PCOS

 

Berjaya hamil walaupun PCOS
Masalah hormon tak seimbang simptom PCOS

 

Berjaya hamil walaupun PCOS
Berjaya hamil dengan set kesuburan Shaklee


Jadi sekali lagi saya ingin sebutkan, selain usaha kita untuk hamil, anda perlu pastikan pengambilan pemakanan adalah baik, pengambilan suplemen untuk melengkapkan dan meningkatkan kejayaan untuk hamil walaupun PCOS. Ada penghidap PCOS yangs saya kenal mempunyai 7 orang anak pun. Jadi tak mustahil anda pun boleh mengandung sendiri.

Disini ada doa yang anda boleh amalkan juga.

Doa mendapat zuriat
Doa mendapat zuriat


Hubungi saya untuk keterangan lanjut.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma

4 thoughts on “Berjaya Hamil Walaupun PCOS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge