Call nowWhatsapp

Pernahkah anda alami situasi begini?

Anda mengandung tetapi sukar tidur, tidur tidak berkualiti (tidur-tidur ayam)
Anda ada anak kecil dan suka terjaga di tengah malam, anda sukar tidur semula
Anda sudah berbulan-bulan atau bertahun-tahun tidak tidur?

Tidak kira apa situasi anda, sukar tidur atau tidur tidak lena merupakan masalah besar. 

Saya pernah alami semasa mengandung anak kedua saya, saya sukar tidur, jika saya tidur pun saya rasa cumalah tidur-tidur ayam, iaitu saya kononnya tidur sedangkan otak saya ligat berfikir. Keadaan berterusan sehingga berbulan-bulan sehingga doktor suspek jantung saya ada masalah sebab berdegup terlalu laju. Jantung laju merupakan kesan anda keletihan dan tiada rehat (tidur).

Tahukah anda?

Selain panadol digunakan untuk melegakan sakit-sakit badan, anda boleh mengambil Ostematrix untuk melegakannya, juga tidur yang lebih lena. Bagaimana?


Menurut National Sleep Foundation (NSF) hampir 6 daripada 10 orang warga US mengalami insomnia dan masalah tidur. Insomnia adalah masalah tidak boleh tidur atau tidur yang sering terganggu. Kebanyakan yang mengalami insomnia akan mengambil ubat tidur untuk tidur. Namun pengambilan yang berterusan memberi kesan untuk jangka panjang.

Tahukah anda, kekurangan kalsium dan magnesium boleh menyebabkan anda berjaga?

Terdapat beberapa vitamin dan mineral yang berkesan untuk membantu kita untuk tidur dan lena sepanjang malam. Penulis buku Prescription For Nutritional Healing iaitu James F Balch menyatakan

“Kekurangan Kalsium dan magnesium boleh menyebabkan kita berjaga beberapa jam dan tidak boleh tidur kembali jika terjaga.”

Dalam satu kajian diterbitkan oleh European Neurology Journal, penyelidik mendapati tahap kalsium dalam badan adalah tertinggi ketika kita tidur paling lena, seperti dalam fasa REM (rapid eye movement). Kajian juga mendapati gangguan dalam tidur terutama apabila kehilangan fasa REM adalah berkait rapat dengan kekurangan kalsium. Untuk mendapatkan tidur yang lena kembali, tahap kalsium dalam badan juga perlu normal.

Kata William Sears pula

“Kalsium membantu minda menggunakan asid amino trypthohan untuk menghasilkan bahan melatonin, sejenis bahan yang membantu untuk tidur. Ini membuktikan kebanyakan produk bersusu mengandungi kedua-dua bahan (kalsium dan tryptophan), makanan yang boleh membantu kita tidur.”

Apa kaitannya dengan Magnesium pula?

Sebab utama insomnia yang kronik adalah kekuranngan magnesium. Tidur juga terganggu akibat banyak kali terbangun ketika tidur. Kajian juga mendapati kandungan magnesium yang tinggi dalam badan dan aluminium yang rendah boleh menyumbang tidur yang lebih lena. Kajian ini dibuktikan oleh James Penland di Human Nutrition Research Center di North Dakota.

Secara keseluruhannya, kadar pengambilan kalsium dan magnesium yang seimbang mampu memberikan kesan terbaik dalam menyumbang kepada tidur yang lebih lena.

Sumber

Mengapa Ostematrix?

1. 1000mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diseap dari alam semulajadi

2. 400mg (100%) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya

3. 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium.

Cuba lihat carta di bawah, memang beza betul Ostematrix berbanding jenama kalsium yang lain. Dengan harga RM61 sebotol, anda telahpun membuat pembelian yang sangat bernilai kepada kesihatan anda.

Jadual perbandingan khasiat Ostematrix berbanding kalsium lain

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)